본 연구는 디지털 시대의 유망직업으로 급부상한 유튜버를 탑구하는 것을 목적으로 한다. 그들이 어떠한 방법으로 콘텐츠를 제작하여 성공에 이르는지 분석하고, 그 과정속에 내포되어 있는 유튜버의 자질을 통해 그들의 직업 가치관을 규명함으로써, 학술적으로 조명받지 않았던 유튜버라는 직업의 가치를 논하고자 한다. 스타성이나 산업자본과의 결합을 통해 성공에 이르는 유튜버에 대한 기존 연구에서 시선을 달리 하여, 평범한 직업인 유튜버의 성공을 조명한다. 그리하여 미래에 유튜버를 직업으로 삼게 될 청소년과 유튜버를 꿈꾸는 이들에게 바람직한 유튜버의 모습을 제시하려는 목적으로 이 연구는 시도되었다.
이를 위해 본 논문은 첫째로 디지털 기술의 발달과 모이고자 하는 인간의 속성이 ...
본 연구는 디지털 시대의 유망직업으로 급부상한 유튜버를 탑구하는 것을 목적으로 한다. 그들이 어떠한 방법으로 콘텐츠를 제작하여 성공에 이르는지 분석하고, 그 과정속에 내포되어 있는 유튜버의 자질을 통해 그들의 직업 가치관을 규명함으로써, 학술적으로 조명받지 않았던 유튜버라는 직업의 가치를 논하고자 한다. 스타성이나 산업자본과의 결합을 통해 성공에 이르는 유튜버에 대한 기존 연구에서 시선을 달리 하여, 평범한 직업인 유튜버의 성공을 조명한다. 그리하여 미래에 유튜버를 직업으로 삼게 될 청소년과 유튜버를 꿈꾸는 이들에게 바람직한 유튜버의 모습을 제시하려는 목적으로 이 연구는 시도되었다.
이를 위해 본 논문은 첫째로 디지털 기술의 발달과 모이고자 하는 인간의 속성이 소셜 네트워크의 형태로 발전을 거듭하여 동영상 플랫폼인 유튜브 채널이 탄생 하였음을 설명했다. 둘째로 디지털 놀이 문화의 산업화라는 개념을 통하여 유튜버 탄생의 개연성을 도출함으로써, 유튜버가 취미인에서 직업인으로 개괄적인 의미가 변경 되었음을 시사 하였다. 마지막으로 유튜버의 ‘자질’과 직업 가치관을 구성하는 ‘자질’의 의미를 추출하여, 개인의 자질로 인해 직업 가치관이 형성된다고 파악했다. 이러한 관점을 바탕으로 본 연구는 활동을 시작한지 5년 이상된 3명의 성공 유튜버를 대상으로 하였다. 이들은 콘텐츠의 성향이나 제작방식, 국적 등이 각각 다르지만, 공통적으로 오랜기간 노력 끝에 성공에 이른 일반인들이며 콘텐츠의 내용에 유해성이 없는 모범적인 유튜버들이다. 이들의 유튜브 채널을 관찰하고, 콘텐츠를 선별하여 화면 분석과 텍스트 분석을 실시하였다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 총 세 가지이다. 첫번째로는 유튜버의 성공을 정의하고 성공시점을 파악하기 위해, 활동시기를 분석하였다. 유튜버들은 공통적으로 그들의 활동 시기 중 성공의 가능성을 보이는 성공의시작점과 콘텐츠의 질적 향상을 위한 기간인 퀄리티향상기, 그리고 본격적으로 성공의 궤도에 오르는 전성기를 발견할 수 있었다. 두번째로 유튜버들의 성공 콘텐츠를 면밀하게 분석하였다. 콘텐츠의 구성 요소와 설정 요소로 나누었다. 구성요소는 A롤, B롤, 인트로, 엔드 크레딧의 4개요소이다. 영상속에서 이 요소들의 기능과 구성방법을 파악하여 영상의 완성도를 높여주는 방법을 도출하였다. 그 결과, 공통적으로 화면 속 A롤(주제요소)과 B롤(재미요소)은 74%, 26%로 구성 되었으며, 화면의 재미요소인 B롤은 체험 콘텐츠에서는 앞과 뒷 부분에, 리뷰, 교육 콘텐츠에서는 뒷부분에 주로 배치되는 경향을 보였다. 