현재사회에서는 복합적인 능력을 갖춘 융합형 인재가 필요하며 고용노동부에서 는 자격과 능력을 우선하는 국가직무능력표준을 도입하여 직업에 관한 사회적 요구를 정책적으로 추진하고 있다. 직업훈련 훈련생은 직업훈련 프로그램의 서 비스를 통해 취업을 하며 직업에 관한 능력을 유지하고 향상시킨다. 하지만 지금 까지의 대부분의 선행연구들은 ...
현재사회에서는 복합적인 능력을 갖춘 융합형 인재가 필요하며 고용노동부에서 는 자격과 능력을 우선하는 국가직무능력표준을 도입하여 직업에 관한 사회적 요구를 정책적으로 추진하고 있다. 직업훈련 훈련생은 직업훈련 프로그램의 서 비스를 통해 취업을 하며 직업에 관한 능력을 유지하고 향상시킨다. 하지만 지금 까지의 대부분의 선행연구들은 직업교육 훈련과 취업률과의 관계에 더 비중을 둔 나머지 취업률의 직접적인 효과에 관한 연구는 매우 부족한 편이었다. 그러나 취업률은 훈련생의 자질이나 능력 또는 훈련에 대한 만족도에만 영향을 받는 것 이 아니라 직업훈련 프로그램에서의 훈련과정과 훈련특징, 훈련수준 등에 따른 다양한 요인에 의해 복합적으로 표현되는 결과인 것이다. 따라서 본 연구에서는 직업훈련 프로그램의 훈련서비스품질과 훈련서비스비용 의 훈련 전반적 만족도 및 취업률과의 관계를 분석하고 훈련 전반적 만족도와 취업률과의 관계에서 NCS 수준의 조절효과를 실증하고자 하였다. 이러한 연구 의 목적을 달성하기 위해서 문헌연구와 실증적 분석을 병행하였는데 문헌연구로 는 직업능력개발훈련, 훈련서비스품질, 훈련서비스비용, 훈련 전반적 만족도에 대한 이론적 기초와 훈련성과에 대한 자료연구를 바탕으로 구성하였고, 실증적 분석을 위해서는 직업 훈련포털인 HRD-NET의 2016년도 광주지역에 개설된 604개 직업훈련프로그램을 설정하여 SPSS 21.0 통계 패키지를 사용하여 빈도 분석, 크론바 알파 값(Cronbach's alpha)분석, 탐색적 요인분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 직업훈련 프로그램의 훈련서비스 품질이 훈련 전반적 만족도에 유의한 정 (+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 훈련 서비스 비용은 훈련 전반적 만족 도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 훈련 서비스 비용이 취업률에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타 났고, 훈련서비스 품질은 취업률에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 훈련 전반적 만족도가 취업률에 미치는 효과는 유의한 것으로 나타났다. 넷째, NCS 수준은 취업률에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 직업훈련이 취업과 관련하여 훈련성과가 혼재되어 직접적이고 객관 적인 연구가 활발하게 이루어지지 못한 직업훈련 프로그램에 대한 문헌고찰과 실증분석을 통하여 연구의 방향을 재조명 하였고, 직업훈련 프로그램의 훈련 전 반적 만족도와 훈련성과인 취업률과의 관계에서 NCS 수준의 조절효과를 실증할 수 있는 연구를 다각화 하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 또한, 직업훈련 프로그램의 훈련 전반적 만족도가 높을수록 훈련성과인 취업률 도 높아진다는 것을 실증함으로써 직업훈련 프로그램의 훈련 전반적 만족도의 향상을 위한 전문적인 연구와 앞으로 직업훈련이 나아가야 할 방향을 제시함으 로써 정부 차원에서의 직업훈련에 대한 차별화된 교육프로그램 개발과 지원이 요구됨을 시사하고 있다.
