본 연구는 건설현장근로자의 가상증강현실을 활용한 안전교육이 사고예방에 미치는 영향력을 밝히는데 목적을 갖고 실증 분석하였는데 그 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 몰입적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 1은 채택되었다. 둘째, 훈련적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 2는 채택되었다. ...
본 연구는 건설현장근로자의 가상증강현실을 활용한 안전교육이 사고예방에 미치는 영향력을 밝히는데 목적을 갖고 실증 분석하였는데 그 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 몰입적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 1은 채택되었다. 둘째, 훈련적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 2는 채택되었다. 셋째, 심미적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적이지 않아 가설 3은 기각되었다. 넷째, 일탈적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 4는 채택되었다. 다섯째, 인지적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 5는 채택되었다. 여섯째, 흥미적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 6은 채택되었다. 일곱째, 가상현실․증강현실을 활용한 건설안전교육에서의 안전행동개선이 안전사고에 미치는 영향은 유의적인 것으로 나타나 가설 7은 채택되었다. 전체적으로 가상증강현실을 활용한 건설현장 안전교육이 사고예방에 미치는 영향력은 매우 유의적으로 나타나 가설은 심미적 요인을 제외한 7개 가설 중 6개가 채택되었다. 즉 가상증강현실을 이용한 건설안전교육에 있어 몰입, 훈련, 심미, 일탈, 인지, 흥미적 요인의 안전교육이 안전행동개선과 안전사고예방에 몰입적, 훈련적, 일탈적, 인지적, 흥미적 요소가 더해질수록 건설현장 안전교육의 사실감과 입체적 요소로 인해 안전행동개선과 사고예방에 실질적인 도움이 됨을 입증해주었다. 이는 기존의 주입식교육과 단순 반복된 교육방식에서 벗어나 사실적 입체감과 스마트폰의 기술진보에 따른 대상물에 대한 상호작용으로 몰입도를 높이고 실제적 상황과 일치된 체험적 안전교육이 훈련적 요소가 반영된 실재적 안전사고 예방에 직결되는 사실감을 인지하고 일탈로부터 벗어나고자 하는 가상현실이 갖는 흥미적 요소가 더해짐으로 인해 안전인식전환에 따른 불안전행동개선과 이의 현장작업에서의 적용에 따른 사고예방에 실질적으로 기여함을 의미한다. 이는 가상증강현실을 활용한 안전체험교육이 보다 효과적이고 집중적으로 안전교육을 받은 결과로서 가상증강현실을 활용한 안전 체험 교육을 건설현장에 맞게 적극 도입할 필요가 있음을 시사한 것으로 평가할 수 있다. 즉 가상증강현실은 컴퓨터로 만들어 놓은 가상의 세계에서 실제와 같은 체험을 할 수 있도록 한 최첨단 기술로 사고가 발생한 실제 상황을 가상으로 만드는 것이 가능해 체험자가 일대일 교육을 통해 실전에 대처할 수 있는 능력을 기를 수 있는 점에서 교육적 효과가 크다고 할 수 있다. 이는 가상증강현실을 활용한 안전 교육이 특히 건설교육현장에서 자주 발생하는 사고 예방 훈련까지 다양하게 체험이 가능한 점에서 그 유용성을 입증한 것이라고 평가할 수 있다.
본 연구는 건설현장근로자의 가상증강현실을 활용한 안전교육이 사고예방에 미치는 영향력을 밝히는데 목적을 갖고 실증 분석하였는데 그 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 몰입적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 1은 채택되었다. 둘째, 훈련적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 2는 채택되었다. 셋째, 심미적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적이지 않아 가설 3은 기각되었다. 넷째, 일탈적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 4는 채택되었다. 다섯째, 인지적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 5는 채택되었다. 여섯째, 흥미적 안전체험교육이 안전행동개선에 미치는 영향은 유의적으로 나타나 가설 6은 채택되었다. 일곱째, 가상현실․증강현실을 활용한 건설안전교육에서의 안전행동개선이 안전사고에 미치는 영향은 유의적인 것으로 나타나 가설 7은 채택되었다. 전체적으로 가상증강현실을 활용한 건설현장 안전교육이 사고예방에 미치는 영향력은 매우 유의적으로 나타나 가설은 심미적 요인을 제외한 7개 가설 중 6개가 채택되었다. 즉 가상증강현실을 이용한 건설안전교육에 있어 몰입, 훈련, 심미, 일탈, 인지, 흥미적 요인의 안전교육이 안전행동개선과 안전사고예방에 몰입적, 훈련적, 일탈적, 인지적, 흥미적 요소가 더해질수록 건설현장 안전교육의 사실감과 입체적 요소로 인해 안전행동개선과 사고예방에 실질적인 도움이 됨을 입증해주었다. 이는 기존의 주입식교육과 단순 반복된 교육방식에서 벗어나 사실적 입체감과 스마트폰의 기술진보에 따른 대상물에 대한 상호작용으로 몰입도를 높이고 실제적 상황과 일치된 체험적 안전교육이 훈련적 요소가 반영된 실재적 안전사고 예방에 직결되는 사실감을 인지하고 일탈로부터 벗어나고자 하는 가상현실이 갖는 흥미적 요소가 더해짐으로 인해 안전인식전환에 따른 불안전행동개선과 이의 현장작업에서의 적용에 따른 사고예방에 실질적으로 기여함을 의미한다. 이는 가상증강현실을 활용한 안전체험교육이 보다 효과적이고 집중적으로 안전교육을 받은 결과로서 가상증강현실을 활용한 안전 체험 교육을 건설현장에 맞게 적극 도입할 필요가 있음을 시사한 것으로 평가할 수 있다. 즉 가상증강현실은 컴퓨터로 만들어 놓은 가상의 세계에서 실제와 같은 체험을 할 수 있도록 한 최첨단 기술로 사고가 발생한 실제 상황을 가상으로 만드는 것이 가능해 체험자가 일대일 교육을 통해 실전에 대처할 수 있는 능력을 기를 수 있는 점에서 교육적 효과가 크다고 할 수 있다. 이는 가상증강현실을 활용한 안전 교육이 특히 건설교육현장에서 자주 발생하는 사고 예방 훈련까지 다양하게 체험이 가능한 점에서 그 유용성을 입증한 것이라고 평가할 수 있다.
