본 논문은 2015 개정 중학교 음악교과서1 9종을 대상으로 국악기악 활동(악기연주) 중심으로 연주형태에 따라 비교하고, 연주형태에 따른 제재곡과 악기를 분류하였다. 또한 교과서에 수록된 국악기를 가락악기와 리듬악기로 구분하여 각 악기의 학습내용을 파악하고 교과서 내 비중을 비교‧분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 음악교과서1 9종에 수록된 국악기악 활동을 기악가창, 기악독주, 기악합주 연주형태에 따라 비교한 결과 기악독주 형태의 활동이 55개의 활동으로 가장 많은 비중을 차지하고 있으며, 기악합주 형태의 활동은 4개의 활동으로 극히 낮은 것을 알 수 있다. 총 101개의 국악기악 활동 중에서 가장 많은 비중을 수록한 교과서는 「세광」으로 17개의 활동을 수록하고 있다. 반면 가장 적은 활동을 수록한 교과서는 「비상」으로 4개의 활동을 수록하고 있다. 이와 같이 교과서별 국악기악 활동의 ...
본 논문은 2015 개정 중학교 음악교과서1 9종을 대상으로 국악기악 활동(악기연주) 중심으로 연주형태에 따라 비교하고, 연주형태에 따른 제재곡과 악기를 분류하였다. 또한 교과서에 수록된 국악기를 가락악기와 리듬악기로 구분하여 각 악기의 학습내용을 파악하고 교과서 내 비중을 비교‧분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 음악교과서1 9종에 수록된 국악기악 활동을 기악가창, 기악독주, 기악합주 연주형태에 따라 비교한 결과 기악독주 형태의 활동이 55개의 활동으로 가장 많은 비중을 차지하고 있으며, 기악합주 형태의 활동은 4개의 활동으로 극히 낮은 것을 알 수 있다. 총 101개의 국악기악 활동 중에서 가장 많은 비중을 수록한 교과서는 「세광」으로 17개의 활동을 수록하고 있다. 반면 가장 적은 활동을 수록한 교과서는 「비상」으로 4개의 활동을 수록하고 있다. 이와 같이 교과서별 국악기악 활동의 편차가 크다는 것을 알 수 있다.
둘째, 중학교 음악교과서1 9종에 수록된 국악기악 활동을 연주형태에 따라 제재곡과 연주악기를 분류한 결과 「세광」이 7개의 장구활동으로 기악가창 곡을 가장 많이 수록하였고, 「교학사」가 5개의 단소활동과 5개의 장구활동, 1개의 소리북 활동으로 총11개의 기악독주곡을 가장 많이 수록하였다. 그리고 「세광」이 1개의 단소활동과 3개의 사물놀이 활동으로 총4개의 기악합주곡을 가장 많이 수록한 것으로 나타난다. 반면, 5종의 교과서에서는 기악합주곡을 전혀 수록하지 않았고, 「세광」을 제외한 다른 교과서에서는 다양한 연주형태의 곡을 수록하지 않았다.
셋째, 9종 교과서에 수록된 국악기를 각 악기별로 구분하여 교과서 내 비중을 비교‧분석한 결과, 단소연주 활동이 평균 27.2%, 산조가야금연주 활동이 평균 3.63%, 장구연주 활동이 평균 54.5%, 소리북 연주 활동이 평균 2.7%, 사물놀이 연주 활동이 평균 5.45%의 비율을 보였다. 7종의 교과서에서는 산조가야금과 소리북 연주활동을 다루지 않았으며, 6종의 교과서에서는 사물놀이 연주 활동을 다루지 않았다. 이와 같이 단소연주 활동과 장구연주 활동에 편중되어 구성되어 있는 것을 알 수 있다.
본 연구를 통해 학교현장에서 사용되는 중학교 9종 교과서를 분석하면서 국악기악 활동의 문제점을 보완하고 개선해야할 필요성을 알게 되었다. 앞으로 편찬될 중학교 음악교과서에서는 다양한 연주형태의 제재곡과 여러 가지 국악기악 활동의 학습내용을 수록하여 학생들의 음악성과 창의성을 신장시키고, 국악적 심상을 함양시키며, 학교 현장에서 국악기악 활동이 활발히 이루어져 국악을 생활화 할 수 있기를 바란다.
