본 논문은 인간의 현실적 이기심과 욕망을 인정하는 성악설 중심으로 그 이기심을 교육을 통하여 자율적으로 규제할 수 있는 문화의 주체인 나를 만들고자 했던 순자의 도덕교육론에 기반하여 초등학교 예절교육 활성화 방안을 제시하는 데 목적을 두었다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 현재 초등학교 교육에서 예절교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 살펴보았다. 먼저 2015 개정 교육과정의 성격, 목표, 내용에서 예절교육과 관련된 부분을 찾아보고 그 의미를 분석하였다. 그리고 교과서에서 직접적으로 예절교육을 가르치는 단원을 찾아 단원...
본 논문은 인간의 현실적 이기심과 욕망을 인정하는 성악설 중심으로 그 이기심을 교육을 통하여 자율적으로 규제할 수 있는 문화의 주체인 나를 만들고자 했던 순자의 도덕교육론에 기반하여 초등학교 예절교육 활성화 방안을 제시하는 데 목적을 두었다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 현재 초등학교 교육에서 예절교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 살펴보았다. 먼저 2015 개정 교육과정의 성격, 목표, 내용에서 예절교육과 관련된 부분을 찾아보고 그 의미를 분석하였다. 그리고 교과서에서 직접적으로 예절교육을 가르치는 단원을 찾아 단원의 내용 체계 및 차시 계획을 살펴보고, 교수·학습 방법을 지도서에 제시된 도덕과 4단계 심층화 모델과 6수업 과정·절차를 통해 알아보았다. 다음으로 학교 및 예절교육 단체에서 이루어지고 있는 예절교육 프로그램을 예시하고, 그 의미를 분석하였다. 마지막으로 지금까지 살펴본 내용을 바탕으로 현재 초등학교 예절교육의 의의와 한계 및 시사점을 제시하였다.
이러한 한계에 대한 대안으로 순자의 도덕교육론을 분석하여 현대 예절교육에 줄 수 있는 함의점을 찾아보았다. 순자는 학문에서 가장 강조하는 점으로 도덕의 극치로서의 예(禮)를 제시하는데, 이는 개인적으로나 사회적으로나 악을 줄이고 선을 증진시키는 가장 합리적인 규범체계를 말한다. 그리고 후천적인 도덕적 교화로서의 화성(化性)과 기위(起僞)를 통해 궁극적으로 도달하고자 하는 이상적인 인간상인 군자의 모습을 제시한다. 군자는 교육을 통해 예(禮)를 학습하여 성숙한 인격을 갖추고, 실천을 통해 사회적인 리더가 되는 사람을 말한다. 군자가 되기 위한 예의(禮義) 실천 방법으로 순자는 치기양심지술(治氣養心之術)을 제시하고 있는데, 구체적으로는 사회규범으로서의 예의(禮義)를 실천하기, 훌륭한 스승에게서 가르침을 받기, 유학의 경전을 공부하기이다. 이러한 순자의 도덕교육론은 사회공동체의 화합력 제고, 실천 수양의 중요성 강조, 교육 주체 간 신뢰 필요성 환기 등의 측면에서 현대 예절교육에 시사하는 바가 있다.
지금까지 살펴본 내용을 바탕으로 순자의 도덕교육론에 기반한 초등학교 예절교육 활성화 방안을 3가지 제시하였다. 첫째, 도덕 수업을 통한 실천적 예절교육 방안에서는 예절교육 단원 4차시를 순자가 제시한 학습의 4단계를 바탕으로 재구성하여 지도안을 제시하였다. 둘째, 생활지도를 통한 학생·교사 간 긍정적 관계 형성 방안에서는 학습을 위한 학생의 자세와 교사의 자격을 알아보고, 10일간의 학급세우기 활동을 통해 교사와 학생 간 구체적인 관계 형성 방안을 제시하였다. 마지막으로 가정 및 사회와 연계한 예의범절 생활화 방안에서는 학교와 가정·사회가 연계하여 학생들이 예의범절을 생활화 할 수 있도록 돕는 구체적인 방안을 제시하였다.
이상에서 살펴보았듯이, 순자의 도덕교육론은 학생들에게 예절을 지켜야 하는 이유와 동기, 구체적인 예절교육 방안을 제시한다. 또한 가정, 학교, 사회공동체의 교육적 역할과 상호신뢰의 중요성을 제시하여 학생들의 예절교육을 위해 모두가 함께 노력해야 함을 강조하는 측면에서 의미가 있다.
