어린이보호구역은 어린이 교통안전 확보를 위해 1993년에 처음 제도가 도입되어 지속적으로 확대되었다. 그동안 어린이보호구역 개선사업은 어린이 교통사고 감소에 효과적인 영향을 주고 있다고 평가받았고, 어린이의 교통사고의 예방을 위해서 공공기관, 정부, 비영리 단체, 기업등에서 어린이 안전을 위한 다양한 교육과 캠페인을 진행하여 어린이 교통안전의식을 높이기 위해서 노력하고 있으며, 교통사고 감소를 위해서 차량의 속도를 저감할 수 있는 교통안전시설물...
어린이보호구역은 어린이 교통안전 확보를 위해 1993년에 처음 제도가 도입되어 지속적으로 확대되었다. 그동안 어린이보호구역 개선사업은 어린이 교통사고 감소에 효과적인 영향을 주고 있다고 평가받았고, 어린이의 교통사고의 예방을 위해서 공공기관, 정부, 비영리 단체, 기업등에서 어린이 안전을 위한 다양한 교육과 캠페인을 진행하여 어린이 교통안전의식을 높이기 위해서 노력하고 있으며, 교통사고 감소를 위해서 차량의 속도를 저감할 수 있는 교통안전시설물과 속도위반단속장비를 설치․운영중에 있다. 하지만 도로 권역에 맞지 않는 어린이보호구역 내 과속단속장비 설치가 단속을 피하기 위한 캥거루 효과를 발생하여 이러한 운전자의 통행패턴은 추돌사고 뿐만 아니라 어린이 안전에도 위험을 주기 때문에 어린이보호구역 내 제한속도 유지 및 관리가 필수적이다. 본 연구에서는 어린이보호구역 내 제한속도 준수방안을 위하여 유사한 조건을 가진 세 지점을 선정하여 어린이호보구역 내 차량 통행속도, 차간간격, 상충횟수를 측정하여 차량들의 주행패턴이 어린이보호구역 내 어떻게 변화하는지 수집된 자료를 이용를 이용하여 통계적인 검증을 실시하여 비교분석 하였다. 지점별 속도저감시설(과속방지턱) 설치 유․무에 따른 비교분석결과 구간별 통행속도의 경우 어린이보호구역 내 과속방지턱 개소수가 많을수록 통행속도가 낮았으며, 일원배치분산분석(AVOVA) 통계법을 통한 과속방지턱 설치 여부에 따른 통행속도 분석결과, 세 지점 모두 과속카메라 설치지점 50m 전․후는 통행속도가 차이가 없는 것으로 나타났으며, 과속방지턱이 설치된 지점들은 운전자의 주행패턴의 유사한 것으로 나타났다. 지점별 차간간격 분석결과, 과속방지턱이 설치된 지점이 차간간격이 넓은 것으로 나타났으며, 이는 높은속도로 통행하는 차량의 경우 낮은 속도로 통행하는 차량에 비해 상대적으로 긴 차간간격을 가지는 것으로 분석되었다. 지점별 과속단속장비 설치 전․후 추돌사고에 대한 발생건수 비교결과 과속방지턱 설치지점이 미설치 지점 보다 추돌사고가 많은 것으로 분석되었으나, 본 연구에서 조사된 교통사고 건수가 적은 관계로 과속단속장비가 교통사고를 유발하였다고 단언하기에는 어려움이 있어 상충조사를 통하여 사고유발 가능성에 대한 근거를 제시하였다.추돌 가능성에 대한 상충유형을 제동, 추월, 경적 세가지로 나누었으며, 지점별 상충조사 분석결과, 교통량 대비 상충율은 과속방지턱 미설치 지점이 많은 것으로 나타났고 과속방지턱이 설치된 지점의 경우에는 과속방지턱 설치지점에서 제동이 많이 일어났으나, 과속단속장비 설치지점에서는 상충횟수가 적은 것으로 분석되었다. 유사한 세 지점을 비교분석결과 속도저감시설 미설치 지점이 통행속도, 차간간격, 교통사고 발생건수, 상충횟수가 높은 것으로 나타남에 따라 속도저감시설인 과속방지턱이 어린이보호구역 내 운전자 주행패턴 및 제한속도 유지에 효과가 있는 것으로 판단되며 설계속도 60km이상인 도로에서의 어린이보호구역 내 과속단속장비 설치시에 제한속도를 유지할 수 있도록 속도저감시설 설치 및 구간단속을 실시하여 캥거루 효과 억제 및 어린이 안전을 제공해 주어야 한다는 연구결과를 제시하였다.
