본 연구는 개인의 전문적 능력 개발에만 초점을 두었던 교외 현장실습에 서비스-러닝의 개념을 도입하여 지역사회의 실제적인 요구를 반영한 놀이치료 서비스를 제공하고, 그 과정을 통해 예비 놀이치료자가 사회적 책임감을 가진 놀이치료 전문가로 성장하게 하는 놀이치료 전공 심화 과정을 개발하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 훈련과정에 있는 예비 놀이치료자 및 지역사회를 기반으로 운영되는 유아교육 기관 원장들과 심층 면담을 진행하였으며, 서비스-러닝 및 예비 놀이치료자 훈련에 관한 국내외 문헌을 분석하였다. 또한 본 연구에 참여하는 예비 놀이치료자의 교육 수준과 유아교육 기관의 실정에 대한 기술 및 환경 분석을 실시하였다. 그 결과, 예비 놀이치료자의 전공 심화 교육을 위한 현장 실습교육 모델 개발과 지역사회 내에 있는 정서행동 문제 경계 선상의 유아를 대상으로 한 ...
본 연구는 개인의 전문적 능력 개발에만 초점을 두었던 교외 현장실습에 서비스-러닝의 개념을 도입하여 지역사회의 실제적인 요구를 반영한 놀이치료 서비스를 제공하고, 그 과정을 통해 예비 놀이치료자가 사회적 책임감을 가진 놀이치료 전문가로 성장하게 하는 놀이치료 전공 심화 과정을 개발하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 훈련과정에 있는 예비 놀이치료자 및 지역사회를 기반으로 운영되는 유아교육 기관 원장들과 심층 면담을 진행하였으며, 서비스-러닝 및 예비 놀이치료자 훈련에 관한 국내외 문헌을 분석하였다. 또한 본 연구에 참여하는 예비 놀이치료자의 교육 수준과 유아교육 기관의 실정에 대한 기술 및 환경 분석을 실시하였다. 그 결과, 예비 놀이치료자의 전공 심화 교육을 위한 현장 실습교육 모델 개발과 지역사회 내에 있는 정서행동 문제 경계 선상의 유아를 대상으로 한 심리치료 프로그램의 필요성을 확인하였다. 이에 따라 국내의 놀이치료자 훈련과정의 특성과 지역사회의 요구를 반영한 놀이치료 서비스-러닝 모델을 심층면담 및 문헌 고찰을 통해 일차적으로 구안하고, 예비연구를 시행하였다. 이후 예비연구 결과를 수정보완하여 최종적인 놀이치료 서비스-러닝 모델을 개발하였으며, 개발된 모델에 근거한 프로그램을 지역사회 기반 기관에 시행함으로써 모델의 효과를 검증하였다. 본 연구를 통해 개발된 놀이치료 서비스-러닝 모델의 목적은 전공 심화 과정으로 운영되는 예비 놀이치료자 현장 실습교육과 지역사회 기반 기관의 실제적 요구 해결을 연결하여 대학과 지역사회의 상호적 성장을 추구하는 협력 시스템을 구축하는 것이다. 놀이치료 서비스-러닝 모델은 ‘전공연계 심화교육’, ‘반성적 성찰’, ‘서비스’, ‘상호 호혜’로 구성되어 있으며, 4가지 구성요소가 구성 주체인 ‘대학(지도 교수)’, ‘지역사회(기반 기관)’, ‘코디네이터’, ‘예비 놀이치료자’, ‘유아 및 부모’ 간의 상호작용을 통해 작동하는 원리를 시각화하였다. 놀이치료 서비스-러닝 모델을 기반으로 한 놀이치료 서비스-러닝 프로그램의 목적은 예비 놀이치료자의 전문적 능력과 사회적 책임감을 성장시키는 동시에 지역사회 기반 기관 유아 중 정서행동 문제 경계선상에 있는 유아들의 어려움을 완화시키는 것이다. 