달성습지의 학습자원 발굴과 환경교육적 활용 방안 : 홀리스틱 교육 관점에서 A study on the exploration of learning resources and the application of environmental education in Dalseong wetlands : from the point of view of holistic education원문보기
이 연구는 자연과 우리 자신의 연결성을 깨닫고, 자연을 지키는 것이 결국 우리 자신에게 가장 큰 혜택으로 돌아온다는 것을 알게 함으로써, 환경에 대한 자기화를 통해 지역사회 문제에 대해 바람직한 의사 결정 과정에 참여하도록 홀리스틱 관점에서 대구 달성습지 생태교육 방안을 마련하는 데 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 현재 달성습지의 생태교육 현황은 어떠한가? 둘째, 달성습지 생태교육에 활용할 수 있는 학습자원은 무엇인가? 셋째, 달성습지의 학습자원을 홀리스틱 교육 관점에서 어떻게 활용할 것인가?
이에 대한 답을 찾기 위해 달성습지 현장 조사와 교육을 하면서 가졌던 의문들을 정리하였다. 그리고 달성습지에서 생태교육을 하고 있는 단체와 인터뷰를 하여 현황조사를 했다. 또 달성습지와 관련한 각종 사업과 생물, 습지의 변천 등에 대해 문헌조사를 통해 알아보았다. 달성습지 인근 주민들이 달성습지와 어떤 관계를 가지며 살아왔는지 알아보기 위해 인근 주민들을 인터뷰하였고, 달성습지 생태학습관의 공간이 달성습지 교육 목적에 맞게 배치되었는지 알아보기 위해 3명의 전문가에게 달성습지 생태학습관에 대한 의견을 물어보았다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
현재 달성습지에서 정기적으로 생태교육을 하고 있는 단체는 환경단체, 숲 교육협동조합, 자원봉사단체 각 1곳씩이다. 이 단체들이 하고 있는 생태교육은 생물해설을 기본적으로 하면서, 환경단체는 습지 보전에 중심을 좀 더 맞추고 있고, 숲 교육 협동조합은 대구에 있는 자연을 다양하게 체험하는 방안으로 습지교육을 활용하면서, 숲 교육과는 다른 습지의 아름다움과 다른 자연의 모습 체험에 주안점을 둔 교육을 하고 있다. 자원봉사단체의 경우, 맹꽁이를 중심 테마로 교육하고 있다. 교육 횟수는 환경단체는 매월 하는 정기프로그램에다 학교나 단체의 요청이 있는 경우 비정기교육이 있고, 숲 교육단체는 정기적이나 숲교육의 비중이 더 커서 습지교육은 연간 1-2회에 불과하고, 자원봉사 단체는 가족단위 소규모 교육을 진행하나 최근 몇 년째 이어지는 습지 주변의 공사로 인해 교육 횟수가 그다지 많지 않다. 인터뷰, 문헌조사 등의 방법으로 찾은 달성습지의 학습자원은 버드나무류, ...
이 연구는 자연과 우리 자신의 연결성을 깨닫고, 자연을 지키는 것이 결국 우리 자신에게 가장 큰 혜택으로 돌아온다는 것을 알게 함으로써, 환경에 대한 자기화를 통해 지역사회 문제에 대해 바람직한 의사 결정 과정에 참여하도록 홀리스틱 관점에서 대구 달성습지 생태교육 방안을 마련하는 데 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 현재 달성습지의 생태교육 현황은 어떠한가? 둘째, 달성습지 생태교육에 활용할 수 있는 학습자원은 무엇인가? 셋째, 달성습지의 학습자원을 홀리스틱 교육 관점에서 어떻게 활용할 것인가?