본 논문은 인간의 현실적 이기심과 욕망을 인정하는 성악설 중심으로 그 이기심을 교육을 통하여 자율적으로 규제할 수 있는 문화의 주체인 나를 만들고자 했던 순자의 도덕교육론에 기반하여 초등학교 예절교육 활성화 방안을 제시하는 데 목적을 두었다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 현재 초등학교 교육에서 예절교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 살펴보았다. 먼저 2015 개정 교육과정의 성격, 목표, 내용에서 예절교육과 관련된 부분을 찾아보고 그 의미를 분석하였다. 그리고 교과서에서 직접적으로 예절교육을 가르치는 단원을 찾아 단원의 내용 체계 및 차시 계획을 살펴보고, 교수·학습 방법을 지도서에 제시된 도덕과 4단계 심층화 모델과 6수업 과정·절차를 통해 알아보았다. 다음으로 학교 및 예절교육 단체에서 이루어지고 있는 예절교육 프로그램을 예시하고, 그 의미를 분석하였다. 마지막으로 지금까지 살펴본 내용을 바탕으로 현재 초등학교 예절교육의 의의와 한계 및 시사점을 제시하였다.
이러한 한계에 대한 대안으로 순자의 도덕교육론을 분석하여 현대 예절교육에 줄 수 있는 함의점을 찾아보았다. 순자는 학문에서 가장 강조하는 점으로 도덕의 극치로서의 예(禮)를 제시하는데, 이는 개인적으로나 사회적으로나 악을 줄이고 선을 증진시키는 가장 합리적인 규범체계를 말한다. 그리고 후천적인 도덕적 교화로서의 화성(化性)과 기위(起僞)를 통해 궁극적으로 도달하고자 하는 이상적인 인간상인 군자의 모습을 제시한다. 군자는 교육을 통해 예(禮)를 학습하여 성숙한 인격을 갖추고, 실천을 통해 사회적인 리더가 되는 사람을 말한다. 군자가 되기 위한 예의(禮義) 실천 방법으로 순자는 치기양심지술(治氣養心之術)을 제시하고 있는데, 구체적으로는 사회규범으로서의 예의(禮義)를 실천하기, 훌륭한 스승에게서 가르침을 받기, 유학의 경전을 공부하기이다. 이러한 순자의 도덕교육론은 사회공동체의 화합력 제고, 실천 수양의 중요성 강조, 교육 주체 간 신뢰 필요성 환기 등의 측면에서 현대 예절교육에 시사하는 바가 있다.
지금까지 살펴본 내용을 바탕으로 순자의 도덕교육론에 기반한 초등학교 예절교육 활성화 방안을 3가지 제시하였다. 첫째, 도덕 수업을 통한 실천적 예절교육 방안에서는 예절교육 단원 4차시를 순자가 제시한 학습의 4단계를 바탕으로 재구성하여 지도안을 제시하였다. 둘째, 생활지도를 통한 학생·교사 간 긍정적 관계 형성 방안에서는 학습을 위한 학생의 자세와 교사의 자격을 알아보고, 10일간의 학급세우기 활동을 통해 교사와 학생 간 구체적인 관계 형성 방안을 제시하였다. 마지막으로 가정 및 사회와 연계한 예의범절 생활화 방안에서는 학교와 가정·사회가 연계하여 학생들이 예의범절을 생활화 할 수 있도록 돕는 구체적인 방안을 제시하였다.
이상에서 살펴보았듯이, 순자의 도덕교육론은 학생들에게 예절을 지켜야 하는 이유와 동기, 구체적인 예절교육 방안을 제시한다. 또한 가정, 학교, 사회공동체의 교육적 역할과 상호신뢰의 중요성을 제시하여 학생들의 예절교육을 위해 모두가 함께 노력해야 함을 강조하는 측면에서 의미가 있다.
Based on the theory that human nature is evil, which was intended to make me the main body of culture that can regulate selfishness and desire of human beings autonomously through education, this paper aimed at suggesting ways to activate elementary school manners education based on the theory of xu...
Based on the theory that human nature is evil, which was intended to make me the main body of culture that can regulate selfishness and desire of human beings autonomously through education, this paper aimed at suggesting ways to activate elementary school manners education based on the theory of xunzi moral education.
In order to accomplish the purpose of this study, I examined how manners education is performed in elementary school education. First, I analyzed the meaning of manners education in relation to the character, goal, and content of the revised curriculum in 2015. In the textbook, I looked for a unit to teach manners education directly and examined the content system of the unit and the plans of the unit, and learned the teaching and learning methods through a four - level in - depth model presented in the guidebook and six classes and procedures. Next, I describe the manners education programs in schools and manners education organizations and analyze their meanings. Finally, based on the findings so far, I have presented the implications and limitations of elementary school manners education.
