빠르게 변화하는 현대인의 삶은 생활과 문화에 적응하기 위해 새로운 교육과 학습이 필요하다. 이 필요성에 따라 종합예술무대인 오페라 《라보엠》을 평생교육 프로그램으로 설계하여 그 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 구현하기 위한 연구방법으로 연구자가 직접 현장에서 실행하고 그 효과를 실증적으로 검증하는 실행연구를 선택하였다. 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
<연구문제 1> 푸치니의 오페라 《라보엠》을 활용한 오페라 평생교육 프로그램의 설계 및 실행 연구 과정은 어떠한가? <연구문제 2> 《라보엠》을 활용한 오페라 평생교육 프로그램 실행 결과로 드러나는 교육적 시사점은 무엇인가? <연구문제 3> 연구자는 실행연구를 경험하면서 어떠한 변화를 경험하였는가?
연구문제를 해결하기 위하여 다음의 연구 과정을 실천하였다. <연구문제 1>은 오페라 《라보엠》을 활용한 평생교육 프로그램 수행을 위해 성인학습자들을 모집한 결과, 22세에서 67세에 이르는 학습자들이 참가하게 되었다. 수업의 성공적인 결과 도출을 위해 총 16주차에 걸쳐 1회기, 2회기, 3회기, 4회기의 중간 목표들을 수립하였으며, 각각의 수업을 위해 수업지도안과 교재를 구안하였다. <연구문제 2>는 연구 과정에서 나타난 교육적인 시사점은 다음과 같다. 우선 오페라를 활용한 평생교육 프로그램은 종합예술교육을 가능하게 하였다. 단순한 성악 수업에서 벗어나 오페라라는 주제를 바탕으로 성악, 미술, 문학, 연기, 무대 연출, ...
빠르게 변화하는 현대인의 삶은 생활과 문화에 적응하기 위해 새로운 교육과 학습이 필요하다. 이 필요성에 따라 종합예술무대인 오페라 《라보엠》을 평생교육 프로그램으로 설계하여 그 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 구현하기 위한 연구방법으로 연구자가 직접 현장에서 실행하고 그 효과를 실증적으로 검증하는 실행연구를 선택하였다. 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
<연구문제 1> 푸치니의 오페라 《라보엠》을 활용한 오페라 평생교육 프로그램의 설계 및 실행 연구 과정은 어떠한가? <연구문제 2> 《라보엠》을 활용한 오페라 평생교육 프로그램 실행 결과로 드러나는 교육적 시사점은 무엇인가? <연구문제 3> 연구자는 실행연구를 경험하면서 어떠한 변화를 경험하였는가?
연구문제를 해결하기 위하여 다음의 연구 과정을 실천하였다. <연구문제 1>은 오페라 《라보엠》을 활용한 평생교육 프로그램 수행을 위해 성인학습자들을 모집한 결과, 22세에서 67세에 이르는 학습자들이 참가하게 되었다. 수업의 성공적인 결과 도출을 위해 총 16주차에 걸쳐 1회기, 2회기, 3회기, 4회기의 중간 목표들을 수립하였으며, 각각의 수업을 위해 수업지도안과 교재를 구안하였다. <연구문제 2>는 연구 과정에서 나타난 교육적인 시사점은 다음과 같다. 우선 오페라를 활용한 평생교육 프로그램은 종합예술교육을 가능하게 하였다. 단순한 성악 수업에서 벗어나 오페라라는 주제를 바탕으로 성악, 미술, 문학, 연기, 무대 연출, 사회적 역량 등을 총체적으로 발달시키는 과정이었다. 오페라 프로그램을 통하여 연구 참여자들의 수업 적극성이 높아졌고, 그들은 수업과 삶에서 새로운 자극들을 얻게 되었다. 또한 수업의 후반부에는 수업의 과정을 스스로 조절하고 주도할 수 있게 되었다. 교재 형태로 이루어진 포트폴리오는 교육의 성과로 평가할 때 좋은 자료가 되었다. 평생교육의 평가는 상당히 어려운 문제이지만 수업 과정에서 누적되는 포트폴리오를 관찰함으로 해결할 수 있었다. 성악 가창은 물론 오페라를 위한 여러 가지 활동을 통해서 수업에 참가한 학습자들은 신체적, 정의적, 인지적 영역을 골고루 발달시킬 수 있었다. 학습자 측면에서도 몇 가지 시사점을 확인할 수 있었다. 연구 참여자들은 학습에 대한 새로운 동기를 부여받고 공부를 한다는 즐거운 의미의 정체성을 획득하게 되었다. 이와 함께 수업에서의 성취가 삶의 자신감으로 나타났다. 