본 연구는 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램을 개발하고 적용하여 유아의 공감능력과 또래 유능성 증진에 효과가 있는지를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 서울에 소재한 S어린이집의 만 5세 유아 40명을 연구대상으로 실험집단 20명(남11, 여9)과 비교집단 20명(남9, 여11)을 선정하였다. 유아의 공감능력 측정을 위하여 Bryant(1982)이 개발하고 연진영(1987)이 수정·보완하였으며, 최수랑(2002)이 유아 대상으로 검사한 도구를 사용하였고, 또래 유능성 측정은 박주희, 이은해(2001)의 또래 유능성 척도를 사용하였다. ...
본 연구는 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램을 개발하고 적용하여 유아의 공감능력과 또래 유능성 증진에 효과가 있는지를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 서울에 소재한 S어린이집의 만 5세 유아 40명을 연구대상으로 실험집단 20명(남11, 여9)과 비교집단 20명(남9, 여11)을 선정하였다. 유아의 공감능력 측정을 위하여 Bryant(1982)이 개발하고 연진영(1987)이 수정·보완하였으며, 최수랑(2002)이 유아 대상으로 검사한 도구를 사용하였고, 또래 유능성 측정은 박주희, 이은해(2001)의 또래 유능성 척도를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 평균, 표준편차, 독립표본 t검증(t-test), 공분산분석(Aalysis of Covariance: ANCOVA)을 실시하였다. 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램의 처치 전·후 효과를 알아보기 위해 독립표본 t검증을 실시하여 처치 전 실험집단과 비교집단의 동질성을 알아보고, 프로그램 실행 여부에 따른 집단 간 차이를 알아보기 위해 사전검사 점수를 공변량으로 한 공분산분석을 실시하였다 개발된 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램은 다른 사람의 감정을 이해하고 수용하는 공감능력 증진과 또래와의 상호작용을 긍정적으로 이끄는 또래 유능성 증진을 목표로 구성하였다. 순환적 공감모형(Barrette-Lennard, 1981)은 인지적 공감, 정서적 공감, 의사소통적 공감요소가 복합적으로 내포되어 있으며 프로그램의 구성은 그림책 한 권을 활용하여 이야기 꾸미기, 이야기 나누기, 극 놀이, 그룹 토론 4차시 공감활동을 한 세트로 구성하였고, 4권의 그림책을 선정하였다. 첫 1차시는 유아의 공감 개념 이해 및 적용을 위해 공감 오리엔테이
션, 본 프로그램 실시 16차시, 마지막 차시는 유아들과 전체적인 공감활동에 대한 평가를 진행하여 총 18차시로 구성하였다. 순환적 공감모형을 기반으로 공감적 주의집중, 공감적 공명, 표현적 공감, 지각된 공감, 공감의 순환 5단계로 일련의 흐름이나 계열을 통해 연속적으로 전개되며 이야기 꾸미기, 이야기 나누기, 극 놀이, 토론 활동의 활동과정 도입, 전개, 마무리에서 진행된다. 교수 매체는 그림책을 활용하였고, 프로그램에 대한 양적 평가는 유아의 공감능력 척도, 또래 유능성 척도로 평가하였다. 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램을 적용한 효과를 살펴보면, 첫째, 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 공감능력의 하위요인인 기쁨, 슬픔, 불안, 심적 부담과 공감능력 전체에서 유의하게 높은 것으로 나타났다. 이는 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램이 인간의 다양한 감정(기쁨, 슬픔, 불안, 심적 부담)을 인식하고, 이해하며, 긍정적으로 표현할 수 있는 기회를 제공함으로써 유아의 공감능력이 증진되는데 도움이 되었다. 둘째, 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 사교성, 친사회성, 주도성, 또래 유능성 전체에서 유의하게 높은 것으로 타났다. 이는 공감된 상황을 인식하고, 공감적 반응과 표현으로 친구끼리 도와주기, 나눠주기, 같이하기 등 친사회성을 발휘할 수 있는 경험을 통해 유아들 간에 이루어지는 상호작용을 긍정적으로 이끄는 또래 유능성이 증진된 것으로 보인다. 따라서 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램은 유아의 공감능력과 또래 유능성 증진에 효과가 있음이 입증되었고, 유아교육현장에서 의미 있는 프로그램으로 활용될 수 있음을 시사한다. 본 연구에서는 유아교육 현장에서 쉽게 접할 수 있는 매체인 그림책을 활용하고 순환적 공감모형의 5단계를 프로그램에 적용함으로써 공감활동이 유기적으로 연계하여 구성되었으며 유아의 공감능력과 또래 유능성 증진을 위한 프로그램을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 이러한 활동은 교사주도적인 활동이 아닌 유아가 능동적으로 참여하는 활동이고, 또래와 즐겁게 상호작용하는 놀이 활동이며, 자유롭게 표현할 수 있는 허용적 분위기 속에서의 활동인 만큼 유아교육현장에서 적극 활용되기를 기대해 본다. 또한 후속 연구로 여러 지역의 3~5세 유아를 대상으로 장기적 또는 지속적으로 다양한 그림책을 활용하여 유아 공감능력증진프로그램을 적용할 필요가 있다. 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진 프로그램에서 이야기 꾸미기, 이야기 나누기, 극 놀이, 그룹 토론 활동에서 나타나는 다양한 사례와 진행 과정 중 유아의 공감표현 양상을 질적 연구를 통해 심층적으로 분석하는 것을 후속 연구로 제언해 본다.
