본 연구는 중·노년 여성의 신체적·심리적 건강증진을 도모하기 위한 자가 외모관리 중심의 미용교육 프로그램을 ADDIE 모형절차에 따라 개발하고 평생학습기관의 프로그램으로 적용한 후 본 프로그램의 효과성을 검증하였다. 연구 대상자는 서울·경기 소재의 평생학습기관을 이용하고 있는 만 45세 이상, 75세 미만 여성의 학습자 중 본 연구의 취지에 동의한 자로 하였으며 연구 설계는 적용군과 비적용군의 사전-사후 연구로 적용군은 본 연구자가 개발한 프로그램 학습자, 비적용군으로는 평생학습기관의 이용자 중 기존 미용교육 프로그램의 학습자를 비교군으로, 미용교육 프로그램 무경험 학습자를 대조군으로 구분하고 각 그룹의 연구대상수는 45명으로 총 135명을 연구대상으로 하였다. 본 프로그램의 실행은 주 1회 90분 수업으로 총 6회로 하였으며, ADDIE 모형 절차에 따라 도출된 프로그램 구성과 수업계획안 및 수업자료를 활용하여 2019년 2월 11일 부터 2019년 3월 21까지 진행하였다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 미용행동에 대한 변인(...
본 연구는 중·노년 여성의 신체적·심리적 건강증진을 도모하기 위한 자가 외모관리 중심의 미용교육 프로그램을 ADDIE 모형절차에 따라 개발하고 평생학습기관의 프로그램으로 적용한 후 본 프로그램의 효과성을 검증하였다. 연구 대상자는 서울·경기 소재의 평생학습기관을 이용하고 있는 만 45세 이상, 75세 미만 여성의 학습자 중 본 연구의 취지에 동의한 자로 하였으며 연구 설계는 적용군과 비적용군의 사전-사후 연구로 적용군은 본 연구자가 개발한 프로그램 학습자, 비적용군으로는 평생학습기관의 이용자 중 기존 미용교육 프로그램의 학습자를 비교군으로, 미용교육 프로그램 무경험 학습자를 대조군으로 구분하고 각 그룹의 연구대상수는 45명으로 총 135명을 연구대상으로 하였다. 본 프로그램의 실행은 주 1회 90분 수업으로 총 6회로 하였으며, ADDIE 모형 절차에 따라 도출된 프로그램 구성과 수업계획안 및 수업자료를 활용하여 2019년 2월 11일 부터 2019년 3월 21까지 진행하였다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 미용행동에 대한 변인(TPB), 주관적 신체적 건강, 심리적 건강(자아존중감, 삶의 만족도, 우울감), 프로그램 만족도를 측정도구로 구조화하여 분석하였다. ADDIE 모형을 이용한 자가 외모관리 미용교육 프로그램의 효과 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 자가 외모관리 및 미용행동에 대한 TPB 변인을 확인하고 주관적 신체적 건강과 심리적 건강과의 상관관계를 확인하기 위해 분석한 결과, 미용행동에 대한 의도는 미용교육에 대한 태도(r=.688, p<.001), 주관적 규범(r=.491, p<.001), 행동통제(r=.477, p<.001)와 상관관계가 있는 것으로 나타났고, TPB 변인과 주관적 신체적 건강은 유의한 상관관계를 나타냈다(r=.468, p<.001). 심리적 건강에서의 자아존중감, 삶의 만족도, 우울감과의 상관관계는 유의수준 5%에서 유의하지 않았으나 주관적 신체적 건강이 자아존중감과 상관관계를 나타냈다(r=.184, p<.05). 삶의 만족도와도 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으나(r=.268, p<.01). 우울감과의 상관은 유의수준 5%에서 유의하지 않았다. 둘째, 본 미용교육 프로그램 참여 후 적용군의 미용행동에 대한 태도(t=-2.254, p<.05)와, 주관적 규범(t=-3.362, p<.01), 지각된 행동통제(t=-2.930, p<.05)는 모두 유의한 상승효과를 나타냈으며 이에 따른 행동의도는 프로그램 참여 전 3.60.59에서 참여 후 4.10.52로 긍정적 변화를 크게 나타냈다(t=-5.592, p<.001). 