인트로와 엔드 크레딧은 영상의 시작과 끝을 알리는 요소로써, 화면 속에서 앞, 뒤로 각 3%씩의 비율을 차지하는 것으로 나타났다. 이러한 요소의 배치는 시청자의 몰입도와 이해도를 최적화하기 위한 방법 으로써, 유튜버들의 배려심(진정성)에서 비롯된 것이다. 그리고 설정요소는 섬네일, 의상, 업로드 요일, 광고의 4개 요소이다. 이는 유튜버의 일의 과정 중 중요한 설정 사항으로써, 성공한 유튜버들이 각 요소들을 어떻게 설정하는지 알아보았다. 성공한 유튜버들은 콘텐츠의 내용이 정직하게 드러나는 섬네일을 사용했고, 체험 콘텐츠에서는 회색 의상을, 리뷰 콘텐츠에서는 검정색 의상을 주로 착용하였다. 이는 색채 심리학적으로 ‘현명한 사람의 체험’, ‘영향력있는 사람의 리뷰’라는 이미지를 주어 콘텐츠의 신뢰성을 높였다. 세명의 유튜버 모두 공통적으로 일요일과 월요일에 업로드한 콘텐츠가 성공을 거두었으며, 수익창출을 위한 광고설정에 있어서는 시청자의 시청을 방해하지 않기 위해 뒷부분에 설정하는 경향을 보였다. 심지어 광고를 설정하지 않음 으로써, 돈으로 환산할수 없는 콘텐츠의 가치를 시청자들과 공유하려는 의지를 보였다. 이와 같이 콘텐츠의 요소들을 제작, 사용하는 방법에서 성공의 요인을 발견할 수 있었고, 성공의 요인은 유튜버의 배려심과 진정성의 자질로부터 비롯 되었음을 알게 되었다. 마지막으로, 콘텐츠 분석을 통해 나타난 배려심과 진정성의 자질이 어떤 직업 가치관을 지향하는지 탐구하였다. 성공을 향한 유튜버의 업무방식이 ‘생계유지’, ‘사회참여’, ‘자아실현’의 세 가지 직업 가치관 중, 어떤 가치에 집중되어 있는지 알아았다. 그 결과 콘텐츠 속에서 드러난 배려심과 발전성의 자질이 ‘시회참여’ 가치관의 구성요소와 일치함을 발견했다.
연구의 결과, 유튜버라는 직업은 이웃과 소통하고 사회에 기여하고자 하는 직업적 가치를 지녔음이 규명되었다. 이 결과는 ‘자아실현’에 목적을 두는 유튜버에 대한 기존 연구의 시선과는 차이가 있는 것으로써, 외부에서 바라보는 그들의 모습과 실제로 자신의 업무에 임하는 유튜버의 모습은 다르기 때문이다. 성공한 그들의 모습 에서는 자유롭게 원하는 일만을 하는 것처럼 보이지만, 실제로는 시청자와 소통하고 배려하는 가운데, 일요일에도 일(업로드)하는 등 콘텐츠의 발전을 위해 끊임없이 노력한다. 그리고 콘텐츠를 통해 정보와 의견을 전파하고, 자신의 신념을 주장하는 그들의 모습에서 사회참여의 욕구를 발견할 수 있다. 추가적으로, 성공 유튜버를 통해 드러난 배려심, 발전성 등의 자질이 누구나 노력하여 갖추어질 수 있는 것이라는 점에서, 평범한 사람도 유튜버로 성공할 수 있다는 가능성을 열어주는 의미있는 사례연구였다.
본 논문은 모범적인 직업인 유튜버의 성공을 향한 업무의 과정 속에서 성공의 요인과 자질을 발견하고, 이를 통해 유튜버라는 직업의 가치를 규명하였다. 그럼에도 연구의 대상이 브이로그 장르에 한정되었다는 것과 청년층의 연령대에 머물렀다는 한계가 존재한다. 콘텐츠의 장르와 사용 연령대가 다양해지고 있는, 현재 유튜브 채널의 발전 속도로 볼 때, 취미, 동물 등의 국소장르와 노년층 유튜버에 대한 연구가 지속적으로 필요하다.