본 논문은 2015 개정 중학교 음악교과서1 9종을 대상으로 국악기악 활동(악기연주) 중심으로 연주형태에 따라 비교하고, 연주형태에 따른 제재곡과 악기를 분류하였다. 또한 교과서에 수록된 국악기를 가락악기와 리듬악기로 구분하여 각 악기의 학습내용을 파악하고 교과서 내 비중을 비교‧분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 음악교과서1 9종에 수록된 국악기악 활동을 기악가창, 기악독주, 기악합주 연주형태에 따라 비교한 결과 기악독주 형태의 활동이 55개의 활동으로 가장 많은 비중을 차지하고 있으며, 기악합주 형태의 활동은 4개의 활동으로 극히 낮은 것을 알 수 있다. 총 101개의 국악기악 활동 중에서 가장 많은 비중을 수록한 교과서는 「세광」으로 17개의 활동을 수록하고 있다. 반면 가장 적은 활동을 수록한 교과서는 「비상」으로 4개의 활동을 수록하고 있다. 이와 같이 교과서별 국악기악 활동의 편차가 크다는 것을 알 수 있다.
둘째, 중학교 음악교과서1 9종에 수록된 국악기악 활동을 연주형태에 따라 제재곡과 연주악기를 분류한 결과 「세광」이 7개의 장구활동으로 기악가창 곡을 가장 많이 수록하였고, 「교학사」가 5개의 단소활동과 5개의 장구활동, 1개의 소리북 활동으로 총11개의 기악독주곡을 가장 많이 수록하였다. 그리고 「세광」이 1개의 단소활동과 3개의 사물놀이 활동으로 총4개의 기악합주곡을 가장 많이 수록한 것으로 나타난다. 반면, 5종의 교과서에서는 기악합주곡을 전혀 수록하지 않았고, 「세광」을 제외한 다른 교과서에서는 다양한 연주형태의 곡을 수록하지 않았다.
셋째, 9종 교과서에 수록된 국악기를 각 악기별로 구분하여 교과서 내 비중을 비교‧분석한 결과, 단소연주 활동이 평균 27.2%, 산조가야금연주 활동이 평균 3.63%, 장구연주 활동이 평균 54.5%, 소리북 연주 활동이 평균 2.7%, 사물놀이 연주 활동이 평균 5.45%의 비율을 보였다. 7종의 교과서에서는 산조가야금과 소리북 연주활동을 다루지 않았으며, 6종의 교과서에서는 사물놀이 연주 활동을 다루지 않았다. 이와 같이 단소연주 활동과 장구연주 활동에 편중되어 구성되어 있는 것을 알 수 있다.
본 연구를 통해 학교현장에서 사용되는 중학교 9종 교과서를 분석하면서 국악기악 활동의 문제점을 보완하고 개선해야할 필요성을 알게 되었다. 앞으로 편찬될 중학교 음악교과서에서는 다양한 연주형태의 제재곡과 여러 가지 국악기악 활동의 학습내용을 수록하여 학생들의 음악성과 창의성을 신장시키고, 국악적 심상을 함양시키며, 학교 현장에서 국악기악 활동이 활발히 이루어져 국악을 생활화 할 수 있기를 바란다.
The research compares nine different secondary school music textbooks revised under the 2015 revision of Korean National Education Curriculum according to the musical instrument activities, especially to the Korean traditional musical instruments (hereafter Korean musical instruments). It also categ...
The research compares nine different secondary school music textbooks revised under the 2015 revision of Korean National Education Curriculum according to the musical instrument activities, especially to the Korean traditional musical instruments (hereafter Korean musical instruments). It also categorizes the musical instruments as well as pieces or repertoires in the textbook. The comparison of the proportionality of the instruments within the curriculum context was analyzed by identifying the educational context of respective Korean musical instruments; melodic and rhythmic instruments. The result shows the following.
