[학위논문]의사소통장애와 언어치료에 대한 예비유아 교사의 인식 조사 Study on the Perception on Communication Disorders and Speech and Language Therapy by Preliminary Infant Teacher원문보기
일반유아교육 현장에서 장애유아들이 점점 늘어나고 있고, 효과적인 통합교육에서 무엇보다도 교사의 자질과 역할이 중요한 요인으로 작용하고 있다. 예비유아 교사들이 장애유아들을 이해하고 전문 교육이 사전에 이루어진다면 장애유아에게 적절한 교육과 중재가 이루어질 것이다. 본 연구에서는 예비유아 교사 182명을 대상으로 하여 의사소통장애와 언어치료에 대한 인식, 이해 정도, 전문 교육에 대한 참여도를 알아보았다. 먼저, 예비유아 교사의 의사소통장애에 대한 인식을 알아보았다. 의사소통장애의 유형 및 진단기준에 있어서는 보통 수준으로 알고 있었다. 대부분의 예비유아 교사들이 의사소통장애에 대한 인지는 하고 있으나 장애 관련의 사전 지식은 부족하였다. 다음으로 언어치료 정보에 대한 인식을 알아본 결과, 대상자 절반 이상의 예비유아 교사들이 언어치료를 들어본 적 있다고 응답하였다. 전반적으로 언어장애 종류, 언어치료 서비스를 받는 원인, 언어치료 서비스 실시 기관에 대한 정보의 인식은 높은 것으로 나타났으나 현재 국가에서 시행 중인 ...
일반유아교육 현장에서 장애유아들이 점점 늘어나고 있고, 효과적인 통합교육에서 무엇보다도 교사의 자질과 역할이 중요한 요인으로 작용하고 있다. 예비유아 교사들이 장애유아들을 이해하고 전문 교육이 사전에 이루어진다면 장애유아에게 적절한 교육과 중재가 이루어질 것이다. 본 연구에서는 예비유아 교사 182명을 대상으로 하여 의사소통장애와 언어치료에 대한 인식, 이해 정도, 전문 교육에 대한 참여도를 알아보았다. 먼저, 예비유아 교사의 의사소통장애에 대한 인식을 알아보았다. 의사소통장애의 유형 및 진단기준에 있어서는 보통 수준으로 알고 있었다. 대부분의 예비유아 교사들이 의사소통장애에 대한 인지는 하고 있으나 장애 관련의 사전 지식은 부족하였다. 다음으로 언어치료 정보에 대한 인식을 알아본 결과, 대상자 절반 이상의 예비유아 교사들이 언어치료를 들어본 적 있다고 응답하였다. 전반적으로 언어장애 종류, 언어치료 서비스를 받는 원인, 언어치료 서비스 실시 기관에 대한 정보의 인식은 높은 것으로 나타났으나 현재 국가에서 시행 중인 바우처 지원 서비스 인식에 대한 이해는 다소 부족 한 것을 알 수 있었다. 그 이유로는 바우처 사업의 홍보 부족 또는 관심 부족으로 인해 모르는 것으로 나타났다. 마지막으로 의사소통장애와 언어치료 서비스 관련 전문 교육 경험 및 욕구에 대한 결과를 살펴보면, 현재 재학 중인 대학의 교육과정에는 특수교육과 관련된 교과 과정이 보통 수준으로 포함되어 있어서 대부분의 예비유아 교사가 의사소통장애와 언어치료에 대한 교육이 이루어진다면 참여할 의향이 있다고 응답하였다. 통합교육이 의무화가 된 만큼 성공적인 통합교육을 위해서라도 예비유아 교사의 장애에 대한 이해와 전문성을 증진 시킬 수 있도록 교육과 연수를 마련해야되며, 앞으로 언어 및 의사소통장애와 관련된 교육이 절실히 필요하다.
