본 연구의 목적은 개발완료 후 인도된 응용 소프트웨어(이하 소프트웨어)를 대상으로 객관적 근거와 기준에 기반을 둔 합리적인 소프트웨어 운영 및 유지보수 대가산정 방식을 제시하는 것이다. 이를 위해 소프트웨어 운영단계 서비스 유형을 명확히 분류하고 소프트웨어 운영 및 유지보수에 관한 용어정의와 세부 서비스 항목을 제시하였다. 국내 소프트웨어 운영대가는 액티비티 기반 대가산정(ABC모델) 방법을 채택하여 적용하고 있지만 작업분할구조(WBS)에 기반을 둔 객관적 데이터를 확보하고 있지 못하였다. 그러므로 수·발주간 합의 또는 예산에 맞춘 헤드카운트 방식의 운영대가를 적용하고 있는 문제점이 있었다. 본 연구는 고객이 보유하고 있는 운영 소프트웨어를 대상으로 객관적 규모산정 기준인 기능점수를 활용하여 업무량을 산정하였다. 또한, 해외 문헌연구를 통해 식별된 운영 보정인자를 ...
본 연구의 목적은 개발완료 후 인도된 응용 소프트웨어(이하 소프트웨어)를 대상으로 객관적 근거와 기준에 기반을 둔 합리적인 소프트웨어 운영 및 유지보수 대가산정 방식을 제시하는 것이다. 이를 위해 소프트웨어 운영단계 서비스 유형을 명확히 분류하고 소프트웨어 운영 및 유지보수에 관한 용어정의와 세부 서비스 항목을 제시하였다. 국내 소프트웨어 운영대가는 액티비티 기반 대가산정(ABC모델) 방법을 채택하여 적용하고 있지만 작업분할구조(WBS)에 기반을 둔 객관적 데이터를 확보하고 있지 못하였다. 그러므로 수·발주간 합의 또는 예산에 맞춘 헤드카운트 방식의 운영대가를 적용하고 있는 문제점이 있었다. 본 연구는 고객이 보유하고 있는 운영 소프트웨어를 대상으로 객관적 규모산정 기준인 기능점수를 활용하여 업무량을 산정하였다. 또한, 해외 문헌연구를 통해 식별된 운영 보정인자를 IT아웃소싱 전문가를 대상으로 설문을 실시하여 소프트웨어 운영 난이도 산정기준을 개발하였다. 소프트웨어 운영 규모와 운영난이도 산정기준을 적용한 업무량 방식의 신규 요율제 운영대가 산정방식을 제시하였다. 국내 소프트웨어 유지보수 대가산정 방식은 유지보수 난이도 항목에 운영업무가 포함되어 있어 객관성 결여와 평가점수 기준이 IT아웃소싱 현실을 반영하지 못하고 있는 문제점이 있었다. 이를 해외 문헌연구를 통해 식별된 유지보수 보정인자를 IT아웃소싱 전문가를 대상으로 설문을 실시하여 소프트웨어 유지보수 난이도 산정기준을 개발하였다. 소프트웨어 유지보수 규모와 유지보수 난이도 산정기준을 적용한 업무량 방식의 신규 요율제 유지보수대가 산정방식을 제시하였다. 공공기관의 운영 및 유지보수 발주현황을 분석한 결과 통합발주가 주류를 이루고 있었다. 또한 운영단계 사업은 다양한 사업유형이 혼재하여 발주되고 있었다. 이에 운영단계 사업의 서비스 유형을 분류하고 대가산정 방법을 제시하여 사업예산의 누락이 발생하지 않도록 하고자 한다. 또한, 현재 통합 발주되고 있는 운영과 유지보수 사업을 분리 발주할 수 있도록 소프트웨어 운영 및 유지보수 용어 정의와 세부 서비스 항목을 제시하였다. 본 연구는 문헌연구를 통해 운영 및 유지보수 보정요인 항목에 대해 각각 운영 13개, 유지보수 16개 항목을 선정하고 IT아웃소싱 전문가를 대상으로 2회에 걸쳐 설문을 실시하였다. 설문의 설계는 1차 설문은 문헌연구를 통해 식별된 운영 및 유지보수 서비스 보정요인 중 생산성에 가장 영향도가 높은 보정요인을 선정하기 위해 실시하였다. 2차 설문은 1차 설문에서 선정된 보정요인별 난이도 값을 결정하기 위하여 AHP 분석 기법을 활용한 쌍대비교 설문을 실시하였다. 급내상관계수(ICC) 분석을 활용한 1차, 2차, 1~2차 설문응답자 간의 신뢰도 분석을 수행하여 표본 특성 분석 및 설문과 측정요인의 신뢰성을 확인하였다. 신규 개발된 업무량 방식의 요율제 운영 및 유지보수 대가산정 방식을 적용한 추정대가와 실적대가와의 정확도 검증을 위한 방법으로 MMRE, PRED, 단순선형회귀분석을 통한 결정계수(R2)를 적용하였고 그 결과 값을 제시한다. 본 연구의 기대효과는 업무량에 근거한 요율제 운영 및 유지보수 대가산정 기준을 적용하여 적정대가에 기반을 둔 합리적인 계약이 이루어질 것으로 기대한다. 운영 및 유지보수 정의를 통해 분리발주가 가능하고, 업무범위에 대한 혼란을 해소할 수 있을 것이다. 소프트웨어 운영단계 사업의 서비스 유형 분류를 활용하여 제안요청서에서 식별된 업무내역을 토대로 서비스 유형별 사업 예산이 누락 없이 산정될 수 있을 것이다. 소프트웨어 운영과 유지보수 부문의 서비스 연속성과 소프트웨어 사용성을 보장함으로써 사용자 만족도가 향상될 것이다. 서비스 수준 계약을 병행 적용함으로써 수·발주자간 상호 파트너쉽을 발휘할 수 있는 계기를 마련할 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 개발완료 후 인도된 응용 소프트웨어(이하 소프트웨어)를 대상으로 객관적 근거와 기준에 기반을 둔 합리적인 소프트웨어 운영 및 유지보수 대가산정 방식을 제시하는 것이다. 이를 위해 소프트웨어 운영단계 서비스 유형을 명확히 분류하고 소프트웨어 운영 및 유지보수에 관한 용어정의와 세부 서비스 항목을 제시하였다. 국내 소프트웨어 운영대가는 액티비티 기반 대가산정(ABC모델) 방법을 채택하여 적용하고 있지만 작업분할구조(WBS)에 기반을 둔 객관적 데이터를 확보하고 있지 못하였다. 그러므로 수·발주간 합의 또는 예산에 맞춘 헤드카운트 방식의 운영대가를 적용하고 있는 문제점이 있었다. 본 연구는 고객이 보유하고 있는 운영 소프트웨어를 대상으로 객관적 규모산정 기준인 기능점수를 활용하여 업무량을 산정하였다. 또한, 해외 문헌연구를 통해 식별된 운영 보정인자를 IT아웃소싱 전문가를 대상으로 설문을 실시하여 소프트웨어 운영 난이도 산정기준을 개발하였다. 소프트웨어 운영 규모와 운영난이도 산정기준을 적용한 업무량 방식의 신규 요율제 운영대가 산정방식을 제시하였다. 국내 소프트웨어 유지보수 대가산정 방식은 유지보수 난이도 항목에 운영업무가 포함되어 있어 객관성 결여와 평가점수 기준이 IT아웃소싱 현실을 반영하지 못하고 있는 문제점이 있었다. 이를 해외 문헌연구를 통해 식별된 유지보수 보정인자를 IT아웃소싱 전문가를 대상으로 설문을 실시하여 소프트웨어 유지보수 난이도 산정기준을 개발하였다. 소프트웨어 유지보수 규모와 유지보수 난이도 산정기준을 적용한 업무량 방식의 신규 요율제 유지보수대가 산정방식을 제시하였다. 