중저가 화장품의 브랜드 이미지와 제품 디자인에 관한 소비자 인식 연구 : 이니스프리, 스킨푸드, 네이처리퍼블릭의 기초스킨케어 제품을 중심으로 A Study of Consumer Behavior on the Brand Image and Product Design of Low and Medium-priced Cosmetics : Based on Basic Skin Care Products From Innisfree, SkinFood, and Nature Republic원문보기
2000년대에 들어 로드샵 브랜드라는 중저가 화장품 브랜드가 대거 등장하였다. 로드샵 브랜드가 하나의 유행이자 트랜드처럼 등장한 후 어느덧 20년이라는 시간이 흘렀다. 이제 로드샵 중저가 화장품 브랜드는 더 이상 지나가는 유행이나 한 시대의 트랜드, 그 이상이 되었다. 우리는 로드샵 중저가 화장품 브랜드가 20년이라는 시간에 걸쳐 소비자에게 브랜드 네임이 깊게 자리 잡으면서 10대부터 50대 이상에 이르기 까지 전 연령에게 어떠한 브랜드 이미지로 인식되고 있는지, 제품 이미지는 브랜드 이미지와 같은 인식을 갖는지 다른 인식을 갖는지 조사했다. 이를 위해 인구통계, 브랜드 선호도, 구매결정요인, 구매경로, 브랜드 조사, 브랜드 이미지 조사, 브랜드 인식 조사 등의 총 43개 문항에 대해 모바일 설문을 진행하여 여성과 남성에 차이를 두지 않고 전 연령의 브랜드 이미지 및 제품 이미지 인식 설문의 응답을 받은 후 ...
2000년대에 들어 로드샵 브랜드라는 중저가 화장품 브랜드가 대거 등장하였다. 로드샵 브랜드가 하나의 유행이자 트랜드처럼 등장한 후 어느덧 20년이라는 시간이 흘렀다. 이제 로드샵 중저가 화장품 브랜드는 더 이상 지나가는 유행이나 한 시대의 트랜드, 그 이상이 되었다. 우리는 로드샵 중저가 화장품 브랜드가 20년이라는 시간에 걸쳐 소비자에게 브랜드 네임이 깊게 자리 잡으면서 10대부터 50대 이상에 이르기 까지 전 연령에게 어떠한 브랜드 이미지로 인식되고 있는지, 제품 이미지는 브랜드 이미지와 같은 인식을 갖는지 다른 인식을 갖는지 조사했다. 이를 위해 인구통계, 브랜드 선호도, 구매결정요인, 구매경로, 브랜드 조사, 브랜드 이미지 조사, 브랜드 인식 조사 등의 총 43개 문항에 대해 모바일 설문을 진행하여 여성과 남성에 차이를 두지 않고 전 연령의 브랜드 이미지 및 제품 이미지 인식 설문의 응답을 받은 후 인자분석을 통해 소비자 인식을 분석했다. 브랜드이미지와 브랜드디자인의 분석 대상으로 삼은 기업은 이니스프리(innisfree), 스킨푸드(Skinfood), 네이처리퍼블릭(naturerepublic)으로 세 브랜드 모두 자연주의를 표방하는 같은 아이덴티티를 사용한다는 공통점이 있다. 본 연구에서는 10대 후반, 20대, 30대, 40대, 50대 이상 총 5개의 연령대로 나누어 연구를 진행하였고, 기초 스킨케어 제품을 기준으로 정하여 양성 모두 참여하도록 하였고, 총 161명의 사용자가 설문에 응답하였다. 응답 값을 통해 진행한 인자분석은 1.양성 응답 소비자의 통합 브랜드 이미지 & 제품 이미지 인자분석, 2.여성 소비자 브랜드 이미지 & 제품 이미지 인자분석, 3.남성 소비자 브랜드 이미지 & 제품 이미지 인자분석으로 양성의 통합 소비자 인식과 여성 그리고 남성 소비자의 인식을 나누어 분석했다. 비교적 많은 소비자 군을 가지고 있는 여성은 양성의 통합 소비자 인식과 같은 양상을 보이며 3가지 Group으로 분석되었고, 적은 소비자 군을 가지고 있는 남성은 여성이나 양성 통합 소비자 인식과는 비슷하지만 다른 양상을 보이는 4가지 Group으로 분석되었다. 인자분석을 통해 분류된 Group에서는 같은 자연주의 아이덴티티의 중저가 화장품 브랜드라고 할지라도 다른 브랜드 이미지를 갖고, 제품 이미지 또한 브랜드 이미지와 같은 호불호의 양상을 보일 수도 있지만 브랜드 이미지와는 다른 유형의 호불호를 보일 수도 있다는 결과를 얻었다.
