인공지능은 4차 산업혁명에서 새로운 화두로 떠오르고 있는 기술 중 하나이며, 세계 각국의 기업들이 주목하고 있는 기술로 교육, 금융, 자동차 등 다양한 산업 분야에 적용되어 가고 있다. 챗봇은 정해진 응답규칙에 따라 사용자의 질문에 응답할 수 있도록 만들어진 시스템으로, 지능형 가상 도우미 서비스, 날씨, 교통, 일정 등에 대한 간단한 ...
인공지능은 4차 산업혁명에서 새로운 화두로 떠오르고 있는 기술 중 하나이며, 세계 각국의 기업들이 주목하고 있는 기술로 교육, 금융, 자동차 등 다양한 산업 분야에 적용되어 가고 있다. 챗봇은 정해진 응답규칙에 따라 사용자의 질문에 응답할 수 있도록 만들어진 시스템으로, 지능형 가상 도우미 서비스, 날씨, 교통, 일정 등에 대한 간단한 질의응답부터 사용자의 패턴 분석을 통한 서비스 제공까지 점차 그 활용 범위가 확대되며 생활 밀착형 서비스로 입지를 굳혀갈 전망이다. 이에 따라 인공 지능 챗봇에 대한 연구는 시대의 흐름에 따른 반드시 필요한 연구라고 볼 수 있다. 본 연구에서는 여러 기업에서 적용, 사용할 수 있는 인공지능 챗봇 플랫폼을 제시하고자 한다. 인공지능 챗봇 서비스를 도입하면, 자동 응답 서비스로 챗봇의 역할이 상당히 증대되어 상담 인원의 인건비 절감 등의 효과가 나타날 것으로 예상 된다. 영국 시장조사기관인 테크나비오(Technavio)는 인공지능 챗봇 플랫폼 관련 시장이 2017년부터 2021년까지 연평균 37%이상 성장할 것으로 전망했다. 특히 BFSI(Banking, Financial Services and Insurance) 분야와 유통 및 e-커머스 분야에서 집중적으로 사용될 것이며, 이 외에도 헬스케어, 항공, 여행 등 다양한 분야에 활용될 것으로 예상했다.[27] 챗봇(Chat-Bot)이란 사용자가 메신저를 이용해 친구와 대화하듯 자연스럽게 질문을 입력하면, 인공지능 기술 기반의 챗봇이 입력된 대화를 분석하여 마치 사람과 대화하는 것 같은 응답을 제공하는 서비스를 말한다. 최초의 챗봇은 1996년에 개발된 엘리자(ELIZA)로 환자의 심리치료를 목적으로 조셉 바이젠바움(Joseph Weizenbaum)에 의해 개발되었다[17]. 당시 개발된 챗봇은 입력된 값에 따라 정해진 답변만을 제공한 형태로 실제 인간과 유사한 대화 흐름을 유지시키기는 다소 어려운 점이 있었다. 그러나 오늘날 하드웨어 및 소프트웨어 기술이 발전함에 따라 챗봇에 머신러닝을 비롯한 인공지능 기술을 적용할 수 있게 되면서 자연어 처리 알고리즘의 강화를 통해 사용자와 보다 자연스럽고 정확한 대화를 할 수 있게 되었을 뿐만 아니라 사용자의 메시지를 기반으로 행동 패턴 분석 및 데이터 정보를 수집해 개인화된 맞춤형 서비스를 제공할 수 있게 되었다[35].
본 연구에서 다루는 인공지능 챗봇 서비스 플랫폼(Artificial Intelligence ChatBot Service Platform)은 전 세계 기업인들이 각자,의 성격에 맞는 인공지능 채팅 상담(정보 수령, 주문, 지불, 결제)이 가능한 챗봇/ 플랫폼을 쉽게 생성하고 운영할 수 있도록 제공해주는 것이 목적이다. 이로 인하여 얻을 수 있는 이점은 1)고객 서비스 채널로 사용함으로써 관련 비용을 절감 하고, 2)커머스 채널로 사용함으로써 직접적인 추가 매출을 창출 하고, 3)마케팅 채널로 사용함으로써 고객에게 호의적인 느낌을 가지게 하여 고객 충성도를 증대 시키는 효과를 갖고 있다. 또한 이를 이용하는 일반 사용자들은 복잡한 전화 ARS나 웹사이트를 통하여 서비스를 이용하는 대신, 인공지능 챗봇 서비스 플랫폼을 이용하며 상담, 주문, 예약 시간을 절약하는 등, 사용 고객의 만족도를 높이는 효과를 얻을 수 있다.
