본 연구는 역할놀이영역 활성화를 위해, 실행연구의 진행과정을 살펴보고 그 과정에서 나타나는 유아의 변화와 교사에게 주는 의미를 살펴보는데 목적이 있다. 이와 같은 실행연구에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만3세 역할놀이 영역 활성화를 위한 실행연구의 과정은 어떻게
이루어지는가?
연구문제 2. 만3세 역할놀이 영역 활성화를 위한 실행연구의 의미는 무엇인가?
2-1. 만3세 역할놀이영역 활성화를 위한 실행연구에서 나타난
유아의 변화는 어떠한가?
2-2. 만...
본 연구는 역할놀이영역 활성화를 위해, 실행연구의 진행과정을 살펴보고 그 과정에서 나타나는 유아의 변화와 교사에게 주는 의미를 살펴보는데 목적이 있다. 이와 같은 실행연구에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만3세 역할놀이 영역 활성화를 위한 실행연구의 과정은 어떻게
이루어지는가?
연구문제 2. 만3세 역할놀이 영역 활성화를 위한 실행연구의 의미는 무엇인가?
2-1. 만3세 역할놀이영역 활성화를 위한 실행연구에서 나타난
유아의 변화는 어떠한가?
2-2. 만3세 역할놀이영역 활성화를 위한 실행연구에서 나타난
교사의 변화는 어떠한가?
본 연구는 서울시에 위치한 S유치원에서 2018년 8월부터 2018년 12월까지 약 5개월 동안 이루어졌으며, 만3세반 유아 24명을 대상으로 역할놀이영역 활성화를 위한 실행과정을 진행하였다. 자료는 참여관찰, 녹화 및 음성녹음을 수집하였고 이외에도 교육계획안이나 연구자 저널 등을 통해 자료를 수집하고 범주화 하였다.
이에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째 만3세 유아의 역할놀이 영역의 놀이를 활성화하기 위한 실행과정은 2차에 걸쳐 이루어졌다. 역할놀이 영역의 놀이가 활발하게 이루어지기 위해 유아들이 역할놀이 영역의 구성에 참여하고, 역할놀이의 제목을 유아의 경험과 연결 지을 수 있도록 하였고, 역할놀이 영역의 소품도 유아와 함께 만들고 준비해 보았다. 그래서 유아들은 역할놀이 영역에 관심을 갖고 놀이를 지속할 수 있었다. 또한 유아들이 좀 더 자유로운 분위기 속에서 역할놀이를 하기 위해 놀이 영역간의 놀이 인원수 제한을 없애고 교사의 개입과 참여를 통해 유아의 놀이를 확장시키고자 하였다.
둘째 만3세 유아의 역할놀이 영역의 활성화를 위한 실행연구를 통해 유아와 교사에게 미치는 영향이 있었다. 유아는 놀이 속에서 생기는 문제 상황을 말로 잘 해결해 가는 모습을 보이며 사회적인 대화가 성장하였고 친구와 함께 소통하며 놀이를 즐길 수 있었다. 그리고 교사는 놀이 계획 및 실행에 유아의 의견을 반영하고, 유아의 놀이상황 변화를 인식하며, 교사가 역할놀이에 참여를 즐기게 되었다. 또한 유아의 관찰에 민감해지고 조력자의 역할을 충실히 할 수 있었다.
본 연구는 만3세 유아의 역할놀이 영역 활성화를 위한 실행 연구의 과정을 모색 하고, 실행 연구의 의미를 알아본 결과 연구의 의의는 다음과 같다. 만3세는 어린연령이지만 유아가 경험과 관련지어 역할놀이영역의 주제가 주어지면 유아는 다양한 역할에 맞는 행동과 언어를 표현할 수 있었다. 그리고 그 안에서 유아는 역할놀이에 적극적인 모습을 보였으며 역할놀이영역의 문제 상황뿐만 아니라 다른 영역에서 일어나는 문제 상황에 대해 잘 대처하고 적극적으로 해결해나가는 모습을 볼 수 있었다. 그리고 어린 연령이지만 역할가작화가 잘 이루어졌고 유아끼리 서로 영향을 주고받으며 한 주제를 가지고 역할놀이 시간을 20분 이상 지속할 수 있었다.
