교통사고 사망자의 절반 이상이 밤 시간대에 발생하여 야간 운전이 위험한 활동을 하게 된다. 수십 년 동안 엔지니어들과 과학자들은 야간 운전의 안전성을 개선하기 위한 많은 안전 장치들과 안전 대책들을 연구하고 도입했다. 하지만 야간 운전의 미치는 영향을 확실히 알려지지 않은 상대적으로 새로운 안전 장치와 안전 대책들이 있다. 이러한 맥락에서 잠재적 안전 대책으로서 발광 다이오드 도로표지병 (LED) 로드 ...
교통사고 사망자의 절반 이상이 밤 시간대에 발생하여 야간 운전이 위험한 활동을 하게 된다. 수십 년 동안 엔지니어들과 과학자들은 야간 운전의 안전성을 개선하기 위한 많은 안전 장치들과 안전 대책들을 연구하고 도입했다. 하지만 야간 운전의 미치는 영향을 확실히 알려지지 않은 상대적으로 새로운 안전 장치와 안전 대책들이 있다. 이러한 맥락에서 잠재적 안전 대책으로서 발광 다이오드 도로표지병 (LED) 로드 스터드의 영향을 이 연구에서 검토했다. 30 명의 피실험자가 운전 시뮬레이터를 사용하여 같은 가로등 없는 산악 도로에서 4 가지 조건으로 야간 운전을 했다. 네 가지 조건은 다음 과 같다 1) 맑은 날씨/도로표지병 없음, 2) 비 오는 날씨/도로표지병 없음, 3) 비 오는 날씨/중앙선에만 도로표지병, 4) 비 오는 날씨/ 양쪽에 도로표지병. 비가 오는 조건과 맑은 날씨 조건을 비교할 때 유효 결과가 발견되었으므로 현실 세계와이 주행 시뮬레이터 연구 사이의 상대적 타당성의 존재를 시사하는 것이다. 도로표지병 있는 조건과 도로표지병 없는 조건을 비교할 때 유의미한 안전성 이점이 발견되었습니다. 중앙선에만 도로표지병 있는 조건과 양쪽에 도로표지병이 있는 조건을 비교할 때 흥미로운 결과가 발견되었습니다. 양쪽에 도로표지병이 있는 시나리오가 도로 오른쪽 가장자리를 넘어가는 조건에서 중앙선에만 도로표지병이 있는 시나리오의 비해 30 % 더 나은 결과를 보였다. 반대로 중앙선을 넘어가는 조건에서 중앙선에만 도로표지병이 있는 시나리오가 양쪽에 도로표지병이 있는 시나리오 보다 50 % 더 나은 결과를 보였다 데이터 분석 및 피실험자의 주관적 평가에 따르면 발광 다이오드 도로표지병은 가로등 없는 산악 도로에서 야간 운전에 상당한 안전 혜택을 보여 주었다 그러나 비용 효과, 다양한 유형의 사고에 미치는 영향, 다른 연령대의 도로 사용자에게 미치는 영향, 최상의 설계 및 설치 기준 그리고 안전 운전에 대한 미칠 수 있는 부정적인 영향을 이해하려면 많은 연구가 필요하다.
교통사고 사망자의 절반 이상이 밤 시간대에 발생하여 야간 운전이 위험한 활동을 하게 된다. 수십 년 동안 엔지니어들과 과학자들은 야간 운전의 안전성을 개선하기 위한 많은 안전 장치들과 안전 대책들을 연구하고 도입했다. 하지만 야간 운전의 미치는 영향을 확실히 알려지지 않은 상대적으로 새로운 안전 장치와 안전 대책들이 있다. 이러한 맥락에서 잠재적 안전 대책으로서 발광 다이오드 도로표지병 (LED) 로드 스터드의 영향을 이 연구에서 검토했다. 30 명의 피실험자가 운전 시뮬레이터를 사용하여 같은 가로등 없는 산악 도로에서 4 가지 조건으로 야간 운전을 했다. 네 가지 조건은 다음 과 같다 1) 맑은 날씨/도로표지병 없음, 2) 비 오는 날씨/도로표지병 없음, 3) 비 오는 날씨/중앙선에만 도로표지병, 4) 비 오는 날씨/ 양쪽에 도로표지병. 비가 오는 조건과 맑은 날씨 조건을 비교할 때 유효 결과가 발견되었으므로 현실 세계와이 주행 시뮬레이터 연구 사이의 상대적 타당성의 존재를 시사하는 것이다. 도로표지병 있는 조건과 도로표지병 없는 조건을 비교할 때 유의미한 안전성 이점이 발견되었습니다. 중앙선에만 도로표지병 있는 조건과 양쪽에 도로표지병이 있는 조건을 비교할 때 흥미로운 결과가 발견되었습니다. 양쪽에 도로표지병이 있는 시나리오가 도로 오른쪽 가장자리를 넘어가는 조건에서 중앙선에만 도로표지병이 있는 시나리오의 비해 30 % 더 나은 결과를 보였다. 반대로 중앙선을 넘어가는 조건에서 중앙선에만 도로표지병이 있는 시나리오가 양쪽에 도로표지병이 있는 시나리오 보다 50 % 더 나은 결과를 보였다 데이터 분석 및 피실험자의 주관적 평가에 따르면 발광 다이오드 도로표지병은 가로등 없는 산악 도로에서 야간 운전에 상당한 안전 혜택을 보여 주었다 그러나 비용 효과, 다양한 유형의 사고에 미치는 영향, 다른 연령대의 도로 사용자에게 미치는 영향, 최상의 설계 및 설치 기준 그리고 안전 운전에 대한 미칠 수 있는 부정적인 영향을 이해하려면 많은 연구가 필요하다.