인공지능은 4차 산업혁명에서 새로운 화두로 떠오르고 있는 기술 중 하나이며, 세계 각국의 기업들이 주목하고 있는 기술로 교육, 금융, 자동차 등 다양한 산업 분야에 적용되어 가고 있다. 챗봇은 정해진 응답규칙에 따라 사용자의 질문에 응답할 수 있도록 만들어진 시스템으로, 지능형 가상 도우미 서비스, 날씨, 교통, 일정 등에 대한 간단한 질의응답부터 사용자의 패턴 분석을 통한 서비스 제공까지 점차 그 활용 범위가 확대되며 생활 밀착형 서비스로 입지를 굳혀갈 전망이다. 이에 따라 인공 지능 챗봇에 대한 연구는 시대의 흐름에 따른 반드시 필요한 연구라고 볼 수 있다. 본 연구에서는 여러 기업에서 적용, 사용할 수 있는 인공지능 챗봇 플랫폼을 제시하고자 한다. 인공지능 챗봇 서비스를 도입하면, 자동 응답 서비스로 챗봇의 역할이 상당히 증대되어 상담 인원의 인건비 절감 등의 효과가 나타날 것으로 예상 된다. 영국 시장조사기관인 테크나비오(Technavio)는 인공지능 챗봇 플랫폼 관련 시장이 2017년부터 2021년까지 연평균 37%이상 성장할 것으로 전망했다. 특히 BFSI(Banking, Financial Services and Insurance) 분야와 유통 및 e-커머스 분야에서 집중적으로 사용될 것이며, 이 외에도 헬스케어, 항공, 여행 등 다양한 분야에 활용될 것으로 예상했다.[27] 챗봇(Chat-Bot)이란 사용자가 메신저를 이용해 친구와 대화하듯 자연스럽게 질문을 입력하면, 인공지능 기술 기반의 챗봇이 입력된 대화를 분석하여 마치 사람과 대화하는 것 같은 응답을 제공하는 서비스를 말한다. 최초의 챗봇은 1996년에 개발된 엘리자(ELIZA)로 환자의 심리치료를 목적으로 조셉 바이젠바움(Joseph Weizenbaum)에 의해 개발되었다[17]. 당시 개발된 챗봇은 입력된 값에 따라 정해진 답변만을 제공한 형태로 실제 인간과 유사한 대화 흐름을 유지시키기는 다소 어려운 점이 있었다. 그러나 오늘날 하드웨어 및 소프트웨어 기술이 발전함에 따라 챗봇에 머신러닝을 비롯한 인공지능 기술을 적용할 수 있게 되면서 자연어 처리 알고리즘의 강화를 통해 사용자와 보다 자연스럽고 정확한 대화를 할 수 있게 되었을 뿐만 아니라 사용자의 메시지를 기반으로 행동 패턴 분석 및 데이터 정보를 수집해 개인화된 맞춤형 서비스를 제공할 수 있게 되었다[35].
본 연구에서 다루는 인공지능 챗봇 서비스 플랫폼(Artificial Intelligence ChatBot Service Platform)은 전 세계 기업인들이 각자,의 성격에 맞는 인공지능 채팅 상담(정보 수령, 주문, 지불, 결제)이 가능한 챗봇/ 플랫폼을 쉽게 생성하고 운영할 수 있도록 제공해주는 것이 목적이다. 이로 인하여 얻을 수 있는 이점은 1)고객 서비스 채널로 사용함으로써 관련 비용을 절감 하고, 2)커머스 채널로 사용함으로써 직접적인 추가 매출을 창출 하고, 3)마케팅 채널로 사용함으로써 고객에게 호의적인 느낌을 가지게 하여 고객 충성도를 증대 시키는 효과를 갖고 있다. 또한 이를 이용하는 일반 사용자들은 복잡한 전화 ARS나 웹사이트를 통하여 서비스를 이용하는 대신, 인공지능 챗봇 서비스 플랫폼을 이용하며 상담, 주문, 예약 시간을 절약하는 등, 사용 고객의 만족도를 높이는 효과를 얻을 수 있다.
Artificial Intelligence (AI) is one of the emerging technologies as a new topic in the fourth industrial revolution, a technology to which various companies from around the world pay attention, which is applied to various industries such as education, finance, and automobile. A ChatBot is a system d...
