본 연구는 빠르게 변화하는 사회와 국가의 보육 시스템 강화로 오랜 시간 동안 가정에서 주로 이루어지던 청소년의 도덕적 감수성교육이 국가, 지방자치단체, 청소년 수련기관 및 단체 등에서 창의적 체험활동, 도덕적 감수성 교육, 자유학기제 등을 마련하는 등 청소년체험활동의 필요성이 재조명되고 있는 시점에서 청소년의 도덕적 감수성 향상 방안에 대한 정책적 관심이 높아지고 있다. 이에 본 연구에서는 Rest의 도덕적 감수성 이론을 중심으로 청소년 체험활동 참여 집단과 미 참여 집단을 대상으로 청소년의 특성(개인적 특성, 정서적 특성, 문제행동 경험) 에 따른 도덕적 감수성 차이를 비교하고, 청소년 도덕적 감수성에 영향을 미치는 청소년의 특성을 통하여 도덕적 감수성 관점에서 청소년 체험활동의 추진 방향을 제시하고자 한다. 독립변수인 청소년의 특성은 개인적 특성, 정서적 특성, 문제행동 경험으로 한국청소년정책연구원(2012)와 한국청소년정책연구원(2013)의 조사도구를 사용하였으며, 종속변수인 도덕적 감수성은 한국청소년정책연구원(2012)이 윤리교육학회가 공동으로 개발한 YMST-자기진단 검사지를 활용하였다. 본 연구의 대상은 청소년체험활동 참여자 150명과 미 참여자 150명으로 비 확률표본 추출방법 중 임의표본추출을 통하여 표본추출 하였으며 2019년 2월 21일부터 2019년 3월 4일까지 12일간 자기기입식 설문조사로 실시하였다. 자료 분석방법은 청소년 체험활동 참여자와 미 참여자의 도덕적 감수성 차이를 분석하기 위해 ...
본 연구는 빠르게 변화하는 사회와 국가의 보육 시스템 강화로 오랜 시간 동안 가정에서 주로 이루어지던 청소년의 도덕적 감수성교육이 국가, 지방자치단체, 청소년 수련기관 및 단체 등에서 창의적 체험활동, 도덕적 감수성 교육, 자유학기제 등을 마련하는 등 청소년체험활동의 필요성이 재조명되고 있는 시점에서 청소년의 도덕적 감수성 향상 방안에 대한 정책적 관심이 높아지고 있다. 이에 본 연구에서는 Rest의 도덕적 감수성 이론을 중심으로 청소년 체험활동 참여 집단과 미 참여 집단을 대상으로 청소년의 특성(개인적 특성, 정서적 특성, 문제행동 경험) 에 따른 도덕적 감수성 차이를 비교하고, 청소년 도덕적 감수성에 영향을 미치는 청소년의 특성을 통하여 도덕적 감수성 관점에서 청소년 체험활동의 추진 방향을 제시하고자 한다. 독립변수인 청소년의 특성은 개인적 특성, 정서적 특성, 문제행동 경험으로 한국청소년정책연구원(2012)와 한국청소년정책연구원(2013)의 조사도구를 사용하였으며, 종속변수인 도덕적 감수성은 한국청소년정책연구원(2012)이 윤리교육학회가 공동으로 개발한 YMST-자기진단 검사지를 활용하였다. 본 연구의 대상은 청소년체험활동 참여자 150명과 미 참여자 150명으로 비 확률표본 추출방법 중 임의표본추출을 통하여 표본추출 하였으며 2019년 2월 21일부터 2019년 3월 4일까지 12일간 자기기입식 설문조사로 실시하였다. 자료 분석방법은 청소년 체험활동 참여자와 미 참여자의 도덕적 감수성 차이를 분석하기 위해 t-검정(t-test)와 ANOVA검정(F-test)을 실시하였으며, 청소년의 특성이 도덕적 감수성에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 분석을 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다. 