일반유아교육 현장에서 장애유아들이 점점 늘어나고 있고, 효과적인 통합교육에서 무엇보다도 교사의 자질과 역할이 중요한 요인으로 작용하고 있다. 예비유아 교사들이 장애유아들을 이해하고 전문 교육이 사전에 이루어진다면 장애유아에게 적절한 교육과 중재가 이루어질 것이다. 본 연구에서는 예비유아 교사 182명을 대상으로 하여 의사소통장애와 언어치료에 대한 인식, 이해 정도, 전문 교육에 대한 참여도를 알아보았다. 먼저, 예비유아 교사의 의사소통장애에 대한 인식을 알아보았다. 의사소통장애의 유형 및 진단기준에 있어서는 보통 수준으로 알고 있었다. 대부분의 예비유아 교사들이 의사소통장애에 대한 인지는 하고 있으나 장애 관련의 사전 지식은 부족하였다. 다음으로 언어치료 정보에 대한 인식을 알아본 결과, 대상자 절반 이상의 예비유아 교사들이 언어치료를 들어본 적 있다고 응답하였다. 전반적으로 언어장애 종류, 언어치료 서비스를 받는 원인, 언어치료 서비스 실시 기관에 대한 정보의 인식은 높은 것으로 나타났으나 현재 국가에서 시행 중인 바우처 지원 서비스 인식에 대한 이해는 다소 부족 한 것을 알 수 있었다. 그 이유로는 바우처 사업의 홍보 부족 또는 관심 부족으로 인해 모르는 것으로 나타났다. 마지막으로 의사소통장애와 언어치료 서비스 관련 전문 교육 경험 및 욕구에 대한 결과를 살펴보면, 현재 재학 중인 대학의 교육과정에는 특수교육과 관련된 교과 과정이 보통 수준으로 포함되어 있어서 대부분의 예비유아 교사가 의사소통장애와 언어치료에 대한 교육이 이루어진다면 참여할 의향이 있다고 응답하였다. 통합교육이 의무화가 된 만큼 성공적인 통합교육을 위해서라도 예비유아 교사의 장애에 대한 이해와 전문성을 증진 시킬 수 있도록 교육과 연수를 마련해야되며, 앞으로 언어 및 의사소통장애와 관련된 교육이 절실히 필요하다.
A growing number of disabled infants are in the field of general infant education, and the quality and role of teachers are important factors, among other things, in effective integrated education. If prospective infant teachers understand disabled infants and professional education is done in advan...
A growing number of disabled infants are in the field of general infant education, and the quality and role of teachers are important factors, among other things, in effective integrated education. If prospective infant teachers understand disabled infants and professional education is done in advance, appropriate education and mediation will be made for disabled infants. In this study, 182 prospective infant teachers were surveyed to find out the level of awareness, understanding and participation in communication disorders and language therapy. First, we looked at the prospective infant teacher's perception of communication problems. It was known at a moderate level when it came to types of communication disorders and diagnostic criteria. While most prospective infant teachers are aware of communication difficulties, they lacked prior knowledge of disability. Next, we looked at the perception of speech therapy information and found that more than half of the prospective infant teachers had heard of language therapy. Overall, information about the types of speech disorders, causes of speech therapy services, and agencies performing language therapy services was found to be highly recognizable, but there was a slight lack of understanding of the recognition of voucher support services currently in place in the country. The reasons for this were not known because of the lack of publicity or interest in the voucher business. Finally, looking at the results of communication impairment and professional educational experiences and desires related to language therapy services, most prospective infant teachers responded that they would be willing to participate if education on communication disorders and speech therapy was provided that the curriculum of the university currently attending included a general level of special education-related curricula. As integrated education has become compulsory, education and training should be prepared to promote understanding and expertise on the disability of prospective infant teachers, even for successful integrated education, and education related to language and communication difficulties is desperately needed in the future.
A growing number of disabled infants are in the field of general infant education, and the quality and role of teachers are important factors, among other things, in effective integrated education. If prospective infant teachers understand disabled infants and professional education is done in advance, appropriate education and mediation will be made for disabled infants. In this study, 182 prospective infant teachers were surveyed to find out the level of awareness, understanding and participation in communication disorders and language therapy. First, we looked at the prospective infant teacher's perception of communication problems. It was known at a moderate level when it came to types of communication disorders and diagnostic criteria. While most prospective infant teachers are aware of communication difficulties, they lacked prior knowledge of disability. Next, we looked at the perception of speech therapy information and found that more than half of the prospective infant teachers had heard of language therapy. Overall, information about the types of speech disorders, causes of speech therapy services, and agencies performing language therapy services was found to be highly recognizable, but there was a slight lack of understanding of the recognition of voucher support services currently in place in the country. The reasons for this were not known because of the lack of publicity or interest in the voucher business. Finally, looking at the results of communication impairment and professional educational experiences and desires related to language therapy services, most prospective infant teachers responded that they would be willing to participate if education on communication disorders and speech therapy was provided that the curriculum of the university currently attending included a general level of special education-related curricula. As integrated education has become compulsory, education and training should be prepared to promote understanding and expertise on the disability of prospective infant teachers, even for successful integrated education, and education related to language and communication difficulties is desperately needed in the future.
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