공공기관의 운영 및 유지보수 발주현황을 분석한 결과 통합발주가 주류를 이루고 있었다. 또한 운영단계 사업은 다양한 사업유형이 혼재하여 발주되고 있었다. 이에 운영단계 사업의 서비스 유형을 분류하고 대가산정 방법을 제시하여 사업예산의 누락이 발생하지 않도록 하고자 한다. 또한, 현재 통합 발주되고 있는 운영과 유지보수 사업을 분리 발주할 수 있도록 소프트웨어 운영 및 유지보수 용어 정의와 세부 서비스 항목을 제시하였다. 본 연구는 문헌연구를 통해 운영 및 유지보수 보정요인 항목에 대해 각각 운영 13개, 유지보수 16개 항목을 선정하고 IT아웃소싱 전문가를 대상으로 2회에 걸쳐 설문을 실시하였다. 설문의 설계는 1차 설문은 문헌연구를 통해 식별된 운영 및 유지보수 서비스 보정요인 중 생산성에 가장 영향도가 높은 보정요인을 선정하기 위해 실시하였다. 2차 설문은 1차 설문에서 선정된 보정요인별 난이도 값을 결정하기 위하여 AHP 분석 기법을 활용한 쌍대비교 설문을 실시하였다. 급내상관계수(ICC) 분석을 활용한 1차, 2차, 1~2차 설문응답자 간의 신뢰도 분석을 수행하여 표본 특성 분석 및 설문과 측정요인의 신뢰성을 확인하였다. 신규 개발된 업무량 방식의 요율제 운영 및 유지보수 대가산정 방식을 적용한 추정대가와 실적대가와의 정확도 검증을 위한 방법으로 MMRE, PRED, 단순선형회귀분석을 통한 결정계수(R2)를 적용하였고 그 결과 값을 제시한다. 본 연구의 기대효과는 업무량에 근거한 요율제 운영 및 유지보수 대가산정 기준을 적용하여 적정대가에 기반을 둔 합리적인 계약이 이루어질 것으로 기대한다. 운영 및 유지보수 정의를 통해 분리발주가 가능하고, 업무범위에 대한 혼란을 해소할 수 있을 것이다. 소프트웨어 운영단계 사업의 서비스 유형 분류를 활용하여 제안요청서에서 식별된 업무내역을 토대로 서비스 유형별 사업 예산이 누락 없이 산정될 수 있을 것이다. 소프트웨어 운영과 유지보수 부문의 서비스 연속성과 소프트웨어 사용성을 보장함으로써 사용자 만족도가 향상될 것이다. 서비스 수준 계약을 병행 적용함으로써 수·발주자간 상호 파트너쉽을 발휘할 수 있는 계기를 마련할 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to develop a reasonable software operation and maintenance fee calculation method based on objective grounds and standards for application software delivered after development completion (hereinafter referred to as software). For this purpose, the types of services of so...
The purpose of this study is to develop a reasonable software operation and maintenance fee calculation method based on objective grounds and standards for application software delivered after development completion (hereinafter referred to as software). For this purpose, the types of services of software operation phase has been classified, and various maintenance terminology definition and detailed service items are also explained. Domestic software operation cost model adopts activity-based price calculation (ABC model) method but does not have objective data based on work breakdown structure (WBS). Therefore, There is a problem in applying the operating cost of the Headcount Method, which is an agreement between the owner and the client or the budget. In this study, the operating software size was calculated by using the Function Point(FP), which is an objective scale calculation standard. In addition, I conducted a questionnaire survey on IT outsourcing experts identified operational correction factors through overseas literature studies, and developed software operation difficulty calculation standard. I propose a new rate calculation method of the workload method applying the software operation scale and the operation difficulty calculation standard. There is a problem that the domestic software maintenance cost model lack of objectivity of the maintenance difficulty item and the evaluation score standard do not reflect the reality of IT outsourcing. I conducted a questionnaire survey on IT outsourcing experts identified maintenance correction factors through overseas literature studies, and developed software maintenance difficulty calculation standard. I propose a method to calculate the