이에 대한 답을 찾기 위해 달성습지 현장 조사와 교육을 하면서 가졌던 의문들을 정리하였다. 그리고 달성습지에서 생태교육을 하고 있는 단체와 인터뷰를 하여 현황조사를 했다. 또 달성습지와 관련한 각종 사업과 생물, 습지의 변천 등에 대해 문헌조사를 통해 알아보았다. 달성습지 인근 주민들이 달성습지와 어떤 관계를 가지며 살아왔는지 알아보기 위해 인근 주민들을 인터뷰하였고, 달성습지 생태학습관의 공간이 달성습지 교육 목적에 맞게 배치되었는지 알아보기 위해 3명의 전문가에게 달성습지 생태학습관에 대한 의견을 물어보았다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
현재 달성습지에서 정기적으로 생태교육을 하고 있는 단체는 환경단체, 숲 교육협동조합, 자원봉사단체 각 1곳씩이다. 이 단체들이 하고 있는 생태교육은 생물해설을 기본적으로 하면서, 환경단체는 습지 보전에 중심을 좀 더 맞추고 있고, 숲 교육 협동조합은 대구에 있는 자연을 다양하게 체험하는 방안으로 습지교육을 활용하면서, 숲 교육과는 다른 습지의 아름다움과 다른 자연의 모습 체험에 주안점을 둔 교육을 하고 있다. 자원봉사단체의 경우, 맹꽁이를 중심 테마로 교육하고 있다. 교육 횟수는 환경단체는 매월 하는 정기프로그램에다 학교나 단체의 요청이 있는 경우 비정기교육이 있고, 숲 교육단체는 정기적이나 숲교육의 비중이 더 커서 습지교육은 연간 1-2회에 불과하고, 자원봉사 단체는 가족단위 소규모 교육을 진행하나 최근 몇 년째 이어지는 습지 주변의 공사로 인해 교육 횟수가 그다지 많지 않다. 인터뷰, 문헌조사 등의 방법으로 찾은 달성습지의 학습자원은 버드나무류, 민물가마우지, 포플러·뽕나무·인공 조림숲, 달성습지 생태학습관, 죽곡산 윷판바위· 화원동산, 대명유수지, 화원동산 하식애 생태탐방로 등이 있다. 그리고 4개의 사례를 들어 생태교육에 활용할 수 있는 방안을 제시하였다. 달성습지 학습자원의 환경교육적 활용에 있어서 강조점은 달성습지 교육이 생물 자체의 특성은 물론 서식처의 생태변화가 그 생물에 미치는 영향을 통해 상호연관성을 강조하고, 사람과 자연의 상호관계 속에서 당시 사람들의 생활을 이해하도록 하며, 이러한 교감을 통해 문화를 만들고, 향유할 수 있도록 생태적 이성, 감성, 영성의 균형을 고려하여 교육하는 것이다.
홀리스틱 교육이 보다 구체화되고 확산되기 위해서는 네트워킹과 협력체계가 필요하다. 홀리스틱 교육은 통합적이고 상호연관성을 강조하므로 환경교육 분야의 전문가뿐 아니라 다양한 분야의 전문가, 전통지식을 겸비한 지역주민의 참여가 무엇보다 중요하다. 특히 주민은 그 지역에서 가장 많은 경험과 지식을 갖고 있기 때문에 자기 지역 문제 해결을 위한 과정에서 어느 전문가들 보다 주체적이고 적극적으로 참여하게 된다. 이에 따라 달성습지에서 발굴한 학습자원을 활용한 환경교육의 성과는 홀리스틱 교육 관점에서의 교육자 양성과 교육 자료의 개발이 이루어질 수 있도록 정책적 지원과 재정 지원이 필요하다. 달성습지라는 지역 장소에서의 체험교육이 보다 원활히 이루어지고, 생태감수성과 장소 애착, 생태주의적 태도를 익힌 학습자들이 자신이 사랑하는 장소를 소중히 여기고 지키기 위해 적극적으로 나설 때 지역 생태보전으로 이어지게 된다.
이 연구는 자연과 우리 자신의 연결성을 깨닫고, 자연을 지키는 것이 결국 우리 자신에게 가장 큰 혜택으로 돌아온다는 것을 알게 함으로써, 환경에 대한 자기화를 통해 지역사회 문제에 대해 바람직한 의사 결정 과정에 참여하도록 홀리스틱 관점에서 대구 달성습지 생태교육 방안을 마련하는 데 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 현재 달성습지의 생태교육 현황은 어떠한가? 둘째, 달성습지 생태교육에 활용할 수 있는 학습자원은 무엇인가? 셋째, 달성습지의 학습자원을 홀리스틱 교육 관점에서 어떻게 활용할 것인가?
