화장품의 SNS 품질이 제품 인지도 고객만족 및 구매의도에 미치는 영향 중국 시장 중심으로 The effect of Social Network Service quality on product awareness, consumer satisfaction, and intention to purchase in the cosmetics industry focusing on chinese market원문보기
본 연구에서는 화장품을 구입하는 중국 고객들의 일상에 자리 잡은 SNS을 고찰하고, SNS 품질에 관한 선행연구를 토대로 화장품 SNS의 품질요인에 대해 알아보고, 또한 중국 고객들 입장에서 화장품의 SNS 품질 특성이 제품 인지도, 고객 만족도와 구매의도에 무슨 영향을 주는지 알아보고자 한다. 이를 위해 선행연구들의 고찰을 통해서 SNS 품질 구성요인을 분류하였다. 이에 따라 SNS 품질은 미적, 정보, 시스템, 서비스 4가지의 품질이 도출되었다. 이와 같이 SNS 품질의 구성요인이 제품 인지도 , 고객만족과 구매의도의 관련성을 살펴보았다. 그리고 고객만족과 제품인지도가 구매의도에 대한 영향 관계, 고객 만족과 제품인지도의 매개 관계에 대해 연구모형 및 가설을 도출하였다. 총 7개의 가설을 설정하여 검증하였다. 검증 표본의 선정은 화장품을 구매 경험이 있으며 SNS를 이용해본 경험이 있는 고객을 대상으로 총 308매의 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. ...
본 연구에서는 화장품을 구입하는 중국 고객들의 일상에 자리 잡은 SNS을 고찰하고, SNS 품질에 관한 선행연구를 토대로 화장품 SNS의 품질요인에 대해 알아보고, 또한 중국 고객들 입장에서 화장품의 SNS 품질 특성이 제품 인지도, 고객 만족도와 구매의도에 무슨 영향을 주는지 알아보고자 한다. 이를 위해 선행연구들의 고찰을 통해서 SNS 품질 구성요인을 분류하였다. 이에 따라 SNS 품질은 미적, 정보, 시스템, 서비스 4가지의 품질이 도출되었다. 이와 같이 SNS 품질의 구성요인이 제품 인지도 , 고객만족과 구매의도의 관련성을 살펴보았다. 그리고 고객만족과 제품인지도가 구매의도에 대한 영향 관계, 고객 만족과 제품인지도의 매개 관계에 대해 연구모형 및 가설을 도출하였다. 총 7개의 가설을 설정하여 검증하였다. 검증 표본의 선정은 화장품을 구매 경험이 있으며 SNS를 이용해본 경험이 있는 고객을 대상으로 총 308매의 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 분석 도구는 SPSS 25.0 통계패키지를 사용하여 분석하였다. 타당성을 검증하기 위해서 탐색적 요인분석을 실시하였다. 연구모형을 통해 도출된 분석결과를 기반으로 아래와 같이 연구결과를 얻었다. SNS 품질의 미적 품질, 정보 품질, 서비스 품질 3가지 차원이 제품 인지도에 영향을 미치는 것으로 나타났고 SNS 품질 4가지 차원이 모두 고객 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. SNS 품질이 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났고 제품 인지도와 고객만족은 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 제품 인지도과 고객만족은 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 본 연구에서 SNS 품질은 영향이 있는 변인들로 확인되었고 이렇게 영향을 받아 형성된 제품 인지도와 고객만족은 구매의도에 또다시 유의한 영향을 미치는 것이다. 본 연구에서는 화장품의 SNS의 실용적, 경험적 4가지 품질이 제품 인지도와 고객 만족에 중요한 경쟁요인 임을 확인되었고 이렇게 영향을 받아 형성된 제품 인지도와 고객만족은 궁극적으로 화장품의 구매의도를 증가시키는 것으로 확인되었다.