참여집단과 미 참여집단 간 개인적 특성에 따른 도덕적 감수성을 분석한 결과 참여집단에서는 학업 성적과 경제 수준이, 미 참여집단에서는 자발적 봉사활동 경험이 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 또한 참여집단과 미 참여집단 간 정서적 특성에 따른 도덕적 감수성을 분석한 결과 참여집단에서는 자아존중감, 스트레스가 미 참여집단에서는 우울증, 자아존중감이 통계적으로 유의미한 차이가 있었으며, 문제행동 경험에 따른 도덕적 감수성을 분석한 결과에서는 참여집단에서는 폭력, 가출, 무단결석, 자살시도, 스마트중독이, 미 참여집단에서는 가출, 따돌림, 무단결석, 자살시도, 스마트중독이 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 마지막으로 청소년의 특성이 도덕적 감수성에 미치는 영향을 분석한 결과 성적, 자아존중감, 스트레스, 가출경험과 스마트중독은 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 따돌림과 자발적 봉사활동 경험이 없는 경우 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 실증 분석된 결과를 바탕으로 도덕적 감수성 관점에서 청소년 체험활동의 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 체험활동 참여집단과 미 참여집단 간 도덕적 감수성 평균이 참여집단이 모두 높게 나타나 체험활동 참여가 도덕적 감수성을 높일 수 있는 가능성을 보여주고 있으며, 특히 개인적 특성에 따라서는 개인적 특성 중 자발적 봉사 활동 경험이 있는 사람은 체험활동 참여 여부에 상관없이 도덕적 감수성이 높게 나타나 청소년 도덕적 감수성을 높이기 위해서는 자발적인 봉사활동이 많이 중요하므로 청소년의 체험활동 중 자발적 봉사활동에 대한 비중을 높일 필요가 있다. 둘째, 청소년의 체험활동이 자아존중감을 높이고 스트레스를 감소시키는데 도움을 주고 있으므로 자아존중감이 낮거나 스트레스 지수가 높은 학생들을 대상으로 체험활동 기회를 높일 필요가 있다. 셋째, 청소년의 특성이 도덕적 감수성에 미치는 영향에서는 개인적 특성으로는 성적, 자발적 봉사활동 경험이 정서적 특성으로는 자아존중감과 스트레스가, 문제행동 경험에서는 따돌림 경험, 가출 경험, 스마트 중독이 도덕적 감수성에 영향을 미치고 있었다. 이에 도덕적 감수성 관점에서 청소년 체험활동은 1회성 체험활동보다는 새로운 환경에서 숙박형 체험활동 프로그램의 비율을 높이고, 청소년 체험활동 의무 대상을 확대해야 한다. 현재 청소년 체험활동은 학교에서 진행하는 자발적인 활동으로 진행되고 있으며 사회적 배려 대상자들에 한해 무료로 진행되고 있다. 하지만 최근 청소년의 정서적 문제가 많이 발생하고 있어 전국적으로 청소년 상담지원센터가 생겨나고 있는 시점에서 특히 스트레스를 많이 받고 있거나, 우울증, 자아존중감이 낮은 청소년을 대상으로 의무적인 청소년 체험활동을 수행할 필요가 있다. 또한, 문제행동 경험이 있는 청소년들을 위한 도덕적 감수성 향상 체험활동이 필요하고, 청소년들의 문제행동 경험도 도덕적 감수성에 차이를 나타내고 있으므로 청소년 문제행동 발생 시 봉사활동 등의 처벌도 중요하지만 문제행동을 일으킨 청소년을 대상으로 그에 맞는 체험활동을 실시하는 것이 더욱 더 긍정적 효과를 낼 수 있다고 생각한다. 마지막으로, 도덕적 감수성을 향상시킬 수 있는 체험활동 프로그램의 다양화가 필요하다. 특히 실생활 딜레마를 토론하는 프로그램을 직접적으로 운영하는 것은 선행연구에서도 그 효과가 입증되었으며, 청소년 체험활동 시작 전에 간단한 청소년의 정서적 특성과 문제적 행동 경험을 파악하여 대상별 특성에 맞는 맞춤식 프로그램 개발이 필요하다. 특히 정서적 특성이 매우 많은 영향을 미치고 있었으므로 청소년의 심리적 특성을 이해하고 있는 전문가들과 함께 체험활동 프로그램을 개발해야 할 필요가 있으며, 청소년 상담지원센터, 청소년 보호시설 등과 연계하여 그들의 특성을 파악한 프로그램 개발이 필요하다.