2000년대에 들어 로드샵 브랜드라는 중저가 화장품 브랜드가 대거 등장하였다. 로드샵 브랜드가 하나의 유행이자 트랜드처럼 등장한 후 어느덧 20년이라는 시간이 흘렀다. 이제 로드샵 중저가 화장품 브랜드는 더 이상 지나가는 유행이나 한 시대의 트랜드, 그 이상이 되었다. 우리는 로드샵 중저가 화장품 브랜드가 20년이라는 시간에 걸쳐 소비자에게 브랜드 네임이 깊게 자리 잡으면서 10대부터 50대 이상에 이르기 까지 전 연령에게 어떠한 브랜드 이미지로 인식되고 있는지, 제품 이미지는 브랜드 이미지와 같은 인식을 갖는지 다른 인식을 갖는지 조사했다. 이를 위해 인구통계, 브랜드 선호도, 구매결정요인, 구매경로, 브랜드 조사, 브랜드 이미지 조사, 브랜드 인식 조사 등의 총 43개 문항에 대해 모바일 설문을 진행하여 여성과 남성에 차이를 두지 않고 전 연령의 브랜드 이미지 및 제품 이미지 인식 설문의 응답을 받은 후 인자분석을 통해 소비자 인식을 분석했다. 브랜드이미지와 브랜드디자인의 분석 대상으로 삼은 기업은 이니스프리(innisfree), 스킨푸드(Skinfood), 네이처리퍼블릭(naturerepublic)으로 세 브랜드 모두 자연주의를 표방하는 같은 아이덴티티를 사용한다는 공통점이 있다. 본 연구에서는 10대 후반, 20대, 30대, 40대, 50대 이상 총 5개의 연령대로 나누어 연구를 진행하였고, 기초 스킨케어 제품을 기준으로 정하여 양성 모두 참여하도록 하였고, 총 161명의 사용자가 설문에 응답하였다. 응답 값을 통해 진행한 인자분석은 1.양성 응답 소비자의 통합 브랜드 이미지 & 제품 이미지 인자분석, 2.여성 소비자 브랜드 이미지 & 제품 이미지 인자분석, 3.남성 소비자 브랜드 이미지 & 제품 이미지 인자분석으로 양성의 통합 소비자 인식과 여성 그리고 남성 소비자의 인식을 나누어 분석했다. 비교적 많은 소비자 군을 가지고 있는 여성은 양성의 통합 소비자 인식과 같은 양상을 보이며 3가지 Group으로 분석되었고, 적은 소비자 군을 가지고 있는 남성은 여성이나 양성 통합 소비자 인식과는 비슷하지만 다른 양상을 보이는 4가지 Group으로 분석되었다. 인자분석을 통해 분류된 Group에서는 같은 자연주의 아이덴티티의 중저가 화장품 브랜드라고 할지라도 다른 브랜드 이미지를 갖고, 제품 이미지 또한 브랜드 이미지와 같은 호불호의 양상을 보일 수도 있지만 브랜드 이미지와는 다른 유형의 호불호를 보일 수도 있다는 결과를 얻었다.
In the 2000s, a number of low- and medium-priced cosmetics brands emerged. Twenty years have already passed since the road shop brand emerged as a trend and a trend. Now roadshop mid- and low-priced cosmetics brands are no longer a passing fad or a trend of an era, more. We examined what br...