본 연구는 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램을 개발하고 적용하여 유아의 공감능력과 또래 유능성 증진에 효과가 있는지를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 서울에 소재한 S어린이집의 만 5세 유아 40명을 연구대상으로 실험집단 20명(남11, 여9)과 비교집단 20명(남9, 여11)을 선정하였다. 유아의 공감능력 측정을 위하여 Bryant(1982)이 개발하고 연진영(1987)이 수정·보완하였으며, 최수랑(2002)이 유아 대상으로 검사한 도구를 사용하였고, 또래 유능성 측정은 박주희, 이은해(2001)의 또래 유능성 척도를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 평균, 표준편차, 독립표본 t검증(t-test), 공분산분석(Aalysis of Covariance: ANCOVA)을 실시하였다. 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램의 처치 전·후 효과를 알아보기 위해 독립표본 t검증을 실시하여 처치 전 실험집단과 비교집단의 동질성을 알아보고, 프로그램 실행 여부에 따른 집단 간 차이를 알아보기 위해 사전검사 점수를 공변량으로 한 공분산분석을 실시하였다 개발된 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램은 다른 사람의 감정을 이해하고 수용하는 공감능력 증진과 또래와의 상호작용을 긍정적으로 이끄는 또래 유능성 증진을 목표로 구성하였다. 순환적 공감모형(Barrette-Lennard, 1981)은 인지적 공감, 정서적 공감, 의사소통적 공감요소가 복합적으로 내포되어 있으며 프로그램의 구성은 그림책 한 권을 활용하여 이야기 꾸미기, 이야기 나누기, 극 놀이, 그룹 토론 4차시 공감활동을 한 세트로 구성하였고, 4권의 그림책을 선정하였다. 첫 1차시는 유아의 공감 개념 이해 및 적용을 위해 공감 오리엔테이
션, 본 프로그램 실시 16차시, 마지막 차시는 유아들과 전체적인 공감활동에 대한 평가를 진행하여 총 18차시로 구성하였다. 순환적 공감모형을 기반으로 공감적 주의집중, 공감적 공명, 표현적 공감, 지각된 공감, 공감의 순환 5단계로 일련의 흐름이나 계열을 통해 연속적으로 전개되며 이야기 꾸미기, 이야기 나누기, 극 놀이, 토론 활동의 활동과정 도입, 전개, 마무리에서 진행된다. 교수 매체는 그림책을 활용하였고, 프로그램에 대한 양적 평가는 유아의 공감능력 척도, 또래 유능성 척도로 평가하였다. 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램을 적용한 효과를 살펴보면, 첫째, 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 공감능력의 하위요인인 기쁨, 슬픔, 불안, 심적 부담과 공감능력 전체에서 유의하게 높은 것으로 나타났다. 이는 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램이 인간의 다양한 감정(기쁨, 슬픔, 불안, 심적 부담)을 인식하고, 이해하며, 긍정적으로 표현할 수 있는 기회를 제공함으로써 유아의 공감능력이 증진되는데 도움이 되었다. 둘째, 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 사교성, 친사회성, 주도성, 또래 유능성 전체에서 유의하게 높은 것으로 타났다. 이는 공감된 상황을 인식하고, 공감적 반응과 표현으로 친구끼리 도와주기, 나눠주기, 같이하기 등 친사회성을 발휘할 수 있는 경험을 통해 유아들 간에 이루어지는 상호작용을 긍정적으로 이끄는 또래 유능성이 증진된 것으로 보인다. 따라서 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진프로그램은 유아의 공감능력과 또래 유능성 증진에 효과가 있음이 입증되었고, 유아교육현장에서 의미 있는 프로그램으로 활용될 수 있음을 시사한다. 본 연구에서는 유아교육 현장에서 쉽게 접할 수 있는 매체인 그림책을 활용하고 순환적 공감모형의 5단계를 프로그램에 적용함으로써 공감활동이 유기적으로 연계하여 구성되었으며 유아의 공감능력과 또래 유능성 증진을 위한 프로그램을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 이러한 활동은 교사주도적인 활동이 아닌 유아가 능동적으로 참여하는 활동이고, 또래와 즐겁게 상호작용하는 놀이 활동이며, 자유롭게 표현할 수 있는 허용적 분위기 속에서의 활동인 만큼 유아교육현장에서 적극 활용되기를 기대해 본다. 또한 후속 연구로 여러 지역의 3~5세 유아를 대상으로 장기적 또는 지속적으로 다양한 그림책을 활용하여 유아 공감능력증진프로그램을 적용할 필요가 있다. 순환적 공감모형기반 유아 공감능력증진 프로그램에서 이야기 꾸미기, 이야기 나누기, 극 놀이, 그룹 토론 활동에서 나타나는 다양한 사례와 진행 과정 중 유아의 공감표현 양상을 질적 연구를 통해 심층적으로 분석하는 것을 후속 연구로 제언해 본다.
The aim of this study was to develop the program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model, to apply it at the daycare center and to examine the effects on the early children empathy and peer competency. Participants were 20 5-year-old children of experiment group(11 ...
The aim of this study was to develop the program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model, to apply it at the daycare center and to examine the effects on the early children empathy and peer competency. Participants were 20 5-year-old children of experiment group(11 boys and 9 girls) and 20 5-year-old children of comparison group(9 boys and 11 girls). The tool which Bryant(1982) developed, Yeon Jinyoung(1987) revised and supplemented, and Choi Surang(2002) applied to early children was used to measure children's empathy. Peers competency was measured by Park Juhee and Lee Eunhae(2001)'s Peers Competency Tool. Using SPSS 21.0 program means, standard deviation, t-test and ANCOVA(Aalysis of Covariance) were carried out. The t-test was implemented to check the effects of the before experiment and after experiment of the program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model and to know the homogeneity between experiment