본 연구는 빠르게 변화하는 사회와 국가의 보육 시스템 강화로 오랜 시간 동안 가정에서 주로 이루어지던 청소년의 도덕적 감수성교육이 국가, 지방자치단체, 청소년 수련기관 및 단체 등에서 창의적 체험활동, 도덕적 감수성 교육, 자유학기제 등을 마련하는 등 청소년체험활동의 필요성이 재조명되고 있는 시점에서 청소년의 도덕적 감수성 향상 방안에 대한 정책적 관심이 높아지고 있다. 이에 본 연구에서는 Rest의 도덕적 감수성 이론을 중심으로 청소년 체험활동 참여 집단과 미 참여 집단을 대상으로 청소년의 특성(개인적 특성, 정서적 특성, 문제행동 경험) 에 따른 도덕적 감수성 차이를 비교하고, 청소년 도덕적 감수성에 영향을 미치는 청소년의 특성을 통하여 도덕적 감수성 관점에서 청소년 체험활동의 추진 방향을 제시하고자 한다. 독립변수인 청소년의 특성은 개인적 특성, 정서적 특성, 문제행동 경험으로 한국청소년정책연구원(2012)와 한국청소년정책연구원(2013)의 조사도구를 사용하였으며, 종속변수인 도덕적 감수성은 한국청소년정책연구원(2012)이 윤리교육학회가 공동으로 개발한 YMST-자기진단 검사지를 활용하였다. 본 연구의 대상은 청소년체험활동 참여자 150명과 미 참여자 150명으로 비 확률표본 추출방법 중 임의표본추출을 통하여 표본추출 하였으며 2019년 2월 21일부터 2019년 3월 4일까지 12일간 자기기입식 설문조사로 실시하였다. 자료 분석방법은 청소년 체험활동 참여자와 미 참여자의 도덕적 감수성 차이를 분석하기 위해 t-검정(t-test)와 ANOVA검정(F-test)을 실시하였으며, 청소년의 특성이 도덕적 감수성에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 분석을 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다. 참여집단과 미 참여집단 간 개인적 특성에 따른 도덕적 감수성을 분석한 결과 참여집단에서는 학업 성적과 경제 수준이, 미 참여집단에서는 자발적 봉사활동 경험이 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 또한 참여집단과 미 참여집단 간 정서적 특성에 따른 도덕적 감수성을 분석한 결과 참여집단에서는 자아존중감, 스트레스가 미 참여집단에서는 우울증, 자아존중감이 통계적으로 유의미한 차이가 있었으며, 문제행동 경험에 따른 도덕적 감수성을 분석한 결과에서는 참여집단에서는 폭력, 가출, 무단결석, 자살시도, 스마트중독이, 미 참여집단에서는 가출, 따돌림, 무단결석, 자살시도, 스마트중독이 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 마지막으로 청소년의 특성이 도덕적 감수성에 미치는 영향을 분석한 결과 성적, 자아존중감, 스트레스, 가출경험과 스마트중독은 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 따돌림과 자발적 봉사활동 경험이 없는 경우 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 실증 분석된 결과를 바탕으로 도덕적 감수성 관점에서 청소년 체험활동의 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 