The first comparison of Korean musical instrument activities on the nine music textbooks was made according to the following categories: instrumental singing, instrumental solo, and ensemble. The result shows that instructions for instrumental solo appeared the most: 55 activities, while the ensemble only appeared in 4 different contexts. Among the total 101 activities, a textbook with the most Korean musical activities is Sekwang with 17 different activities. On the other hand, Visang contains the least Korean musical instrument activities including four in total. The result shows that there is a big difference in inclusion of those activities among textbooks.
Secondly, the research divides the Korean musical instruments in 9 music textbooks 1 into musical pieces and musical instruments. The result shows that Sekwang includes the most instrumental singing pieces along with the 7 Janggu activities. Kyohaksa contains the most instrumental solo with five Danso activities, five Janggu activities and one Sori-buk activity making 11 in total. Sekwang again has the most instrumental ensemble including one Danso activity and three Samul-nori activities. In other five textbooks, there was no Korean musical instrumental ensemble. Further, other textbooks besides Sekwang, none of the various types of instrumental notes was included.
The third analytical comparison was made according to the respective Korean musical instruments. The result shows that Danso activity occupies 27.2%, Gayageum (Sanjo) 3.64%, Janggu 54.5%, and Sori-buk 2.7%, and Samul-nori occupies 5.45% of the total Korean musical activities. Gayageum (Sanjo) and Sori-buk were not included in seven textbooks. Six textbooks did not contain Samul-nori activity. This reveals that Danso and Janggu activities were unequally distributed with too much importance.
The research suggests the necessity for the complementation and improvement of the current activities of Korean musical instruments through analyzing nine music textbooks used in secondary schools. The musical textbooks ought to include various muscial reporatoires along with the various Korean musical instruments activities to promote the creativity and musical talents of the students. The variety and active inclusion of Korean musical instrument activities shall contribute the habituation of Korean music.
The research compares nine different secondary school music textbooks revised under the 2015 revision of Korean National Education Curriculum according to the musical instrument activities, especially to the Korean traditional musical instruments (hereafter Korean musical instruments). It also categorizes the musical instruments as well as pieces or repertoires in the textbook. The comparison of the proportionality of the instruments within the curriculum context was analyzed by identifying the educational context of respective Korean musical instruments; melodic and rhythmic instruments. The result shows the following.
The first comparison of Korean musical instrument activities on the nine music textbooks was made according to the following categories: instrumental singing, instrumental solo, and ensemble. The result shows that instructions for instrumental solo appeared the most: 55 activities, while the ensemble only appeared in 4 different contexts. Among the total 101 activities, a textbook with the most Korean musical activities is Sekwang with 17 different activities. On the other hand, Visang contains the least Korean musical instrument activities including four in total. The result shows that there is a big difference in inclusion of those activities among textbooks.
Secondly, the research divides the Korean musical instruments in 9 music textbooks 1 into musical pieces and musical instruments. The result shows that Sekwang includes the most instrumental singing pieces along with the 7 Janggu activities. Kyohaksa contains the most instrumental solo with five Danso activities, five Janggu activities and one Sori-buk activity making 11 in total. Sekwang again has the most instrumental ensemble including one Danso activity and three Samul-nori activities. In other five textbooks, there was no Korean musical instrumental ensemble. Further, other textbooks besides Sekwang, none of the various types of instrumental notes was included.
The third analytical comparison was made according to the respective Korean musical instruments. The result shows that Danso activity occupies 27.2%, Gayageum (Sanjo) 3.64%, Janggu 54.5%, and Sori-buk 2.7%, and Samul-nori occupies 5.45% of the total Korean musical activities. Gayageum (Sanjo) and Sori-buk were not included in seven textbooks. Six textbooks did not contain Samul-nori activity. This reveals that Danso and Janggu activities were unequally distributed with too much importance.
The research suggests the necessity for the complementation and improvement of the current activities of Korean musical instruments through analyzing nine music textbooks used in secondary schools. The musical textbooks ought to include various muscial reporatoires along with the various Korean musical instruments activities to promote the creativity and musical talents of the students. The variety and active inclusion of Korean musical instrument activities shall contribute the habituation of Korean music.
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