Artificial Intelligence (AI) is one of the emerging technologies as a new topic in the fourth industrial revolution, a technology to which various companies from around the world pay attention, which is applied to various industries such as education, finance, and automobile. A ChatBot is a system designed to be able to respond to the user’s questions according to the set response rules. The range of its application gradually expands, including simple questions and answers concerning intelligent virtual assistant service, weather, traffic, and schedule and the provision of services through analyzing the user’s pattern. Also, it is expected that it will establish itself with a life-friendly type service. Thus, research on AI ChatBot is positively necessary research according to the stream of times. This study would present an AI ChatBot Platform that can be applied and used in various companies. It is expected that if an AI ChatBot service is introduced, the role of ChatBot will significantly increase with the auto-answering service, and there will result in the reduction of labor costs of the counseling personnel. Market research institution in the UK, Technavio, predicted that AI ChatBot Platform-related markets would grow up by over 37% a year on average from 2017 through 2021. Especially, it will be used in Banking, Financial Services and Insurance (BFSI), distribution and e-commerce fields, intensively, and also in various fields, such as healthcare, airline, and travel. ChatBot refers to a service in which a user naturally enters a question, using a messenger like talking to a friend, AI technology-based ChatBot analyzes the entered conversation and provides a response as if the user talks to a human being. The first ChatBot was developed by Joseph Weizenbaum, aiming to provide psychological therapy for patients with ELIZA developed in 1996. The ChatBot developed at the time provided only the answers fixed by the input values, so it was somewhat difficult to maintain the flow of conversation similar to that of real human beings. However, with the development of hardware and software technologies today, as AI technology including machine learning can be applied to ChatBot, it has become possible to talk to the user more naturally and more accurately through improving the algorithm of natural language, and personalized and customized services can be provided, analyzing behavioral patterns and collecting data information based on the user’s message. AI ChatBot Service Platform dealt in this study aims to provide ChatBot Platform for businessmen from all over the world so that they can easily create and operate ChatBot Platform that can provide AI chatting counseling (Information receipt, order, payment, and settlement) for their own characteristics. The advantages that can be obtained accordingly include: 1) To save related expenses by using it as a customer service channel; 2) to create direct additional sales by using it as a commerce channel; and 3) to increase customers’ loyalty, making them have a favorable feeling by using it as a marketing channel. In addition, it has an effect on the increase in the satisfaction of the customers who use it. For example, the general users can save time for counseling, order, and reservation, using AI ChatBot Service Platform, instead of using the service through complex phone ARS or website.
Artificial Intelligence (AI) is one of the emerging technologies as a new topic in the fourth industrial revolution, a technology to which various companies from around the world pay attention, which is applied to various industries such as education, finance, and automobile. A ChatBot is a system designed to be able to respond to the user’s questions according to the set response rules. The range of its application gradually expands, including simple questions and answers concerning intelligent virtual assistant service, weather, traffic, and schedule and the provision of services through analyzing the user’s pattern. Also, it is expected that it will establish itself with a life-friendly type service. Thus, research on AI ChatBot is positively necessary research according to the stream of times. This study would present an AI ChatBot Platform that can be applied and used in various companies. It is expected that if an AI ChatBot service is introduced, the role of ChatBot will significantly increase with the auto-answering service, and there will result in the reduction of labor costs of the counseling personnel. Market research institution in the UK, Technavio, predicted that AI ChatBot Platform-related markets would grow up by over 37% a year on average from 2017 through 2021. Especially, it will be used in Banking, Financial Services and Insurance (BFSI), distribution and e-commerce fields, intensively, and also in various fields, such as healthcare, airline, and travel. ChatBot refers to a service in which a user naturally enters a question, using a messenger like talking to a friend, AI technology-based ChatBot analyzes the entered conversation and provides a response as if the user talks to a human being. The first ChatBot was developed by Joseph Weizenbaum, aiming to provide psychological therapy for patients with ELIZA developed in 1996. The ChatBot developed at the time provided only the answers fixed by the input values, so it was somewhat difficult to maintain the flow of conversation similar to that of real human beings. However, with the development of hardware and software technologies today, as AI technology including machine learning can be applied to ChatBot, it has become possible to talk to the user more naturally and more accurately through improving the algorithm of natural language, and personalized and customized services can be provided, analyzing behavioral patterns and collecting data information based on the user’s message. AI ChatBot Service Platform dealt in this study aims to provide ChatBot Platform for businessmen from all over the world so that they can easily create and operate ChatBot Platform that can provide AI chatting counseling (Information receipt, order, payment, and settlement) for their own characteristics. The advantages that can be obtained accordingly include: 1) To save related expenses by using it as a customer service channel; 2) to create direct additional sales by using it as a commerce channel; and 3) to increase customers’ loyalty, making them have a favorable feeling by using it as a marketing channel. In addition, it has an effect on the increase in the satisfaction of the customers who use it. For example, the general users can save time for counseling, order, and reservation, using AI ChatBot Service Platform, instead of using the service through complex phone ARS or website.
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