체험활동 참여집단과 미 참여집단 간 도덕적 감수성 평균이 참여집단이 모두 높게 나타나 체험활동 참여가 도덕적 감수성을 높일 수 있는 가능성을 보여주고 있으며, 특히 개인적 특성에 따라서는 개인적 특성 중 자발적 봉사 활동 경험이 있는 사람은 체험활동 참여 여부에 상관없이 도덕적 감수성이 높게 나타나 청소년 도덕적 감수성을 높이기 위해서는 자발적인 봉사활동이 많이 중요하므로 청소년의 체험활동 중 자발적 봉사활동에 대한 비중을 높일 필요가 있다. 둘째, 청소년의 체험활동이 자아존중감을 높이고 스트레스를 감소시키는데 도움을 주고 있으므로 자아존중감이 낮거나 스트레스 지수가 높은 학생들을 대상으로 체험활동 기회를 높일 필요가 있다. 셋째, 청소년의 특성이 도덕적 감수성에 미치는 영향에서는 개인적 특성으로는 성적, 자발적 봉사활동 경험이 정서적 특성으로는 자아존중감과 스트레스가, 문제행동 경험에서는 따돌림 경험, 가출 경험, 스마트 중독이 도덕적 감수성에 영향을 미치고 있었다. 이에 도덕적 감수성 관점에서 청소년 체험활동은 1회성 체험활동보다는 새로운 환경에서 숙박형 체험활동 프로그램의 비율을 높이고, 청소년 체험활동 의무 대상을 확대해야 한다. 현재 청소년 체험활동은 학교에서 진행하는 자발적인 활동으로 진행되고 있으며 사회적 배려 대상자들에 한해 무료로 진행되고 있다. 하지만 최근 청소년의 정서적 문제가 많이 발생하고 있어 전국적으로 청소년 상담지원센터가 생겨나고 있는 시점에서 특히 스트레스를 많이 받고 있거나, 우울증, 자아존중감이 낮은 청소년을 대상으로 의무적인 청소년 체험활동을 수행할 필요가 있다. 또한, 문제행동 경험이 있는 청소년들을 위한 도덕적 감수성 향상 체험활동이 필요하고, 청소년들의 문제행동 경험도 도덕적 감수성에 차이를 나타내고 있으므로 청소년 문제행동 발생 시 봉사활동 등의 처벌도 중요하지만 문제행동을 일으킨 청소년을 대상으로 그에 맞는 체험활동을 실시하는 것이 더욱 더 긍정적 효과를 낼 수 있다고 생각한다. 마지막으로, 도덕적 감수성을 향상시킬 수 있는 체험활동 프로그램의 다양화가 필요하다. 특히 실생활 딜레마를 토론하는 프로그램을 직접적으로 운영하는 것은 선행연구에서도 그 효과가 입증되었으며, 청소년 체험활동 시작 전에 간단한 청소년의 정서적 특성과 문제적 행동 경험을 파악하여 대상별 특성에 맞는 맞춤식 프로그램 개발이 필요하다. 특히 정서적 특성이 매우 많은 영향을 미치고 있었으므로 청소년의 심리적 특성을 이해하고 있는 전문가들과 함께 체험활동 프로그램을 개발해야 할 필요가 있으며, 청소년 상담지원센터, 청소년 보호시설 등과 연계하여 그들의 특성을 파악한 프로그램 개발이 필요하다.
Due to the rapidly changing society and the consolidation of the nation’s educational system, adolescents’ moral sensitivity education which mostly took place at home is now drawing attention especially on the necessity of policy in adolescents’ experience programs including creative experience prog...