group and comparison group. ANCOVA which pre-test score was covariance was done to know the differences between experiment group and comparison group. The program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model was to improve the empathy which children understand and accept the friend's emotion and to improve peer competency which leads the interactions with peers positively. The cyclical empathy model (Barrette-Lennard, 1981) included cognitive empathy, emotional empathy, communicative empathy with mixed method. Using one picture book 4 sessions at which children made story, talked about the story, played drama, and discussed in groups were 1 set of empathy activity. 4 picture books were selected. The first session was empathy orientation to enable children to understand and apply the empathy concept. The main 16 sessions were implemented. The last session was to assess the whole empathy activity. The cyclical empathy model was composed of empathic attention, empathic resonance, expressive empathy, perceived empathy and the circle of empathy, which evolved with a series of flow or system. The model was implemented with introduction, practice, ending at the story making, story talking, playing drama, discussing activity. The lesson material was picture books. The quantity test for the program was measured by children's empathy and peer competency tools. As the effects of the program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model, firstly, the scores of experiment group were higher than those of the comparison group at the joy, sadness, anxiety, psychological burden of sub-element of empathy ability and the whole empathy ability. This results showed that the program for promoting early children' empathy provided children with the opportunity to perceive, understand, and express the human's various emotion(joy, sadness, anxiety, psychological burden) and encouraged children to improve their empathy ability. Secondly, the scores of experiment group were significantly higher than those of the comparison group at the sociability, prosociality, leading peers, peer competency. Children of experiment group could improve their peer competency which positively leads the interactions among peers through the experiences to practice the prosociality of perceiving empathic situation, helping friends with empathic response and expression, sharing, and getting together. The empathy improvement program of early children had effects on children's empathy and peer competency and could be a valuable program at the daycare settings. By using picture books which are available at the daycare center easily and applying 5 steps of cyclical empathy model, the empathic activities were related with each other. This study had meaning to develop the program to improve children's empathy and peer competency. These activities were not teacher based activities but children-based ones and play activities let children interact with peers and express freely their thoughts at the permissive environments. The subsequent study was needed with children aged 3-5 from various area using a variety of picture books. Also the qualitative study which researches the children's empathy expression aspects while children are making story, talking story, playing drama, and discussing in groups at the program is needed.