This study is intended to look into the effects of construction workers’ safety education using virtual reality(VR) and augmented reality(AR) on accident prevention. To achieve this, an empirical survey was carried out to them. The results were as follows. First, the effect of immersive safety ...
This study is intended to look into the effects of construction workers’ safety education using virtual reality(VR) and augmented reality(AR) on accident prevention. To achieve this, an empirical survey was carried out to them. The results were as follows. First, the effect of immersive safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 1. Second, the effect of training safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 2. Third, the effect of aesthetic safety experience education on safety behavior improvement was not significant, rejecting hypothesis 3. Fourth, the effect of deviant safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 4. Fifth, the effect of cognitive safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 5. Sixth, the effect of interesting safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 6. Seventh, the effect of safety behavior improvement on safety accident in construction safety education using VR and AR was significant, adopting hypothesis 7. As a whole, the effect of safety education using VR and AR on accident prevention in construction sites was very significant, adopting 6 excluding an aesthetic factor of 7 hypotheses. In other words, the construction safety education using VR and AR is actually helpful in improving safety behaviors and preventing accidents due to the factual and three-dimensional factors of safety education in construction sites when the safety education of immersive, training, aesthetic, deviant, cognitive and interesting factors adds immersive, training, deviant, cognitive and interesting factors to safety behavior improvement and safety accident prevention. The factual three-dimensional effect and the technological advancement in smartphones can increase the immersion level by interacting with objects beyond the existing cramming education and simple repetitive education methods. The experiential safety education - which is consistent with actual situations – can be directly related to the prevention of real safety accidents reflecting a training factor. And the addition of an interesting factor of VR to get away from deviation can also substantially contribute to the unsafety behavior improvement by the safety recognition change and the accident prevention by its application in field work. As a result of more effective and intensive safety education, it is necessary to actively introduce the safety experience education using AR and VR to construction sites. In other words, AR and VR are cutting-edge technologies that allow real-life experiences in a computer-generated virtual world, which since it is possible to virtualize the actual situation of an accident, the educational effect is great in that experienced persons can develop their ability to cope with real-life situations through one-on-one education. Consequently, the safety education using AR and VR is particularly useful in that it can be experienced in various ways, including frequent accident prevention training at construction education sites.
This study is intended to look into the effects of construction workers’ safety education using virtual reality(VR) and augmented reality(AR) on accident prevention. To achieve this, an empirical survey was carried out to them. The results were as follows. First, the effect of immersive safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 1. Second, the effect of training safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 2. Third, the effect of aesthetic safety experience education on safety behavior improvement was not significant, rejecting hypothesis 3. Fourth, the effect of deviant safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 4. Fifth, the effect of cognitive safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 5. Sixth, the effect of interesting safety experience education on safety behavior improvement was significant, adopting hypothesis 6. Seventh, the effect of safety behavior improvement on safety accident in construction safety education using VR and AR was significant, adopting hypothesis 7. As a whole, the effect of safety education using VR and AR on accident prevention in construction sites was very significant, adopting 6 excluding an aesthetic factor of 7 hypotheses. In other words, the construction safety education using VR and AR is actually helpful in improving safety behaviors and preventing accidents due to the factual and three-dimensional factors of safety education in construction sites when the safety education of immersive, training, aesthetic, deviant, cognitive and interesting factors adds immersive, training, deviant, cognitive and interesting factors to safety behavior improvement and safety accident prevention. The factual three-dimensional effect and the technological advancement in smartphones can increase the immersion level by interacting with objects beyond the existing cramming education and simple repetitive education methods. The experiential safety education - which is consistent with actual situations – can be directly related to the prevention of real safety accidents reflecting a training factor. And the addition of an interesting factor of VR to get away from deviation can also substantially contribute to the unsafety behavior improvement by the safety recognition change and the accident prevention by its application in field work. As a result of more effective and intensive safety education, it is necessary to actively introduce the safety experience education using AR and VR to construction sites. In other words, AR and VR are cutting-edge technologies that allow real-life experiences in a computer-generated virtual world, which since it is possible to virtualize the actual situation of an accident, the educational effect is great in that experienced persons can develop their ability to cope with real-life situations through one-on-one education. Consequently, the safety education using AR and VR is particularly useful in that it can be experienced in various ways, including frequent accident prevention training at construction education sites.
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