국내·외 뷰티 유튜버의 영상 콘텐츠 유형 분석 : 헤어, 메이크업 중심으로 Analysis of the types of beauty YouTubers' video contents at home and abroad : focused on hair and makeup원문보기
오늘날, 영상매체의 중심이 되고 있는 유튜브를 통해 다양한 분야의 정보를 주고받으며, 동시에 누구나 영향력 있는 인플루언서로 활동 할 수 있는 시점이 되었다. 이처럼 유튜브와 같은 ‘1인 미디어’ 방송의 비중이 급증함에 따라 본 연구의 목적은 크게 성장하고 있는 뷰티 유튜버들의 국내와 국외의 헤어, 메이크업 영상을 콘텐츠 유형별로 분석하여 비교하는 것이다. 2018년 1월부터 10월까지의 구독자 수의 변화를 비교분석하여 구독자 수가 꾸준히 증가하는 유튜버를 대상으로, 2018년 10월 기준에 따라 국내외의 헤어와 메이크업으로 활동하는 뷰티 유튜버를 각각 5인씩 총 20명을 ...
오늘날, 영상매체의 중심이 되고 있는 유튜브를 통해 다양한 분야의 정보를 주고받으며, 동시에 누구나 영향력 있는 인플루언서로 활동 할 수 있는 시점이 되었다. 이처럼 유튜브와 같은 ‘1인 미디어’ 방송의 비중이 급증함에 따라 본 연구의 목적은 크게 성장하고 있는 뷰티 유튜버들의 국내와 국외의 헤어, 메이크업 영상을 콘텐츠 유형별로 분석하여 비교하는 것이다. 2018년 1월부터 10월까지의 구독자 수의 변화를 비교분석하여 구독자 수가 꾸준히 증가하는 유튜버를 대상으로, 2018년 10월 기준에 따라 국내외의 헤어와 메이크업으로 활동하는 뷰티 유튜버를 각각 5인씩 총 20명을 분석대상으로 선정하였다. 이들은 선행연구를 기반으로 도출된 뷰티 유튜버 영상 콘텐츠 유형에 따라 분류하고, 무엇을 목적으로 한 영상인지 명확하게 하기위해, 이를 정보전달·정보공유·정보실행의 콘텐츠 특징으로 분류하여 분석하였다. 또한, 국내·외의 헤어와 메이크업의 각각 평균 구독자 수를 비교하여 분석하였다. 분석의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 국내·외 헤어와 메이크업을 영상 콘텐츠 유형 특성별로 분류하고, 이를 콘텐츠 특징으로 비교하여 도출한 결과, 공통적으로 정보공유, 정보실행, 정보전달 순으로 많이 나타났다. 정보공유에는 제품과 Vlog가 공통적으로 가장 많이 나타났으며, 정보실행에서 국내·외 헤어는 스타일링, 커트, 펌으로, 국내·외 메이크업은 데일리, 캐릭터, 테마 순으로 각각 가장 많이 나타났고, 정보전달에서 국내·외 헤어는 스타일링이, 국내·외 메이크업은 제품, 데일리, 테마 순으로 각각 가장 많이 나타났다. 국내·외 메이크업 유튜버 구독자 수는 국내·외 헤어보다 약 3.5배 더 높게 나타났으며, 평균 1~2년 정도 일찍 유튜브 활동을 시작하였다. 두 번째, 국내 헤어와 국외 헤어의 영상 콘텐츠 유형 특성별로 분류하고, 이를 콘텐츠 특징으로 비교하여 도출한 결과, 공통적으로 정보공유, 정보실행, 정보전달 순으로 많이 나타났다. 정보공유에서 국내 헤어는 염색, 제품, Vlog, Q&A가 고루 많이 나타났고, 국외 헤어는 제품, Vlog, Q&A 순으로 많이 나타났으며, 정보실행에서 국내 헤어는 커트, 펌, 스타일링 순으로, 국외 헤어는 스타일링, 커트 순으로 많이 나타났고, 정보전달에서 국내헤어는 커트, 염색, 스타일링이 고루 많이 나타났고, 국외 헤어는 스타일링 및 제품이 가장 많이 나타났다. 국외 헤어 유튜버 구독자 수는 국내 헤어보다 약 18배 더 높게 나타났으며, 평균 5년 정도 일찍 유튜브 활동을 시작하였다. 세 번째, 국내 메이크업과 국외 메이크업의 영상 콘텐츠 유형 특성별로 분류하고, 이를 콘텐츠 특징으로 비교하여 도출한 결과, 공통적으로 정보공유, 정보실행, 정보전달 순으로 많이 나타났다. 정보공유에서 국내 메이크업은 제품 및 Vlog가, 국외 메이크업은 제품 및 오락이 가장 많이 나타났으며, 정보실행에서는, 공통적으로 데일리, 테마, 캐릭터 순으로 가장 많이 나타났으며, 정보전달에서 국내 메이크업은 제품이, 국외 메이크업은 테마로 가장 많이 나타났다. 국외 메이크업 유튜버 구독자 수는 국내 메이크업보다 약4배 더 높게 나타났으며, 평균 2년 정도 일찍 유튜브 활동을 시작하였다. 연구결과, 국내·외 헤어와 메이크업 모두 실질적인 것을 공유하는 정보공유 영상에 가장 많은 관심을 가지고 있으며, 이 중, 제품과 Vlog를 통해 정보를 공유하는 영상에 흥미를 보였다. 이는 뷰티 유튜버가 뷰티에 대해 전문가가 아니라도, 본인이 가진 노하우 및 정보를 공유함으로써, 국내와 국외의 구독자들과 폭넓게 소통이 이루어 질 수 있음을 나타내는 결과이다. 전 세계로 공유될 수 있는 유튜브를 통해, K-뷰티를 알리고 다른 나라의 뷰티 구독자들과 소통하는 유튜버 활동에 있어, 실질적 도움과 기초가 될 수 있는 참고자료로 활용되는데 의의를 둔다.