본 연구에서는 화장품을 구입하는 중국 고객들의 일상에 자리 잡은 SNS을 고찰하고, SNS 품질에 관한 선행연구를 토대로 화장품 SNS의 품질요인에 대해 알아보고, 또한 중국 고객들 입장에서 화장품의 SNS 품질 특성이 제품 인지도, 고객 만족도와 구매의도에 무슨 영향을 주는지 알아보고자 한다. 이를 위해 선행연구들의 고찰을 통해서 SNS 품질 구성요인을 분류하였다. 이에 따라 SNS 품질은 미적, 정보, 시스템, 서비스 4가지의 품질이 도출되었다. 이와 같이 SNS 품질의 구성요인이 제품 인지도 , 고객만족과 구매의도의 관련성을 살펴보았다. 그리고 고객만족과 제품인지도가 구매의도에 대한 영향 관계, 고객 만족과 제품인지도의 매개 관계에 대해 연구모형 및 가설을 도출하였다. 총 7개의 가설을 설정하여 검증하였다. 검증 표본의 선정은 화장품을 구매 경험이 있으며 SNS를 이용해본 경험이 있는 고객을 대상으로 총 308매의 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 분석 도구는 SPSS 25.0 통계패키지를 사용하여 분석하였다. 타당성을 검증하기 위해서 탐색적 요인분석을 실시하였다. 연구모형을 통해 도출된 분석결과를 기반으로 아래와 같이 연구결과를 얻었다. SNS 품질의 미적 품질, 정보 품질, 서비스 품질 3가지 차원이 제품 인지도에 영향을 미치는 것으로 나타났고 SNS 품질 4가지 차원이 모두 고객 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. SNS 품질이 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났고 제품 인지도와 고객만족은 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 제품 인지도과 고객만족은 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 본 연구에서 SNS 품질은 영향이 있는 변인들로 확인되었고 이렇게 영향을 받아 형성된 제품 인지도와 고객만족은 구매의도에 또다시 유의한 영향을 미치는 것이다. 본 연구에서는 화장품의 SNS의 실용적, 경험적 4가지 품질이 제품 인지도와 고객 만족에 중요한 경쟁요인 임을 확인되었고 이렇게 영향을 받아 형성된 제품 인지도와 고객만족은 궁극적으로 화장품의 구매의도를 증가시키는 것으로 확인되었다.
A growing number of Cosmetics enterprises are using social network services (SNS)。 However, previous research has rarely identified whether the companies are effectively communicating with consumers via SNS and what kinds of effects SNS quality actually have on Product ( brand) awareness , consumer ...
A growing number of Cosmetics enterprises are using social network services (SNS)。 However, previous research has rarely identified whether the companies are effectively communicating with consumers via SNS and what kinds of effects SNS quality actually have on Product ( brand) awareness , consumer satisfaction, and Intention to Purchase。 The purpose of this study is to examine the quality factors of cosmetic SNS based on previous research on SNS quality. We will investigate the effect of customer satisfaction and Product ( brand) awareness on Intention to Purchase in the Cosmetics Industry. For this purpose, SNS quality factor is classified through review of previous studies. As a result, SNS quality derives information quality, aesthetics quality, and system quality and service quality. In this way, the components of SNS quality are related to Product ( brand) awareness , consumer satisfaction, and Intention to Purchase . And the research model and the hypothesis were derived about the relationship between customer satisfaction and product awareness on purchase intention. A total of seven hypotheses were set and verified. We selected 308 questionnaires for customers who have experience of purchasing cosmetics and have experienced using SNS.We used SPSS 25.0 for window for pre-analysis. To conduct this research, we gathered previous research data identifying the items of SNS quality and applied some SNS quality dimensions to the current study. In order to verify the validity, exploratory factor analysis was performed. Based on the results of the study, the following results were obtained. SNS aesthetic quality, information quality, and service quality were found to affect product awareness, and four dimensions of SNS quality were all found to affect customer satisfaction. SNS quality influenced purchase intention, and product awareness and customer satisfaction were found to affect purchase intention. And information quality has the biggest influence on product awareness, customer satisfaction。product awareness and customer satisfaction showed mediating effect. In other words, in this study, SNS quality was identified as influential variables, and the perceived product awareness and customer satisfaction had a significant influence on purchase intention again. In this study, it has been confirmed that four practical and experiential qualities of SNS of cosmetics are important factors for product awareness and customer satisfaction, and it is confirmed that product awareness and customer satisfaction formed ultimately increase purchase intention of cosmetics .