본 논문의 목적은 존 듀이 교육론의 주요 개념 중 ‘성장’이라는 용어의 의미설명하고 이를 비판적으로 고찰하는 데 있다. 아동 ‧ 경험 중심 교육과정의 대표적인 학자 듀이는 학습자의 현재의 삶과 유리된 교육 내용이 일방적으로 전달되고 있는 당시의 교육 현장에 대해 문제를 제기하였다. 듀이는 학생들에게 가르치는 교육 내용이 획일적이고 학습자의 삶과 관련이 없다는 점을 지적하며 학습을 강요할 뿐 학습자의 흥미와 욕구를 존중하지 못한 점을 비판한다. 이에 교과와 지식을 가르쳐 왔던 기존의 교육 대신 학습자가 실제 삶에서 마주하는 문제 사태를 해결하는 경험을 중시하였다. 듀이에 의하면 성장은 어떤 행위가 축적되어 나가는 과정 전체를 말한다. 성장은 학습자가 활동에 참여하는 것을 전제로 하며, 이전의 행위와 경험은 다음의 문제 상황을 해결하는 데에 영향을 준다. 또한 성장은 특정 시기에만 한정되어 일어나는 일시적인 것을 의미하지 않는다. 성장은 학습자의 삶 전반에 걸쳐 지속적으로 일어나며, 지도된 성장의 방향은 이후 사회의 분위기나 방향을 결정하는 데 영향을 준다. 성장의 가장 큰 특징은 성장 그 자체로서 가치를 지닌다는 것이다. 학습자의 외부로부터 부여되는 목적과 교육 내용은 학습자의 ...
본 논문의 목적은 존 듀이 교육론의 주요 개념 중 ‘성장’이라는 용어의 의미설명하고 이를 비판적으로 고찰하는 데 있다. 아동 ‧ 경험 중심 교육과정의 대표적인 학자 듀이는 학습자의 현재의 삶과 유리된 교육 내용이 일방적으로 전달되고 있는 당시의 교육 현장에 대해 문제를 제기하였다. 듀이는 학생들에게 가르치는 교육 내용이 획일적이고 학습자의 삶과 관련이 없다는 점을 지적하며 학습을 강요할 뿐 학습자의 흥미와 욕구를 존중하지 못한 점을 비판한다. 이에 교과와 지식을 가르쳐 왔던 기존의 교육 대신 학습자가 실제 삶에서 마주하는 문제 사태를 해결하는 경험을 중시하였다. 듀이에 의하면 성장은 어떤 행위가 축적되어 나가는 과정 전체를 말한다. 성장은 학습자가 활동에 참여하는 것을 전제로 하며, 이전의 행위와 경험은 다음의 문제 상황을 해결하는 데에 영향을 준다. 또한 성장은 특정 시기에만 한정되어 일어나는 일시적인 것을 의미하지 않는다. 성장은 학습자의 삶 전반에 걸쳐 지속적으로 일어나며, 지도된 성장의 방향은 이후 사회의 분위기나 방향을 결정하는 데 영향을 준다. 성장의 가장 큰 특징은 성장 그 자체로서 가치를 지닌다는 것이다. 학습자의 외부로부터 부여되는 목적과 교육 내용은 학습자의 지력을 제약하고 자발성과 흥미를 저해하기 때문에 교육적 의미를 지니지 못한다. 듀이에 의하면 장래를 준비하기 위한 교육이나 정신적 능력을 발달시키기 위한 교육, 형이상학적 목적을 두는 교육 등은 모두 현재의 삶에서 벗어난 것이므로 의미 있는 교육 목적이 될 수 없다. 그러나 학습자 개인의 흥미와 삶은 모두 다를 수밖에 없다. 각자 참여하는 활동과 경험의 내용 또한 달라지므로 성장의 과정과 결과 역시 다양해진다. 따라서 학습자가 성장했다고 판단할 수 있는 기준은 존재할 수 없으며, 그 과정과 결과에 있어 가능성을 지나치게 열어 둔 나머지 성장의 방향과 기준이 모호해지고 추상적이라는 한계를 지닌다. 듀이의 말대로 교육 내용과 목적이 반드시 학습자의 현재의 삶과 관련을 맺어야 한다면, 이전에 행해져 온 교과 중심의 모든 교육은 그 가치와 중요성을 상실해 버리고 만다. 이는 교육의 뼈대를 이루고 있는 교육적 전통을 경시하고, 학습자의 심리적 요인에 치중한 나머지 교육이라면 마땅히 지녀야 할 객관성을 확보하지 못한 결과라고 볼 수 있다. 피터즈는 듀이가 간과했던 교육 내용으로서 교과의 가치에 대해 정당화한다. 첫째, 선험적 정당화로서 이론적 활동의 가치에 대해 질문하는 사람은 이미 그 가치에 대해 알고 있는 사람임을 논리적으로 가정하고 있다. 둘째, 인지적 활동과 비인지적 활동의 내재적 가치의 차이에 대한 논의이다. 비인지적 활동은 참여하는 이로 하여금 단순히 기쁨과 만족을 느끼게 할 뿐이지만, 인지적 활동은 더 나아가 사물과 현상에 대한 다양한 시각을 갖게 하고 삶에 대한 안목을 넓혀 주므로 더 큰 가치를 지니고 있음을 보여준다. 교육 목적의 방향성은 ‘아레테’ 개념에서 찾아보고자 한다. 아레테란 그리스어로 좋음을 의미하는 아가토스의 최상급인 아리스토스에서 도출된 말로 어떤 것이 아레테의 경지에 이르렀다는 것은 그것이 도달할 수 있는 가장 훌륭한 위치에 있음을 말한다. 아레테는 어떤 종류의 최상의 상태, 탁월함 등을 의미하며 훌륭한 기술과 능력뿐만 아니라 마음가짐과 태도를 포함한다는 점에서 현대에도 교육 목적으로서 그 방향을 충분히 제시하고 있다.