이에 대한 답을 찾기 위해 달성습지 현장 조사와 교육을 하면서 가졌던 의문들을 정리하였다. 그리고 달성습지에서 생태교육을 하고 있는 단체와 인터뷰를 하여 현황조사를 했다. 또 달성습지와 관련한 각종 사업과 생물, 습지의 변천 등에 대해 문헌조사를 통해 알아보았다. 달성습지 인근 주민들이 달성습지와 어떤 관계를 가지며 살아왔는지 알아보기 위해 인근 주민들을 인터뷰하였고, 달성습지 생태학습관의 공간이 달성습지 교육 목적에 맞게 배치되었는지 알아보기 위해 3명의 전문가에게 달성습지 생태학습관에 대한 의견을 물어보았다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
현재 달성습지에서 정기적으로 생태교육을 하고 있는 단체는 환경단체, 숲 교육협동조합, 자원봉사단체 각 1곳씩이다. 이 단체들이 하고 있는 생태교육은 생물해설을 기본적으로 하면서, 환경단체는 습지 보전에 중심을 좀 더 맞추고 있고, 숲 교육 협동조합은 대구에 있는 자연을 다양하게 체험하는 방안으로 습지교육을 활용하면서, 숲 교육과는 다른 습지의 아름다움과 다른 자연의 모습 체험에 주안점을 둔 교육을 하고 있다. 자원봉사단체의 경우, 맹꽁이를 중심 테마로 교육하고 있다. 교육 횟수는 환경단체는 매월 하는 정기프로그램에다 학교나 단체의 요청이 있는 경우 비정기교육이 있고, 숲 교육단체는 정기적이나 숲교육의 비중이 더 커서 습지교육은 연간 1-2회에 불과하고, 자원봉사 단체는 가족단위 소규모 교육을 진행하나 최근 몇 년째 이어지는 습지 주변의 공사로 인해 교육 횟수가 그다지 많지 않다. 인터뷰, 문헌조사 등의 방법으로 찾은 달성습지의 학습자원은 버드나무류, 민물가마우지, 포플러·뽕나무·인공 조림숲, 달성습지 생태학습관, 죽곡산 윷판바위· 화원동산, 대명유수지, 화원동산 하식애 생태탐방로 등이 있다. 그리고 4개의 사례를 들어 생태교육에 활용할 수 있는 방안을 제시하였다. 달성습지 학습자원의 환경교육적 활용에 있어서 강조점은 달성습지 교육이 생물 자체의 특성은 물론 서식처의 생태변화가 그 생물에 미치는 영향을 통해 상호연관성을 강조하고, 사람과 자연의 상호관계 속에서 당시 사람들의 생활을 이해하도록 하며, 이러한 교감을 통해 문화를 만들고, 향유할 수 있도록 생태적 이성, 감성, 영성의 균형을 고려하여 교육하는 것이다.
홀리스틱 교육이 보다 구체화되고 확산되기 위해서는 네트워킹과 협력체계가 필요하다. 홀리스틱 교육은 통합적이고 상호연관성을 강조하므로 환경교육 분야의 전문가뿐 아니라 다양한 분야의 전문가, 전통지식을 겸비한 지역주민의 참여가 무엇보다 중요하다. 특히 주민은 그 지역에서 가장 많은 경험과 지식을 갖고 있기 때문에 자기 지역 문제 해결을 위한 과정에서 어느 전문가들 보다 주체적이고 적극적으로 참여하게 된다. 이에 따라 달성습지에서 발굴한 학습자원을 활용한 환경교육의 성과는 홀리스틱 교육 관점에서의 교육자 양성과 교육 자료의 개발이 이루어질 수 있도록 정책적 지원과 재정 지원이 필요하다. 달성습지라는 지역 장소에서의 체험교육이 보다 원활히 이루어지고, 생태감수성과 장소 애착, 생태주의적 태도를 익힌 학습자들이 자신이 사랑하는 장소를 소중히 여기고 지키기 위해 적극적으로 나설 때 지역 생태보전으로 이어지게 된다.
This study tries to make us realize the connection between nature and ourselves, and to see that protecting it ends up being the biggest benefit for ourselves. In this way, this study tries to establish ecological education plan of Daegu Dalseong Wetlands from a holistic point of view in order to pa...
This study tries to make us realize the connection between nature and ourselves, and to see that protecting it ends up being the biggest benefit for ourselves. In this way, this study tries to establish ecological education plan of Daegu Dalseong Wetlands from a holistic point of view in order to participate in the decision making process of community problem through recognition that the environment is ourselves. To this end, the following research issues were set up.
First, what is the status of ecological education in Dalseong Wetlands? Second, what learning resources can be used for ecological education in Dalseong Wetlands? Third, How will we utilize the learning resources of Dalseong Wetlands from a holistic education perspective? To find the answer, I sorted out the questions I had during field research and training in Dalseong Wetlands. And I did a status survey by interviewing an organization that is providing ecological education in Dalseong Wetlands. In addition, I conducted a literature survey on various projects related to Dalseong Wetlands, and on the transformation of biological and wetlands. I interviewed the residents near the wetlands to find out what kind of relationship they had with the wetlands. And I asked three experts for their opinions about Ecological Learning Center to see if the space of Ecological Learning Center was placed in accordance with the wetlands education purpose. In summary, the results are as follows.