어린이보호구역은 어린이 교통안전 확보를 위해 1993년에 처음 제도가 도입되어 지속적으로 확대되었다. 그동안 어린이보호구역 개선사업은 어린이 교통사고 감소에 효과적인 영향을 주고 있다고 평가받았고, 어린이의 교통사고의 예방을 위해서 공공기관, 정부, 비영리 단체, 기업등에서 어린이 안전을 위한 다양한 교육과 캠페인을 진행하여 어린이 교통안전의식을 높이기 위해서 노력하고 있으며, 교통사고 감소를 위해서 차량의 속도를 저감할 수 있는 교통안전시설물과 속도위반단속장비를 설치․운영중에 있다. 하지만 도로 권역에 맞지 않는 어린이보호구역 내 과속단속장비 설치가 단속을 피하기 위한 캥거루 효과를 발생하여 이러한 운전자의 통행패턴은 추돌사고 뿐만 아니라 어린이 안전에도 위험을 주기 때문에 어린이보호구역 내 제한속도 유지 및 관리가 필수적이다. 본 연구에서는 어린이보호구역 내 제한속도 준수방안을 위하여 유사한 조건을 가진 세 지점을 선정하여 어린이호보구역 내 차량 통행속도, 차간간격, 상충횟수를 측정하여 차량들의 주행패턴이 어린이보호구역 내 어떻게 변화하는지 수집된 자료를 이용를 이용하여 통계적인 검증을 실시하여 비교분석 하였다. 지점별 속도저감시설(과속방지턱) 설치 유․무에 따른 비교분석결과 구간별 통행속도의 경우 어린이보호구역 내 과속방지턱 개소수가 많을수록 통행속도가 낮았으며, 일원배치분산분석(AVOVA) 통계법을 통한 과속방지턱 설치 여부에 따른 통행속도 분석결과, 세 지점 모두 과속카메라 설치지점 50m 전․후는 통행속도가 차이가 없는 것으로 나타났으며, 과속방지턱이 설치된 지점들은 운전자의 주행패턴의 유사한 것으로 나타났다. 지점별 차간간격 분석결과, 과속방지턱이 설치된 지점이 차간간격이 넓은 것으로 나타났으며, 이는 높은속도로 통행하는 차량의 경우 낮은 속도로 통행하는 차량에 비해 상대적으로 긴 차간간격을 가지는 것으로 분석되었다. 지점별 과속단속장비 설치 전․후 추돌사고에 대한 발생건수 비교결과 과속방지턱 설치지점이 미설치 지점 보다 추돌사고가 많은 것으로 분석되었으나, 본 연구에서 조사된 교통사고 건수가 적은 관계로 과속단속장비가 교통사고를 유발하였다고 단언하기에는 어려움이 있어 상충조사를 통하여 사고유발 가능성에 대한 근거를 제시하였다.추돌 가능성에 대한 상충유형을 제동, 추월, 경적 세가지로 나누었으며, 지점별 상충조사 분석결과, 교통량 대비 상충율은 과속방지턱 미설치 지점이 많은 것으로 나타났고 과속방지턱이 설치된 지점의 경우에는 과속방지턱 설치지점에서 제동이 많이 일어났으나, 과속단속장비 설치지점에서는 상충횟수가 적은 것으로 분석되었다. 유사한 세 지점을 비교분석결과 속도저감시설 미설치 지점이 통행속도, 차간간격, 교통사고 발생건수, 상충횟수가 높은 것으로 나타남에 따라 속도저감시설인 과속방지턱이 어린이보호구역 내 운전자 주행패턴 및 제한속도 유지에 효과가 있는 것으로 판단되며 설계속도 60km이상인 도로에서의 어린이보호구역 내 과속단속장비 설치시에 제한속도를 유지할 수 있도록 속도저감시설 설치 및 구간단속을 실시하여 캥거루 효과 억제 및 어린이 안전을 제공해 주어야 한다는 연구결과를 제시하였다.
The children protection zone has continue to expand since 1993 when it was first introduced. Meanwhile, it has been assessed as positive contribution to the decrease of children’s traffic accidents. On the other hand, in order to prevent children’s traffic accidents, the government, the public insti...
