본 연구는 치매환자가족에게 치매와 치매환자의 이해를 돕고 긍정적인 돌봄 경험을 제공함으로써 돌봄의 방법과 기술을 익히게 될 것을 기대하고자 애디 모형(Anamysis - Design - Development - Implementation - Evaluation)에 따라 개발하고, 개발된 앱에 대한 타당성을 검증하기 위한 방법론적 연구이다.
분석단계에서는 주간보호센터, 요양원, 요양병원을 통해 치매환자를 돌보는데 직접, 간접적인 도움을 주고받으며 돌봄에 관심이 있는 치매환자가족 3인의 심층면담과 다양하고 폭넓은 대상자 요구도 분석 위해 ...
본 연구는 치매환자가족에게 치매와 치매환자의 이해를 돕고 긍정적인 돌봄 경험을 제공함으로써 돌봄의 방법과 기술을 익히게 될 것을 기대하고자 애디 모형(Anamysis - Design - Development - Implementation - Evaluation)에 따라 개발하고, 개발된 앱에 대한 타당성을 검증하기 위한 방법론적 연구이다.
분석단계에서는 주간보호센터, 요양원, 요양병원을 통해 치매환자를 돌보는데 직접, 간접적인 도움을 주고받으며 돌봄에 관심이 있는 치매환자가족 3인의 심층면담과 다양하고 폭넓은 대상자 요구도 분석 위해 포털 사이트 치매카페회원 5인의 구글설문지를 통한 요구도 조사를 실시하였다. 또한, 문헌고찰과 치매관련 사이트, 앱(google play, apple app store) 분석한 뒤 치매전문가 7인을 통한 내용타당도 검증 후 CVI가 0.80이상 항목을 선정하여 앱의 콘텐츠를 구성하였다. 설계단계에서는 정보설계와 상호작용 설계, 평가설계를 하였다. 개발단계에는 스트리보드 작성 후에 PPT로 콘텐츠 설계하여 Google 버전 출시하여 디자인을 완성하였다. 구현단계에서는 앱 설치 및 테스트로 전문가 2인의 Prototype test 시행 후 피드백을 바탕으로 8가지 시스템을 수정하여 평가단계에서 2019년 3월 14일~ 2019년 3월 15일까지 건강관리용 스마트폰 앱 평가도구를 통해 전문가 15인의 시스템 적합성 평가결과를 분석하여 추가로 9가지 시스템을 수정 ‧ 보완하였다. 업데이트한 앱은 치매환자가족 25인을 대상으로 2019년 3월 18일~ 2019년 3월 31일까지 2주 동안 사용하고, 건강관리용 스마트폰 앱 평가도구로 사용자 평가를 실시하여 4가지 시스템을 추가로 보완하여 완성하였다.
전문가의 평가결과로는 4점 만점에 평균 3.49(±0.566)이며, 인터페이스디자인 일관성 항목의 ‘색상, 배치, 표현방법에 일관성이 있다’ 부분에서 3.87(±0.352)으로 가장 높게 평가되었으나, 반면에 기술 보안 항목의 ‘건강관련 개인정보에 대한 보안정책을 제시하였다‘가 3.07(±0.458)으로 가장 낮게 평가되었다. 치매환자가족의 평가결과로는 4점 만점에 평균3.42(±0.618)이며, 콘텐츠 정확성 항목의 ‘건강관리 정보가 신뢰성이 있다’ 부분에서 3.64(±0.490)으로 가장 높게 평가되었으며, 반대로 기술 보안 항목의 ‘건강관련 개인정보에 대한 보안정책을 제시하였다’ 가 3.24(±0.597)으로 가장 낮게 평가되었다.
ADDIE모형에 따라 개발된 치매환자가족 돌봄 정보 서비스 앱은 Prototype Test를 거쳐 최종 전문가와 사용자 적합성 평가를 통해 타당성을 확보하였다. 이에 향후 지속적으로 콘텐츠 강화와 앱 관리로 의료기관 및 지역사회의 치매환자가족들에게 활용 권장 및 추후 관리 서비스에 대한 연구평가를 제안한다.
본 연구는 치매환자가족에게 치매와 치매환자의 이해를 돕고 긍정적인 돌봄 경험을 제공함으로써 돌봄의 방법과 기술을 익히게 될 것을 기대하고자 애디 모형(Anamysis - Design - Development - Implementation - Evaluation)에 따라 개발하고, 개발된 앱에 대한 타당성을 검증하기 위한 방법론적 연구이다.
분석단계에서는 주간보호센터, 요양원, 요양병원을 통해 치매환자를 돌보는데 직접, 간접적인 도움을 주고받으며 돌봄에 관심이 있는 치매환자가족 3인의 심층면담과 다양하고 폭넓은 대상자 요구도 분석 위해 포털 사이트 치매카페회원 5인의 구글설문지를 통한 요구도 조사를 실시하였다. 또한, 문헌고찰과 치매관련 사이트, 앱(google play, apple app store) 분석한 뒤 치매전문가 7인을 통한 내용타당도 검증 후 CVI가 0.80이상 항목을 선정하여 앱의 콘텐츠를 구성하였다. 설계단계에서는 정보설계와 상호작용 설계, 평가설계를 하였다. 개발단계에는 스트리보드 작성 후에 PPT로 콘텐츠 설계하여 Google 버전 출시하여 디자인을 완성하였다. 구현단계에서는 앱 설치 및 테스트로 전문가 2인의 Prototype test 시행 후 피드백을 바탕으로 8가지 시스템을 수정하여 평가단계에서 2019년 3월 14일~ 2019년 3월 15일까지 건강관리용 스마트폰 앱 평가도구를 통해 전문가 15인의 시스템 적합성 평가결과를 분석하여 추가로 9가지 시스템을 수정 ‧ 보완하였다. 업데이트한 앱은 치매환자가족 25인을 대상으로 2019년 3월 18일~ 2019년 3월 31일까지 2주 동안 사용하고, 건강관리용 스마트폰 앱 평가도구로 사용자 평가를 실시하여 4가지 시스템을 추가로 보완하여 완성하였다.