Due to the rapidly changing society and the consolidation of the nation’s educational system, adolescents’ moral sensitivity education which mostly took place at home is now drawing attention especially on the necessity of policy in adolescents’ experience programs including creative experience program, moral sensitivity education, free-semester policy carried out by the government, local government and youth training center. Thus, focusing on moral sensitivity theory of Rest, the purpose of the study is to make comparison between groups who participated and did not participate in adolescents experience program in terms of moral sensitivity in accordance with adolescents’ characteristics (personal characteristics, emotional characteristics, problem behavior experience), and also to propose a direction of adolescents’ experience programs from the view point of moral sensitivity by utilizing adolescents’ characteristics which influence their moral sensitivity. Adolescents’ characteristics, an independent variable, are personal characteristics, emotional characteristics, problem behavior experience and the measuring tools of National Youth Policy Institute (Hereinafter, NYPI) (2012) and NYPI (2013) were utilized whereas for moral sensitivity, a dependent variable, YMST-self-assessment questionnaire was utilized which was jointly developed by NYPI (2012) and Korea Ethics Education Association. The subjects of the study were 150 adolescents who participated and another 150 adolescents who did not participate in adolescents experience program. The sampling was drawn by utilizing random sampling from nonprobability sampling and it was processed through self-administered questionnaire for 12 days from 21st February 2019 to 4th March 2019. In order to analyze the difference in the level of moral sensitivity between participants and nonparticipants in the program, t-test and ANOVA Test (F-test) were carried out whereas in order to investigate adolescents’ characteristics affecting moral sensitivity, multi regression analysis was carried out. The results of the study shown through the analysis are as follow. As a result of analyzing moral sensitivity between participants and nonparticipants in accordance with personal characteristics, a statistically significant difference was found in academic performance and economic level for participants whereas volunteer activity experience for nonparticipants. Additionally, in terms of analyzing moral sensitivity in accordance with emotional characteristic, a statistically significant different was shown in self-esteem, stress level for participants whereas depression and self-esteem for nonparticipants. While analyzing moral sensitivity in accordance with problem behavior experience, a statistically significant different was found in violence, runaway, truancy, suicidal attempt, smartphone addiction for participants, and runaway, bullying, truancy, suicidal attempt and smartphone addiction for nonparticipants. Lastly, as a result of analyzing adolescents’ characteristics affecting the level of moral sensitivity, it is found that academic performance, self-esteem, stress level, runaway experience, and smart addiction have positive effect, whereas no experience in bullying, volunteer experience show negative effects. Based on the result, the study could propose the direction that adolescents’ experience program could take from the view point of moral sensitivity. First, when moral sensitivity average is compared between participants and nonparticipants, participants showed higher level of moral sensitivity average which reveals that participation in experience program could increase moral sensitivity. Among personal characteristics, person who have volunteer experience especially showed high moral sensitivity regardless of participation in experience program. This shows that it is necessary to give more weight to volunteer activities as volunteer programs are important in increasing adolescents’ moral sensitivity. Second, since it is revealed that experience programs help in increasing adolescents’ self-esteem and in releasing stress, it is important to give more experience program opportunities to students who have low self-esteem or have high stress level. Third, the following adolescents’ characteristics are shown to affect moral sensitivity: academic performance, volunteer activities for personal characteristics; self-esteem, stress for emotional characteristics; experience of being bullied, runaway, smartphone addiction for problem behavior. For this, rather than having one-time adolescents’ experience program, it is important to increase the rate of lodging-type experience program in new environment and expand the range of compulsory subjects participating in adolescents experience program. Currently, the experience program is being processed as volunteer program in school and it is provided free for socially disadvantaged students. But recently, many adolescents’ emotional problems occur and as many Youth Counselling & Support Center are being built, it is necessary to carry out compulsory experience programs for adolescents who have high level of stress, depression and low self-esteem. Besides, it is necessary to provide moral sensitivity improvement experience program for adolescents who have problem behavior experience, and since problem behavior experience also show significant different in moral sensitivity, it is considered that providing opportunities to have experience program to students who have problem behavior experience could also bring positive effects besides volunteer activities and other penalty. Lastly, it is necessary to diversify experience program to improve moral sensitivity. Especially, the effect of directly running daily dilemma discussion program was verified in pilot studies and it is important to develop customized-program depending on adolescents’ characteristics by determining emotional characteristics and problem behavior experience before starting the program. Since emotional characteristics were shown to be highly effective, it is necessary to develop the program with professionals who have in-depth understanding of adolescents’ psychological characteristics, and it is also important to develop experience program that examines adolescents’ characteristics by making connections with Youth Counselling & Support Centers and Youth Residential Care Facilities.