셋째, 본 미용교육 프로그램이 주관적 신체적 건강과 심리적 건강에 미치는 효과를 분석한 결과, 적용군의 주관적 신체적 건강에 긍정적 효과를 나타냈으며(t=-3.470, p<.01). 심리적 건강의 자아존중감(t=-2.652, p<.05)과 삶의 만족도에도 긍정적 효과를 나타냈으나(t=-3.463, p<.01) 우울감에는 유의한 효과를 나타내지 않았다. 넷째, 프로그램 실행 후 적용군, 비교군, 대조군의 미용행동에 대한 의도를 비교한 결과, 적용군이 비교군과 대조군보다 유의한 상승효과를 나타냈다(F=19.915, p<.001). 다섯째. 프로그램 실행 후 적용군, 비교군, 대조군의 주관적 신체적 건강과 심리적 건강을 비교한 결과, 주관적 신체적 건강에서는 적용군이 비교군과 대조군보다 유의하게 상승한 것으로 나타났고(F=11.670, p<.001), 심리적 건강에서의 자아존중감은 적용군이 3.76.53, 비교군 3.70.52, 대조군이 3.66.53으로 나타났고 삶의 만족도에서는 적용군이 2.55.33, 비교군이 2.46.38, 대조군이 2.38.33로 다소 차이를 나타냈으나 자아존중감, 삶의 만족도, 우울감 모두 세 그룹의 차이가 유의수준 5%에서 유의하지 않았다. 여섯째, 외모관리 및 미용교육 프로그램의 학습자인 적용군과 기존 미용교육 프로그램의 학습자인 비교군의 프로그램 만족도를 비교한 결과 적용군의 프로그램 만족도가 비교군보다 높은 것으로 나타났다(t=5.213, p<.001). 프로그램 만족도의 세부문항 중 가장 큰 차이를 나타낸 것은 ‘수업내용은 일상생활에서 활용적이다.’였으며(t=6.717, p<.001), 가장 작은 차이를 나타낸 것은 ‘미용교육은 평생교육에 반드시 필요한 프로그램이다.’(t=2.966, p<.01)로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 중·노년 여성의 여가 및 건강 활동 프로그램을 목표로 개발된 미용교육 프로그램은 미용행동의 결정적 변인을 향상시키고, 주관적 신체적 건강과 심리적 건강을 구성하는 요인 향상에 효과적이었다. 본 연구의 결과가 시사하는 바는 평생학습기관의 미용교육이 미용기술 습득 및 자격증 취득을 목표로 하는 기존의 직업능력교육 중심에서 벗어나 중·노년 여성들이 외모관리 및 미용행동 실천을 통하여 그들의 건강을 증진시키는 것을 목표로 하는 프로그램의 방향전환이 필요하다는 것이다.
본 연구는 중·노년 여성의 신체적·심리적 건강증진을 도모하기 위한 자가 외모관리 중심의 미용교육 프로그램을 ADDIE 모형절차에 따라 개발하고 평생학습기관의 프로그램으로 적용한 후 본 프로그램의 효과성을 검증하였다. 연구 대상자는 서울·경기 소재의 평생학습기관을 이용하고 있는 만 45세 이상, 75세 미만 여성의 학습자 중 본 연구의 취지에 동의한 자로 하였으며 연구 설계는 적용군과 비적용군의 사전-사후 연구로 적용군은 본 연구자가 개발한 프로그램 학습자, 비적용군으로는 평생학습기관의 이용자 중 기존 미용교육 프로그램의 학습자를 비교군으로, 미용교육 프로그램 무경험 학습자를 대조군으로 구분하고 각 그룹의 연구대상수는 45명으로 총 135명을 연구대상으로 하였다. 본 프로그램의 실행은 주 1회 90분 수업으로 총 6회로 하였으며, ADDIE 모형 절차에 따라 도출된 프로그램 구성과 수업계획안 및 수업자료를 활용하여 2019년 2월 11일 부터 2019년 3월 21까지 진행하였다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 미용행동에 대한 변인(TPB), 주관적 신체적 건강, 심리적 건강(자아존중감, 삶의 만족도, 우울감), 프로그램 만족도를 측정도구로 구조화하여 분석하였다. ADDIE 모형을 이용한 자가 외모관리 미용교육 