놀이치료 서비스-러닝 프로그램은 ‘예비 놀이치료자 교육’, ‘반성적 성찰 훈련’, ‘놀이치료 서비스’, ‘상호 호혜적 간담회’로 구성되었으며, 대학의 지도 교수 1명, 지역사회 기반 유아교육 기관장과 담당교사 4명, 교내 실습 훈련 경험이 있는 예비 놀이치료자 8명, 유아 16명, 부모 16명, 코디네이터 1명, 총 46명이 참여하였다. 지도 교수와 코디네이터는 서비스-러닝과 연계할 교과목을 선정하여 전공 심화 교육내용을 구성하였고, 기관장과 함께 프로그램의 목표와 효과를 협의하였다. 더불어 코디네이터는 수퍼바이저로서 전반적인 프로그램의 진행과 조율을 담당하였다. 두 곳의 지역사회 기반 유아교육 기관은 문제 행동 경계 선상에 있는 유아 중 참여 유아를 선정하였으며, 각 기관 시설에 놀이치료 서비스를 진행할 놀이치료실을 마련하였다. 예비 놀이치료자들은 총 8시간의 사전 교육과 총 20시간의 사례개념화 교육 수퍼비전을 받았으며, 지역사회 기반 유아교육 기관으로 파견되어 문제 행동 경계 선상의 유아와 그 부모를 대상으로 20회기의 아동중심 놀이치료 서비스를 제공하였다. 또한, 예비 놀이치료자들은 매회기 이후 내담아동과의 치료적 관계를 스스로 재평가하는 반성적 성찰 교육을 시행하였으며, 이는 자신의 치료적 태도를 반성할 수 있도록 돕는 관계 척도 체크리스트를 통해 이루어졌다. 프로그램 만족도 제고를 위한 상호 호혜적 간담회는 준비단계, 시행단계, 평가단계 전반에 걸쳐 정기적으로 진행되었다. 모든 구성원이 함께 모여 프로그램에 대해 평가하였고, 이를 통하여 프로그램의 전체적인 조율과 개선이 이루어졌다. 실시된 서비스-러닝 프로그램 과정에서 수집된 자료를 본 연구에서 개발된 서비스-러닝 모델의 효과를 검증하기 위하여 다음의 네 가지 측면에서 분석하였다. 첫째, 전공 심화 과정으로서의 교육적 효과를 검증하기 위하여 프로그램 실시 이후 예비 놀이치료자의 전문성 발달 및 사례개념화 능력의 변화를 살펴보았다. 둘째, 전문직 직업교육으로서의 효과를 검증하기 위하여 통제집단과 실험집단 간의 사회적 책임감을 비교하였고, 반성적 성찰을 통한 치료적 태도의 변화를 시각화하였다. 셋째, 지역사회 심리정서지원 서비스 효과를 검증하기 위해 유아의 문제행동, 사회적 능력, 정서조절 능력 변화와 부모의 양육효능감 및 역할 지능의 변화를 측정하였다. 넷째, 상호 호혜적 효과를 검증하기 위해 지역사회 기반 기관의 교사와 프로그램에 참여한 부모의 만족도를 측정하였다. 자료 분석에는 SPSS 21.0 통계 프로그램이 사용되었으며 빈도, 백분율, 평균, 표준편차의 기초 통계분석과 비모수 통계 방법인 Mann-Whitney U 검정과 Wilcoxon 순위합 검정, t-검증을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 개인의 전문성 발달에만 초점을 두었던 기존의 예비 놀이치료자 실습교육과정의 한계를 분석하여 지역사회를 기반으로 운영되는 교외 실습 모델의 특수성을 강조한 전공 심화 과정으로써의 예비 놀이치료자 교외 현장실습 모델의 필요성을 제안하였다. 