Currently, there are one environmental group, a forest education cooperative, and a volunteer group, each of which regularly conducts ecological education in the wetlands. The ecological education these groups are doing is basically a biological explanation. Environmental group is more focused on wetlands conservation. Forest education cooperative uses wetlands education as a means of experiencing nature in Daegu, and has been focusing on the beauty of wetlands and other forms of nature that are different from forest education. Volunteer group is educating narrow-mouthed toad with a central theme. The number of classes is a regular monthly program by the environmental group, and irregular training is provided at the request of schools or organizations. Forest education cooperative have a larger portion of regular forest education, but wetlands education is only once or twice a year. Volunteer group provide small-scale family-level education, but the number of classes has not been high due to construction work around wetlands in recent years. The learning resources of Dalseong Wetlands, which was found through interviews and literature surveys, include willow trees, great cormorant, poplars, mulberry trees, artificial afforestation forest, Dalseong Wetlands Ecological Learning Center, Jukgoksan yut board rock, Hwawon dongsan, Daemyung reservoir, and river criff ecology exploration road in Hwawon dongsan. And four examples were given to suggest ways to be used for ecological education. The emphasis on the environmental education of Dalseong wetlands learning resources is to emphasize not only the characteristics of life itself but also the interrelationship of habitat ecological changes to it. And let us understand the lives of people at that time in the interrelationship between man and nature. To create and enjoy culture through these interactions, it is emphasized that education should be provided in consideration of the balance of ecological reason, sensibility and spirituality.
Networking and cooperative systems are needed for holistic education to become more concrete and widespread. As holistic education is integrated and emphasizes interrelationship, it is important that not only experts in the field of environmental education but also experts in various fields and local residents with traditional knowledge are involved. Residents, in particular, have the most experience and knowledge in the region, making them more self-reliant and active than any other expert in the process of solving their regional problems. Therefore, the achievement of environmental education using the learning resources excavated from the Dalseong Wetlands needs policy support and financial support to foster educators and develop educational materials from the perspective of holistic education. Experience education at a local place called Dalseong Wetlands will be more smoothly conducted and will lead to conservation of local ecology when learners who have mastered ecological sensitivity, place attachment and ecological attitude are actively seeking to cherish and protect the place they love.
This study tries to make us realize the connection between nature and ourselves, and to see that protecting it ends up being the biggest benefit for ourselves. In this way, this study tries to establish ecological education plan of Daegu Dalseong Wetlands from a holistic point of view in order to participate in the decision making process of community problem through recognition that the environment is ourselves. To this end, the following research issues were set up.
First, what is the status of ecological education in Dalseong Wetlands? Second, what learning resources can be used for ecological education in Dalseong Wetlands? Third, How will we utilize the learning resources of Dalseong Wetlands from a holistic education perspective? To find the answer, I sorted out the questions I had during field research and training in Dalseong Wetlands. And I did a status survey by interviewing an organization that is providing ecological education in Dalseong Wetlands. In addition, I conducted a literature survey on various projects related to Dalseong Wetlands, and on the transformation of biological and wetlands. I interviewed the residents near the wetlands to find out what kind of relationship they had with the wetlands. And I asked three experts for their opinions about Ecological Learning Center to see if the space of Ecological Learning Center was placed in accordance with the wetlands education purpose. In summary, the results are as follows.
Currently, there are one environmental group, a forest education cooperative, and a volunteer group, each of which regularly conducts ecological education in the wetlands. The ecological education these groups are doing is basically a biological explanation. Environmental group is more focused on wetlands conservation. Forest education cooperative uses wetlands education as a means of experiencing nature in Daegu, and has been focusing on the beauty of wetlands and other forms of nature that are different from forest education. Volunteer group is educating narrow-mouthed toad with a central theme. The number of classes is a regular monthly program by the environmental group, and irregular training is provided at the request of schools or organizations. Forest education cooperative have a larger portion of regular forest education, but wetlands education is only once or twice a year. Volunteer group provide small-scale family-level education, but the number of classes has not been high due to construction work around wetlands in recent years. The learning resources of Dalseong Wetlands, which was found through interviews and literature surveys, include willow trees, great cormorant, poplars, mulberry trees, artificial afforestation forest, Dalseong Wetlands Ecological Learning Center, Jukgoksan yut board rock, Hwawon dongsan, Daemyung reservoir, and river criff ecology exploration road in Hwawon dongsan. And four examples were given to suggest ways to be used for ecological education. The emphasis on the environmental education of Dalseong wetlands learning resources is to emphasize not only the characteristics of life itself but also the interrelationship of habitat ecological changes to it. And let us understand the lives of people at that time in the interrelationship between man and nature. To create and enjoy culture through these interactions, it is emphasized that education should be provided in consideration of the balance of ecological reason, sensibility and spirituality.
Networking and cooperative systems are needed for holistic education to become more concrete and widespread. As holistic education is integrated and emphasizes interrelationship, it is important that not only experts in the field of environmental education but also experts in various fields and local residents with traditional knowledge are involved. Residents, in particular, have the most experience and knowledge in the region, making them more self-reliant and active than any other expert in the process of solving their regional problems. Therefore, the achievement of environmental education using the learning resources excavated from the Dalseong Wetlands needs policy support and financial support to foster educators and develop educational materials from the perspective of holistic education. Experience education at a local place called Dalseong Wetlands will be more smoothly conducted and will lead to conservation of local ecology when learners who have mastered ecological sensitivity, place attachment and ecological attitude are actively seeking to cherish and protect the place they love.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.