maintenance fee for the new rate system of the workload method applying the software maintenance scale and the maintenance difficulty calculation standard. The analysis of the ordering of operation and maintenance of public institutions showed that integration order was mainstream. In addition, the operation stage business was ordered by various business types. Therefore, I want to classify service type of operation phase project and suggest cost calculation method so that omission of project budget does not occur. In addition, the definition of software operation and maintenance terminology and the detailed service items are proposed so that the currently ordered integration operation and the maintenance business can be separately ordered. In this study, I conducted 13 operation questionnaires and 16 maintenance questionnaires on the operation and maintenance factor items and conducted questionnaires twice on IT outsourcing experts. The design of the questionnaire was carried out in order to select the correction factors which are most influential on the productivity among the revision factors of operation and maintenance service identified through the literature review in the first questionnaire. In the second questionnaire, a questionnaire survey was conducted using the AHP analysis technique to determine the value of the randomness for each factor selected in the first questionnaire. The reliability of the sample characteristics and the reliability of the questionnaire and the measurement factors were confirmed by performing the reliability analysis between the first, second and first and second questionnaire respondents using the ICC analysis. The MMRE, PRED, and the coefficient of determination through simple linear regression analysis were used as methods for verifying the accuracy of the estimated cost of applying the newly developed operation and maintenance cost model of the workload method and the actual cost. The result is presented. The expected effect of this study will be a reasonable contract based on fair value by applying the calculation standard based on the rate of operation and maintenance cost model based on the workload. Separate ordering is possible through operation and maintenance definition, and confusion about work scope can be solved. By using the service type classification of the software operation phase project, the business budget for each type of service can be calculated without omission based on the business details identified in the RFP. The software operation and maintenance department is expected to provide an opportunity to show mutual partnership between the client and the client by ensuring the service continuity, improving the user satisfaction through improvement of the usability of the software, and applying the service level contract concurrently. User satisfaction will be improved by ensuring service continuity and software usability in software operations and maintenance. By applying the service level agreement concurrently, I expect to establish an opportunity to show mutual partnership between providers and clients.