둘째, 본 연구는 교외 현장실습교육과정에 서비스-러닝의 모델을 도입함으로써 전공 심화 과정으로 운영되는 예비 놀이치료자 현장 실습교육을 지역사회 기반 기관의 실제적 요구 해결과 연결하였고, 대학과 지역사회의 상호적 성장을 추구하는 놀이치료 서비스-러닝 모델을 개발하였다. 셋째, 본 연구는 놀이치료 서비스-러닝 모델을 기반으로 하는 놀이치료 서비스-러닝 프로그램을 시행하고 결과를 분석함으로써 개발된 모형의 효과성을 검증하였다. 그 결과 놀이치료 서비스-러닝 모델이 전공 심화 교육 및 전문직 정체성 교육과정에서 예비 놀이치료자에게 긍정적인 교육 효과가 있음을 밝혔으며, 동시에 지역사회 유아의 심리정서를 지원하는 시스템으로서 상호 호혜적 기능이 있음을 증명하였다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 놀이치료 서비스-러닝 모델을 통해 교육과 봉사를 연계하여 대학과 지역사회 각각의 요구를 동시에 해결하는 강력한 파트너십을 이루었다. 둘째, 교육과정 안에 코디네이터에 대한 개념과 역할을 설정함으로써 교육의 전문화와 상호 호혜성 실천을 가능케 하였다. 셋째, 현장실습과 전공 교육이 연계된 맞춤형 교육을 통해 예비 놀이치료자 교육의 전문성을 강화하였다. 넷째, 전공 교육에서 배운 이론을 실제 치료과정에 적용하는 서비스-러닝을 통해 예비 놀이치료자들이 미래의 전문직 종사자로서 사회적 책임을 비롯한 전문직 정체성을 깨닫도록 하였다. 다섯째, 지역사회의 요구에 따라 문제행동 경계 선상에 있는 유아들에게 놀이치료 서비스를 제공하여 잠재적 내담자의 발생을 예방하는 지역사회 심리정서지원 체계를 구축하였다. 여섯째, 본 연구는 서비스-러닝 모델을 심리상담 영역에 적용한 첫 국내 연구로서 서비스-러닝을 운영하고자 하는 다른 전공 교육에 모델을 제시하였다.
본 연구는 개인의 전문적 능력 개발에만 초점을 두었던 교외 현장실습에 서비스-러닝의 개념을 도입하여 지역사회의 실제적인 요구를 반영한 놀이치료 서비스를 제공하고, 그 과정을 통해 예비 놀이치료자가 사회적 책임감을 가진 놀이치료 전문가로 성장하게 하는 놀이치료 전공 심화 과정을 개발하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 훈련과정에 있는 예비 놀이치료자 및 지역사회를 기반으로 운영되는 유아교육 기관 원장들과 심층 면담을 진행하였으며, 서비스-러닝 및 예비 놀이치료자 훈련에 관한 국내외 문헌을 분석하였다. 또한 본 연구에 참여하는 예비 놀이치료자의 교육 수준과 유아교육 기관의 실정에 대한 기술 및 환경 분석을 실시하였다. 그 결과, 예비 놀이치료자의 전공 심화 교육을 위한 현장 실습교육 모델 개발과 지역사회 내에 있는 정서행동 문제 경계 선상의 유아를 대상으로 한 심리치료 프로그램의 필요성을 확인하였다. 이에 따라 국내의 놀이치료자 훈련과정의 특성과 지역사회의 요구를 반영한 놀이치료 서비스-러닝 모델을 심층면담 및 문헌 고찰을 통해 일차적으로 구안하고, 예비연구를 시행하였다. 이후 예비연구 결과를 수정보완하여 최종적인 놀이치료 서비스-러닝 모델을 개발하였으며, 개발된 모델에 근거한 프로그램을 지역사회 기반 기관에 시행함으로써 모델의 효과를 검증하였다. 