연구 참여자들은 수업 프로그램의 다양한 측면들을 통해 성악적 재능, 미술적 능력, 연기력 등 그동안 자신이 인지하지 못하고 있던 잠재적 능력을 발견하였고 발휘할 수 있었다. <연구문제 3>은 연구자는 실행연구를 통해 변화 과정을 이해할 수 있었다. 연구자의 막연한 기대와 평생교육에 대한 지식만으로는 실제 학습자들에게 효과적인 수업 내용을 구안하는 것이 어렵다는 사실을 알게 되었고 이를 바탕으로 연구자의 수업 역량을 최대로 끌어올리기 위한 다양한 방안을 탐구하게 되었다. 연구를 진행하면서 비전공자에게 음악 교육을 제공하는 것이 예상한 것보다 훨씬 쉽지 않다는 것을 깨닫게 되었다. 성악 전공자를 교육하는 것과 비전공자를 교육하는 것에 차이점이 있으며, 이에 대비하기 위하여 다양한 수업 방법들을 구안해야 함을 알게 되었다. 연구 참여자들이 수업에 참가하면서 발전되고 자신의 재능을 찾게 되는 과정을 지켜보면서 소중한 보람과 책임감을 느꼈다. 연구를 마치면서 연구의 상황과 맥락에 가장 적합한 교육 모형을 제시할 수 있었으며, 또한 오페라와 성악 교육을 평생교육 분야에 적용하고자 하는 후속 연구자들을 위한 수업 설계에 새로운 관심을 가지게 되었다. 본 논문은 푸치니의 오페라 《라보엠》을 활용한 평생교육 프로그램을 실행 연구하여 종합예술교육을 가능하게 하고, 연구 참여자들의 학습에 대한 즐거운 의미의 정체성 획득, 자신감 상승, 잠재적 능력의 발현과 같은 시사점들을 확인하였다. 연구자는 오페라를 활용한 다양한 교육 사례들이 계속적으로 연구될 때 진정한 실행연구의 장이 열리게 됨을 알 수 있었다. 앞으로 오페라를 소재로 한 평생교육 프로그램 개발이 지속적으로 이루어지기를 기대해본다.
빠르게 변화하는 현대인의 삶은 생활과 문화에 적응하기 위해 새로운 교육과 학습이 필요하다. 이 필요성에 따라 종합예술무대인 오페라 《라보엠》을 평생교육 프로그램으로 설계하여 그 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 구현하기 위한 연구방법으로 연구자가 직접 현장에서 실행하고 그 효과를 실증적으로 검증하는 실행연구를 선택하였다. 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
<연구문제 1> 푸치니의 오페라 《라보엠》을 활용한 오페라 평생교육 프로그램의 설계 및 실행 연구 과정은 어떠한가? <연구문제 2> 《라보엠》을 활용한 오페라 평생교육 프로그램 실행 결과로 드러나는 교육적 시사점은 무엇인가? <연구문제 3> 연구자는 실행연구를 경험하면서 어떠한 변화를 경험하였는가?
연구문제를 해결하기 위하여 다음의 연구 과정을 실천하였다. <연구문제 1>은 오페라 《라보엠》을 활용한 평생교육 프로그램 수행을 위해 성인학습자들을 모집한 결과, 22세에서 67세에 이르는 학습자들이 참가하게 되었다. 수업의 성공적인 결과 도출을 위해 총 16주차에 걸쳐 1회기, 2회기, 3회기, 4회기의 중간 목표들을 수립하였으며, 각각의 수업을 위해 수업지도안과 교재를 구안하였다. <연구문제 2>는 연구 과정에서 나타난 교육적인 시사점은 다음과 같다. 우선 오페라를 활용한 평생교육 프로그램은 종합예술교육을 가능하게 하였다. 단순한 성악 수업에서 벗어나 오페라라는 주제를 바탕으로 성악, 미술, 문학, 연기, 무대 연출, 사회적 역량 등을 총체적으로 발달시키는 과정이었다. 오페라 프로그램을 통하여 연구 참여자들의 수업 적극성이 높아졌고, 그들은 수업과 삶에서 새로운 자극들을 얻게 되었다. 또한 수업의 후반부에는 수업의 과정을 스스로 조절하고 주도할 수 있게 되었다. 교재 형태로 이루어진 포트폴리오는 교육의 성과로 평가할 때 좋은 자료가 되었다. 평생교육의 평가는 상당히 어려운 문제이지만 수업 과정에서 누적되는 포트폴리오를 관찰함으로 해결할 수 있었다. 성악 가창은 물론 오페라를 위한 여러 가지 활동을 통해서 수업에 참가한 학습자들은 신체적, 정의적, 인지적 영역을 골고루 발달시킬 수 있었다. 학습자 측면에서도 몇 가지 시사점을 확인할 수 있었다. 연구 참여자들은 학습에 대한 새로운 동기를 부여받고 공부를 한다는 즐거운 의미의 정체성을 획득하게 되었다. 