현대에는 여성들의 다양한 사회진출로 자신들의 외모에 많은 관심을 가지고 있다. 색조메이크업은 자신의 외모를 향상시키는 방법 중 하나로 짧은 시간에 자신의 장점을 부각시키고, 단점을 보완시켜 자신감과 만족감을 높일 수 있는 효과적인 방법이다. 최근 연구에서는 메이크업을 시작하는 연령이 점점 어려지고 있으며, 빠르게 변화하고 있는 유행과 문화에 맞춰 색조화장품의 사용 행태가 변화되고 있다고 조사되었다. 메이크업에 대한 시대 변화에 따라 본 논문은 연령별 여성의 일반적 특성과 색조화장품 사용실태 및 구매행태를 조사하고, 연령별 여성의 ...
현대에는 여성들의 다양한 사회진출로 자신들의 외모에 많은 관심을 가지고 있다. 색조메이크업은 자신의 외모를 향상시키는 방법 중 하나로 짧은 시간에 자신의 장점을 부각시키고, 단점을 보완시켜 자신감과 만족감을 높일 수 있는 효과적인 방법이다. 최근 연구에서는 메이크업을 시작하는 연령이 점점 어려지고 있으며, 빠르게 변화하고 있는 유행과 문화에 맞춰 색조화장품의 사용 행태가 변화되고 있다고 조사되었다. 메이크업에 대한 시대 변화에 따라 본 논문은 연령별 여성의 일반적 특성과 색조화장품 사용실태 및 구매행태를 조사하고, 연령별 여성의 성향과 색조화장품의 구매패턴을 파악하였다. 본 연구는 향후 화장품 분야의 기초 자료로써, 연령대별 화장품 생산에 도움이 되며, 메이크업 관심도와 색조화장품 사용 실태를 밝히는데 목적을 두고 있다.
연구를 위해 메이크업에 가장 많은 관심이 있으며 실제로 사용하고 있는 10대에서 40대 여성을 중심으로, 2018년 4월 30일부터 2018년 5월 10일까지 11일간 서울과 대전 지역에 있는 고등학교, 대학교, 대학원, 키즈카페, 식당 등을 중심으로 설문을 진행하였다. 10대 103부, 20대 106부, 30대 104부, 40대 102부로 총 415명의 설문지를 최종 연구 분석에 사용하였으며 연구의 결과는 다음과 같다.
연령별 메이크업 관심도 결과, 10대는 유행에 민감하면서 자기 자신의 만족을 위해 타인의 의사도 충분히 반영하고 있다고 나타났다. 20대와 30대는 개인적인 활동으로 메이크업을 할 필요성이 증가하면서 트렌드에 맞춰 색조화장품을 구매하여 사용하고, 타인의 의사를 반영하여 메이크업을 하고 있는 것으로 나타났다. 40대는 유행을 따라가기 보다는 자신에게 맞는 색조화장품을 사용하며, 타인의 의견 보다는 자신이 평소에 사용하던 제품을 재 구매하여 색조화장을 하는 것으로 나타났다.
외모관리와 외모만족에서는 전 연령대에서 차이가 없는 것으로 보아 10대에서 40대의 여성들은 자신의 외모만족도를 높이기 위해 외모관리에 많은 노력을 하고 있다는 결과를 도출하였다.
사용실태에 관한 결과에서 연령대별 총 사용 중인 색조화장품의 가지 수를 보아 연령이 낮을수록 더 많은 색조화장품을 사용하며, 30,40대의 여성들은 제품의 개수는 최대한 생략하면서 사용하기 간편하고 메이크업 표현효과를 극대화 할 수 있는 제품을 선호하고 있다는 결과를 도출하였다.
앞으로 폭 넒은 연령대에 메이크업 관심도와 색조화장품 사용실태에 관한 후속 연구가 다양하게 진행되어지길 바라며, 본 연구가 향후 화장품 업계의 기초자료로써 활용이 되며, 연령에 따른 여성의 성향과 색조화장품의 구매패턴을 파악하여 화장품 생산에 도움이 되길 바란다.