오늘날, 영상매체의 중심이 되고 있는 유튜브를 통해 다양한 분야의 정보를 주고받으며, 동시에 누구나 영향력 있는 인플루언서로 활동 할 수 있는 시점이 되었다. 이처럼 유튜브와 같은 ‘1인 미디어’ 방송의 비중이 급증함에 따라 본 연구의 목적은 크게 성장하고 있는 뷰티 유튜버들의 국내와 국외의 헤어, 메이크업 영상을 콘텐츠 유형별로 분석하여 비교하는 것이다. 2018년 1월부터 10월까지의 구독자 수의 변화를 비교분석하여 구독자 수가 꾸준히 증가하는 유튜버를 대상으로, 2018년 10월 기준에 따라 국내외의 헤어와 메이크업으로 활동하는 뷰티 유튜버를 각각 5인씩 총 20명을 분석대상으로 선정하였다. 이들은 선행연구를 기반으로 도출된 뷰티 유튜버 영상 콘텐츠 유형에 따라 분류하고, 무엇을 목적으로 한 영상인지 명확하게 하기위해, 이를 정보전달·정보공유·정보실행의 콘텐츠 특징으로 분류하여 분석하였다. 또한, 국내·외의 헤어와 메이크업의 각각 평균 구독자 수를 비교하여 분석하였다. 분석의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 국내·외 헤어와 메이크업을 영상 콘텐츠 유형 특성별로 분류하고, 이를 콘텐츠 특징으로 비교하여 도출한 결과, 공통적으로 정보공유, 정보실행, 정보전달 순으로 많이 나타났다. 정보공유에는 제품과 Vlog가 공통적으로 가장 많이 나타났으며, 정보실행에서 국내·외 헤어는 스타일링, 커트, 펌으로, 국내·외 메이크업은 데일리, 캐릭터, 테마 순으로 각각 가장 많이 나타났고, 정보전달에서 국내·외 헤어는 스타일링이, 국내·외 메이크업은 제품, 데일리, 테마 순으로 각각 가장 많이 나타났다. 국내·외 메이크업 유튜버 구독자 수는 국내·외 헤어보다 약 3.5배 더 높게 나타났으며, 평균 1~2년 정도 일찍 유튜브 활동을 시작하였다. 두 번째, 국내 헤어와 국외 헤어의 영상 콘텐츠 유형 특성별로 분류하고, 이를 콘텐츠 특징으로 비교하여 도출한 결과, 공통적으로 정보공유, 정보실행, 정보전달 순으로 많이 나타났다. 정보공유에서 국내 헤어는 염색, 제품, Vlog, Q&A가 고루 많이 나타났고, 국외 헤어는 제품, Vlog, Q&A 순으로 많이 나타났으며, 정보실행에서 국내 헤어는 커트, 펌, 스타일링 순으로, 국외 헤어는 스타일링, 커트 순으로 많이 나타났고, 정보전달에서 국내헤어는 커트, 염색, 스타일링이 고루 많이 나타났고, 국외 헤어는 스타일링 및 제품이 가장 많이 나타났다. 국외 헤어 유튜버 구독자 수는 국내 헤어보다 약 18배 더 높게 나타났으며, 평균 5년 정도 일찍 유튜브 활동을 시작하였다. 세 번째, 국내 메이크업과 국외 메이크업의 영상 콘텐츠 유형 특성별로 분류하고, 이를 콘텐츠 특징으로 비교하여 도출한 결과, 공통적으로 정보공유, 정보실행, 정보전달 순으로 많이 나타났다. 정보공유에서 국내 메이크업은 제품 및 Vlog가, 국외 메이크업은 제품 및 오락이 가장 많이 나타났으며, 정보실행에서는, 공통적으로 데일리, 테마, 캐릭터 순으로 가장 많이 나타났으며, 정보전달에서 국내 메이크업은 제품이, 국외 메이크업은 테마로 가장 많이 나타났다. 국외 메이크업 유튜버 구독자 수는 국내 메이크업보다 약4배 더 높게 나타났으며, 평균 2년 정도 일찍 유튜브 활동을 시작하였다. 연구결과, 국내·외 헤어와 메이크업 모두 실질적인 것을 공유하는 정보공유 영상에 가장 많은 관심을 가지고 있으며, 이 중, 제품과 Vlog를 통해 정보를 공유하는 영상에 흥미를 보였다. 이는 뷰티 유튜버가 뷰티에 대해 전문가가 아니라도, 본인이 가진 노하우 및 정보를 공유함으로써, 국내와 국외의 구독자들과 폭넓게 소통이 이루어 질 수 있음을 나타내는 결과이다. 전 세계로 공유될 수 있는 유튜브를 통해, K-뷰티를 알리고 다른 나라의 뷰티 구독자들과 소통하는 유튜버 활동에 있어, 실질적 도움과 기초가 될 수 있는 참고자료로 활용되는데 의의를 둔다.
Nowadays, people give and receive information on diverse fields through YouTube, the center of the video media, and simultaneously the point in time has come that anyone can play a role as a powerful influencer. Accordingly, this study aimed to analyze and compare, by content type, the domestic and ...
Nowadays, people give and receive information on diverse fields through YouTube, the center of the video media, and simultaneously the point in time has come that anyone can play a role as a powerful influencer. Accordingly, this study aimed to analyze and compare, by content type, the domestic and overseas hair and makeup videos of beauty youtubers rapidly growing as a result of the recent rapidly-increasing proportion of 'one-person media' broadcasting like YouTube.
This study confined its scope of analysis to the videos of hair and makeup uploaded on YouTube over the period between Jan, 2018 and Jan, 2019 and conducted a comparative analysis of changes in YouTube readership through data over the period between Jan, 2018 and Oct, 2018. And it selected five youtubers having the largest readership of hair and makeup videos, of those having the steadily increasing readership, in the fields of domestic hair and overseas makeup and domestic hair and overseas makeup on the basis of October, 2018 and classified the hair and makeup contents of beauty youtubers elicited based on previous studies by type. To clarify for what purpose the videos on YouTube are, this study divided the content types into information delivery, information sharing and information practice for the analytic purpose. And it compared and analyzed the average readership of domestic and overseas hair and domestic and overseas makeup. As a result, the following findings were obtained: First, it classified domestic and overseas hair