본 연구를 통해 개발된 놀이치료 서비스-러닝 모델의 목적은 전공 심화 과정으로 운영되는 예비 놀이치료자 현장 실습교육과 지역사회 기반 기관의 실제적 요구 해결을 연결하여 대학과 지역사회의 상호적 성장을 추구하는 협력 시스템을 구축하는 것이다. 놀이치료 서비스-러닝 모델은 ‘전공연계 심화교육’, ‘반성적 성찰’, ‘서비스’, ‘상호 호혜’로 구성되어 있으며, 4가지 구성요소가 구성 주체인 ‘대학(지도 교수)’, ‘지역사회(기반 기관)’, ‘코디네이터’, ‘예비 놀이치료자’, ‘유아 및 부모’ 간의 상호작용을 통해 작동하는 원리를 시각화하였다. 놀이치료 서비스-러닝 모델을 기반으로 한 놀이치료 서비스-러닝 프로그램의 목적은 예비 놀이치료자의 전문적 능력과 사회적 책임감을 성장시키는 동시에 지역사회 기반 기관 유아 중 정서행동 문제 경계선상에 있는 유아들의 어려움을 완화시키는 것이다. 놀이치료 서비스-러닝 프로그램은 ‘예비 놀이치료자 교육’, ‘반성적 성찰 훈련’, ‘놀이치료 서비스’, ‘상호 호혜적 간담회’로 구성되었으며, 대학의 지도 교수 1명, 지역사회 기반 유아교육 기관장과 담당교사 4명, 교내 실습 훈련 경험이 있는 예비 놀이치료자 8명, 유아 16명, 부모 16명, 코디네이터 1명, 총 46명이 참여하였다. 지도 교수와 코디네이터는 서비스-러닝과 연계할 교과목을 선정하여 전공 심화 교육내용을 구성하였고, 기관장과 함께 프로그램의 목표와 효과를 협의하였다. 더불어 코디네이터는 수퍼바이저로서 전반적인 프로그램의 진행과 조율을 담당하였다. 두 곳의 지역사회 기반 유아교육 기관은 문제 행동 경계 선상에 있는 유아 중 참여 유아를 선정하였으며, 각 기관 시설에 놀이치료 서비스를 진행할 놀이치료실을 마련하였다. 예비 놀이치료자들은 총 8시간의 사전 교육과 총 20시간의 사례개념화 교육 수퍼비전을 받았으며, 지역사회 기반 유아교육 기관으로 파견되어 문제 행동 경계 선상의 유아와 그 부모를 대상으로 20회기의 아동중심 놀이치료 서비스를 제공하였다. 또한, 예비 놀이치료자들은 매회기 이후 내담아동과의 치료적 관계를 스스로 재평가하는 반성적 성찰 교육을 시행하였으며, 이는 자신의 치료적 태도를 반성할 수 있도록 돕는 관계 척도 체크리스트를 통해 이루어졌다. 프로그램 만족도 제고를 위한 상호 호혜적 간담회는 준비단계, 시행단계, 평가단계 전반에 걸쳐 정기적으로 진행되었다. 모든 구성원이 함께 모여 프로그램에 대해 평가하였고, 이를 통하여 프로그램의 전체적인 조율과 개선이 이루어졌다. 실시된 서비스-러닝 프로그램 과정에서 수집된 자료를 본 연구에서 개발된 서비스-러닝 모델의 효과를 검증하기 위하여 다음의 네 가지 측면에서 분석하였다. 첫째, 전공 심화 과정으로서의 교육적 효과를 검증하기 위하여 프로그램 실시 이후 예비 놀이치료자의 전문성 발달 및 사례개념화 능력의 변화를 살펴보았다. 둘째, 전문직 직업교육으로서의 효과를 검증하기 위하여 통제집단과 실험집단 간의 사회적 책임감을 비교하였고, 반성적 성찰을 통한 치료적 태도의 변화를 시각화하였다. 셋째, 지역사회 심리정서지원 서비스 효과를 검증하기 위해 유아의 문제행동, 사회적 능력, 정서조절 능력 변화와 부모의 양육효능감 및 역할 지능의 변화를 측정하였다. 