현대에는 여성들의 다양한 사회진출로 자신들의 외모에 많은 관심을 가지고 있다. 색조메이크업은 자신의 외모를 향상시키는 방법 중 하나로 짧은 시간에 자신의 장점을 부각시키고, 단점을 보완시켜 자신감과 만족감을 높일 수 있는 효과적인 방법이다. 최근 연구에서는 메이크업을 시작하는 연령이 점점 어려지고 있으며, 빠르게 변화하고 있는 유행과 문화에 맞춰 색조화장품의 사용 행태가 변화되고 있다고 조사되었다. 메이크업에 대한 시대 변화에 따라 본 논문은 연령별 여성의 일반적 특성과 색조화장품 사용실태 및 구매행태를 조사하고, 연령별 여성의 성향과 색조화장품의 구매패턴을 파악하였다. 본 연구는 향후 화장품 분야의 기초 자료로써, 연령대별 화장품 생산에 도움이 되며, 메이크업 관심도와 색조화장품 사용 실태를 밝히는데 목적을 두고 있다.
연구를 위해 메이크업에 가장 많은 관심이 있으며 실제로 사용하고 있는 10대에서 40대 여성을 중심으로, 2018년 4월 30일부터 2018년 5월 10일까지 11일간 서울과 대전 지역에 있는 고등학교, 대학교, 대학원, 키즈카페, 식당 등을 중심으로 설문을 진행하였다. 10대 103부, 20대 106부, 30대 104부, 40대 102부로 총 415명의 설문지를 최종 연구 분석에 사용하였으며 연구의 결과는 다음과 같다.
연령별 메이크업 관심도 결과, 10대는 유행에 민감하면서 자기 자신의 만족을 위해 타인의 의사도 충분히 반영하고 있다고 나타났다. 20대와 30대는 개인적인 활동으로 메이크업을 할 필요성이 증가하면서 트렌드에 맞춰 색조화장품을 구매하여 사용하고, 타인의 의사를 반영하여 메이크업을 하고 있는 것으로 나타났다. 40대는 유행을 따라가기 보다는 자신에게 맞는 색조화장품을 사용하며, 타인의 의견 보다는 자신이 평소에 사용하던 제품을 재 구매하여 색조화장을 하는 것으로 나타났다.
외모관리와 외모만족에서는 전 연령대에서 차이가 없는 것으로 보아 10대에서 40대의 여성들은 자신의 외모만족도를 높이기 위해 외모관리에 많은 노력을 하고 있다는 결과를 도출하였다.
사용실태에 관한 결과에서 연령대별 총 사용 중인 색조화장품의 가지 수를 보아 연령이 낮을수록 더 많은 색조화장품을 사용하며, 30,40대의 여성들은 제품의 개수는 최대한 생략하면서 사용하기 간편하고 메이크업 표현효과를 극대화 할 수 있는 제품을 선호하고 있다는 결과를 도출하였다.
앞으로 폭 넒은 연령대에 메이크업 관심도와 색조화장품 사용실태에 관한 후속 연구가 다양하게 진행되어지길 바라며, 본 연구가 향후 화장품 업계의 기초자료로써 활용이 되며, 연령에 따른 여성의 성향과 색조화장품의 구매패턴을 파악하여 화장품 생산에 도움이 되길 바란다.
Nowadays, women are interested in make-up with color cosmetics, which is one of the ways to improve one’s appearance. Make-up is an effective way to increase one’s self-confidence and satisfaction by highlighting the strengths and covering the weaknesses of appearance. Recent research reveals that m...
Nowadays, women are interested in make-up with color cosmetics, which is one of the ways to improve one’s appearance. Make-up is an effective way to increase one’s self-confidence and satisfaction by highlighting the strengths and covering the weaknesses of appearance. Recent research reveals that most women rapidly adapt the trend of fashion and culture, and use much more color cosmetics from a younger age than before.