교사는 실행연구를 통해 역할놀이 계획 및 실행에 유아의 의견을 반영하여 놀이에 관심을 지속할 수 있도록 하였다. 그리고 교사는 유아의 놀이가 지속되도록 놀이에 참여하고 놀이 유지하기를 도왔으며, 유아를 더 민감하게 관찰할 수 있게 되었다. 또한 놀이시간의 중요함을 느끼고 유아의 놀이가 방해받지 않도록 방해요소를 최소화 하였다.
본 연구는 역할놀이영역 활성화를 위해, 실행연구의 진행과정을 살펴보고 그 과정에서 나타나는 유아의 변화와 교사에게 주는 의미를 살펴보는데 목적이 있다. 이와 같은 실행연구에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만3세 역할놀이 영역 활성화를 위한 실행연구의 과정은 어떻게
이루어지는가?
연구문제 2. 만3세 역할놀이 영역 활성화를 위한 실행연구의 의미는 무엇인가?
2-1. 만3세 역할놀이영역 활성화를 위한 실행연구에서 나타난
유아의 변화는 어떠한가?
2-2. 만3세 역할놀이영역 활성화를 위한 실행연구에서 나타난
교사의 변화는 어떠한가?
본 연구는 서울시에 위치한 S유치원에서 2018년 8월부터 2018년 12월까지 약 5개월 동안 이루어졌으며, 만3세반 유아 24명을 대상으로 역할놀이영역 활성화를 위한 실행과정을 진행하였다. 자료는 참여관찰, 녹화 및 음성녹음을 수집하였고 이외에도 교육계획안이나 연구자 저널 등을 통해 자료를 수집하고 범주화 하였다.
이에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째 만3세 유아의 역할놀이 영역의 놀이를 활성화하기 위한 실행과정은 2차에 걸쳐 이루어졌다. 역할놀이 영역의 놀이가 활발하게 이루어지기 위해 유아들이 역할놀이 영역의 구성에 참여하고, 역할놀이의 제목을 유아의 경험과 연결 지을 수 있도록 하였고, 역할놀이 영역의 소품도 유아와 함께 만들고 준비해 보았다. 그래서 유아들은 역할놀이 영역에 관심을 갖고 놀이를 지속할 수 있었다. 또한 유아들이 좀 더 자유로운 분위기 속에서 역할놀이를 하기 위해 놀이 영역간의 놀이 인원수 제한을 없애고 교사의 개입과 참여를 통해 유아의 놀이를 확장시키고자 하였다.
둘째 만3세 유아의 역할놀이 영역의 활성화를 위한 실행연구를 통해 유아와 교사에게 미치는 영향이 있었다. 유아는 놀이 속에서 생기는 문제 상황을 말로 잘 해결해 가는 모습을 보이며 사회적인 대화가 성장하였고 친구와 함께 소통하며 놀이를 즐길 수 있었다. 그리고 교사는 놀이 계획 및 실행에 유아의 의견을 반영하고, 유아의 놀이상황 변화를 인식하며, 교사가 역할놀이에 참여를 즐기게 되었다. 또한 유아의 관찰에 민감해지고 조력자의 역할을 충실히 할 수 있었다.
본 연구는 만3세 유아의 역할놀이 영역 활성화를 위한 실행 연구의 과정을 모색 하고, 실행 연구의 의미를 알아본 결과 연구의 의의는 다음과 같다. 만3세는 어린연령이지만 유아가 경험과 관련지어 역할놀이영역의 주제가 주어지면 유아는 다양한 역할에 맞는 행동과 언어를 표현할 수 있었다. 그리고 그 안에서 유아는 역할놀이에 적극적인 모습을 보였으며 역할놀이영역의 문제 상황뿐만 아니라 다른 영역에서 일어나는 문제 상황에 대해 잘 대처하고 적극적으로 해결해나가는 모습을 볼 수 있었다. 그리고 어린 연령이지만 역할가작화가 잘 이루어졌고 유아끼리 서로 영향을 주고받으며 한 주제를 가지고 역할놀이 시간을 20분 이상 지속할 수 있었다.
교사는 실행연구를 통해 역할놀이 계획 및 실행에 유아의 의견을 반영하여 놀이에 관심을 지속할 수 있도록 하였다. 그리고 교사는 유아의 놀이가 지속되도록 놀이에 참여하고 놀이 유지하기를 도왔으며, 유아를 더 민감하게 관찰할 수 있게 되었다. 또한 놀이시간의 중요함을 느끼고 유아의 놀이가 방해받지 않도록 방해요소를 최소화 하였다.
