본 연구의 목적은 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램이 아동의 자아개념과 또래관계에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 놀이를 활용한 대상관계 집단 상담프로그램이 초등학생의 자아개념을 긍정적으로 변화시키는 데 효과적인가? 둘째, 놀이를 활용한 대상관계 집단 상담프로그램이 초등학생의 또래관계 향상에 효과적인가? 이를 검증하기 위하여 서울특별시에 소재한 S초등학교 5학년 5개 학급 중 연구자의 학급을 실험집단으로, 동질성이 확보된 1개 학급을 통제집단으로 선정하였고, 검사도구로는 자아개념, ...
본 연구의 목적은 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램이 아동의 자아개념과 또래관계에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 놀이를 활용한 대상관계 집단 상담프로그램이 초등학생의 자아개념을 긍정적으로 변화시키는 데 효과적인가? 둘째, 놀이를 활용한 대상관계 집단 상담프로그램이 초등학생의 또래관계 향상에 효과적인가? 이를 검증하기 위하여 서울특별시에 소재한 S초등학교 5학년 5개 학급 중 연구자의 학급을 실험집단으로, 동질성이 확보된 1개 학급을 통제집단으로 선정하였고, 검사도구로는 자아개념, 또래애착 검사를 실시하였다. 실험집단에는 6주간 총 12회기의 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 두 집단을 대상으로 자아개념과 또래애착 사후검사를 실시하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 SPSS 23.0을 사용하여 집단 간의 변화를 다변량 분산 분석(MANOVA)을, 집단 내의 변화는 반복 측정 다변량 분산 분석(repeated MANOVA)을 실시하였다. 더불어 프로그램을 종료한 후 설문지와 매 회기별 아동 소감문 및 연구자가 관찰한 내용을 분석하였다. 검사지의 반응 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단보다 자아개념이 유의미하게 높았고, 자아개념의 하위요인인 일반자아, 학문자아, 의미 있는 타인자아에서도 유의미하게 높았다. 자아개념의 하위요인인 정서적자아는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단보다 또래관계와 또래관계의 하위요인인 신뢰 및 의사소통과 화 및 소외감에서 유의미한 차이가 있었다. 이러한 연구결과는 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램이 아동의 자아개념과 또래관계를 향상시키는데 효과가 있음을 나타낸다. 앞으로는 부모교육과 또래애착 척도에 대한 연구가 필요하며 프로그램의 효과적인 개입을 위하여 연구 대상자의 범위를 확대할 필요가 있다.
주요어: 놀이, 대상관계 집단상담 프로그램, 자아개념, 또래관계
본 연구의 목적은 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램이 아동의 자아개념과 또래관계에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 놀이를 활용한 대상관계 집단 상담프로그램이 초등학생의 자아개념을 긍정적으로 변화시키는 데 효과적인가? 둘째, 놀이를 활용한 대상관계 집단 상담프로그램이 초등학생의 또래관계 향상에 효과적인가? 이를 검증하기 위하여 서울특별시에 소재한 S초등학교 5학년 5개 학급 중 연구자의 학급을 실험집단으로, 동질성이 확보된 1개 학급을 통제집단으로 선정하였고, 검사도구로는 자아개념, 또래애착 검사를 실시하였다. 실험집단에는 6주간 총 12회기의 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 두 집단을 대상으로 자아개념과 또래애착 사후검사를 실시하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 SPSS 23.0을 사용하여 집단 간의 변화를 다변량 분산 분석(MANOVA)을, 집단 내의 변화는 반복 측정 다변량 분산 분석(repeated MANOVA)을 실시하였다. 더불어 프로그램을 종료한 후 설문지와 매 회기별 아동 소감문 및 연구자가 관찰한 내용을 분석하였다. 검사지의 반응 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단보다 자아개념이 유의미하게 높았고, 자아개념의 하위요인인 일반자아, 학문자아, 의미 있는 타인자아에서도 유의미하게 높았다. 자아개념의 하위요인인 정서적자아는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단보다 또래관계와 또래관계의 하위요인인 신뢰 및 의사소통과 화 및 소외감에서 유의미한 차이가 있었다. 이러한 연구결과는 놀이를 활용한 대상관계 집단상담 프로그램이 아동의 자아개념과 또래관계를 향상시키는데 효과가 있음을 나타낸다. 앞으로는 부모교육과 또래애착 척도에 대한 연구가 필요하며 프로그램의 효과적인 개입을 위하여 연구 대상자의 범위를 확대할 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate the effects of object-relations group counseling program using play on elementary school students’ self-concept and peer relationships. Out of five classes of 5th grade in S elementary school located in Seoul, 2 classes that showed homogeneity in resilienc...