and domestic and overseas makeup by video content type and compared them by the content characteristic of information delivery, information sharing and information practice. As a result, it was found to be in orders of information sharing, information practice and information delivery. Products and Vlog were commonly most found in information sharing. In information practice, domestic and overseas hair was found to be most in orders of styling, cut and perm and domestic and overseas makeup was found to be most in orders of daily, character and theme. The readership of youtubers related to domestic and overseas makeup was found to be about 3.5 times as high as that of domestic and overseas hair, and the makeup video youtubers began to engage in YouTube activity average one to two years earlier than the hair video youtubers. Second, it classified domestic and overseas hair by the characteristic video content type and compared them by the content characteristic of information delivery, information sharing and information practice. As a result, it was found to be much in orders of information sharing, information practice and information delivery. Dyeing, products, Vlog and Q&A in domestic hair were evenly much found in information sharing, whereas overseas hair was found to be much in orders of products, Vlog and Q&A. Domestic hair was found to be much in orders of cut, perm and styling in information practice while overseas hair was found to be much in orders of styling and cut. In information delivery, domestic hair had the even distribution of cut, dyeing and styling, whereas styling and products were found to be most in overseas hair. The YouTube readership of overseas hair youtubers was found to be about 18 times as high as that of domestic hair youtubers, and the overseas hair youtubers began to engage in YouTube activity average five years earlier than the domestic hair ones. Third, it classified domestic makeup and overseas makeup by the characteristic of video content type and compared them by the content characteristic of information delivery, information sharing and information practice. As a result, it was found to be commonly much in orders of information sharing, information practice and information delivery. In case of information sharing, products and Vlog were found to be most in domestic makeup, whereas products and entertainment were found to be most in domestic makeup. In information practice, domestic and overseas makeup was found to be commonly most in orders of daily, theme and character. In information delivery, In case of information delivery, it was found that products were most in domestic makeup, whereas theme was most in overseas makeup. The readership of the overseas makeup youtubers was found to be about four times as high as that of the domestic makeup ones, and the overseas makeup youtubers began to engage in YouTube activity average two years earlier than the domestic makeup ones. Results of this study showed that YouTube readers of domestic and overseas hair and domestic and overseas makeup were most interested in the videos for information sharing. Among other things, they showed an interest in the videos for information sharing through products and Vlog. This shows that beauty youtubers may not be specialists in beauty, but they can broadly communicate with domestic and overseas YouTube readers by sharing their own knowhow and information. This study has its significance in that its results can be used as reference material that can be really helpful and basic for the activity of youtubers that make K-beauty known to the world through the YouTube capable of being shared with the world and communicate with beauty YouTube readers of other countries.