본 연구는 디지털 시대의 유망직업으로 급부상한 유튜버를 탑구하는 것을 목적으로 한다. 그들이 어떠한 방법으로 콘텐츠를 제작하여 성공에 이르는지 분석하고, 그 과정속에 내포되어 있는 유튜버의 자질을 통해 그들의 직업 가치관을 규명함으로써, 학술적으로 조명받지 않았던 유튜버라는 직업의 가치를 논하고자 한다. 스타성이나 산업자본과의 결합을 통해 성공에 이르는 유튜버에 대한 기존 연구에서 시선을 달리 하여, 평범한 직업인 유튜버의 성공을 조명한다. 그리하여 미래에 유튜버를 직업으로 삼게 될 청소년과 유튜버를 꿈꾸는 이들에게 바람직한 유튜버의 모습을 제시하려는 목적으로 이 연구는 시도되었다.
이를 위해 본 논문은 첫째로 디지털 기술의 발달과 모이고자 하는 인간의 속성이 소셜 네트워크의 형태로 발전을 거듭하여 동영상 플랫폼인 유튜브 채널이 탄생 하였음을 설명했다. 둘째로 디지털 놀이 문화의 산업화라는 개념을 통하여 유튜버 탄생의 개연성을 도출함으로써, 유튜버가 취미인에서 직업인으로 개괄적인 의미가 변경 되었음을 시사 하였다. 마지막으로 유튜버의 ‘자질’과 직업 가치관을 구성하는 ‘자질’의 의미를 추출하여, 개인의 자질로 인해 직업 가치관이 형성된다고 파악했다. 이러한 관점을 바탕으로 본 연구는 활동을 시작한지 5년 이상된 3명의 성공 유튜버를 대상으로 하였다. 이들은 콘텐츠의 성향이나 제작방식, 국적 등이 각각 다르지만, 공통적으로 오랜기간 노력 끝에 성공에 이른 일반인들이며 콘텐츠의 내용에 유해성이 없는 모범적인 유튜버들이다. 이들의 유튜브 채널을 관찰하고, 콘텐츠를 선별하여 화면 분석과 텍스트 분석을 실시하였다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 총 세 가지이다. 첫번째로는 유튜버의 성공을 정의하고 성공시점을 파악하기 위해, 활동시기를 분석하였다. 유튜버들은 공통적으로 그들의 활동 시기 중 성공의 가능성을 보이는 성공의시작점과 콘텐츠의 질적 향상을 위한 기간인 퀄리티향상기, 그리고 본격적으로 성공의 궤도에 오르는 전성기를 발견할 수 있었다. 두번째로 유튜버들의 성공 콘텐츠를 면밀하게 분석하였다. 콘텐츠의 구성 요소와 설정 요소로 나누었다. 구성요소는 A롤, B롤, 인트로, 엔드 크레딧의 4개요소이다. 영상속에서 이 요소들의 기능과 구성방법을 파악하여 영상의 완성도를 높여주는 방법을 도출하였다. 그 결과, 공통적으로 화면 속 A롤(주제요소)과 B롤(재미요소)은 74%, 26%로 구성 되었으며, 화면의 재미요소인 B롤은 체험 콘텐츠에서는 앞과 뒷 부분에, 리뷰, 교육 콘텐츠에서는 뒷부분에 주로 배치되는 경향을 보였다. 인트로와 엔드 크레딧은 영상의 시작과 끝을 알리는 요소로써, 화면 속에서 앞, 뒤로 각 3%씩의 비율을 차지하는 것으로 나타났다. 이러한 요소의 배치는 시청자의 몰입도와 이해도를 최적화하기 위한 방법 으로써, 유튜버들의 배려심(진정성)에서 비롯된 것이다. 그리고 설정요소는 섬네일, 의상, 업로드 요일, 광고의 4개 요소이다. 이는 유튜버의 일의 과정 중 중요한 설정 사항으로써, 성공한 유튜버들이 각 요소들을 어떻게 설정하는지 알아보았다. 성공한 유튜버들은 콘텐츠의 내용이 정직하게 드러나는 섬네일을 사용했고, 체험 콘텐츠에서는 회색 의상을, 리뷰 콘텐츠에서는 검정색 의상을 주로 착용하였다. 이는 색채 심리학적으로 ‘현명한 사람의 체험’, ‘영향력있는 사람의 리뷰’라는 이미지를 주어 콘텐츠의 신뢰성을 높였다. 세명의 유튜버 모두 공통적으로 일요일과 월요일에 업로드한 콘텐츠가 성공을 거두었으며, 수익창출을 위한 광고설정에 있어서는 시청자의 시청을 방해하지 않기 위해 뒷부분에 설정하는 경향을 보였다. 심지어 광고를 설정하지 않음 으로써, 돈으로 환산할수 없는 콘텐츠의 가치를 시청자들과 공유하려는 의지를 보였다. 이와 같이 콘텐츠의 요소들을 제작, 사용하는 방법에서 성공의 요인을 발견할 수 있었고, 성공의 요인은 유튜버의 배려심과 진정성의 자질로부터 비롯 되었음을 알게 되었다. 마지막으로, 콘텐츠 분석을 통해 나타난 배려심과 진정성의 자질이 어떤 직업 가치관을 지향하는지 탐구하였다. 성공을 향한 유튜버의 업무방식이 ‘생계유지’, ‘사회참여’, ‘자아실현’의 세 가지 직업 가치관 중, 어떤 가치에 집중되어 있는지 알아았다. 그 결과 콘텐츠 속에서 드러난 배려심과 발전성의 자질이 ‘시회참여’ 가치관의 구성요소와 일치함을 발견했다.
