명품 브랜드의 아이덴티티와 마케팅 전략의 기호학적 분석 : Prada와 MiuMiu를 중심으로 Semiotic analysis of the identity and marketing strategy of luxury brands:Focused on Prada and MiuMiu원문보기
명품 브랜드의 아이덴티티과 마케팅 전략의 기호학적 분석 -Prada와 MiuMiu를 중심으로-
명품의 개념은 끊임없이 확장되고 있다. 그 개념은 시대에 따라 변하고, 브랜드는 변화에 맞추어 시대마다 각기 다른 대표 제품을 제시한다. 과거에 명품의 소비자는 소수였지만, 시간이 흐르며 경제가 발전함에 따라 현재 명품은 더 많은 사람들이 소비할 수 있는 것이 되었다. 명품 브랜드들은 오래된 역사를 가지고 있으며 현재의 소비세계에서도 막강한 영향력을 행사하고 있다. 경제 발전에 따라 명품에 대한 요구도 증가하고 있다. 오늘날 브랜드 인지도와 브랜드 소비는 연관되어 있다. 브랜드 품질을 고품질로 유지하고 브랜드 소비를 이끌어 브랜드 가치를 창출하는 것은 곧 브랜드의 인지도에 반영이 된다. 기업은 브랜드 인지도를 강화함으로써 시장 동향을 정확하게 파악하고 브랜드 소비를 촉진하며 ...
국문초록
명품 브랜드의 아이덴티티과 마케팅 전략의 기호학적 분석 -Prada와 MiuMiu를 중심으로-
명품의 개념은 끊임없이 확장되고 있다. 그 개념은 시대에 따라 변하고, 브랜드는 변화에 맞추어 시대마다 각기 다른 대표 제품을 제시한다. 과거에 명품의 소비자는 소수였지만, 시간이 흐르며 경제가 발전함에 따라 현재 명품은 더 많은 사람들이 소비할 수 있는 것이 되었다. 명품 브랜드들은 오래된 역사를 가지고 있으며 현재의 소비세계에서도 막강한 영향력을 행사하고 있다. 경제 발전에 따라 명품에 대한 요구도 증가하고 있다. 오늘날 브랜드 인지도와 브랜드 소비는 연관되어 있다. 브랜드 품질을 고품질로 유지하고 브랜드 소비를 이끌어 브랜드 가치를 창출하는 것은 곧 브랜드의 인지도에 반영이 된다. 기업은 브랜드 인지도를 강화함으로써 시장 동향을 정확하게 파악하고 브랜드 소비를 촉진하며 브랜드 전략을 달성할 수 있다. 본 연구에서는 브랜드의 로고, 제품, 매장 및 광고들을 분석하고 각 브랜드의 정체성을 탐구하고자 한다. 정체성의 차이와 일관성을 찾기 위해 서 같은 기업의 두 가지 명품 브랜드를 분석 대상으로 선택한다. 프라다와 미우미우는 같은 기업에 속하지만 다른 정체성을 보여주고 있다. 이 두 브랜드는 어떤 차이와 일관성을 가지고 있는지 분석을 통해 파악하기로 하다. 또한 정체성에 따라 어떤 마케팅 전략을 활용하는지 탐구할 것이다. 정체성의 분석을 위해서 질감, 색 등의 조형적 요소들이 잘 드러난 제품, 매장, 패키지 및 광고 등을 텍스트로 선정하였다. 이 텍스트들은 브랜드에 있어 중요하며, 동시에 조형적 불변체이기 때문에 분석 대상으로 적절하다. 제품으로는 두 브랜드를 대표하는 제품을 선정하여 분석하였다. 연구의 흐름은 다음과 같다. 첫째, 브랜드의 로고를 구조적으로 분석하였다. 로고 분석의 과정에서 나온 공시의미를 찾아 브랜드의 정체성과 연결시켜 의미를 도출하였다. 둘째, 브랜드 제품의 질감, 광고 포스터의 색상, 매장의 색상 그리고 패키지의 색상을 분석해서 조형적 불변체를 찾아냈다. 또한 이 조형적 요소들을 분류하고 대립시켰으며 이 과정에서 플로슈의 준-상징 체계를 통해 의미 분석을 진행했다. 마지막으로, 두 브랜드 2018년 홈페이지에 제시한 광고 몇 편을 서사 기호학과 조형 기호학을 동시에 사용하여 분석했다. 이 과정에서 도출된 두 브랜드의 추구대상을 분석했다. 또한 브랜드의 정체성을 분석하기 위해 미우미우 광고를 구성한 기호 사각형을 제시했다. 두 브랜드가 표방하는 정체성을 브랜드가 표현하는 다방면에서 연구한 결과, 브랜드는 각 정체성에 따라 다른 조형적 요소들을 가지고 있었다. 이 요소들은 고정된 의미는 없지만 다른 요소들과의 관계 속에서 준-상징 체계를 통해서 의미가 형성되었다. 또한 본 연구를 통해 마케팅 전략에서 명품 브랜드가 자신이 선택한 브랜드의 정체성을 제시하는지를 살펴보았다. 본 연구의 결과에 따르면 프라다의 로고는 복잡하고 화려한 형태를 통해 고급스러운 특성을 표현한다. 반면에 미우미우는 간단한 로고 형태와 다양한 색상을 통해 젊음의 특성을 표현한다. 두 브랜드의 광고를 분석한 결과에 따라 프라다는 전통적이고 미우미우는 개방적이라는 결론을 내릴 수 있다. 프라다는 ‘사랑’을 강조하고 있고, 미우미우는 전통에서 벗어난 '자유' 라는 의미를 강조하고 있다. 두 브랜드 모두 다양한 여성 이미지를 추구하 고 있지만 프라다는 성숙성과 전통성을 가진 반면 미우미우는 젊음의 특성 과 자유의 정체성을 지닌다는 차이가 있다.