프로그램의 효과 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 자가 외모관리 및 미용행동에 대한 TPB 변인을 확인하고 주관적 신체적 건강과 심리적 건강과의 상관관계를 확인하기 위해 분석한 결과, 미용행동에 대한 의도는 미용교육에 대한 태도(r=.688, p<.001), 주관적 규범(r=.491, p<.001), 행동통제(r=.477, p<.001)와 상관관계가 있는 것으로 나타났고, TPB 변인과 주관적 신체적 건강은 유의한 상관관계를 나타냈다(r=.468, p<.001). 심리적 건강에서의 자아존중감, 삶의 만족도, 우울감과의 상관관계는 유의수준 5%에서 유의하지 않았으나 주관적 신체적 건강이 자아존중감과 상관관계를 나타냈다(r=.184, p<.05). 삶의 만족도와도 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으나(r=.268, p<.01). 우울감과의 상관은 유의수준 5%에서 유의하지 않았다. 둘째, 본 미용교육 프로그램 참여 후 적용군의 미용행동에 대한 태도(t=-2.254, p<.05)와, 주관적 규범(t=-3.362, p<.01), 지각된 행동통제(t=-2.930, p<.05)는 모두 유의한 상승효과를 나타냈으며 이에 따른 행동의도는 프로그램 참여 전 3.60.59에서 참여 후 4.10.52로 긍정적 변화를 크게 나타냈다(t=-5.592, p<.001). 셋째, 본 미용교육 프로그램이 주관적 신체적 건강과 심리적 건강에 미치는 효과를 분석한 결과, 적용군의 주관적 신체적 건강에 긍정적 효과를 나타냈으며(t=-3.470, p<.01). 심리적 건강의 자아존중감(t=-2.652, p<.05)과 삶의 만족도에도 긍정적 효과를 나타냈으나(t=-3.463, p<.01) 우울감에는 유의한 효과를 나타내지 않았다. 넷째, 프로그램 실행 후 적용군, 비교군, 대조군의 미용행동에 대한 의도를 비교한 결과, 적용군이 비교군과 대조군보다 유의한 상승효과를 나타냈다(F=19.915, p<.001). 다섯째. 프로그램 실행 후 적용군, 비교군, 대조군의 주관적 신체적 건강과 심리적 건강을 비교한 결과, 주관적 신체적 건강에서는 적용군이 비교군과 대조군보다 유의하게 상승한 것으로 나타났고(F=11.670, p<.001), 심리적 건강에서의 자아존중감은 적용군이 3.76.53, 비교군 3.70.52, 대조군이 3.66.53으로 나타났고 삶의 만족도에서는 적용군이 2.55.33, 비교군이 2.46.38, 대조군이 2.38.33로 다소 차이를 나타냈으나 자아존중감, 삶의 만족도, 우울감 모두 세 그룹의 차이가 유의수준 5%에서 유의하지 않았다. 여섯째, 외모관리 및 미용교육 프로그램의 학습자인 적용군과 기존 미용교육 프로그램의 학습자인 비교군의 프로그램 만족도를 비교한 결과 적용군의 프로그램 만족도가 비교군보다 높은 것으로 나타났다(t=5.213, p<.001). 프로그램 만족도의 세부문항 중 가장 큰 차이를 나타낸 것은 ‘수업내용은 일상생활에서 활용적이다.’였으며(t=6.717, p<.001), 가장 작은 차이를 나타낸 것은 ‘미용교육은 평생교육에 반드시 필요한 프로그램이다.’(t=2.966, p<.01)로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 중·노년 여성의 여가 및 건강 활동 프로그램을 목표로 개발된 미용교육 프로그램은 미용행동의 결정적 변인을 향상시키고, 주관적 신체적 건강과 심리적 건강을 구성하는 요인 향상에 효과적이었다. 본 연구의 결과가 시사하는 바는 평생학습기관의 미용교육이 미용기술 습득 및 자격증 취득을 목표로 하는 기존의 직업능력교육 중심에서 벗어나 중·노년 여성들이 외모관리 및 미용행동 실천을 통하여 그들의 건강을 증진시키는 것을 목표로 하는 프로그램의 방향전환이 필요하다는 것이다.
