기술의 발전을 비롯한 정보 환경의 변화로 인해 모바일 서비스 시장이 확대되었으며, 발전되는 시대의 속도에 의해 VUCA의 특성-Volatility(변동성), Uncertainty(불확실성), Complexity(복잡성), Ambiguity(모호성)-을 지니게 되었다. 다양한 소비자의 요구와 경쟁 시장의 특성에 따라 모바일 서비스에 대한 수명 주기가 빨라지게 되었고, 불확실해진 시장 속에서 모바일 서비스 제공업체들은 모바일 서비스 제작 시 외부 요인에 적절하게 대응하기 위해 주기적인 수정을 전제로 하는 ...
기술의 발전을 비롯한 정보 환경의 변화로 인해 모바일 서비스 시장이 확대되었으며, 발전되는 시대의 속도에 의해 VUCA의 특성-Volatility(변동성), Uncertainty(불확실성), Complexity(복잡성), Ambiguity(모호성)-을 지니게 되었다. 다양한 소비자의 요구와 경쟁 시장의 특성에 따라 모바일 서비스에 대한 수명 주기가 빨라지게 되었고, 불확실해진 시장 속에서 모바일 서비스 제공업체들은 모바일 서비스 제작 시 외부 요인에 적절하게 대응하기 위해 주기적인 수정을 전제로 하는 애자일(Agile) 방법론을 도입하고 있다. 그러나 애자일 방법론은 업무 역할이 분리되어 문서로 소통하는 기존의 절차적, 전통적인 방법론과 다르며, 애자일 방법론의 특성이 고려된 디자이너와 개발자 간 새로운 협업 프로세스가 필요한 실정이다. 이에 본 연구에서는 애자일 방법론에서 디자이너와 개발자가 효율적으로 협업할 수 있는 방안이 고려된 협업 프로세스를 제안하였으며, 이를 위하여 다음과 같은 과정으로 진행하였다.
첫째, 관련 문헌 및 선행 연구 조사를 진행하여 모바일 서비스와 애자일 방법론의 각 개념과 적합성, 애자일 방법론에서의 디자이너와 개발자의 고려 사항을 정리하였다.
둘째, 설문조사 및 사용 소프트웨어 조사를 통해 현재 애자일 방법론을 도입하고 있는 모바일 서비스 제공사의 협업 프로세스 현황과 각 직무의 역할을 파악하였다.
셋째, 심층 인터뷰를 진행하여 애자일 방법론에서의 디자이너와 개발자 간 협업 시 개선점을 도출하여 개선점이 고려된 협업 프로세스를 제안하였다.
마지막으로 사례 작품을 제작하여 앞에서 제안된 협업 프로세스의 검증 및 그에 대한 시사점을 도출하였다.
본 연구자가 제안한 협업 프로세스에서는 초반 제작 방향의 모호함, 작동 방식에 대한 다른 이해도 등의 대한 문제점을 해결하기 위하여 최소한의 핵심 기능을 먼저 고려하는 MVP, 디자이너와 개발자가 한 짝이 되어 협업하는 짝 와이어프레임 및 짝 프로그래밍, 그리고 시안에 대응하는 기능 중심의 프로그래밍이 포함되었다. 제안된 프로세스로 실제 사례 작품을 제작하여 주기 반복에 따라 작품(서비스)이 점차 발전되는 것을 확인할 수 있었으며 서비스 초기 방향성 수립 및 수정 시간 단축, 각자의 업무를 진행할 수 있는 추가적인 시간의 확보, 디자인 및 개발에 대한 전체 이해도 향상을 확인할 수 있는 하나의 사례를 제시할 수 있었다.
본 논문은 새로이 도입되고 있는 애자일 방법론이 모바일 서비스에서 적합한지 탐구하고, 모바일 서비스에 적용될 때의 실제 디자이너와 개발자의 관점에서 협업 프로세스를 설계하여 하나의 사례를 보여준 것에 의의가 있다. 이는 경량방법론에서 시작된 애자일 방법론이 소프트웨어 공학(개발자)관점 뿐만 아니라 타 직무(디자이너)가 고려된 프로세스로 확장할 수 있는 가능성을 내포하고 있다. 애자일 방법론이 모바일 서비스 개발에 적절하게 적용되어 다양하고 창조적인 서비스가 개발되길 바라며, 본 연구가 서비스 개발을 위한 자료로 활용되길 기대한다.