연구의 결과, 유튜버라는 직업은 이웃과 소통하고 사회에 기여하고자 하는 직업적 가치를 지녔음이 규명되었다. 이 결과는 ‘자아실현’에 목적을 두는 유튜버에 대한 기존 연구의 시선과는 차이가 있는 것으로써, 외부에서 바라보는 그들의 모습과 실제로 자신의 업무에 임하는 유튜버의 모습은 다르기 때문이다. 성공한 그들의 모습 에서는 자유롭게 원하는 일만을 하는 것처럼 보이지만, 실제로는 시청자와 소통하고 배려하는 가운데, 일요일에도 일(업로드)하는 등 콘텐츠의 발전을 위해 끊임없이 노력한다. 그리고 콘텐츠를 통해 정보와 의견을 전파하고, 자신의 신념을 주장하는 그들의 모습에서 사회참여의 욕구를 발견할 수 있다. 추가적으로, 성공 유튜버를 통해 드러난 배려심, 발전성 등의 자질이 누구나 노력하여 갖추어질 수 있는 것이라는 점에서, 평범한 사람도 유튜버로 성공할 수 있다는 가능성을 열어주는 의미있는 사례연구였다.
본 논문은 모범적인 직업인 유튜버의 성공을 향한 업무의 과정 속에서 성공의 요인과 자질을 발견하고, 이를 통해 유튜버라는 직업의 가치를 규명하였다. 그럼에도 연구의 대상이 브이로그 장르에 한정되었다는 것과 청년층의 연령대에 머물렀다는 한계가 존재한다. 콘텐츠의 장르와 사용 연령대가 다양해지고 있는, 현재 유튜브 채널의 발전 속도로 볼 때, 취미, 동물 등의 국소장르와 노년층 유튜버에 대한 연구가 지속적으로 필요하다.
The purpose of this study is to explore YouTuber, who has risen rapidly as a promising profession in the digital age. By analyzing how they produce content and reach success, and by identifying their professional values through the qualities of YouTuber that are implicit in the process, I am going t...
The purpose of this study is to explore YouTuber, who has risen rapidly as a promising profession in the digital age. By analyzing how they produce content and reach success, and by identifying their professional values through the qualities of YouTuber that are implicit in the process, I am going to discuss the value of a profession called UTuber that has not been academically illuminated. In contrast to the previous studies on YouTuber focusing on their success achieved by starism or industrial capital, this study sheds light on the success of the average job, U-Tuber. Against this backdrop, this study attempts to present a desirable U-Toover image to adolescents and aspiring U-Tuvers, who will take U-Tuver as their career in the future.