이와 함께 수업에서의 성취가 삶의 자신감으로 나타났다. 연구 참여자들은 수업 프로그램의 다양한 측면들을 통해 성악적 재능, 미술적 능력, 연기력 등 그동안 자신이 인지하지 못하고 있던 잠재적 능력을 발견하였고 발휘할 수 있었다. <연구문제 3>은 연구자는 실행연구를 통해 변화 과정을 이해할 수 있었다. 연구자의 막연한 기대와 평생교육에 대한 지식만으로는 실제 학습자들에게 효과적인 수업 내용을 구안하는 것이 어렵다는 사실을 알게 되었고 이를 바탕으로 연구자의 수업 역량을 최대로 끌어올리기 위한 다양한 방안을 탐구하게 되었다. 연구를 진행하면서 비전공자에게 음악 교육을 제공하는 것이 예상한 것보다 훨씬 쉽지 않다는 것을 깨닫게 되었다. 성악 전공자를 교육하는 것과 비전공자를 교육하는 것에 차이점이 있으며, 이에 대비하기 위하여 다양한 수업 방법들을 구안해야 함을 알게 되었다. 연구 참여자들이 수업에 참가하면서 발전되고 자신의 재능을 찾게 되는 과정을 지켜보면서 소중한 보람과 책임감을 느꼈다. 연구를 마치면서 연구의 상황과 맥락에 가장 적합한 교육 모형을 제시할 수 있었으며, 또한 오페라와 성악 교육을 평생교육 분야에 적용하고자 하는 후속 연구자들을 위한 수업 설계에 새로운 관심을 가지게 되었다. 본 논문은 푸치니의 오페라 《라보엠》을 활용한 평생교육 프로그램을 실행 연구하여 종합예술교육을 가능하게 하고, 연구 참여자들의 학습에 대한 즐거운 의미의 정체성 획득, 자신감 상승, 잠재적 능력의 발현과 같은 시사점들을 확인하였다. 연구자는 오페라를 활용한 다양한 교육 사례들이 계속적으로 연구될 때 진정한 실행연구의 장이 열리게 됨을 알 수 있었다. 앞으로 오페라를 소재로 한 평생교육 프로그램 개발이 지속적으로 이루어지기를 기대해본다.
The life of rapidly changing modern people requires new education and learning to adapt to life and culture. Upon such necessity this study intended to provide its implications by designing a composite art stage, opera 《La Bohème》, as a lifelong education program. As a research method for realizing ...
The life of rapidly changing modern people requires new education and learning to adapt to life and culture. Upon such necessity this study intended to provide its implications by designing a composite art stage, opera 《La Bohème》, as a lifelong education program. As a research method for realizing this, the researcher selected an execution study that directly the researcher herself executed on the field and verified the effects thereof. The specific research problems set are as follows:
What is the process of designing and implementing opera lifelong education program using Puccini's opera 《La Bohème》? What are the educational implications of the implementation result of the opera lifelong education program using 《La Bohème》? What kind of change did the researcher experience when the experiencing the practice research?