본 논문의 목적은 존 듀이 교육론의 주요 개념 중 ‘성장’이라는 용어의 의미설명하고 이를 비판적으로 고찰하는 데 있다. 아동 ‧ 경험 중심 교육과정의 대표적인 학자 듀이는 학습자의 현재의 삶과 유리된 교육 내용이 일방적으로 전달되고 있는 당시의 교육 현장에 대해 문제를 제기하였다. 듀이는 학생들에게 가르치는 교육 내용이 획일적이고 학습자의 삶과 관련이 없다는 점을 지적하며 학습을 강요할 뿐 학습자의 흥미와 욕구를 존중하지 못한 점을 비판한다. 이에 교과와 지식을 가르쳐 왔던 기존의 교육 대신 학습자가 실제 삶에서 마주하는 문제 사태를 해결하는 경험을 중시하였다. 듀이에 의하면 성장은 어떤 행위가 축적되어 나가는 과정 전체를 말한다. 성장은 학습자가 활동에 참여하는 것을 전제로 하며, 이전의 행위와 경험은 다음의 문제 상황을 해결하는 데에 영향을 준다. 또한 성장은 특정 시기에만 한정되어 일어나는 일시적인 것을 의미하지 않는다. 성장은 학습자의 삶 전반에 걸쳐 지속적으로 일어나며, 지도된 성장의 방향은 이후 사회의 분위기나 방향을 결정하는 데 영향을 준다. 성장의 가장 큰 특징은 성장 그 자체로서 가치를 지닌다는 것이다. 학습자의 외부로부터 부여되는 목적과 교육 내용은 학습자의 지력을 제약하고 자발성과 흥미를 저해하기 때문에 교육적 의미를 지니지 못한다. 듀이에 의하면 장래를 준비하기 위한 교육이나 정신적 능력을 발달시키기 위한 교육, 형이상학적 목적을 두는 교육 등은 모두 현재의 삶에서 벗어난 것이므로 의미 있는 교육 목적이 될 수 없다. 그러나 학습자 개인의 흥미와 삶은 모두 다를 수밖에 없다. 각자 참여하는 활동과 경험의 내용 또한 달라지므로 성장의 과정과 결과 역시 다양해진다. 따라서 학습자가 성장했다고 판단할 수 있는 기준은 존재할 수 없으며, 그 과정과 결과에 있어 가능성을 지나치게 열어 둔 나머지 성장의 방향과 기준이 모호해지고 추상적이라는 한계를 지닌다. 듀이의 말대로 교육 내용과 목적이 반드시 학습자의 현재의 삶과 관련을 맺어야 한다면, 이전에 행해져 온 교과 중심의 모든 교육은 그 가치와 중요성을 상실해 버리고 만다. 이는 교육의 뼈대를 이루고 있는 교육적 전통을 경시하고, 학습자의 심리적 요인에 치중한 나머지 교육이라면 마땅히 지녀야 할 객관성을 확보하지 못한 결과라고 볼 수 있다. 피터즈는 듀이가 간과했던 교육 내용으로서 교과의 가치에 대해 정당화한다. 첫째, 선험적 정당화로서 이론적 활동의 가치에 대해 질문하는 사람은 이미 그 가치에 대해 알고 있는 사람임을 논리적으로 가정하고 있다. 둘째, 인지적 활동과 비인지적 활동의 내재적 가치의 차이에 대한 논의이다. 비인지적 활동은 참여하는 이로 하여금 단순히 기쁨과 만족을 느끼게 할 뿐이지만, 인지적 활동은 더 나아가 사물과 현상에 대한 다양한 시각을 갖게 하고 삶에 대한 안목을 넓혀 주므로 더 큰 가치를 지니고 있음을 보여준다. 교육 목적의 방향성은 ‘아레테’ 개념에서 찾아보고자 한다. 아레테란 그리스어로 좋음을 의미하는 아가토스의 최상급인 아리스토스에서 도출된 말로 어떤 것이 아레테의 경지에 이르렀다는 것은 그것이 도달할 수 있는 가장 훌륭한 위치에 있음을 말한다. 아레테는 어떤 종류의 최상의 상태, 탁월함 등을 의미하며 훌륭한 기술과 능력뿐만 아니라 마음가짐과 태도를 포함한다는 점에서 현대에도 교육 목적으로서 그 방향을 충분히 제시하고 있다.