The purpose of this study is to investigate the effects of object-relations group counseling program using play on elementary school students’ self-concept and peer relationships. Out of five classes of 5th grade in S elementary school located in Seoul, 2 classes that showed homogeneity in resilience were chosen: one as a control group, and the other as an experimental one. The self-concept and peer relationships were screened by using each screening instrument. The experimental group participated in 12 sessions of object-relations group counseling program using play(each session of 40minutes) for 6 weeks, while the control group did not. In order to verify the effects of the program, post-tests of self-concept and peer relationships were given after the experiment. The effects of the program were determined by performing SPSS 23.0.'s MANOVA and to investigate difference between groups, Repeated MANOVA for change within groups. In addition, self-report scales, which were administered after the program, children's feedback reports after each session, and the researcher's observation analysis. The results are as follows: First, the experimental group showed significantly increase in self-concept and it's the sub-factors(General-, Academic-, Significant Others-, Emotional-) than those of control group. Second, the experimental group showed significantly difference in peer relationships and its sub-factors(Trust and Communication, Anger and loneliness) between groups. To supplement the results of quantitative analysis, Qualitative analysis was executed with the results showing the object-relations group counseling program using play made children to enhance positive self-concept and peer relationships effectively. Those results showed that the object-relations group counseling program using play is useful in increasing the level of self-concept and peer relationships in children. Then this results suggest that the future research on parental education and sophisticated peer attachment scales need to be done and the scope of the study subjects need to be expanded in low-grade children for effective program involvement.
Keywords: play, object-relations group counseling program, self-concept, peer relationships
The purpose of this study is to investigate the effects of object-relations group counseling program using play on elementary school students’ self-concept and peer relationships. Out of five classes of 5th grade in S elementary school located in Seoul, 2 classes that showed homogeneity in resilience were chosen: one as a control group, and the other as an experimental one. The self-concept and peer relationships were screened by using each screening instrument. The experimental group participated in 12 sessions of object-relations group counseling program using play(each session of 40minutes) for 6 weeks, while the control group did not. In order to verify the effects of the program, post-tests of self-concept and peer relationships were given after the experiment. The effects of the program were determined by performing SPSS 23.0.'s MANOVA and to investigate difference between groups, Repeated MANOVA for change within groups. In addition, self-report scales, which were administered after the program, children's feedback reports after each session, and the researcher's observation analysis. The results are as follows: First, the experimental group showed significantly increase in self-concept and it's the sub-factors(General-, Academic-, Significant Others-, Emotional-) than those of control group. Second, the experimental group showed significantly difference in peer relationships and its sub-factors(Trust and Communication, Anger and loneliness) between groups. To supplement the results of quantitative analysis, Qualitative analysis was executed with the results showing the object-relations group counseling program using play made children to enhance positive self-concept and peer relationships effectively. Those results showed that the object-relations group counseling program using play is useful in increasing the level of self-concept and peer relationships in children. Then this results suggest that the future research on parental education and sophisticated peer attachment scales need to be done and the scope of the study subjects need to be expanded in low-grade children for effective program involvement.
Keywords: play, object-relations group counseling program, self-concept, peer relationships
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