국문초록
명품 브랜드의 아이덴티티과 마케팅 전략의 기호학적 분석 -Prada와 MiuMiu를 중심으로-
명품의 개념은 끊임없이 확장되고 있다. 그 개념은 시대에 따라 변하고, 브랜드는 변화에 맞추어 시대마다 각기 다른 대표 제품을 제시한다. 과거에 명품의 소비자는 소수였지만, 시간이 흐르며 경제가 발전함에 따라 현재 명품은 더 많은 사람들이 소비할 수 있는 것이 되었다. 명품 브랜드들은 오래된 역사를 가지고 있으며 현재의 소비세계에서도 막강한 영향력을 행사하고 있다. 경제 발전에 따라 명품에 대한 요구도 증가하고 있다. 오늘날 브랜드 인지도와 브랜드 소비는 연관되어 있다. 브랜드 품질을 고품질로 유지하고 브랜드 소비를 이끌어 브랜드 가치를 창출하는 것은 곧 브랜드의 인지도에 반영이 된다. 기업은 브랜드 인지도를 강화함으로써 시장 동향을 정확하게 파악하고 브랜드 소비를 촉진하며 브랜드 전략을 달성할 수 있다. 본 연구에서는 브랜드의 로고, 제품, 매장 및 광고들을 분석하고 각 브랜드의 정체성을 탐구하고자 한다. 정체성의 차이와 일관성을 찾기 위해 서 같은 기업의 두 가지 명품 브랜드를 분석 대상으로 선택한다. 프라다와 미우미우는 같은 기업에 속하지만 다른 정체성을 보여주고 있다. 이 두 브랜드는 어떤 차이와 일관성을 가지고 있는지 분석을 통해 파악하기로 하다. 또한 정체성에 따라 어떤 마케팅 전략을 활용하는지 탐구할 것이다. 정체성의 분석을 위해서 질감, 색 등의 조형적 요소들이 잘 드러난 제품, 매장, 패키지 및 광고 등을 텍스트로 선정하였다. 이 텍스트들은 브랜드에 있어 중요하며, 동시에 조형적 불변체이기 때문에 분석 대상으로 적절하다. 제품으로는 두 브랜드를 대표하는 제품을 선정하여 분석하였다. 연구의 흐름은 다음과 같다. 첫째, 브랜드의 로고를 구조적으로 분석하였다. 로고 분석의 과정에서 나온 공시의미를 찾아 브랜드의 정체성과 연결시켜 의미를 도출하였다. 둘째, 브랜드 제품의 질감, 광고 포스터의 색상, 매장의 색상 그리고 패키지의 색상을 분석해서 조형적 불변체를 찾아냈다. 또한 이 조형적 요소들을 분류하고 대립시켰으며 이 과정에서 플로슈의 준-상징 체계를 통해 의미 분석을 진행했다. 마지막으로, 두 브랜드 2018년 홈페이지에 제시한 광고 몇 편을 서사 기호학과 조형 기호학을 동시에 사용하여 분석했다. 이 과정에서 도출된 두 브랜드의 추구대상을 분석했다. 또한 브랜드의 정체성을 분석하기 위해 미우미우 광고를 구성한 기호 사각형을 제시했다. 두 브랜드가 표방하는 정체성을 브랜드가 표현하는 다방면에서 연구한 결과, 브랜드는 각 정체성에 따라 다른 조형적 요소들을 가지고 있었다. 이 요소들은 고정된 의미는 없지만 다른 요소들과의 관계 속에서 준-상징 체계를 통해서 의미가 형성되었다. 또한 본 연구를 통해 마케팅 전략에서 명품 브랜드가 자신이 선택한 브랜드의 정체성을 제시하는지를 살펴보았다. 본 연구의 결과에 따르면 프라다의 로고는 복잡하고 화려한 형태를 통해 고급스러운 특성을 표현한다. 반면에 미우미우는 간단한 로고 형태와 다양한 색상을 통해 젊음의 특성을 표현한다. 두 브랜드의 광고를 분석한 결과에 따라 프라다는 전통적이고 미우미우는 개방적이라는 결론을 내릴 수 있다. 프라다는 ‘사랑’을 강조하고 있고, 미우미우는 전통에서 벗어난 '자유' 라는 의미를 강조하고 있다. 두 브랜드 모두 다양한 여성 이미지를 추구하 고 있지만 프라다는 성숙성과 전통성을 가진 반면 미우미우는 젊음의 특성 과 자유의 정체성을 지닌다는 차이가 있다.