To this end, this paper first explained how the development of digital technology and the human nature to gather developed in the form of social networks, resulting in the birth of YouTube channel, a video platform. Second, it suggested that the general meaning of YouTuber changed from hobbyist to professional person by eliciting the probability of UTuber's birth through the concept of industrialization of digital play culture. Finally, we extracted the meaning of YouTube's 'quality' and 'quality' that makes up job values. It is understood that professional values are formed by individual qualities. Based on this view, this study was conducted on three successful YouTubers, who started their activities on Youtube more than five years ago. They are ordinary people who have reached success after a long period of effort, although they have different tendencies, methods of production, and nationality of content, and are exemplary YouTubers who provide content with no harmful effects. For analysis, I watched their YouTube channel, and performed screen analysis and text analysis
There are a total of three research problems set up in this study. First, we analyzed the period of the activity to define the success of YouTuber and to determine the timing of the success. I found that YouTubers had several different periods which are the beginning of success mostly during their time of activity, a period of improving quality, and a period of improving the quality of content, and a time when they are on track to success in earnest. Second, I carefully analyzed YouTubers' successful contents. They were divided into the components of the content and its settings. Components are the four elements of Aroll, B-roll, Intro, and end credits. The function and composition of these elements are identified in the image, and a method for enhancing the completeness of the image is derived. As a result, A-roll (the main element) and B-roll (the fun element) on the screen consisted of 74% and 26%, while B-roll, the fun element of the screen, tended to be placed primarily both in the front and the back in the experience content, but mainly in the back in the review and education content. Intro and end credits are elements that signal the beginning and end of the image, accounting for 3% of front and back, respectively, in the screen. The placement of these elements is a way to optimize audiences’ immersion and understanding, which was created from the YouTubers’ sincerity. And the setting elements are 4 elements of thumbnails, costumes, upload days, and advertisements. This is an important setup in the process of U-Toover's work, and I investigated how successfully U-Toovers set up each component. Successful YouTubers used thumbnails that reveal the contents of the content honestly, and usually wore gray clothes for experience content and black clothes for review content. This improved the reliability of the contents by giving images of "experience of the wise" and "review of the influential person" in color and psychology. From all three YouTubers, I found that contents uploaded on Sundays and Mondays were likely to be successful, and in setting up ads to generate revenue, they tended to set it in the back to avoid disturbing viewers' viewing. Even by not setting up ads, the company showed a willingness to share with viewers the value of content that cannot be converted into money. In sum, I found the factors of success in how they create and use the elements of content, and the factors behind its success were the qualities of care and sincerity of YouTubers. Finally, we explored to which professional values the qualities of care and sincerity shown through content analysis are oriented. This study suggested that three career values YouTuber's way of working toward success were focused on: "Keeping the Living," "Participating in Society" and "self-realization." As a result, this study showed that the quality of care and development revealed in the content is identical with a component of the "city participation" values.
This study found that a job called U-Tuber had professional value aiming for communication with neighbors and contribution to society. The result is different from previous research on YouTube, aimed at "self-realization," because what they are seen from the outside and what they actually do to their jobs are different. Although they seem to be doing only what they want freely from their success, they are constantly striving for the development of content, such as working (upload) on Sundays, while which they actually communicated with and cared about viewers. And they can spread information and opinions through content, and find the desire to participate in society in their professions of faith. In addition, this study provided implication that an ordinary person becomes a Youtuber from the finding that the quality of care, development, etc. revealed through the successful YouTubers is something that anyone can achieve by effort. This new finding makes this study a meaningful case study.
This paper discovers the factors and qualities of success in the course of work toward success of the exemplary profession, U-Tuber, through which it has established the value of the profession called UTuber. Nevertheless, there are limitations that the subjects of the study were limited to the V-log genre and that they remained in the youth age group. Considering the genre of content and the current rate of development of YouTube channels, further studies are needed to be conducted on local genres such as hobbies and animals and elderly YouTubers.
The purpose of this study is to explore YouTuber, who has risen rapidly as a promising profession in the digital age. By analyzing how they produce content and reach success, and by identifying their professional values through the qualities of YouTuber that are implicit in the process, I am going to discuss the value of a profession called UTuber that has not been academically illuminated. In contrast to the previous studies on YouTuber focusing on their success achieved by starism or industrial capital, this study sheds light on the success of the average job, U-Tuber. Against this backdrop, this study attempts to present a desirable U-Toover image to adolescents and aspiring U-Tuvers, who will take U-Tuver as their career in the future.