넷째, 상호 호혜적 효과를 검증하기 위해 지역사회 기반 기관의 교사와 프로그램에 참여한 부모의 만족도를 측정하였다. 자료 분석에는 SPSS 21.0 통계 프로그램이 사용되었으며 빈도, 백분율, 평균, 표준편차의 기초 통계분석과 비모수 통계 방법인 Mann-Whitney U 검정과 Wilcoxon 순위합 검정, t-검증을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 개인의 전문성 발달에만 초점을 두었던 기존의 예비 놀이치료자 실습교육과정의 한계를 분석하여 지역사회를 기반으로 운영되는 교외 실습 모델의 특수성을 강조한 전공 심화 과정으로써의 예비 놀이치료자 교외 현장실습 모델의 필요성을 제안하였다. 둘째, 본 연구는 교외 현장실습교육과정에 서비스-러닝의 모델을 도입함으로써 전공 심화 과정으로 운영되는 예비 놀이치료자 현장 실습교육을 지역사회 기반 기관의 실제적 요구 해결과 연결하였고, 대학과 지역사회의 상호적 성장을 추구하는 놀이치료 서비스-러닝 모델을 개발하였다. 셋째, 본 연구는 놀이치료 서비스-러닝 모델을 기반으로 하는 놀이치료 서비스-러닝 프로그램을 시행하고 결과를 분석함으로써 개발된 모형의 효과성을 검증하였다. 그 결과 놀이치료 서비스-러닝 모델이 전공 심화 교육 및 전문직 정체성 교육과정에서 예비 놀이치료자에게 긍정적인 교육 효과가 있음을 밝혔으며, 동시에 지역사회 유아의 심리정서를 지원하는 시스템으로서 상호 호혜적 기능이 있음을 증명하였다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 놀이치료 서비스-러닝 모델을 통해 교육과 봉사를 연계하여 대학과 지역사회 각각의 요구를 동시에 해결하는 강력한 파트너십을 이루었다. 둘째, 교육과정 안에 코디네이터에 대한 개념과 역할을 설정함으로써 교육의 전문화와 상호 호혜성 실천을 가능케 하였다. 셋째, 현장실습과 전공 교육이 연계된 맞춤형 교육을 통해 예비 놀이치료자 교육의 전문성을 강화하였다. 넷째, 전공 교육에서 배운 이론을 실제 치료과정에 적용하는 서비스-러닝을 통해 예비 놀이치료자들이 미래의 전문직 종사자로서 사회적 책임을 비롯한 전문직 정체성을 깨닫도록 하였다. 다섯째, 지역사회의 요구에 따라 문제행동 경계 선상에 있는 유아들에게 놀이치료 서비스를 제공하여 잠재적 내담자의 발생을 예방하는 지역사회 심리정서지원 체계를 구축하였다. 여섯째, 본 연구는 서비스-러닝 모델을 심리상담 영역에 적용한 첫 국내 연구로서 서비스-러닝을 운영하고자 하는 다른 전공 교육에 모델을 제시하였다.
The purpose of this study is to develop a play therapy specialization process that reflects the practical needs of the community by introducing the concept of play therapy service-learning model in suburban field practice, which previously focused solely on the development of an individual's profess...
