본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 음악교과서에 나타난 교과 내 통합유형과 교과 간 통합유형에 대한 빈도와 비율을 분석하는 것에 목적을 두었다. 본 연구를 위해 국내·외 통합교육과 음악교과의 통합교육에 관한 문헌들을 조사하였고, 이것을 바탕으로 2015 개정 음악과 교육과정에 의해서 음악교과에 적합한 통합학습 유형을 제시하고 그 기준에 의하여 중학교 음악교과서를 분석하였다. 통합교육과 음악교과의 통합교육에 관한 문헌들을 조사하였고, 이것을 바탕으로 2015 개정 음악과 교육과정에 의해서 음악교과에 적합한 통합학습 유형을 제시하고 그 기준에 의하여 중학교 음악교과서를 분석하였다. 분석 대상은 중학교 음악교과서 14종(28권)이며 각 출판사별 통합유형 정도를 표와 그래프를 활용하여 통합유형 적용 횟수, 유형, 평균으로 분석을 실시하였다. 또 2009 개정 음악교과서와의 비교를 통해 통합유형 활용 실태와 발전방향에 대해 고찰하였다. 연구결과, 교과 내 단원중심 활동영역에서는 가창·창작·신체표현·기악영역을 중심으로 통합이 적용되었고, 그 중 가창, 창작영역이 단원중심 활동영역 통합의 우위를 차지했다. 그 밖에 감상, 생활화영역은 단원중심 활동영역 통합에서 낮은 비중을 나타내고 있었고 특히 생활화영역은 단원중심 활동영역에서 계속 낮은 비중을 나타내고 있었다. 교과 내 통합유형에서는 출판사별 음악교과서를 분석한 결과, 가창영역과의 통합이 가장 많았으며 그다음 신체표현, 기악, 창작의 통합 순으로 나타났다. 그러나 감상과 생활화는 통합영역에서 낮은 비중을 나타내고 있었다. 교과 간 통합유형에서는 예술계 영역과 문학과의 통합이 가장 많았고 인문계 영역과 사회, 자연계 영역과 정보, 예술계 영역과 미술, 인문계 영역과 역사 순으로 통합의 유형이 나타났다. 교과 내 통합과 교과 간 통합유형에서 통합의 유형은 교과 간 통합이 교과 내 통합유형 보다 빈도가 높았다. 교과 내 통합과 교과 간 통합이 동시에 나타난 통합 학습내용 총 빈도는 102회로 나타났다. 따라서 앞으로 다양한 교과 내, 교과 간 통합수업의 유형이 여러 영역에 걸쳐 고르게 나타나도록 교육 정책 연구자들과 교사들의 노력, 음악교과의 통합수업에 대한 프로그램의 개발 등 연구가 활발히 지속되길 기대한다.
본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 음악교과서에 나타난 교과 내 통합유형과 교과 간 통합유형에 대한 빈도와 비율을 분석하는 것에 목적을 두었다. 본 연구를 위해 국내·외 통합교육과 음악교과의 통합교육에 관한 문헌들을 조사하였고, 이것을 바탕으로 2015 개정 음악과 교육과정에 의해서 음악교과에 적합한 통합학습 유형을 제시하고 그 기준에 의하여 중학교 음악교과서를 분석하였다. 분석 대상은 중학교 음악교과서 14종(28권)이며 각 출판사별 통합유형 정도를 표와 그래프를 활용하여 통합유형 적용 횟수, 유형, 평균으로 분석을 실시하였다. 또 2009 개정 음악교과서와의 비교를 통해 통합유형 활용 실태와 발전방향에 대해 고찰하였다. 연구결과, 교과 내 단원중심 활동영역에서는 가창·창작·신체표현·기악영역을 중심으로 통합이 적용되었고, 그 중 가창, 창작영역이 단원중심 활동영역 통합의 우위를 차지했다. 그 밖에 감상, 생활화영역은 단원중심 활동영역 통합에서 낮은 비중을 나타내고 있었고 특히 생활화영역은 단원중심 활동영역에서 계속 낮은 비중을 나타내고 있었다. 교과 내 통합유형에서는 출판사별 음악교과서를 분석한 결과, 가창영역과의 통합이 가장 많았으며 그다음 신체표현, 기악, 창작의 통합 순으로 나타났다. 그러나 감상과 생활화는 통합영역에서 낮은 비중을 나타내고 있었다. 교과 간 통합유형에서는 예술계 영역과 문학과의 통합이 가장 많았고 인문계 영역과 사회, 자연계 영역과 정보, 예술계 영역과 미술, 인문계 영역과 역사 순으로 통합의 유형이 나타났다. 교과 내 통합과 교과 간 통합유형에서 통합의 유형은 교과 간 통합이 교과 내 통합유형 보다 빈도가 높았다. 교과 내 통합과 교과 간 통합이 동시에 나타난 통합 학습내용 총 빈도는 102회로 나타났다. 따라서 앞으로 다양한 교과 내, 교과 간 통합수업의 유형이 여러 영역에 걸쳐 고르게 나타나도록 교육 정책 연구자들과 교사들의 노력, 음악교과의 통합수업에 대한 프로그램의 개발 등 연구가 활발히 지속되길 기대한다.