In the 2000s, a number of low- and medium-priced cosmetics brands emerged. Twenty years have already passed since the road shop brand emerged as a trend and a trend. Now roadshop mid- and low-priced cosmetics brands are no longer a passing fad or a trend of an era, more. We examined what brand images are perceived as by all ages, from teenagers to those in their 50s and over 20 years of deep brand names for low-end cosmetics brands, and whether product images have a different perception of brand image. To this end, the mobile survey was conducted on 43 questions, including demographics, brand preferences, purchasing decision factors, purchase route, brand survey, brand image survey, brand recognition survey, and brand recognition survey, to analyze consumer awareness through factor analysis after receiving responses from brand image and product image recognition survey of all ages without distinction between women and men. Companies that have been targeted for analysis of brand image and brand design are Innisfree, Skinfood and Nature Republic, all of which use the same identity that advocates naturalism. In this study, the study was divided into five age groups, including those in their late teens, 20s, 30s, 40s and 50s and older, and both positive and positive based on basic skin care products, with a total of 161 users responding to the survey. Factor analysis conducted through response value was analyzed by dividing positive response consumer's perception of gender's integrated consumer and female and male consumers' perceptions by 1.positive response consumer's integrated brand image & product image factor analysis; 2.female consumer brand image & product image factor analysis; 3.male consumer brand image & product image factor analysis. Women with relatively large consumer groups were analyzed into three groups, showing the same pattern as positive integrated consumer perception, while men with small consumer groups were analyzed into four groups that were similar but different from women's or gender integrated consumer perceptions. The group classified through factor analysis has found that even a mid- to low-priced cosmetics brand of the same naturalistic identity may have different brand images, and that the product image may also show a positive aspect, such as the brand image, but may have a different type of likes and dislikes from the brand image.
In the 2000s, a number of low- and medium-priced cosmetics brands emerged. Twenty years have already passed since the road shop brand emerged as a trend and a trend. Now roadshop mid- and low-priced cosmetics brands are no longer a passing fad or a trend of an era, more. We examined what brand images are perceived as by all ages, from teenagers to those in their 50s and over 20 years of deep brand names for low-end cosmetics brands, and whether product images have a different perception of brand image. To this end, the mobile survey was conducted on 43 questions, including demographics, brand preferences, purchasing decision factors, purchase route, brand survey, brand image survey, brand recognition survey, and brand recognition survey, to analyze consumer awareness through factor analysis after receiving responses from brand image and product image recognition survey of all ages without distinction between women and men. Companies that have been targeted for analysis of brand image and brand design are Innisfree, Skinfood and Nature Republic, all of which use the same identity that advocates naturalism. In this study, the study was divided into five age groups, including those in their late teens, 20s, 30s, 40s and 50s and older, and both positive and positive based on basic skin care products, with a total of 161 users responding to the survey. Factor analysis conducted through response value was analyzed by dividing positive response consumer's perception of gender's integrated consumer and female and male consumers' perceptions by 1.positive response consumer's integrated brand image & product image factor analysis; 2.female consumer brand image & product image factor analysis; 3.male consumer brand image & product image factor analysis. Women with relatively large consumer groups were analyzed into three groups, showing the same pattern as positive integrated consumer perception, while men with small consumer groups were analyzed into four groups that were similar but different from women's or gender integrated consumer perceptions. The group classified through factor analysis has found that even a mid- to low-priced cosmetics brand of the same naturalistic identity may have different brand images, and that the product image may also show a positive aspect, such as the brand image, but may have a different type of likes and dislikes from the brand image.
주제어
#브랜드 아이덴티티 브랜드 이미지 제품 이미지 제품디자인 소비자 인식 중저가 브랜드 로드샵 이니스프리 스킨푸드 네이처리퍼블릭 기초스킨케어
학위논문 정보
저자
최민정
학위수여기관
한국방송통신대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
영상문화콘텐츠학과
지도교수
강승구
발행연도
2019
총페이지
102
키워드
브랜드 아이덴티티 브랜드 이미지 제품 이미지 제품디자인 소비자 인식 중저가 브랜드 로드샵 이니스프리 스킨푸드 네이처리퍼블릭 기초스킨케어
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