The purpose of this study is to develop a play therapy specialization process that reflects the practical needs of the community by introducing the concept of play therapy service-learning model in suburban field practice, which previously focused solely on the development of an individual's professional skills, and through that process, will allow trainee play therapists, to grow into a socially responsible play therapy expert. For this study, in-depth interviews were conducted with trainee play therapists and the heads of infant education institutions operating on the community-based institutions in the training course, and literature analysis was conducted in Korea and abroad on service-learning and preliminary play therapist training. In addition, a technical and environmental analysis was carried out on the level of education of the trainee play therapists participating in this study and the actual conditions of the infant education institution. The results confirmed the need for development of field hands-on training models for the trainee play therapists and psychological treatment programs for infants on the boundary of emotional behavior problems in the community. Therefore, the first preliminary research was conducted after the first phase of the program was planned through in-depth interview and literature examination of the play therapy service-learning program, which reflected the characteristics of the domestic play therapist training process and the needs of the local community. The final play therapy service-learning model was developed by modifying and supplementing preliminary research results, and the effectiveness of the model was verified by implementing programs based on models developed by community-based institutions. The purpose of the play therapy service-learning model developed through this study is to establish a cooperative system in which universities and communities seek mutual growth by connecting the preliminary play therapist field training operated by the specialization process with the method of solving the actual requirements of community-based institutions. The Play Treatment Service-Learning model consists of 'Advanced Training of the whole performing world', 'reflective reflection', 'service' and 'mutual reciprocity', and visualized the principle that four components operate through interaction between the constituent entities, 'University (Leader), 'Local Society (Basic Organization), 'pre-play therapist' and 'Children and their parents'. The purpose of the Amusement Treatment Services-Learning Program, based on the Learning Model, is to develop the professional skills and social responsibility of the prospective play therapist and to reduce the difficulties of infants on the emotional behavior issue boundaries in community-based institutions. The play therapy service-learning program consisted of 'Education of Pre-Play Career', 'reflective reflection education', 'Play therapy service' and 'Commoner-friendly meetings' with one college advisor, four community-based infant education heads and teachers, eight preliminary play therapists with hands-on training experience, 16 infants, 16 parents and one coordinator, and a total of 46 participants. The guidance professors and coordinators selected the subjects to be linked to service-learning, planned the contents of the major-severity education, and discussed the goals and effects of the program with the head of the institution. In addition, the coordinator was responsible for the progress and coordination of the overall program as a supervisor. Two community-based infant education institutions selected infants with the problem in behavioral boundaries and established play therapy rooms at their facilities for performing play therapy services. Trainee play therapists received a total of 8 hours of pre-training and 20 hours of group super vision for case conceptualization education, and were dispatched to a community-based child education institution to provide 20 rounds of child-centered play therapy services to infants and their parents on the problem behavioural boundary. Trainee play therapists also conducted a self-reflection training to reassess their therapeutic relationships with inner-care children after each session, and this education was carried out through a checklist of measures to help them reflect on their therapeutic attitudes. Mutual-compatible meetings aimed at improving program satisfaction were regularly held for the preparation stage, the implementation stage and the overall evaluation stage. All the members evaluated the program together, which resulted in overall coordination and improvement of the program. Data collected during the play therapy service-learning model were analyzed in four respects to verify the effectiveness of the play therapy service-learning model developed in this study. First, the degree of professional development and change in the ability of the trainee play therapists to conceptualize the case was analyzed after the program was implemented to verify the educational effect as an advanced course in play therapy. Second, the social responsibility between the control group and the experiment group was compared to verify their effectiveness as professional vocational education, and the change in the therapeutic attitude was visualized through reflective reflection. Third, changes in infant's problem behavior, social ability, ability to control emotions, and changes in parenting efficacy and role intelligence were measured to verify the effectiveness of community psychological statement support services. Fourth, the satisfaction level of parents who participated in teachers and programs of community-based institutions was measured to verify mutually beneficial effects. The SPSS 21.0 statistical program was used for data analysis, and the basic statistical analysis of