In order to solve the research questions, the following research process was practiced: adult learners from the age of 22 to 67 participated as a result of recruiting to conduct lifelong education programs using the opera 《La Bohème》. In order to derive the successful result of the class, intermediate goals of 1 session, 2 session, 3 session and 4 were established over 16 weeks, and instructional and teaching materials were prepared for each class. shows the following educational implications appeared in the research process: First, the lifelong education program using opera enabled comprehensive art education. It was a process of generally developing vocal music, fine art, literature, acting, stage direction, social competence, etc. based on the theme of opera, away from simple vocal music lessons. Through the opera program, the research participants became more active in class, and they got new stimuli in class and life. In the second half of the lesson, participants were able to control and lead the course by themselves. Portfolios in the form of textbooks are good sources of evaluation for the performance of education. The evaluation of lifelong education is a difficult problem, but it can be solved by observing the cumulative portfolio in the course. Through various activities for opera as well as vocal singing, learners who participated in the class were able to evenly develop the physical, the definitive, and the cognitive domain. Some implications can also be found from the learners' perspective. Research participants were given new motivation for studying and acquiring a pleasant meaningful identity of studying. Along with this, the achievement in the class showed the confidence of life. Research participants were able to discover and demonstrate their potential abilities, such as vocal talents, artistic ability, and acting ability various aspects of the class program, which they had not been able to perceive in the meantime. In , researchers were able to understand the process of change through practice research. They got to know that fact that the researchers' vague expectation and knowledge of lifelong education made it difficult for actual learners to construct effective teaching materials, and based on this, various ways to maximize the researcher's capacity for teaching were explored. With progress of the research, this study realized that providing music education to non-majored students was not much easier than expected. This study learned that there are differences between teaching vocal music majors and educating non-majors, and in order to prepare for this, it is required to come up with various teaching methods. Watched the progress that the research participants develop and find their talents, this study felt valuable rewards and responsibility. Finishing the research, this study was able to present the most appropriate educational model for the situation and context of the study, and became interested in teaching design for follow-up researchers who would like to apply opera and vocal education to the field of lifelong education. This study checked implications such as acquiring a pleasant meaningful identity, confidence increase, revelation of potential of learning participants, while enabling a comprehensive art education possible by practicing and studying a lifelong education program using Puccini 's opera 《La Bohème》. The researcher found that when the various educational cases using opera are continuously studied, the field of genuine practice research will be opened. This study looks forward that the development of lifelong education programs with opera will be continuously realized.
The life of rapidly changing modern people requires new education and learning to adapt to life and culture. Upon such necessity this study intended to provide its implications by designing a composite art stage, opera 《La Bohème》, as a lifelong education program. As a research method for realizing this, the researcher selected an execution study that directly the researcher herself executed on the field and verified the effects thereof. The specific research problems set are as follows:
What is the process of designing and implementing opera lifelong education program using Puccini's opera 《La Bohème》? What are the educational implications of the implementation result of the opera lifelong education program using 《La Bohème》? What kind of change did the researcher experience when the experiencing the practice research?
In order to solve the research questions, the following research process was practiced: adult learners from the age of 22 to 67 participated as a result of recruiting to conduct lifelong education programs using the opera 《La Bohème》. In order to derive the successful result of the class, intermediate goals of 1 session, 2 session, 3 session and 4 were established over 16 weeks, and instructional and teaching materials were prepared for each class. shows the following educational implications appeared in the research process: First, the lifelong education program using opera enabled comprehensive art education. It was a process of generally developing vocal music, fine art, literature, acting, stage direction, social competence, etc. based on the theme of opera, away from simple vocal music lessons. Through the opera program, the research participants became more active in class, and they got new stimuli in class and life. In the second half of the lesson, participants were able to control and lead the course by themselves. Portfolios in the form of textbooks are good sources of evaluation for the performance of education. The evaluation of lifelong education is a difficult problem, but it can be solved by observing the cumulative portfolio in the course. Through various activities for opera as well as vocal singing, learners who participated in the class were able to evenly develop the physical, the definitive, and the cognitive domain. Some implications can also be found from the learners' perspective. Research participants were given new motivation for studying and acquiring a pleasant meaningful identity of studying. Along with this, the achievement in the class showed the confidence of life. Research participants were able to discover and demonstrate their potential abilities, such as vocal talents, artistic ability, and acting ability various aspects of the class program, which they had not been able to perceive in the meantime. In , researchers were able to understand the process of change through practice research. They got to know that fact that the researchers' vague expectation and knowledge of lifelong education made it difficult for actual learners to construct effective teaching materials, and based on this, various ways to maximize the researcher's capacity for teaching were explored. With progress of the research, this study realized that providing music education to non-majored students was not much easier than expected. This study learned that there are differences between teaching vocal music majors and educating non-majors, and in order to prepare for this, it is required to come up with various teaching methods. Watched the progress that the research participants develop and find their talents, this study felt valuable rewards and responsibility. Finishing the research, this study was able to present the most appropriate educational model for the situation and context of the study, and became interested in teaching design for follow-up researchers who would like to apply opera and vocal education to the field of lifelong education. This study checked implications such as acquiring a pleasant meaningful identity, confidence increase, revelation of potential of learning participants, while enabling a comprehensive art education possible by practicing and studying a lifelong education program using Puccini 's opera 《La Bohème》. The researcher found that when the various educational cases using opera are continuously studied, the field of genuine practice research will be opened. This study looks forward that the development of lifelong education programs with opera will be continuously realized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.