Semiotic analysis of the identity and marketing strategy of luxury brands -Focused on Prada and MiuMiu-
Li, Kai Jun Department of Cultural Contents & Communication Science Graduate School of Konkuk University
The concept of luxury goods is constantly e...
ABSTRACT
Semiotic analysis of the identity and marketing strategy of luxury brands -Focused on Prada and MiuMiu-
Li, Kai Jun Department of Cultural Contents & Communication Science Graduate School of Konkuk University
The concept of luxury goods is constantly expanding. The concept changes according to the times, and the brand suggests different products for different ages. In the past, luxury was a minority of consumers, but as the economy evolved over time, luxury now becomes more consumer- conscious. Today, brand awareness and brand spending are related. Maintaining brand quality at a high quality and driving brand consumption to create brand value is reflected in brand recognition. By strengthening brand awareness, companies can pinpoint market trends, promote brand spending, and achieve brand strategy. This research aimed to analyzing the brand's logo, products, stores and advertisements and explore the identity of each brand. To find the identity and consistency of identity, two luxury brands of the same company are selected for analysis. Prada and MiuMiu belong to the same company but show different identities. We will analyze these two brands to see what kind of difference they have and what consistency they have. I will also explore what marketing strategies I am using according to these identities. The flow of research is as follows. First, the logo of the brand was structurally analyzed. We find the meaning of the disclosure from the logo and link it with the identity of the brand. Since Prada's logo is complex and colorful, it can express the luxurious character of Prada, while MiuMiu has expressed young character through simple logo style and various colors. Second, it analyzes the texture of the branded product, the color of the advertisement poster, the color of the store, and the color of the package to find a formative invariant. Classify and contrast these formative eleme- nts. The semantic analysis was carried out through the quasi-symbol syst- em of Floch. While both brands have the same 'luxurious' identity, Prada can prove to be 'mature' and MiuMiu to have a 'youthful' and 'free' iden- tity. Finally, I analyzed some of the advertisements presented on the home pages of the two brands in 2018 by using both narrative semiotics and formative semiotics. We analyzed the targets of the two brands. In additi- on, a symbol rectangle composed of Miumiu ad was presented. The brand identity was analyzed through this. As a result of the overall study of both brands, they have different formative factors according to each brand. These elements have no fixed meaning, but are formed in relation to other elements and through the quasi-symbolic system. The results of the analysis of the ads show that Prada emphasizes 'love' and 'various female images', and MiuMiu empha- sizes 'freedom' because it emphasizes the meaning outside of tradition. This research suggests how a luxury brand chooses a marketing strategy according to the identity.
Semiotic analysis of the identity and marketing strategy of luxury brands -Focused on Prada and MiuMiu-
Li, Kai Jun Department of Cultural Contents & Communication Science Graduate School of Konkuk University
The concept of luxury goods is constantly expanding. The concept changes according to the times, and the brand suggests different products for different ages. In the past, luxury was a minority of consumers, but as the economy evolved over time, luxury now becomes more consumer- conscious. Today, brand awareness and brand spending are related. Maintaining brand quality at a high quality and driving brand consumption to create brand value is reflected in brand recognition. By strengthening brand awareness, companies can pinpoint market trends, promote brand spending, and achieve brand strategy. This research aimed to analyzing the brand's logo, products, stores and advertisements and explore the identity of each brand. To find the identity and consistency of identity, two luxury brands of the same company are selected for analysis. Prada and MiuMiu belong to the same company but show different identities. We will analyze these two brands to see what kind of difference they have and what consistency they have. I will also explore what marketing strategies I am using according to these identities. The flow of research is as follows. First, the logo of the brand was structurally analyzed. We find the meaning of the disclosure from the logo and link it with the identity of the brand. Since Prada's logo is complex and colorful, it can express the luxurious character of Prada, while MiuMiu has expressed young character through simple logo style and various colors. Second, it analyzes the texture of the branded product, the color of the advertisement poster, the color of the store, and the color of the package to find a formative invariant. Classify and contrast these formative eleme- nts. The semantic analysis was carried out through the quasi-symbol syst- em of Floch. While both brands have the same 'luxurious' identity, Prada can prove to be 'mature' and MiuMiu to have a 'youthful' and 'free' iden- tity. Finally, I analyzed some of the advertisements presented on the home pages of the two brands in 2018 by using both narrative semiotics and formative semiotics. We analyzed the targets of the two brands. In additi- on, a symbol rectangle composed of Miumiu ad was presented. The brand identity was analyzed through this. As a result of the overall study of both brands, they have different formative factors according to each brand. These elements have no fixed meaning, but are formed in relation to other elements and through the quasi-symbolic system. The results of the analysis of the ads show that Prada emphasizes 'love' and 'various female images', and MiuMiu empha- sizes 'freedom' because it emphasizes the meaning outside of tradition. This research suggests how a luxury brand chooses a marketing strategy according to the identity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.