The purpose of this study is to develop a reasonable software operation and maintenance fee calculation method based on objective grounds and standards for application software delivered after development completion (hereinafter referred to as software). For this purpose, the types of services of software operation phase has been classified, and various maintenance terminology definition and detailed service items are also explained. Domestic software operation cost model adopts activity-based price calculation (ABC model) method but does not have objective data based on work breakdown structure (WBS). Therefore, There is a problem in applying the operating cost of the Headcount Method, which is an agreement between the owner and the client or the budget. In this study, the operating software size was calculated by using the Function Point(FP), which is an objective scale calculation standard. In addition, I conducted a questionnaire survey on IT outsourcing experts identified operational correction factors through overseas literature studies, and developed software operation difficulty calculation standard. I propose a new rate calculation method of the workload method applying the software operation scale and the operation difficulty calculation standard. There is a problem that the domestic software maintenance cost model lack of objectivity of the maintenance difficulty item and the evaluation score standard do not reflect the reality of IT outsourcing. I conducted a questionnaire survey on IT outsourcing experts identified maintenance correction factors through overseas literature studies, and developed software maintenance difficulty calculation standard. I propose a method to calculate the maintenance fee for the new rate system of the workload method applying the software maintenance scale and the maintenance difficulty calculation standard. The analysis of the ordering of operation and maintenance of public institutions showed that integration order was mainstream. In addition, the operation stage business was ordered by various business types. Therefore, I want to classify service type of operation phase project and suggest cost calculation method so that omission of project budget does not occur. In addition, the definition of software operation and maintenance terminology and the detailed service items are proposed so that the currently ordered integration operation and the maintenance business can be separately ordered. In this study, I conducted 13 operation questionnaires and 16 maintenance questionnaires on the operation and maintenance factor items and conducted questionnaires twice on IT outsourcing experts. The design of the questionnaire was carried out in order to select the correction factors which are most influential on the productivity among the revision factors of operation and maintenance service identified through the literature review in the first questionnaire. In the second questionnaire, a questionnaire survey was conducted using the AHP analysis technique to determine the value of the randomness for each factor selected in the first questionnaire. The reliability of the sample characteristics and the reliability of the questionnaire and the measurement factors were confirmed by performing the reliability analysis between the first, second and first and second questionnaire respondents using the ICC analysis. The MMRE, PRED, and the coefficient of determination through simple linear regression analysis were used as methods for verifying the accuracy of the estimated cost of applying the newly developed operation and maintenance cost model of the workload method and the actual cost. The result is presented. The expected effect of this study will be a reasonable contract based on fair value by applying the calculation standard based on the rate of operation and maintenance cost model based on the workload. Separate ordering is possible through operation and maintenance definition, and confusion about work scope can be solved. By using the service type classification of the software operation phase project, the business budget for each type of service can be calculated without omission based on the business details identified in the RFP. The software operation and maintenance department is expected to provide an opportunity to show mutual partnership between the client and the client by ensuring the service continuity, improving the user satisfaction through improvement of the usability of the software, and applying the service level contract concurrently. User satisfaction will be improved by ensuring service continuity and software usability in software operations and maintenance. By applying the service level agreement concurrently, I expect to establish an opportunity to show mutual partnership between providers and clients.
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