An Analysis of Integration Type in Middle School Music Textbooks of 2015 Revised National Curriculum
Lee, Kyung soon Department of Music Education Graduate School of Education, Konkuk University
The purpose of this study is analyzing frequencies a...
ABSTRACT
An Analysis of Integration Type in Middle School Music Textbooks of 2015 Revised National Curriculum
Lee, Kyung soon Department of Music Education Graduate School of Education, Konkuk University
The purpose of this study is analyzing frequencies and rates of integration of music subject activity domains type and interdisciplinary integration type in music textbooks according to the 2015 Revised Curriculum. For this aim, literatures on integrated education in Korea and abroad and integrated music education were examined, integrated learning type desirable for music according to the 2015 Revised Music Curriculum was suggested, and middle school textbooks were analyzed based on the suggested type. Targets of analysis were 14 types of middle school music textbooks (28 textbooks) and integration type degree of respective publishers was analyzed in terms of times of applying integration type, type, and average by utilizing table and graph. Also, actual situation of using integration type and future directions were examined by making comparisons with the 2009 Revised Music Curriculum. As a result of the study, when it came to unit-centered activity domain within music subject, integration was applied focusing on the domains of singing, writing music, bodily expression, and instrumental music. The domains of singing and writing music took dominant positions in unit-centered activity domain integration. Furthermore, the domains of appreciation and practicing music lessons in daily life had low proportion in unit-centered activity domain integration; in particular, the practicing music lessons in daily life domain showed consistently low proportion in unit-centered activity domain. As a result of analyzing music textbooks of respective publishers in terms of integration of music subject activity domains type, integration with singing domain was the most frequent and it was followed by bodily expression, instrumental music, and writing music. However, the domains of appreciation and practicing music lessons in daily life had low proportion in integration domain. When it came to interdisciplinary integration type, integration of art and literature subjects was the most frequent and it was followed by integration of humanities domain and social studies domain, integration of natural science domain and information, integration of art domain and fine arts, and integration of humanities domain and history. Interdisciplinary integration type was more frequent than integration of music subject activity domains type. The total frequency of integrated learning contents in which integration of music subject activity domains type and interdisciplinary integration type appeared at the same time was 102 times. Therefore, efforts by education policy researchers and teachers and studies on development of integrated music subject classes should continue so that integration of music subject activity domains type and interdisciplinary integration type appear over several domains.
Keywords : 2015 Revised Curriculum, music textbook, integration type, respective domains, of music subject activity domains, interdisciplinary
ABSTRACT
An Analysis of Integration Type in Middle School Music Textbooks of 2015 Revised National Curriculum
Lee, Kyung soon Department of Music Education Graduate School of Education, Konkuk University
The purpose of this study is analyzing frequencies and rates of integration of music subject activity domains type and interdisciplinary integration type in music textbooks according to the 2015 Revised Curriculum. For this aim, literatures on integrated education in Korea and abroad and integrated music education were examined, integrated learning type desirable for music according to the 2015 Revised Music Curriculum was suggested, and middle school textbooks were analyzed based on the suggested type. Targets of analysis were 14 types of middle school music textbooks (28 textbooks) and integration type degree of respective publishers was analyzed in terms of times of applying integration type, type, and average by utilizing table and graph. Also, actual situation of using integration type and future directions were examined by making comparisons with the 2009 Revised Music Curriculum. As a result of the study, when it came to unit-centered activity domain within music subject, integration was applied focusing on the domains of singing, writing music, bodily expression, and instrumental music. The domains of singing and writing music took dominant positions in unit-centered activity domain integration. Furthermore, the domains of appreciation and practicing music lessons in daily life had low proportion in unit-centered activity domain integration; in particular, the practicing music lessons in daily life domain showed consistently low proportion in unit-centered activity domain. As a result of analyzing music textbooks of respective publishers in terms of integration of music subject activity domains type, integration with singing domain was the most frequent and it was followed by bodily expression, instrumental music, and writing music. However, the domains of appreciation and practicing music lessons in daily life had low proportion in integration domain. When it came to interdisciplinary integration type, integration of art and literature subjects was the most frequent and it was followed by integration of humanities domain and social studies domain, integration of natural science domain and information, integration of art domain and fine arts, and integration of humanities domain and history. Interdisciplinary integration type was more frequent than integration of music subject activity domains type. The total frequency of integrated learning contents in which integration of music subject activity domains type and interdisciplinary integration type appeared at the same time was 102 times. Therefore, efforts by education policy researchers and teachers and studies on development of integrated music subject classes should continue so that integration of music subject activity domains type and interdisciplinary integration type appear over several domains.
Keywords : 2015 Revised Curriculum, music textbook, integration type, respective domains, of music subject activity domains, interdisciplinary
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