The purpose of this study was to develop the beauty education program based on self - appearance management to promote the physical and psychological health of middle and aged women using the ADDIE model and to verify the effectiveness of the program after applying it as a program of lifelong learni...
The purpose of this study was to develop the beauty education program based on self - appearance management to promote the physical and psychological health of middle and aged women using the ADDIE model and to verify the effectiveness of the program after applying it as a program of lifelong learning institution. The subjects of this study are female learners over 45 years old and under 75 years old who are using lifelong learning institutes in Seoul and Gyeonggi - do and agreed with the purpose of this study. The applied group consists of the leaners of the program developed by the researcher, and among the nonapplied group, the learners of the existing beauty education program who use lifelong learning institution are the comparison group and the learners who have not experienced the beauty education program are the control group. The subjects of each group were 45, and a total of 135 subjects were studied. The program was implemented for 90 minutes a week, and the program was run from February 11, 2019 to March 21, 2019, using the program composition, lesson plans, and class materials derived from the ADDIE model procedure. To verify the effectiveness of the program, theory of planned behavior, subjective physical heath, psychological health (self-esteem, life satisfaction, depression) and program satisfaction were structured by the measurement tool. The results of the analysis of the beauty education program for self-appearance management using ADDIE model are as follows. First, the result of the analysis to identify the TPB variables for self-appearance management and beauty behaviors and the correlation between subjective physical health and psychological health shows that the intention for beauty behavior is correlated with the attitude to beauty education ( r=.688, p<.001), subjective norm (r=.491, p<.001) and behavior control ( r=.477, p<.001), and TPB variables and subjective physical health showed a significant correlation. (r=.468, p <.001) The correlation between self-esteem, life satisfaction and depression in psychological health was not significant at the 5% level of significance, but subjective physical health is correlated with self-esteem. (r = .184, p <.05). It also has a significant correlation with life satisfaction (r=.268, p<.01), but the correlation with depression was not significant at the significance level of 5%. Second, after participating in this beauty education program, the participants' attitude toward beauty behavior (t=-2.254, p <.05), subjective norm (t=-3.362, p<.01) and perceived behavior control (t=-2.930, p<.05) showed a significant synergetic effect, and the behavioral intention shows a significant positive change from 3.60±.59 before participation in the program to 4.10±52 after participation. (t = -5.592, p <.001). Third, the result of analyzing the effect of the beauty education program on subjective physical health and psychological health shows that it has a positive effect on the subjective physical health of the applied group (t=-3.470, p<.01) and on the health and self-esteem (t=-2.652, p<.05) and life satisfaction of the psychological, but it has no significant effect on depression. Fourth, the result of the comparison of the intention for beauty behavior of applied group, comparison group and control group after the program execution shows that the applied group showed a more significant synergistic effect than the comparison group and the control group (F=19.915, p<.001). Fifth, the result of the comparison of the subjective physical health and the psychological health of the applied group, the comparison group, and the control group after the program execution shows that in the subjective physical health, the applied group is significantly higher than the control group and the control group ( F=11.670, p<.001), and the self-esteem of the psychological health was 3.76±.53 in the applied group, 3.70±.52 in the comparison group and 3.66±.53 in the control group, and the life satisfaction is 2.55±.33 in the applied group and 2.46±.38 in the comparison group, 2.38±.33 in the control group, which shows somewhat difference, but the difference of self-esteem, life satisfaction, and depression of the three groups were not significant at the significance level of 5%. Sixth, the result of comparing the program satisfaction of the applied group consisting of learners of the appearance management and beauty education program and the comparison group consisting of the learners of the existing beauty education program shows that the program satisfaction of the applied group is higher than that of the comparison group. The most significant difference in the program satisfaction was 'class contents are useful in everyday life' (t=6.717, p<.001), and the least significant difference was that 'beauty education is a necessary program for lifelong education' (t = 2.966, p <.01). The result of this study shows that the beauty education program developed for the leisure and health activity program of middle and aged women is effective in improving the determinants of beauty behavior and improving factors that constitute subjective physical and psychological health. The result of this study suggests that the focus of the beauty education of lifelong learning institute needs to be changed from the existing vocational skill training aimed at acquiring beauty skills and acquiring qualifications to the program that promotes the health of middle and aged women through their appearance management and beauty behavior practice.