현재사회에서는 복합적인 능력을 갖춘 융합형 인재가 필요하며 고용노동부에서 는 자격과 능력을 우선하는 국가직무능력표준을 도입하여 직업에 관한 사회적 요구를 정책적으로 추진하고 있다. 직업훈련 훈련생은 직업훈련 프로그램의 서 비스를 통해 취업을 하며 직업에 관한 능력을 유지하고 향상시킨다. 하지만 지금 까지의 대부분의 선행연구들은 직업교육 훈련과 취업률과의 관계에 더 비중을 둔 나머지 취업률의 직접적인 효과에 관한 연구는 매우 부족한 편이었다. 그러나 취업률은 훈련생의 자질이나 능력 또는 훈련에 대한 만족도에만 영향을 받는 것 이 아니라 직업훈련 프로그램에서의 훈련과정과 훈련특징, 훈련수준 등에 따른 다양한 요인에 의해 복합적으로 표현되는 결과인 것이다. 따라서 본 연구에서는 직업훈련 프로그램의 훈련서비스품질과 훈련서비스비용 의 훈련 전반적 만족도 및 취업률과의 관계를 분석하고 훈련 전반적 만족도와 취업률과의 관계에서 NCS 수준의 조절효과를 실증하고자 하였다. 이러한 연구 의 목적을 달성하기 위해서 문헌연구와 실증적 분석을 병행하였는데 문헌연구로 는 직업능력개발훈련, 훈련서비스품질, 훈련서비스비용, 훈련 전반적 만족도에 대한 이론적 기초와 훈련성과에 대한 자료연구를 바탕으로 구성하였고, 실증적 분석을 위해서는 직업 훈련포털인 HRD-NET의 2016년도 광주지역에 개설된 604개 직업훈련프로그램을 설정하여 SPSS 21.0 통계 패키지를 사용하여 빈도 분석, 크론바 알파 값(Cronbach's alpha)분석, 탐색적 요인분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 직업훈련 프로그램의 훈련서비스 품질이 훈련 전반적 만족도에 유의한 정 (+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 훈련 서비스 비용은 훈련 전반적 만족 도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 훈련 서비스 비용이 취업률에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타 났고, 훈련서비스 품질은 취업률에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 훈련 전반적 만족도가 취업률에 미치는 효과는 유의한 것으로 나타났다. 넷째, NCS 수준은 취업률에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 직업훈련이 취업과 관련하여 훈련성과가 혼재되어 직접적이고 객관 적인 연구가 활발하게 이루어지지 못한 직업훈련 프로그램에 대한 문헌고찰과 실증분석을 통하여 연구의 방향을 재조명 하였고, 직업훈련 프로그램의 훈련 전 반적 만족도와 훈련성과인 취업률과의 관계에서 NCS 수준의 조절효과를 실증할 수 있는 연구를 다각화 하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 또한, 직업훈련 프로그램의 훈련 전반적 만족도가 높을수록 훈련성과인 취업률 도 높아진다는 것을 실증함으로써 직업훈련 프로그램의 훈련 전반적 만족도의 향상을 위한 전문적인 연구와 앞으로 직업훈련이 나아가야 할 방향을 제시함으 로써 정부 차원에서의 직업훈련에 대한 차별화된 교육프로그램 개발과 지원이 요구됨을 시사하고 있다.
In the current society, a small number of people with multiple abilities need convergent talents suitable for the industry, and the Ministry of Employment and Labor is introducing the national incompetence standards that prioritize qualifications and abilities to promote the social de...