The children protection zone has continue to expand since 1993 when it was first introduced. Meanwhile, it has been assessed as positive contribution to the decrease of children’s traffic accidents. On the other hand, in order to prevent children’s traffic accidents, the government, the public institutions, non-profit civil organizations and corporations have made combined efforts to enhance children’s consciousness of the traffic safety through diversified educational programs and campaigns for the children. Furthermore, in order to prevent the children’s traffic accidents, the traffic safety facilities and the speed traps have been installed and operated in the children protection zone. However, such speed facilities and traps not befitting the road conditions have the kangaroo effects of avoiding the trap, and drivers’ such driving pattern might lead to collision accidents, endangering children’s safety. Hence, it must be essential to maintain and manage the limited speed in the children protection zone. The purpose of this study was to find the ways to have drivers observe the speed limit in the children protection zones. For this purpose, this study sampled 3 points having the similar traffic conditions, and thereby, measured vehicle speed, distance between vehicles and frequency of their collisions. Then, this study collected the data about the changes of the driving patterns in the children protection zones and thereby, conducted a statistical test for a comparative analysis. As a result of comparatively analyzing the effects of the speed bump on children’s traffic safety, it was found that the more the bumps were installed in the children protection zones, the vehicle speed was lower. On the other hand, as a result of AVOVA of the vehicle speeds depending on the speed bumps, it was found that the vehicle speeds 50 meters before and after the speed camera were not significantly different, while driving patterns were similar at the points with the speed bumps. As a result of analyzing the inter-vehicle distance by point, it was found that the distance was wider at the points with the speed bumps installed, and that the vehicles running faster kept a relatively long distance. As a result of comparatively analyzing the frequency of the collision accidents before and after the installation of a speed trap, it was found that the collisions were more frequent at the points with the speed bumps. However, since the number of the traffic accidents was small for the points sampled, it was deemed difficult to affirm that the speed bumps had induced the traffic accidents. Thus, this study examined the cases of collision to suggest the specific causes for the accidents. The causes of collision were classified into three: braking, passing and honking. As a result of analyzing the causes by point, it was found that more collisions occurred at the points with no speed bump. At the points with the speed bumps, braking occurred more, but at the point with the speed trap installed, the collisions were less frequent. As a result of analyzing the similar 3 points comparatively, the points with no speed trap scored higher in terms of passing speed, inter-vehicle distance, frequency of traffic accidents and collisions, which suggests that the speed bump or one of the speed limit facilities would be effective in having the drivers maintain the driving pattern and speed limit in the children protection zones. Furthermore, in case the speed trap facilities are installed in the children protection zone on the road of 60km design speed, it would be essential to install the speed limit facilities, while checking the over-speed of the vehicles to suppress the kangaroo effects and ensure children’s safety.
The children protection zone has continue to expand since 1993 when it was first introduced. Meanwhile, it has been assessed as positive contribution to the decrease of children’s traffic accidents. On the other hand, in order to prevent children’s traffic accidents, the government, the public institutions, non-profit civil organizations and corporations have made combined efforts to enhance children’s consciousness of the traffic safety through diversified educational programs and campaigns for the children. Furthermore, in order to prevent the children’s traffic accidents, the traffic safety facilities and the speed traps have been installed and operated in the children protection zone. However, such speed facilities and traps not befitting the road conditions have the kangaroo effects of avoiding the trap, and drivers’ such driving pattern might lead to collision accidents, endangering children’s safety. Hence, it must be essential to maintain and manage the limited speed in the children protection zone. The purpose of this study was to find the ways to have drivers observe the speed limit in the children protection zones. For this purpose, this study sampled 3 points having the similar traffic conditions, and thereby, measured vehicle speed, distance between vehicles and frequency of their collisions. Then, this study collected the data about the changes of the driving patterns in the children protection zones and thereby, conducted a statistical test for a comparative analysis. As a result of comparatively analyzing the effects of the speed bump on children’s traffic safety, it was found that the more the bumps were installed in the children protection zones, the vehicle speed was lower. On the other hand, as a result of AVOVA of the vehicle speeds depending on the speed bumps, it was found that the vehicle speeds 50 meters before and after the speed camera were not significantly different, while driving patterns were similar at the points with the speed bumps. As a result of analyzing the inter-vehicle distance by point, it was found that the distance was wider at the points with the speed bumps installed, and that the vehicles running faster kept a relatively long distance. As a result of comparatively analyzing the frequency of the collision accidents before and after the installation of a speed trap, it was found that the collisions were more frequent at the points with the speed bumps. However, since the number of the traffic accidents was small for the points sampled, it was deemed difficult to affirm that the speed bumps had induced the traffic accidents. Thus, this study examined the cases of collision to suggest the specific causes for the accidents. The causes of collision were classified into three: braking, passing and honking. As a result of analyzing the causes by point, it was found that more collisions occurred at the points with no speed bump. At the points with the speed bumps, braking occurred more, but at the point with the speed trap installed, the collisions were less frequent. As a result of analyzing the similar 3 points comparatively, the points with no speed trap scored higher in terms of passing speed, inter-vehicle distance, frequency of traffic accidents and collisions, which suggests that the speed bump or one of the speed limit facilities would be effective in having the drivers maintain the driving pattern and speed limit in the children protection zones. Furthermore, in case the speed trap facilities are installed in the children protection zone on the road of 60km design speed, it would be essential to install the speed limit facilities, while checking the over-speed of the vehicles to suppress the kangaroo effects and ensure children’s safety.
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