Due to the rapidly changing society and the consolidation of the nation’s educational system, adolescents’ moral sensitivity education which mostly took place at home is now drawing attention especially on the necessity of policy in adolescents’ experience programs including creative experience program, moral sensitivity education, free-semester policy carried out by the government, local government and youth training center. Thus, focusing on moral sensitivity theory of Rest, the purpose of the study is to make comparison between groups who participated and did not participate in adolescents experience program in terms of moral sensitivity in accordance with adolescents’ characteristics (personal characteristics, emotional characteristics, problem behavior experience), and also to propose a direction of adolescents’ experience programs from the view point of moral sensitivity by utilizing adolescents’ characteristics which influence their moral sensitivity. Adolescents’ characteristics, an independent variable, are personal characteristics, emotional characteristics, problem behavior experience and the measuring tools of National Youth Policy Institute (Hereinafter, NYPI) (2012) and NYPI (2013) were utilized whereas for moral sensitivity, a dependent variable, YMST-self-assessment questionnaire was utilized which was jointly developed by NYPI (2012) and Korea Ethics Education Association. The subjects of the study were 150 adolescents who participated and another 150 adolescents who did not participate in adolescents experience program. The sampling was drawn by utilizing random sampling from nonprobability sampling and it was processed through self-administered questionnaire for 12 days from 21st February 2019 to 4th March 2019. In order to analyze the difference in the level of moral sensitivity between participants and nonparticipants in the program, t-test and ANOVA Test (F-test) were carried out whereas in order to investigate adolescents’ characteristics affecting moral sensitivity, multi regression analysis was carried out. The results of the study shown through the analysis are as follow. As a result of analyzing moral sensitivity between participants and nonparticipants in accordance with personal characteristics, a statistically significant difference was found in academic performance and economic level for participants whereas volunteer activity experience for nonparticipants. Additionally, in terms of analyzing moral sensitivity in accordance with emotional characteristic, a statistically significant different was shown in self-esteem, stress level for participants whereas depression and self-esteem for nonparticipants. While analyzing moral sensitivity in accordance with problem behavior experience, a statistically significant different was found in violence, runaway, truancy, suicidal attempt, smartphone addiction for participants, and runaway, bullying, truancy, suicidal attempt and smartphone addiction for nonparticipants. Lastly, as a result of analyzing adolescents’ characteristics affecting the level of moral sensitivity, it is found that academic performance, self-esteem, stress level, runaway experience, and smart addiction have positive effect, whereas no experience in bullying, volunteer experience show negative effects. Based on the result, the study could propose the direction that adolescents’ experience program could take from the view point of moral sensitivity. First, when moral sensitivity average is compared between participants and nonparticipants, participants showed higher level of moral sensitivity average which reveals that participation in experience program could increase moral sensitivity. Among personal characteristics, person who have volunteer experience especially showed high moral sensitivity regardless of participation in experience program. This shows that it is necessary to give more weight to volunteer activities as volunteer programs are important in increasing adolescents’ moral sensitivity. Second, since it is revealed that experience programs help in increasing adolescents’ self-esteem and in releasing stress, it is important to give more experience program opportunities to students who have low self-esteem or have high stress level. Third, the following adolescents’ characteristics are shown to affect moral sensitivity: academic performance, volunteer activities for personal characteristics; self-esteem, stress for emotional characteristics; experience of being bullied, runaway, smartphone addiction for problem behavior. For this, rather than having one-time adolescents’ experience program, it is important to increase the rate of lodging-type experience program in new environment and expand the range of compulsory subjects participating in adolescents experience program. Currently, the experience program is being processed as volunteer program in school and it is provided free for socially disadvantaged students. But recently, many adolescents’ emotional problems occur and as many Youth Counselling & Support Center are being built, it is necessary to carry out compulsory experience programs for adolescents who have high level of stress, depression and low self-esteem. Besides, it is necessary to provide moral sensitivity improvement experience program for adolescents who have problem behavior experience, and since problem behavior experience also show significant different in moral sensitivity, it is considered that providing opportunities to have experience program to students who have problem behavior experience could also bring positive effects besides volunteer activities and other penalty. Lastly, it is necessary to diversify experience program to improve moral sensitivity. Especially, the effect of directly running daily dilemma discussion program was verified in pilot studies and it is important to develop customized-program depending on adolescents’ characteristics by determining emotional characteristics and problem behavior experience before starting the program. Since emotional characteristics were shown to be highly effective, it is necessary to develop the program with professionals who have in-depth understanding of adolescents’ psychological characteristics, and it is also important to develop experience program that examines adolescents’ characteristics by making connections with Youth Counselling & Support Centers and Youth Residential Care Facilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.