In this study, I examined the women’s makeup interest and color cosmetics usage to understand the general characteristics of women, purchase behavior of color cosmetics, and usage patterns by age group. This study is to help the cosmetics industry to invest more in product development for each age group, and to help boosting the study on makeup and color cosmetics.
I conducted a research on the women’s make-up tendency among age groups from 10s to 40s, who are most interested in color cosmetics and actually use them. From April 30 to May 10, 2018, the survey was held in various places, such as high schools, universities, kids' cafes, and restaurants. A total of 415 responses(10s: 103 responses, 20s: 106 responses, 30s: 104 responses, 40s: 102 responses) were used for the final research analysis. The results were as follows.
The age-specific makeup interest showed that teenagers are sensitive to the trend and reflect the opinions of others for their own satisfaction. Among respondents at the age of 20s and 30s, they tend to buy and use color cosmetics in line with the trends, and also preferred makeup that reflects the will of other people as their own personal activities increase. Respondents who are in their 40s in contrast showed a tendency of repurchasing the color cosmetics that are more suitable for their own rather than following the fashion trend. In appearance management and appearance satisfaction, there is no difference from all age groups, which implies that women from her 10s to 40s are putting a lot of effort on appearance management in order to improve one’s appearance satisfaction.
From the results of observing the usage of makeup, it turned out that women tend to use more color cosmetics from younger groups than in older groups. Especially from the age groups of the 30s and the 40s turned out to prefer user-friendly, highly effective cosmetics with lessening the number of makeup products they use.
I hope that successor observations towards makeup preference and usage of color cosmetics of wide range of age groups become more active. Also, I hope that this study can be used as a reference of cosmetic industry, and also contribute on producing cosmetic products that catches women’s preference in accordance with their age and purchase patterns of color cosmetics as well.
Nowadays, women are interested in make-up with color cosmetics, which is one of the ways to improve one’s appearance. Make-up is an effective way to increase one’s self-confidence and satisfaction by highlighting the strengths and covering the weaknesses of appearance. Recent research reveals that most women rapidly adapt the trend of fashion and culture, and use much more color cosmetics from a younger age than before.
In this study, I examined the women’s makeup interest and color cosmetics usage to understand the general characteristics of women, purchase behavior of color cosmetics, and usage patterns by age group. This study is to help the cosmetics industry to invest more in product development for each age group, and to help boosting the study on makeup and color cosmetics.
I conducted a research on the women’s make-up tendency among age groups from 10s to 40s, who are most interested in color cosmetics and actually use them. From April 30 to May 10, 2018, the survey was held in various places, such as high schools, universities, kids' cafes, and restaurants. A total of 415 responses(10s: 103 responses, 20s: 106 responses, 30s: 104 responses, 40s: 102 responses) were used for the final research analysis. The results were as follows.
The age-specific makeup interest showed that teenagers are sensitive to the trend and reflect the opinions of others for their own satisfaction. Among respondents at the age of 20s and 30s, they tend to buy and use color cosmetics in line with the trends, and also preferred makeup that reflects the will of other people as their own personal activities increase. Respondents who are in their 40s in contrast showed a tendency of repurchasing the color cosmetics that are more suitable for their own rather than following the fashion trend. In appearance management and appearance satisfaction, there is no difference from all age groups, which implies that women from her 10s to 40s are putting a lot of effort on appearance management in order to improve one’s appearance satisfaction.
From the results of observing the usage of makeup, it turned out that women tend to use more color cosmetics from younger groups than in older groups. Especially from the age groups of the 30s and the 40s turned out to prefer user-friendly, highly effective cosmetics with lessening the number of makeup products they use.
I hope that successor observations towards makeup preference and usage of color cosmetics of wide range of age groups become more active. Also, I hope that this study can be used as a reference of cosmetic industry, and also contribute on producing cosmetic products that catches women’s preference in accordance with their age and purchase patterns of color cosmetics as well.
주제어
#메이크업 관심도, 색조화장품, 사용실태, 구매행태
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.