frequency, percentage, mean, and standard deviations, and the nonparametric statistical methods Mann-Whitney U-test, Wilcoxon rank sum test, t-verification were performed. The main results of this study are as follows. First, this study proposed the need for a trainee play therapist's suburban field practice model as an advanced course in play therapy that emphasizes the speciality of the suburban practice models operated on a community basis by analysing the limitations of the existing trainee play therapists practical training courses that focused only on the development of individual expertise. Second, this study connected trainee play therapist’s field practice education operated in the specialization process to solving the practical needs of community-based institutions, and developed the play therapy service-learning model that pursues the mutual growth of universities and communities by introducing a service-learning model to the suburban field practice curriculum. Third, this study verified the effectiveness of the model developed by implementing it based on the play treatment service-learning model and analyzing the results. As a result, the play therapy service-learning model revealed positive educational effects for the trainee play therapists in the curriculum of professional identity and professional education, while proving that it has reciprocal functions as a system to psychological and emotional support for local children. The significance of this study is as follows. First, a strong partnership was formed through the play therapy service-learning model to connect education and service to solve the needs of each university and community at the same time. Second, it was possible to specialize in education and practice reciprocal benefits by establishing the concept and role of coordinator within the curriculum. Third, the speciality of education for trainee play therapists was strengthened through customized education linked to field practice and major education. Fourth, trainee play therapists were required to apply the theories they had learned in their major education to the actual course of treatment and realize their professional identity, including social responsibility, as future professional workers. Fifth, a community psychological emotional support system was established to prevent the occurrence of potential visitors by providing play therapy services to infants on the boundary of emotional behavior issues (emotional and/or behavior problems of preschooler) in accordance with the needs of the community. Sixth, this study presented the model to other major education that wanted to operate service-learning as the first domestic study to apply the service-learning model to the psychological counseling area.
The purpose of this study is to develop a play therapy specialization process that reflects the practical needs of the community by introducing the concept of play therapy service-learning model in suburban field practice, which previously focused solely on the development of an individual's professional skills, and through that process, will allow trainee play therapists, to grow into a socially responsible play therapy expert. For this study, in-depth interviews were conducted with trainee play therapists and the heads of infant education institutions operating on the community-based institutions in the training course, and literature analysis was conducted in Korea and abroad on service-learning and preliminary play therapist training. In addition, a technical and environmental analysis was carried out on the level of education of the trainee play therapists participating in this study and the actual conditions of the infant education institution. The results confirmed the need for development of field hands-on training models for the trainee play therapists and psychological treatment programs for infants on the boundary of emotional behavior problems in the community. Therefore, the first preliminary research was conducted after the first phase of the program was planned through in-depth interview and literature examination of the play therapy service-learning program, which reflected the characteristics of the domestic play therapist training process and the needs of the local community. The final play therapy service-learning model was developed by modifying and supplementing preliminary research results, and the effectiveness of the model was verified by implementing programs based on models developed by community-based institutions. The purpose of the play therapy service-learning model developed through this study is to establish a cooperative system in which universities and communities seek mutual growth by connecting the preliminary play therapist field training operated by the specialization process with the method of solving the actual requirements of community-based institutions. The Play Treatment Service-Learning model consists of 'Advanced Training of the whole performing world', 'reflective reflection', 'service' and 'mutual reciprocity', and visualized the principle that four components operate through interaction between the constituent entities, 'University (Leader), 'Local Society (Basic Organization), 'pre-play therapist' and 'Children and their parents'. The purpose of the Amusement Treatment Services-Learning Program, based on the Learning Model, is to develop the professional skills and social responsibility of the prospective play therapist and to reduce the difficulties of infants on the emotional behavior issue boundaries in community-based institutions. The play therapy service-learning program consisted of 'Education of Pre-Play Career', 'reflective reflection education', 'Play therapy service' and 'Commoner-friendly meetings' with one college advisor, four community-based infant education heads and teachers, eight preliminary play therapists