本研究中对化妆品的SNS进行了考察,以研究过SNS质量的文献为基础,分析出化妆品SNS的质量要素。考察在中国顾客的立场上,化妆品sns的质量特性对产品认知度,顾客满意度和购买意图有什么影响。 本论文通过对以往研究进行的参考分析,对SNS质量因素进行了分类。SNS质量分为情报质量,美观质量,系统质量,服务质量。 针对SNS质量的4个构成因素和产品认知度、顾客满足度,购买意图之间的相关性进行了研究。并推导出顾客满意与产品认知度,购买意愿之间关系的研究模型和假设。分析了顾客满足度和产品认知度对购买意图的影响,还分析了顾客满意度和产品知名度的媒介关系。本论文总共设定了7个研究假设。 调查了具有购买化妆品经验和使用过社交网络的顾客,共收集了308张调查问卷。分析工具采用SPSS 25.0统计软件进行分析。为了验证其有效性,我们进行了探索性因子分析。 通过分析,得出了如下结果。SNS品质中的情报质量、美观质量,服务质量这3种因素对产品认知度产生了正面影响;SNS质量4种因素都对顾客满足度产生正面影响;SNS质量对购买意图产生了正面影响;产品知名度和顾客满足度对购买意图产生了正面影响;在研究模型中的产品认知度和顾客满足度都有媒介效果。 在本研究中,SNS质量对产品认知度和顾客满足度的正面影响被确认,受到这样影响的产品知名度和顾客满足度对购买意图再次产生影响。 本研究表明,对于化妆品的产品知名度和顾客满意度来说,化妆品的sns质量是很重要的竞争因素。受到sns质量因素正面影响的产品认知度和顾客满足度,最终增加了化妆品的购买意图。
A growing number of Cosmetics enterprises are using social network services (SNS)。 However, previous research has rarely identified whether the companies are effectively communicating with consumers via SNS and what kinds of effects SNS quality actually have on Product ( brand) awareness , consumer satisfaction, and Intention to Purchase。 The purpose of this study is to examine the quality factors of cosmetic SNS based on previous research on SNS quality. We will investigate the effect of customer satisfaction and Product ( brand) awareness on Intention to Purchase in the Cosmetics Industry. For this purpose, SNS quality factor is classified through review of previous studies. As a result, SNS quality derives information quality, aesthetics quality, and system quality and service quality. In this way, the components of SNS quality are related to Product ( brand) awareness , consumer satisfaction, and Intention to Purchase . And the research model and the hypothesis were derived about the relationship between customer satisfaction and product awareness on purchase intention. A total of seven hypotheses were set and verified. We selected 308 questionnaires for customers who have experience of purchasing cosmetics and have experienced using SNS.We used SPSS 25.0 for window for pre-analysis. To conduct this research, we gathered previous research data identifying the items of SNS quality and applied some SNS quality dimensions to the current study. In order to verify the validity, exploratory factor analysis was performed. Based on the results of the study, the following results were obtained. SNS aesthetic quality, information quality, and service quality were found to affect product awareness, and four dimensions of SNS quality were all found to affect customer satisfaction. SNS quality influenced purchase intention, and product awareness and customer satisfaction were found to affect purchase intention. And information quality has the biggest influence on product awareness, customer satisfaction。product awareness and customer satisfaction showed mediating effect. In other words, in this study, SNS quality was identified as influential variables, and the perceived product awareness and customer satisfaction had a significant influence on purchase intention again. In this study, it has been confirmed that four practical and experiential qualities of SNS of cosmetics are important factors for product awareness and customer satisfaction, and it is confirmed that product awareness and customer satisfaction formed ultimately increase purchase intention of cosmetics .本研究中对化妆品的SNS进行了考察,以研究过SNS质量的文献为基础,分析出化妆品SNS的质量要素。考察在中国顾客的立场上,化妆品sns的质量特性对产品认知度,顾客满意度和购买意图有什么影响。 本论文通过对以往研究进行的参考分析,对SNS质量因素进行了分类。SNS质量分为情报质量,美观质量,系统质量,服务质量。 针对SNS质量的4个构成因素和产品认知度、顾客满足度,购买意图之间的相关性进行了研究。并推导出顾客满意与产品认知度,购买意愿之间关系的研究模型和假设。分析了顾客满足度和产品认知度对购买意图的影响,还分析了顾客满意度和产品知名度的媒介关系。本论文总共设定了7个研究假设。 调查了具有购买化妆品经验和使用过社交网络的顾客,共收集了308张调查问卷。分析工具采用SPSS 25.0统计软件进行分析。为了验证其有效性,我们进行了探索性因子分析。 通过分析,得出了如下结果。SNS品质中的情报质量、美观质量,服务质量这3种因素对产品认知度产生了正面影响;SNS质量4种因素都对顾客满足度产生正面影响;SNS质量对购买意图产生了正面影响;产品知名度和顾客满足度对购买意图产生了正面影响;在研究模型中的产品认知度和顾客满足度都有媒介效果。 在本研究中,SNS质量对产品认知度和顾客满足度的正面影响被确认,受到这样影响的产品知名度和顾客满足度对购买意图再次产生影响。 本研究表明,对于化妆品的产品知名度和顾客满意度来说,化妆品的sns质量是很重要的竞争因素。受到sns质量因素正面影响的产品认知度和顾客满足度,最终增加了化妆品的购买意图。
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