In the current society, a small number of people with multiple abilities need convergent talents suitable for the industry, and the Ministry of Employment and Labor is introducing the national incompetence standards that prioritize qualifications and abilities to promote the social demands for jobs. Vocational training trainees work through the services of vocational training programs and maintain and improve their skills in the job. However, most previous studies have shown that the direct effects of employment rates on vocational training and employment rates are very poor and employment rates are not influenced solely by the trainee's qualities or abilities or satisfaction with training, The results of this study can be summarized as follows. The purpose of this study is to analyze the relationship between service quality and service cost of training programs and the overall satisfaction level of training and employment rate, and to demonstrate the moderating effect of NCS level in relation to training overall satisfaction and employment rate. In order to achieve the purpose of this study, literature and empirical analysis were performed. Based on the literature study, it is based on the data base on the theoretical basis and the training performance of the vocational ability development training, the quality of the training service quality, the cost of the training service, the overall satisfaction of the training, and for the empirical analysis, HRD- A total of 604 vocational training programs were established in Gwangju, and the frequency analysis, Cronbach's alpha analysis, exploratory factor analysis, and multiple regression analysis were conducted using the SPSS 21.0 statistical package. The results of the analysis in this study are as follows: First, the training service quality of the vocational training program showed a significant positive effect on the overall satisfaction of the training, and the training service cost did not significantly affect the overall satisfaction of the training. Second, training service cost has a positive effect on employment rate, and training service quality has no significant effect on employment rate. Third, the effect of training overall satisfaction on employment rate was significant. Fourth, the NCS level has a positive effect on the employment rate. This study reexamines the direction of research through literature review and empirical analysis of vocational training programs in which vocational training does not involve direct and objective research due to the mixed performance of training related to employment, And the employment rate of the training result, the significance can be found in the fact that the adjustment effect of the NCS level is improved and the related research is improved and diversified. In addition, by demonstrating that the higher the satisfaction level of the overall training of the vocational training program, the higher the employment rate of the vocational training program is, the more the professional research for improving the overall satisfaction of the vocational training program and the direction of vocational training in Korea, Suggesting that development and support of differentiated education programs for vocational training programs is required.
In the current society, a small number of people with multiple abilities need convergent talents suitable for the industry, and the Ministry of Employment and Labor is introducing the national incompetence standards that prioritize qualifications and abilities to promote the social demands for jobs. Vocational training trainees work through the services of vocational training programs and maintain and improve their skills in the job. However, most previous studies have shown that the direct effects of employment rates on vocational training and employment rates are very poor and employment rates are not influenced solely by the trainee's qualities or abilities or satisfaction with training, The results of this study can be summarized as follows. The purpose of this study is to analyze the relationship between service quality and service cost of training programs and the overall satisfaction level of training and employment rate, and to demonstrate the moderating effect of NCS level in relation to training overall satisfaction and employment rate. In order to achieve the purpose of this study, literature and empirical analysis were performed. Based on the literature study, it is based on the data base on the theoretical basis and the training performance of the vocational ability development training, the quality of the training service quality, the cost of the training service, the overall satisfaction of the training, and for the empirical analysis, HRD- A total of 604 vocational training programs were established in Gwangju, and the frequency analysis, Cronbach's alpha analysis, exploratory factor analysis, and multiple regression analysis were conducted using the SPSS 21.0 statistical package. The results of the analysis in this study are as follows: First, the training service quality of the vocational training program showed a significant positive effect on the overall satisfaction of the training, and the training service cost did not significantly affect the overall satisfaction of the training. Second, training service cost has a positive effect on employment rate, and training service quality has no significant effect on employment rate. Third, the effect of training overall satisfaction on employment rate was significant. Fourth, the NCS level has a positive effect on the employment rate. This study reexamines the direction of research through literature review and empirical analysis of vocational training programs in which vocational training does not involve direct and objective research due to the mixed performance of training related to employment, And the employment rate of the training result, the significance can be found in the fact that the adjustment effect of the NCS level is improved and the related research is improved and diversified. In addition, by demonstrating that the higher the satisfaction level of the overall training of the vocational training program, the higher the employment rate of the vocational training program is, the more the professional research for improving the overall satisfaction of the vocational training program and the direction of vocational training in Korea, Suggesting that development and support of differentiated education programs for vocational training programs is required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.