with hands-on training experience, 16 infants, 16 parents and one coordinator, and a total of 46 participants. The guidance professors and coordinators selected the subjects to be linked to service-learning, planned the contents of the major-severity education, and discussed the goals and effects of the program with the head of the institution. In addition, the coordinator was responsible for the progress and coordination of the overall program as a supervisor. Two community-based infant education institutions selected infants with the problem in behavioral boundaries and established play therapy rooms at their facilities for performing play therapy services. Trainee play therapists received a total of 8 hours of pre-training and 20 hours of group super vision for case conceptualization education, and were dispatched to a community-based child education institution to provide 20 rounds of child-centered play therapy services to infants and their parents on the problem behavioural boundary. Trainee play therapists also conducted a self-reflection training to reassess their therapeutic relationships with inner-care children after each session, and this education was carried out through a checklist of measures to help them reflect on their therapeutic attitudes. Mutual-compatible meetings aimed at improving program satisfaction were regularly held for the preparation stage, the implementation stage and the overall evaluation stage. All the members evaluated the program together, which resulted in overall coordination and improvement of the program. Data collected during the play therapy service-learning model were analyzed in four respects to verify the effectiveness of the play therapy service-learning model developed in this study. First, the degree of professional development and change in the ability of the trainee play therapists to conceptualize the case was analyzed after the program was implemented to verify the educational effect as an advanced course in play therapy. Second, the social responsibility between the control group and the experiment group was compared to verify their effectiveness as professional vocational education, and the change in the therapeutic attitude was visualized through reflective reflection. Third, changes in infant's problem behavior, social ability, ability to control emotions, and changes in parenting efficacy and role intelligence were measured to verify the effectiveness of community psychological statement support services. Fourth, the satisfaction level of parents who participated in teachers and programs of community-based institutions was measured to verify mutually beneficial effects. The SPSS 21.0 statistical program was used for data analysis, and the basic statistical analysis of frequency, percentage, mean, and standard deviations, and the nonparametric statistical methods Mann-Whitney U-test, Wilcoxon rank sum test, t-verification were performed. The main results of this study are as follows. First, this study proposed the need for a trainee play therapist's suburban field practice model as an advanced course in play therapy that emphasizes the speciality of the suburban practice models operated on a community basis by analysing the limitations of the existing trainee play therapists practical training courses that focused only on the development of individual expertise. Second, this study connected trainee play therapist’s field practice education operated in the specialization process to solving the practical needs of community-based institutions, and developed the play therapy service-learning model that pursues the mutual growth of universities and communities by introducing a service-learning model to the suburban field practice curriculum. Third, this study verified the effectiveness of the model developed by implementing it based on the play treatment service-learning model and analyzing the results. As a result, the play therapy service-learning model revealed positive educational effects for the trainee play therapists in the curriculum of professional identity and professional education, while proving that it has reciprocal functions as a system to psychological and emotional support for local children. The significance of this study is as follows. First, a strong partnership was formed through the play therapy service-learning model to connect education and service to solve the needs of each university and community at the same time. Second, it was possible to specialize in education and practice reciprocal benefits by establishing the concept and role of coordinator within the curriculum. Third, the speciality of education for trainee play therapists was strengthened through customized education linked to field practice and major education. Fourth, trainee play therapists were required to apply the theories they had learned in their major education to the actual course of treatment and realize their professional identity, including social responsibility, as future professional workers. Fifth, a community psychological emotional support system was established to prevent the occurrence of potential visitors by providing play therapy services to infants on the boundary of emotional behavior issues (emotional and/or behavior problems of preschooler) in accordance with the needs of the community. Sixth, this study presented the model to other major education that wanted to operate service-learning as the first domestic study to apply the service-learning model to the psychological counseling area.
주제어
#놀이치료 서비스-러닝 모델, 예비 놀이치료자, 코디네이터, 지역사회 기반 기관, 심리정서지원, 사례개념화 교육 집단 수퍼비전, 전문직 정체성, 사회적 책임감
학위논문 정보
저자
정선희
학위수여기관
명지대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
아동학과
발행연도
2019
총페이지
x, 201 p.
키워드
놀이치료 서비스-러닝 모델, 예비 놀이치료자, 코디네이터, 지역사회 기반 기관, 심리정서지원, 사례개념화 교육 집단 수퍼비전, 전문직 정체성, 사회적 책임감
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.