The purpose of this study was to develop the beauty education program based on self - appearance management to promote the physical and psychological health of middle and aged women using the ADDIE model and to verify the effectiveness of the program after applying it as a program of lifelong learning institution. The subjects of this study are female learners over 45 years old and under 75 years old who are using lifelong learning institutes in Seoul and Gyeonggi - do and agreed with the purpose of this study. The applied group consists of the leaners of the program developed by the researcher, and among the nonapplied group, the learners of the existing beauty education program who use lifelong learning institution are the comparison group and the learners who have not experienced the beauty education program are the control group. The subjects of each group were 45, and a total of 135 subjects were studied. The program was implemented for 90 minutes a week, and the program was run from February 11, 2019 to March 21, 2019, using the program composition, lesson plans, and class materials derived from the ADDIE model procedure. To verify the effectiveness of the program, theory of planned behavior, subjective physical heath, psychological health (self-esteem, life satisfaction, depression) and program satisfaction were structured by the measurement tool. The results of the analysis of the beauty education program for self-appearance management using ADDIE model are as follows. First, the result of the analysis to identify the TPB variables for self-appearance management and beauty behaviors and the correlation between subjective physical health and psychological health shows that the intention for beauty behavior is correlated with the attitude to beauty education ( r=.688, p<.001), subjective norm (r=.491, p<.001) and behavior control ( r=.477, p<.001), and TPB variables and subjective physical health showed a significant correlation. (r=.468, p <.001) The correlation between self-esteem, life satisfaction and depression in psychological health was not significant at the 5% level of significance, but subjective physical health is correlated with self-esteem. (r = .184, p <.05). It also has a significant correlation with life satisfaction (r=.268, p<.01), but the correlation with depression was not significant at the significance level of 5%. Second, after participating in this beauty education program, the participants' attitude toward beauty behavior (t=-2.254, p <.05), subjective norm (t=-3.362, p<.01) and perceived behavior control (t=-2.930, p<.05) showed a significant synergetic effect, and the behavioral intention shows a significant positive change from 3.60±.59 before participation in the program to 4.10±52 after participation. (t = -5.592, p <.001). Third, the result of analyzing the effect of the beauty education program on subjective physical health and psychological health shows that it has a positive effect on the subjective physical health of the applied group (t=-3.470, p<.01) and on the health and self-esteem (t=-2.652, p<.05) and life satisfaction of the psychological, but it has no significant effect on depression. Fourth, the result of the comparison of the intention for beauty behavior of applied group, comparison group and control group after the program execution shows that the applied group showed a more significant synergistic effect than the comparison group and the control group (F=19.915, p<.001). Fifth, the result of the comparison of the subjective physical health and the psychological health of the applied group, the comparison group, and the control group after the program execution shows that in the subjective physical health, the applied group is significantly higher than the control group and the control group ( F=11.670, p<.001), and the self-esteem of the psychological health was 3.76±.53 in the applied group, 3.70±.52 in the comparison group and 3.66±.53 in the control group, and the life satisfaction is 2.55±.33 in the applied group and 2.46±.38 in the comparison group, 2.38±.33 in the control group, which shows somewhat difference, but the difference of self-esteem, life satisfaction, and depression of the three groups were not significant at the significance level of 5%. Sixth, the result of comparing the program satisfaction of the applied group consisting of learners of the appearance management and beauty education program and the comparison group consisting of the learners of the existing beauty education program shows that the program satisfaction of the applied group is higher than that of the comparison group. The most significant difference in the program satisfaction was 'class contents are useful in everyday life' (t=6.717, p<.001), and the least significant difference was that 'beauty education is a necessary program for lifelong education' (t = 2.966, p <.01). The result of this study shows that the beauty education program developed for the leisure and health activity program of middle and aged women is effective in improving the determinants of beauty behavior and improving factors that constitute subjective physical and psychological health. The result of this study suggests that the focus of the beauty education of lifelong learning institute needs to be changed from the existing vocational skill training aimed at acquiring beauty skills and acquiring qualifications to the program that promotes the health of middle and aged women through their appearance management and beauty behavior practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.