More than half of deaths in road accidents occurs during night-time, making night-time driving dangerous activity. For decades engineers and scientists have been researching and introducing a number of devices and measures for the purpose of improving safety during night-time driving. However there ...
More than half of deaths in road accidents occurs during night-time, making night-time driving dangerous activity. For decades engineers and scientists have been researching and introducing a number of devices and measures for the purpose of improving safety during night-time driving. However there are relatively new safety devices and applications the effects of which on night-time driving are not clearly known yet. In this context, effects of Light-emitting diode (LED) Road Stud on night-time driving has been examined in this study. 30 Participants completed night-time driving under four condition on the same unlit mountainous road using driving simulator. Four conditions were 1) No rain/No Studs, 2) Rain/No Studs, 3) Rain/Studs only on centreline, 4) Rain/Studs on centreline and on edges. Significant outcomes were found when comparing rainy condition with clear weather condition. The results suggest the existence of relative validity between real world and the given driving simulation study. Significance safety benefits were found when comparing Stud conditions (studs only on centreline and studs on both sides) with No stud condition. Interesting results were found when comparing Studs only on centreline condition with Studs on centreline and on edges condition, in the terms of right edge crossing condition with LED studs on both side showed nearly 30% better result compared to condition with LED studs only on centreline. On the contrary in terms of centreline crossing condition with LED studs only on centreline showed more than 50% better result compared with condition with LED studs on both side. As was expected data analysis as well as participants’ subjective ratings showed that LED stud had significant safety benefit on night-time driving on unlit mountainous road during rainy weather condition, Nevertheless, further research is needed to understand cost benefit effects, effects on different types of accidents, effects on different age group road users, best design and installation standards, as well as possible negative effects on safe driving.
More than half of deaths in road accidents occurs during night-time, making night-time driving dangerous activity. For decades engineers and scientists have been researching and introducing a number of devices and measures for the purpose of improving safety during night-time driving. However there are relatively new safety devices and applications the effects of which on night-time driving are not clearly known yet. In this context, effects of Light-emitting diode (LED) Road Stud on night-time driving has been examined in this study. 30 Participants completed night-time driving under four condition on the same unlit mountainous road using driving simulator. Four conditions were 1) No rain/No Studs, 2) Rain/No Studs, 3) Rain/Studs only on centreline, 4) Rain/Studs on centreline and on edges. Significant outcomes were found when comparing rainy condition with clear weather condition. The results suggest the existence of relative validity between real world and the given driving simulation study. Significance safety benefits were found when comparing Stud conditions (studs only on centreline and studs on both sides) with No stud condition. Interesting results were found when comparing Studs only on centreline condition with Studs on centreline and on edges condition, in the terms of right edge crossing condition with LED studs on both side showed nearly 30% better result compared to condition with LED studs only on centreline. On the contrary in terms of centreline crossing condition with LED studs only on centreline showed more than 50% better result compared with condition with LED studs on both side. As was expected data analysis as well as participants’ subjective ratings showed that LED stud had significant safety benefit on night-time driving on unlit mountainous road during rainy weather condition, Nevertheless, further research is needed to understand cost benefit effects, effects on different types of accidents, effects on different age group road users, best design and installation standards, as well as possible negative effects on safe driving.
Keyword
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학위논문 정보
저자
무셰흐
학위수여기관
서울시립데학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
교통공학과
지도교수
이수범
발행연도
2019
총페이지
vi, 57p
키워드
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