기술의 발전을 비롯한 정보 환경의 변화로 인해 모바일 서비스 시장이 확대되었으며, 발전되는 시대의 속도에 의해 VUCA의 특성-Volatility(변동성), Uncertainty(불확실성), Complexity(복잡성), Ambiguity(모호성)-을 지니게 되었다. 다양한 소비자의 요구와 경쟁 시장의 특성에 따라 모바일 서비스에 대한 수명 주기가 빨라지게 되었고, 불확실해진 시장 속에서 모바일 서비스 제공업체들은 모바일 서비스 제작 시 외부 요인에 적절하게 대응하기 위해 주기적인 수정을 전제로 하는 애자일(Agile) 방법론을 도입하고 있다. 그러나 애자일 방법론은 업무 역할이 분리되어 문서로 소통하는 기존의 절차적, 전통적인 방법론과 다르며, 애자일 방법론의 특성이 고려된 디자이너와 개발자 간 새로운 협업 프로세스가 필요한 실정이다. 이에 본 연구에서는 애자일 방법론에서 디자이너와 개발자가 효율적으로 협업할 수 있는 방안이 고려된 협업 프로세스를 제안하였으며, 이를 위하여 다음과 같은 과정으로 진행하였다.
첫째, 관련 문헌 및 선행 연구 조사를 진행하여 모바일 서비스와 애자일 방법론의 각 개념과 적합성, 애자일 방법론에서의 디자이너와 개발자의 고려 사항을 정리하였다.
둘째, 설문조사 및 사용 소프트웨어 조사를 통해 현재 애자일 방법론을 도입하고 있는 모바일 서비스 제공사의 협업 프로세스 현황과 각 직무의 역할을 파악하였다.
셋째, 심층 인터뷰를 진행하여 애자일 방법론에서의 디자이너와 개발자 간 협업 시 개선점을 도출하여 개선점이 고려된 협업 프로세스를 제안하였다.
마지막으로 사례 작품을 제작하여 앞에서 제안된 협업 프로세스의 검증 및 그에 대한 시사점을 도출하였다.
본 연구자가 제안한 협업 프로세스에서는 초반 제작 방향의 모호함, 작동 방식에 대한 다른 이해도 등의 대한 문제점을 해결하기 위하여 최소한의 핵심 기능을 먼저 고려하는 MVP, 디자이너와 개발자가 한 짝이 되어 협업하는 짝 와이어프레임 및 짝 프로그래밍, 그리고 시안에 대응하는 기능 중심의 프로그래밍이 포함되었다. 제안된 프로세스로 실제 사례 작품을 제작하여 주기 반복에 따라 작품(서비스)이 점차 발전되는 것을 확인할 수 있었으며 서비스 초기 방향성 수립 및 수정 시간 단축, 각자의 업무를 진행할 수 있는 추가적인 시간의 확보, 디자인 및 개발에 대한 전체 이해도 향상을 확인할 수 있는 하나의 사례를 제시할 수 있었다.
본 논문은 새로이 도입되고 있는 애자일 방법론이 모바일 서비스에서 적합한지 탐구하고, 모바일 서비스에 적용될 때의 실제 디자이너와 개발자의 관점에서 협업 프로세스를 설계하여 하나의 사례를 보여준 것에 의의가 있다. 이는 경량방법론에서 시작된 애자일 방법론이 소프트웨어 공학(개발자)관점 뿐만 아니라 타 직무(디자이너)가 고려된 프로세스로 확장할 수 있는 가능성을 내포하고 있다. 애자일 방법론이 모바일 서비스 개발에 적절하게 적용되어 다양하고 창조적인 서비스가 개발되길 바라며, 본 연구가 서비스 개발을 위한 자료로 활용되길 기대한다.
Changes to the information environment including technological advancement have expanded the mobile service market and made it connected closely to the lives of people. The life cycle of mobile service has become shorter according to various consumer needs and the characteristics of the competitive ...
Changes to the information environment including technological advancement have expanded the mobile service market and made it connected closely to the lives of people. The life cycle of mobile service has become shorter according to various consumer needs and the characteristics of the competitive market. Many mobile service providers are thus introducing the agile methodology whose premise is periodic revisions to make proper reactions to external factors in the making process of mobile service. The agile methodology is, however, different from the old procedural and traditional methodology communicating in documents with separate work roles and requires a new collaboration process between designers and developers based on the characteristics of the agile methodology. This study thus set out to propose a collaboration process by taking into consideration plans for efficient collaboration between designers and developers in the agile methodology. For this purpose, the study proceeded in the following process:
First, the investigator examined related literature and previous studies to understand the concepts and fitness of mobile service and agile methodology and sorted out what should be taken into consideration in the agile methodology by designers and developers.