Nowadays, people give and receive information on diverse fields through YouTube, the center of the video media, and simultaneously the point in time has come that anyone can play a role as a powerful influencer. Accordingly, this study aimed to analyze and compare, by content type, the domestic and overseas hair and makeup videos of beauty youtubers rapidly growing as a result of the recent rapidly-increasing proportion of 'one-person media' broadcasting like YouTube.
This study confined its scope of analysis to the videos of hair and makeup uploaded on YouTube over the period between Jan, 2018 and Jan, 2019 and conducted a comparative analysis of changes in YouTube readership through data over the period between Jan, 2018 and Oct, 2018. And it selected five youtubers having the largest readership of hair and makeup videos, of those having the steadily increasing readership, in the fields of domestic hair and overseas makeup and domestic hair and overseas makeup on the basis of October, 2018 and classified the hair and makeup contents of beauty youtubers elicited based on previous studies by type. To clarify for what purpose the videos on YouTube are, this study divided the content types into information delivery, information sharing and information practice for the analytic purpose. And it compared and analyzed the average readership of domestic and overseas hair and domestic and overseas makeup. As a result, the following findings were obtained: First, it classified domestic and overseas hair and domestic and overseas makeup by video content type and compared them by the content characteristic of information delivery, information sharing and information practice. As a result, it was found to be in orders of information sharing, information practice and information delivery. Products and Vlog were commonly most found in information sharing. In information practice, domestic and overseas hair was found to be most in orders of styling, cut and perm and domestic and overseas makeup was found to be most in orders of daily, character and theme. The readership of youtubers related to domestic and overseas makeup was found to be about 3.5 times as high as that of domestic and overseas hair, and the makeup video youtubers began to engage in YouTube activity average one to two years earlier than the hair video youtubers. Second, it classified domestic and overseas hair by the characteristic video content type and compared them by the content characteristic of information delivery, information sharing and information practice. As a result, it was found to be much in orders of information sharing, information practice and information delivery. Dyeing, products, Vlog and Q&A in domestic hair were evenly much found in information sharing, whereas overseas hair was found to be much in orders of products, Vlog and Q&A. Domestic hair was found to be much in orders of cut, perm and styling in information practice while overseas hair was found to be much in orders of styling and cut. In information delivery, domestic hair had the even distribution of cut, dyeing and styling, whereas styling and products were found to be most in overseas hair. The YouTube readership of overseas hair youtubers was found to be about 18 times as high as that of domestic hair youtubers, and the overseas hair youtubers began to engage in YouTube activity average five years earlier than the domestic hair ones. Third, it classified domestic makeup and overseas makeup by the characteristic of video content type and compared them by the content characteristic of information delivery, information sharing and information practice. As a result, it was found to be commonly much in orders of information sharing, information practice and information delivery. In case of information sharing, products and Vlog were found to be most in domestic makeup, whereas products and entertainment were found to be most in domestic makeup. In information practice, domestic and overseas makeup was found to be commonly most in orders of daily, theme and character. In information delivery, In case of information delivery, it was found that products were most in domestic makeup, whereas theme was most in overseas makeup. The readership of the overseas makeup youtubers was found to be about four times as high as that of the domestic makeup ones, and the overseas makeup youtubers began to engage in YouTube activity average two years earlier than the domestic makeup ones. Results of this study showed that YouTube readers of domestic and overseas hair and domestic and overseas makeup were most interested in the videos for information sharing. Among other things, they showed an interest in the videos for information sharing through products and Vlog. This shows that beauty youtubers may not be specialists in beauty, but they can broadly communicate with domestic and overseas YouTube readers by sharing their own knowhow and information. This study has its significance in that its results can be used as reference material that can be really helpful and basic for the activity of youtubers that make K-beauty known to the world through the YouTube capable of being shared with the world and communicate with beauty YouTube readers of other countries.
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