The aim of this study was to develop the program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model, to apply it at the daycare center and to examine the effects on the early children empathy and peer competency. Participants were 20 5-year-old children of experiment group(11 boys and 9 girls) and 20 5-year-old children of comparison group(9 boys and 11 girls). The tool which Bryant(1982) developed, Yeon Jinyoung(1987) revised and supplemented, and Choi Surang(2002) applied to early children was used to measure children's empathy. Peers competency was measured by Park Juhee and Lee Eunhae(2001)'s Peers Competency Tool. Using SPSS 21.0 program means, standard deviation, t-test and ANCOVA(Aalysis of Covariance) were carried out. The t-test was implemented to check the effects of the before experiment and after experiment of the program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model and to know the homogeneity between experiment group and comparison group. ANCOVA which pre-test score was covariance was done to know the differences between experiment group and comparison group. The program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model was to improve the empathy which children understand and accept the friend's emotion and to improve peer competency which leads the interactions with peers positively. The cyclical empathy model (Barrette-Lennard, 1981) included cognitive empathy, emotional empathy, communicative empathy with mixed method. Using one picture book 4 sessions at which children made story, talked about the story, played drama, and discussed in groups were 1 set of empathy activity. 4 picture books were selected. The first session was empathy orientation to enable children to understand and apply the empathy concept. The main 16 sessions were implemented. The last session was to assess the whole empathy activity. The cyclical empathy model was composed of empathic attention, empathic resonance, expressive empathy, perceived empathy and the circle of empathy, which evolved with a series of flow or system. The model was implemented with introduction, practice, ending at the story making, story talking, playing drama, discussing activity. The lesson material was picture books. The quantity test for the program was measured by children's empathy and peer competency tools. As the effects of the program for promoting early children' empathy based on cyclical empathy model, firstly, the scores of experiment group were higher than those of the comparison group at the joy, sadness, anxiety, psychological burden of sub-element of empathy ability and the whole empathy ability. This results showed that the program for promoting early children' empathy provided children with the opportunity to perceive, understand, and express the human's various emotion(joy, sadness, anxiety, psychological burden) and encouraged children to improve their empathy ability. Secondly, the scores of experiment group were significantly higher than those of the comparison group at the sociability, prosociality, leading peers, peer competency. Children of experiment group could improve their peer competency which positively leads the interactions among peers through the experiences to practice the prosociality of perceiving empathic situation, helping friends with empathic response and expression, sharing, and getting together. The empathy improvement program of early children had effects on children's empathy and peer competency and could be a valuable program at the daycare settings. By using picture books which are available at the daycare center easily and applying 5 steps of cyclical empathy model, the empathic activities were related with each other. This study had meaning to develop the program to improve children's empathy and peer competency. These activities were not teacher based activities but children-based ones and play activities let children interact with peers and express freely their thoughts at the permissive environments. The subsequent study was needed with children aged 3-5 from various area using a variety of picture books. Also the qualitative study which researches the children's empathy expression aspects while children are making story, talking story, playing drama, and discussing in groups at the program is needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.