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Bloom의 완전학습모델을 활용한 NCS 기반 조리 실무 교수·학습 개발 및 효과
The Development and Effect of NCS-based Cooking Practice Teaching Method by Using Bloom's Mastery Learning Model 원문보기

한국식품영양학회지 = The Korean journal of food and nutrition, v.30 no.5, 2017년, pp.1058 - 1067  

오왕규 (대구한의대학교 한방식품조리영양학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to develop the NCS-based cooking practice education method by using the full learning model and to confirm its effect. The study design was a pre-post test of the non-equality control group. The subjects of this study included 28 students in the experimental group and 2...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 조리교육기관의 양적 성장에 비하여 조리교육 수준은 질적으로 한계를 보이고 있고(Kim 2002; Jang 2005; Cha2012; Lee 2013; Kim & Kim 2013; Choi & Kim 2014), 학습자의 조리 기초 지식수준, 선행학습수준 및 잠재능력이 다양하기 때문에, 조리 이론이나 실습수업에 있어 효과적인 교육을 제공하기 위한 강의기준을 설정한다는 것은 매우 어려운 실정이며, 이와 관련된 연구도 매우 미흡한 실정이다(Oh 등 2012). 이에 본 연구는 식품조리영양학 관련 전공 2학년 재학생을 대상으로 조리 실무 수업 학습자 대다수가 일정 수준이상의 직무수행능력을 갖추도록 자기 주도적 반복학습의 기회를 제공하는 완전학습모델을 활용한 NCS 기반 조리 실무 교수·학습 방법을 개발하여, 적용 후 그 효과를 검증하고자 한다. 연구의 가설은 첫째, 완전학습모델을 활용한 NCS 조리실무교육을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 조리실무능력이 높을 것이다.

가설 설정

  • 연구의 가설은 첫째, 완전학습모델을 활용한 NCS 조리실무교육을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 조리실무능력이 높을 것이다. 둘째, 완전학습모델을 활용한 NCS 조리실무교육을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 조리실무 이론 지식이 높을 것이다. 마지막으로, 완전학습모델을 활용한 NCS 조리실무교육을 받은 실험군은 받지 않은 대조군보다 최종 실습평가 점수가 높을 것이다.
  • 둘째, 완전학습모델을 활용한 NCS 조리실무교육을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 조리실무 이론 지식이 높을 것이다. 마지막으로, 완전학습모델을 활용한 NCS 조리실무교육을 받은 실험군은 받지 않은 대조군보다 최종 실습평가 점수가 높을 것이다.
  • 이에 본 연구는 식품조리영양학 관련 전공 2학년 재학생을 대상으로 조리 실무 수업 학습자 대다수가 일정 수준이상의 직무수행능력을 갖추도록 자기 주도적 반복학습의 기회를 제공하는 완전학습모델을 활용한 NCS 기반 조리 실무 교수·학습 방법을 개발하여, 적용 후 그 효과를 검증하고자 한다. 연구의 가설은 첫째, 완전학습모델을 활용한 NCS 조리실무교육을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 조리실무능력이 높을 것이다. 둘째, 완전학습모델을 활용한 NCS 조리실무교육을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 조리실무 이론 지식이 높을 것이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
NCS 기반 조리실무교육의 목표는 무엇인가? NCS 기반 조리실무교육 목표는 교내 실습환경에서 참여 학생들의 대다수가 조리 실무 과정을 숙달하도록 하는 것이다. 이에 학습자에게 주어진 학습과제의 90% 이상을 학습자 95%가 완전히 달성하도록 하는 것을 학습 목표로 제시한 Bloom(1971)의 완전학습모델은 조리 실무 교육에 적용하기에 매우 효과적인 방법으로 판단된다.
NCS는 무엇인가? NCS는 산업현장의 직무를 성공적으로 수행하기 위하여 필요한 능력을 국가 차원에서 표준화한 것으로 산업현장에서 직무를 수행하기 위해 필요한 지식, 기술, 태도 등의 내용을 국가가 산업부문별, 수준별로 체계화한 것이다(Lee HN2016). 교육부는 NCS에 기반을 둔 교육과정을 대학 교육에 적용하도록 하고 있으며, 현재 많은 대학에서 NCS 교육과정의 개발을 활발히 진행하고 있다(Lee 등 2008; Lee & Park 2016).
Carroll(1963)의 학교학습모델의 특징은 무엇인가? 한편, 교육공학 분야에서는 완전학습에 대한 연구들이 진행되고 있으며, Bloom의 완전학습모델은 Carroll(1963)의 학교학습모델을 기초로 하고 있다. 학습의 정도를 Carroll은 함수 f(실제학습시간/학습에 필요한 시간) 혹은 (학습기회, 학습의 지속력/적성, 수업이해력, 수업의 질)로 나타내었고, 학습에 필요한 시간만큼 학생들에게 학습에 사용하는 시간을 허용하다면 학업성취도를 100% 달성할 수 있다고 보고 있다. 조리실무교육에서 협력, 능동적인 학습, 피드백, 상호작용, 과제수행 등의 교육을 통해서 직무수행능력, 지식, 학습 만족도 등의 성과를 나타내야 한다.
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참고문헌 (21)