전문가의 평가결과로는 4점 만점에 평균 3.49(±0.566)이며, 인터페이스디자인 일관성 항목의 ‘색상, 배치, 표현방법에 일관성이 있다’ 부분에서 3.87(±0.352)으로 가장 높게 평가되었으나, 반면에 기술 보안 항목의 ‘건강관련 개인정보에 대한 보안정책을 제시하였다‘가 3.07(±0.458)으로 가장 낮게 평가되었다. 치매환자가족의 평가결과로는 4점 만점에 평균3.42(±0.618)이며, 콘텐츠 정확성 항목의 ‘건강관리 정보가 신뢰성이 있다’ 부분에서 3.64(±0.490)으로 가장 높게 평가되었으며, 반대로 기술 보안 항목의 ‘건강관련 개인정보에 대한 보안정책을 제시하였다’ 가 3.24(±0.597)으로 가장 낮게 평가되었다.
ADDIE모형에 따라 개발된 치매환자가족 돌봄 정보 서비스 앱은 Prototype Test를 거쳐 최종 전문가와 사용자 적합성 평가를 통해 타당성을 확보하였다. 이에 향후 지속적으로 콘텐츠 강화와 앱 관리로 의료기관 및 지역사회의 치매환자가족들에게 활용 권장 및 추후 관리 서비스에 대한 연구평가를 제안한다.
Purpose : the purpose of this research was to develop a care information service app for the dementia patient's family and verify the validity of the developed app. Methods : The development proceeded in the ADDIE order of analysis, design, development, implementation and evaluation stages. ...
Purpose : the purpose of this research was to develop a care information service app for the dementia patient's family and verify the validity of the developed app. Methods : The development proceeded in the ADDIE order of analysis, design, development, implementation and evaluation stages. In the analysis stage, the three family members of dementia patients were interviewed and the Google questionnaire of five members of the dementia cafe was conducted to analyze the needs of the subjects. Also the contents analysis and decision were conducted through the search for major books, related sites, literature and apps. In the design stage, the content validity was evaluated through seven experts, and information design, interaction design, evaluation design were conducted. In the development stage, an app was bulit by a professional export with this resercher. In the implementation stage, the prototype test was conducted by two experts and then modified. In the evaluation stage, a questionnaire survey was completed by 15 experts from March 14, to March 15, 2019 using a healthcare management evaluation smartphone application. The result were analyzed and subsequently modified. After using the modified app from March 18 to March 31, 2019, 25 users were evaluated and upgraded based on the results. SPSS/WIN 24.0 program was used for data analysis. Descriptive statistics were used to analyzed the validity and suitability of data obtained from experts and users. Content validity of the measurement tools were vertified using CVI. The reliability of the measurement tools was verified using Cronbach's Alpha. Result : Expert's app evaluation were of the interface designs, the highest score was at 3.87(±0.352), while of the technology securities, the lowest score was at 3.07(±0.458). User's app evaluation were of the interface designs, the highest score was at 3.64(±0.490), while of the technology securities, the lowest score was at 3.24(±0.597). Conclusion : The Dementia Family Care Information Service app developed under the ADDIE model secured validity through the final expert and user conformity assessment through the Prototype Test. Therefore, it is proposed to encourage utilization of dementia patients' families in medical institutions and communities and to conduct research and evaluation on future management services through continuous enhancement of contents and application management.
Purpose : the purpose of this research was to develop a care information service app for the dementia patient's family and verify the validity of the developed app. Methods : The development proceeded in the ADDIE order of analysis, design, development, implementation and evaluation stages. In the analysis stage, the three family members of dementia patients were interviewed and the Google questionnaire of five members of the dementia cafe was conducted to analyze the needs of the subjects. Also the contents analysis and decision were conducted through the search for major books, related sites, literature and apps. In the design stage, the content validity was evaluated through seven experts, and information design, interaction design, evaluation design were conducted. In the development stage, an app was bulit by a professional export with this resercher. In the implementation stage, the prototype test was conducted by two experts and then modified. In the evaluation stage, a questionnaire survey was completed by 15 experts from March 14, to March 15, 2019 using a healthcare management evaluation smartphone application. The result were analyzed and subsequently modified. After using the modified app from March 18 to March 31, 2019, 25 users were evaluated and upgraded based on the results. SPSS/WIN 24.0 program was used for data analysis. Descriptive statistics were used to analyzed the validity and suitability of data obtained from experts and users. Content validity of the measurement tools were vertified using CVI. The reliability of the measurement tools was verified using Cronbach's Alpha. Result : Expert's app evaluation were of the interface designs, the highest score was at 3.87(±0.352), while of the technology securities, the lowest score was at 3.07(±0.458). User's app evaluation were of the interface designs, the highest score was at 3.64(±0.490), while of the technology securities, the lowest score was at 3.24(±0.597). Conclusion : The Dementia Family Care Information Service app developed under the ADDIE model secured validity through the final expert and user conformity assessment through the Prototype Test. Therefore, it is proposed to encourage utilization of dementia patients' families in medical institutions and communities and to conduct research and evaluation on future management services through continuous enhancement of contents and application management.
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