To this end, this paper first explained how the development of digital technology and the human nature to gather developed in the form of social networks, resulting in the birth of YouTube channel, a video platform. Second, it suggested that the general meaning of YouTuber changed from hobbyist to professional person by eliciting the probability of UTuber's birth through the concept of industrialization of digital play culture. Finally, we extracted the meaning of YouTube's 'quality' and 'quality' that makes up job values. It is understood that professional values are formed by individual qualities. Based on this view, this study was conducted on three successful YouTubers, who started their activities on Youtube more than five years ago. They are ordinary people who have reached success after a long period of effort, although they have different tendencies, methods of production, and nationality of content, and are exemplary YouTubers who provide content with no harmful effects. For analysis, I watched their YouTube channel, and performed screen analysis and text analysis
There are a total of three research problems set up in this study. First, we analyzed the period of the activity to define the success of YouTuber and to determine the timing of the success. I found that YouTubers had several different periods which are the beginning of success mostly during their time of activity, a period of improving quality, and a period of improving the quality of content, and a time when they are on track to success in earnest. Second, I carefully analyzed YouTubers' successful contents. They were divided into the components of the content and its settings. Components are the four elements of Aroll, B-roll, Intro, and end credits. The function and composition of these elements are identified in the image, and a method for enhancing the completeness of the image is derived. As a result, A-roll (the main element) and B-roll (the fun element) on the screen consisted of 74% and 26%, while B-roll, the fun element of the screen, tended to be placed primarily both in the front and the back in the experience content, but mainly in the back in the review and education content. Intro and end credits are elements that signal the beginning and end of the image, accounting for 3% of front and back, respectively, in the screen. The placement of these elements is a way to optimize audiences’ immersion and understanding, which was created from the YouTubers’ sincerity. And the setting elements are 4 elements of thumbnails, costumes, upload days, and advertisements. This is an important setup in the process of U-Toover's work, and I investigated how successfully U-Toovers set up each component. Successful YouTubers used thumbnails that reveal the contents of the content honestly, and usually wore gray clothes for experience content and black clothes for review content. This improved the reliability of the contents by giving images of "experience of the wise" and "review of the influential person" in color and psychology. From all three YouTubers, I found that contents uploaded on Sundays and Mondays were likely to be successful, and in setting up ads to generate revenue, they tended to set it in the back to avoid disturbing viewers' viewing. Even by not setting up ads, the company showed a willingness to share with viewers the value of content that cannot be converted into money. In sum, I found the factors of success in how they create and use the elements of content, and the factors behind its success were the qualities of care and sincerity of YouTubers. Finally, we explored to which professional values the qualities of care and sincerity shown through content analysis are oriented. This study suggested that three career values YouTuber's way of working toward success were focused on: "Keeping the Living," "Participating in Society" and "self-realization." As a result, this study showed that the quality of care and development revealed in the content is identical with a component of the "city participation" values.
This study found that a job called U-Tuber had professional value aiming for communication with neighbors and contribution to society. The result is different from previous research on YouTube, aimed at "self-realization," because what they are seen from the outside and what they actually do to their jobs are different. Although they seem to be doing only what they want freely from their success, they are constantly striving for the development of content, such as working (upload) on Sundays, while which they actually communicated with and cared about viewers. And they can spread information and opinions through content, and find the desire to participate in society in their professions of faith. In addition, this study provided implication that an ordinary person becomes a Youtuber from the finding that the quality of care, development, etc. revealed through the successful YouTubers is something that anyone can achieve by effort. This new finding makes this study a meaningful case study.
This paper discovers the factors and qualities of success in the course of work toward success of the exemplary profession, U-Tuber, through which it has established the value of the profession called UTuber. Nevertheless, there are limitations that the subjects of the study were limited to the V-log genre and that they remained in the youth age group. Considering the genre of content and the current rate of development of YouTube channels, further studies are needed to be conducted on local genres such as hobbies and animals and elderly YouTubers.
주제어
#소셜 네트워크 자질 직업 가치관 성공 요인 유튜버 브이로그 콘텐츠 SNS V-log Youtuber Contents Participating in Society job value qualities of Youtuber
학위논문 정보
저자
배규희
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
디자인경영 전공
지도교수
이현수
발행연도
2019
총페이지
x, 122 p.
키워드
소셜 네트워크 자질 직업 가치관 성공 요인 유튜버 브이로그 콘텐츠 SNS V-log Youtuber Contents Participating in Society job value qualities of Youtuber
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