As an alternative to these limitations, I analyzed the moral education theory of Xunzi and searched for the implications to modern manners education. The most emphasized point in the study is propriety, which is the most rational system of rules for reducing evil and good, both personally and socially. And an ideal human image ‘Gentleman’ to reach ultimately through the ‘transformation of human nature’(化性) and ‘intentional effort’(起僞) as the acquired moral edification. Gentleman is a person who has learned a propriety through education, has a mature personality, and becomes a social leader through practice. As a method of practicing the propriety to become a Gentleman, Xunzi suggests a ‘conscience control skill’(治氣養心之術), specifically to practice the propriety as a social norm, to teach a good teacher Receiving, studying the scriptures of Confucianism. Xunzi’s moral education theory of this kind suggests to the modern manners education in terms of enhancing the harmony of the social community, emphasizing the importance of practicing and cultivating trust among educational subjects.
Based on the findings so far, I proposed three ways to activate elementary school manners education based on the moral education theory of Xunzi. First, in the practice manners education method through moral education, I reconstructed the four manners lesson plan of education unit based on four stages of learning proposed by Xunzi. Second, in order to establish a positive relationship between students and teachers through the guidance of life, I examined the attitude of the student and the qualifications of the teacher, and suggested a concrete relationship between the teacher and the student through the 10-day class building activities. Finally, in the case of the courtesy-based lifestyle plan in connection with home and society, the school, the family, and the society are linked to each other, and concrete measures are provided to help the students to live the manners.
As I have seen in the above, Xunzi moral education teaches students motivation and motivation to maintain manners, and suggests concrete manners education methods. It is also meaningful in terms of emphasizing the importance of the educational role and mutual trust of home, school, and social community and emphasizing that everyone should work together to educate their manners.
Based on the theory that human nature is evil, which was intended to make me the main body of culture that can regulate selfishness and desire of human beings autonomously through education, this paper aimed at suggesting ways to activate elementary school manners education based on the theory of xunzi moral education.
In order to accomplish the purpose of this study, I examined how manners education is performed in elementary school education. First, I analyzed the meaning of manners education in relation to the character, goal, and content of the revised curriculum in 2015. In the textbook, I looked for a unit to teach manners education directly and examined the content system of the unit and the plans of the unit, and learned the teaching and learning methods through a four - level in - depth model presented in the guidebook and six classes and procedures. Next, I describe the manners education programs in schools and manners education organizations and analyze their meanings. Finally, based on the findings so far, I have presented the implications and limitations of elementary school manners education.
As an alternative to these limitations, I analyzed the moral education theory of Xunzi and searched for the implications to modern manners education. The most emphasized point in the study is propriety, which is the most rational system of rules for reducing evil and good, both personally and socially. And an ideal human image ‘Gentleman’ to reach ultimately through the ‘transformation of human nature’(化性) and ‘intentional effort’(起僞) as the acquired moral edification. Gentleman is a person who has learned a propriety through education, has a mature personality, and becomes a social leader through practice. As a method of practicing the propriety to become a Gentleman, Xunzi suggests a ‘conscience control skill’(治氣養心之術), specifically to practice the propriety as a social norm, to teach a good teacher Receiving, studying the scriptures of Confucianism. Xunzi’s moral education theory of this kind suggests to the modern manners education in terms of enhancing the harmony of the social community, emphasizing the importance of practicing and cultivating trust among educational subjects.
Based on the findings so far, I proposed three ways to activate elementary school manners education based on the moral education theory of Xunzi. First, in the practice manners education method through moral education, I reconstructed the four manners lesson plan of education unit based on four stages of learning proposed by Xunzi. Second, in order to establish a positive relationship between students and teachers through the guidance of life, I examined the attitude of the student and the qualifications of the teacher, and suggested a concrete relationship between the teacher and the student through the 10-day class building activities. Finally, in the case of the courtesy-based lifestyle plan in connection with home and society, the school, the family, and the society are linked to each other, and concrete measures are provided to help the students to live the manners.
As I have seen in the above, Xunzi moral education teaches students motivation and motivation to maintain manners, and suggests concrete manners education methods. It is also meaningful in terms of emphasizing the importance of the educational role and mutual trust of home, school, and social community and emphasizing that everyone should work together to educate their manners.
주제어
#순자(荀子) 예절교육 예(禮) 화성(化性) 기위(起僞) 도덕군자 치기양심지술(治氣養心之術)
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