The purpose of this study is to explain and critically discuss the meaning of the term 'growth'. Dewey, a representative scholar of the child and experiential curriculum, raised questions about the current educational environment in which the contents of the education are delivered unilaterally to t...
The purpose of this study is to explain and critically discuss the meaning of the term 'growth'. Dewey, a representative scholar of the child and experiential curriculum, raised questions about the current educational environment in which the contents of the education are delivered unilaterally to the current life of the learner. Dewey points out that the content of teaching is uniform and is not related to the life of the learner. He criticizes that existing education does not respect the interest and desire of the learner. According to Dewey, growth refers to the whole process of accumulating an action. Growth presupposes that the learner participates in the activity, and previous behavior and experience affect the resolution of the following problem situations. Also, growth does not mean a temporary thing that happens over a certain period of time. It is constantly taking place throughout the learner's life, and the direction of growth directed at a specific time influences the determination of the atmosphere and direction of society in the future. The greatest characteristic of growth is that it has value as growth itself. The purpose and education contents given from the outside of the learner have no educational meaning because they constrain the learner 's intelligence and hinder spontaneity and interest. According to Dewey, education for preparing the future, education for developing mental ability, education for metaphysical purposes are all out of the present life and can not be meaningful educational purpose. However, the interests and lives of learners are different. Because each participant's activities can also be different, the process and results of growth are also diverse. Therefore, there is no criterion to judge that the learner has grown, and the possibilities of the process and the results are too much open, so that the direction and criteria of growth are ambiguous and abstract. If the content and purpose of education must be related to the present life of the learner, then all the previous subject-centered education will lose its value and importance. This can be seen as a result of neglecting the educational tradition that forms the framework of education and focusing on the learner's psychological factors and failing to acquire the objectivity that education should deserve. Peters justifies the value of the curriculum as an educational content. First, it is logically assumed that the person asking about the value of the theoretical activity as a priori justification already knows the value. Second, it is a discussion of the difference between intrinsic value of cognitive activity and non - cognitive activity. Non - cognitive activity shows that participant has merely joy and satisfaction, but cognitive activity further shows that it has more value because it has diverse perspectives on things and phenomena and enlarges the view of life. The direction of educational purpose can be seen in the following discussion. According to Chu Hsi education theory, 'cultivation of human nature' has educational value. The nature of any human beings can be cultivated through subject based education restores the damaged nature. In addition, arete, which is an ideal human being that was intended to be raised in the education of the ancient Greek world, has enough skills and abilities as well as good attitude.
The purpose of this study is to explain and critically discuss the meaning of the term 'growth'. Dewey, a representative scholar of the child and experiential curriculum, raised questions about the current educational environment in which the contents of the education are delivered unilaterally to the current life of the learner. Dewey points out that the content of teaching is uniform and is not related to the life of the learner. He criticizes that existing education does not respect the interest and desire of the learner. According to Dewey, growth refers to the whole process of accumulating an action. Growth presupposes that the learner participates in the activity, and previous behavior and experience affect the resolution of the following problem situations. Also, growth does not mean a temporary thing that happens over a certain period of time. It is constantly taking place throughout the learner's life, and the direction of growth directed at a specific time influences the determination of the atmosphere and direction of society in the future. The greatest characteristic of growth is that it has value as growth itself. The purpose and education contents given from the outside of the learner have no educational meaning because they constrain the learner 's intelligence and hinder spontaneity and interest. According to Dewey, education for preparing the future, education for developing mental ability, education for metaphysical purposes are all out of the present life and can not be meaningful educational purpose. However, the interests and lives of learners are different. Because each participant's activities can also be different, the process and results of growth are also diverse. Therefore, there is no criterion to judge that the learner has grown, and the possibilities of the process and the results are too much open, so that the direction and criteria of growth are ambiguous and abstract. If the content and purpose of education must be related to the present life of the learner, then all the previous subject-centered education will lose its value and importance. This can be seen as a result of neglecting the educational tradition that forms the framework of education and focusing on the learner's psychological factors and failing to acquire the objectivity that education should deserve. Peters justifies the value of the curriculum as an educational content. First, it is logically assumed that the person asking about the value of the theoretical activity as a priori justification already knows the value. Second, it is a discussion of the difference between intrinsic value of cognitive activity and non - cognitive activity. Non - cognitive activity shows that participant has merely joy and satisfaction, but cognitive activity further shows that it has more value because it has diverse perspectives on things and phenomena and enlarges the view of life. The direction of educational purpose can be seen in the following discussion. According to Chu Hsi education theory, 'cultivation of human nature' has educational value. The nature of any human beings can be cultivated through subject based education restores the damaged nature. In addition, arete, which is an ideal human being that was intended to be raised in the education of the ancient Greek world, has enough skills and abilities as well as good attitude.
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