Secondly, the study conducted a survey and examined software in use to figure out the current collaboration process and the roles of each job at mobile service providers that introduced the agile methodology.
Thirdly, an in-depth interview was conducted to find improvement measures for collaboration between designers and developers in the agile methodology and propose a collaboration process based on the improvement measures.
Finally, a case product was made to test the proposed collaboration process and offer implications.
The collaboration process proposed by the investigator included MVP to consider the minimum core functions first, pair wire framing and programming to form a pair between a designer and a developer, and function-centric programming to deal with draft proposals in order to solve problems regarding the ambiguous initial direction of production and the different levels of understanding for operation methods. A real service was designed in the proposed process and presented as a case to set the initial directionality of service, reduce revision time, secure additional time for respective works, and improve the overall understanding of design and development in an agile environment characterized by ongoing revisions.
The study investigated whether the agile methodology newly introduced would be fit for mobile service and demonstrated a case of collaboration process design from the perspectives of real designers and developers when it was applied to mobile service, thus holding its significance. The findings show the possibilities that the agile methodology that derived from the lightweight methodology can expand to a process to consider other jobs(designers) in addition to software engineering(developers). The proper application of the agile methodology to the development of mobile service will hopefully lead to various creative services. The findings of the study are expected to serve as data in service development.
Changes to the information environment including technological advancement have expanded the mobile service market and made it connected closely to the lives of people. The life cycle of mobile service has become shorter according to various consumer needs and the characteristics of the competitive market. Many mobile service providers are thus introducing the agile methodology whose premise is periodic revisions to make proper reactions to external factors in the making process of mobile service. The agile methodology is, however, different from the old procedural and traditional methodology communicating in documents with separate work roles and requires a new collaboration process between designers and developers based on the characteristics of the agile methodology. This study thus set out to propose a collaboration process by taking into consideration plans for efficient collaboration between designers and developers in the agile methodology. For this purpose, the study proceeded in the following process:
First, the investigator examined related literature and previous studies to understand the concepts and fitness of mobile service and agile methodology and sorted out what should be taken into consideration in the agile methodology by designers and developers.
Secondly, the study conducted a survey and examined software in use to figure out the current collaboration process and the roles of each job at mobile service providers that introduced the agile methodology.
Thirdly, an in-depth interview was conducted to find improvement measures for collaboration between designers and developers in the agile methodology and propose a collaboration process based on the improvement measures.
Finally, a case product was made to test the proposed collaboration process and offer implications.
The collaboration process proposed by the investigator included MVP to consider the minimum core functions first, pair wire framing and programming to form a pair between a designer and a developer, and function-centric programming to deal with draft proposals in order to solve problems regarding the ambiguous initial direction of production and the different levels of understanding for operation methods. A real service was designed in the proposed process and presented as a case to set the initial directionality of service, reduce revision time, secure additional time for respective works, and improve the overall understanding of design and development in an agile environment characterized by ongoing revisions.
The study investigated whether the agile methodology newly introduced would be fit for mobile service and demonstrated a case of collaboration process design from the perspectives of real designers and developers when it was applied to mobile service, thus holding its significance. The findings show the possibilities that the agile methodology that derived from the lightweight methodology can expand to a process to consider other jobs(designers) in addition to software engineering(developers). The proper application of the agile methodology to the development of mobile service will hopefully lead to various creative services. The findings of the study are expected to serve as data in service development.
주제어
#모바일 서비스 애자일 애자일 협업 모델 협업 프로세스 디자이너 개발자 UI Application service Mobile services Agile Agile software development Agile development methodology Collaboration Collaborative method Designer Developer
학위논문 정보
저자
주영호
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
시각디자인학과
지도교수
황수홍
발행연도
2019
총페이지
viii, 136장
키워드
모바일 서비스 애자일 애자일 협업 모델 협업 프로세스 디자이너 개발자 UI Application service Mobile services Agile Agile software development Agile development methodology Collaboration Collaborative method Designer Developer
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