  1. Bloom BS. 1971. Mastery Learning-Mastery Learning. Theory and practice. pp.47-63 

  2. Carroll J. 1963. Amodel of school learning. The Teachers College Record 64:723 

  3. Cha JA. 2012. Content analysis on the curricula for the culinary art & science department of 4-year universities in Korea. J Tourism Sci 99:319-340 

  4. Choi YG. 2016. A research on the effect of cooperative learning in NCS-based accounting lecture: An application of student team achievement division method. Commercial Education Res 29:25-48 

  5. Choi JW, Kim TH. 2014. Comparative analysis of the educational service quality of domestic and foreign culinary schools using the Kano model. Korean J. Food & Nutr 27: 630-640 

  6. Jang MH. 2005. Current state of the management of culinary education and measures to educate human resources in the culinary field. Korean J Culinary Res 11:16-18 

  7. Jung HJ. 2016. The development and effects of nursing simulation program based on the mastery learning model and peer feedback debriefing methods. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 16:29-57 

  8. Kim TH, Kim WM. 2005. A study on the learning model for efficient culinary practice. Culinary Science & Hospitality Res 11:1-17 

  9. Kim TH. 2002. A study on the semester and block system in education and training of culinary school. Korea J Culinary Res 8:59-76 

  10. Kim TH, Kim TH. 2013. A study on the classification of quality attributes in culinary education based on the Kano model. Korea J Culinary Res 19:170-183 

  11. Kim KY, Kang KS. 2006. Instructional media exploitation and application for efficient culinary practice. Korean J Home Economics 44:73-83 

  12. Lee HN. 2016. Operating the instruction of sign design based on NCS. Korea J Institute of Spatial Design 11:139-150 

  13. Lee IY, Lee JH, Kim MH. 2015. The effect of nutrition education based on theory of multiple intelligence in elementary school students. Korean J. Food Nutr 28:134-142 

  14. Lee JA. 2013. A study on student satisfaction with educational environment, innovation configuration and intervention demand of students in culinary practice education - Focusing on university students majoring in culinary arts -. Korea J Culinary Res 19:77-93 

  15. Lee JH, Bae GS, Gwang DH. 2008. Commercial and specialized vocational high school tudents' basics kills improvement and conditions, accounting association fall onference on competition. Journal of Fall Conference for Korean Academic Society of Accounting pp.292-308 

  16. Lee SJ. 2016. The effect of culinary education service on selfefficacy, education satisfaction, and recommendation intention: Focusing on university students majoring in food service industry. Northeast Asia Tourism Research. 12:257-275 

  17. Lee SM, Park HS. 2016. NCS course design and result analysis of class application. Korea J Society of Computer and Information. 21:157-163 

  18. Lim YS. 2009. The importance and satisfaction of food stylist training curriculum. MS Thesis, Sejong Univ. Kwanhwang. Korea 

  19. Ministry of Education. 2015. National competence standard based curriculum guidelines - Development, operation and evaluation, quality management 

  20. Ministry of Employment and Labor. 2015 Nnational competence standard, standard and application package 

  21. Oh WK, Lim HC, Kim JH. 2012. Development and application effect analysis of C(Cook)P(Patisserie)C(Certificate)-mentoring program. Korean J. Food & Nutr 25:999-1007 

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