The purpose of this study is to look at the progress of the action study and to look at the changes in infants and their implications to teachers in order to revitalize the role play area. Research issues established according to these practical studies are as follows.
Question 1. How is th...
The purpose of this study is to look at the progress of the action study and to look at the changes in infants and their implications to teachers in order to revitalize the role play area. Research issues established according to these practical studies are as follows.
Question 1. How is the course of action research for activating the role play area at the age of three?
Question 2. What is the meaning of the action study for revitalizing the role play area at the age of three?
2-1. What about the infant changes in the action study for activating the 3-year-old role play area?
2-2. What about the change in teachers in the action study for activating the 3-year-old role play area?
This study was conducted for about five months from August 2018 to December 2018 at S kindergarten located in Seoul City, and was conducted of the action process on 24 infants aged 3 to activate the role playing area. The data were collected and categorized through participation observation, recording and voice recording, as well as through educational plans and research journals.The results of the study are as follows.First, the implementation process for activating play in the role play area of a three-year-old infant was conducted on two occasions. In order to actively play in the role playing area, infants were allowed to participate in the composition of the role playing area, and the title of the role playing area could be linked to the child's experience, and the props of the role playing area were made and prepared with the infant. So infants could continue to play with interest in the role playing field. It also wanted to remove restrictions on the number of play personnel between play areas and expand infant play through teacher intervention and participation in order to play roles in a more liberal atmosphere.
Second, there was an effect on infants and teachers through a practical study to revitalize the role play area of a 3-year-old infant. Infants were able to talk through the problems of playing, and social dialogue grew and they could communicate with friends and enjoy playing. And the teacher reflected the infant's opinions in the planning and execution of the play, recognized the change in the play situation of the infant, and the teacher enjoyed participating in the role play. In addition, it was able to become sensitive to the observation of infants and faithfully play the role of helper.
The purpose of this study is to explore the course of action study for activating role play area of a 3-year-old infant, and to understand the meaning of the action study. Although young age 3 is a young age, when the oil price is related to experience and the theme of role play area is given, infant can express behavior and language appropriate for various roles.And in that, the infant showed an active role in role play, and was able to cope well with the problem situation in the role play area as well as the problem situation in the other domain and actively solve it.And it was young age, but role play was well done and infants were influenced by each other, and it was possible to keep role play time for more than 20 minutes with one theme.
Through the implementation study, teachers were allowed to continue their interest in play by reflecting the opinions of infants in the planning and implementation of role play. And the teacher helped to play and maintain play so that the infant's play continued, and to observe the infant more sensitively. In addition, I felt the importance of play time and minimized disturbance factors so that infant play was not disturbed.
The purpose of this study is to look at the progress of the action study and to look at the changes in infants and their implications to teachers in order to revitalize the role play area. Research issues established according to these practical studies are as follows.
Question 1. How is the course of action research for activating the role play area at the age of three?
Question 2. What is the meaning of the action study for revitalizing the role play area at the age of three?
2-1. What about the infant changes in the action study for activating the 3-year-old role play area?
2-2. What about the change in teachers in the action study for activating the 3-year-old role play area?
This study was conducted for about five months from August 2018 to December 2018 at S kindergarten located in Seoul City, and was conducted of the action process on 24 infants aged 3 to activate the role playing area. The data were collected and categorized through participation observation, recording and voice recording, as well as through educational plans and research journals.The results of the study are as follows.First, the implementation process for activating play in the role play area of a three-year-old infant was conducted on two occasions. In order to actively play in the role playing area, infants were allowed to participate in the composition of the role playing area, and the title of the role playing area could be linked to the child's experience, and the props of the role playing area were made and prepared with the infant. So infants could continue to play with interest in the role playing field. It also wanted to remove restrictions on the number of play personnel between play areas and expand infant play through teacher intervention and participation in order to play roles in a more liberal atmosphere.
Second, there was an effect on infants and teachers through a practical study to revitalize the role play area of a 3-year-old infant. Infants were able to talk through the problems of playing, and social dialogue grew and they could communicate with friends and enjoy playing. And the teacher reflected the infant's opinions in the planning and execution of the play, recognized the change in the play situation of the infant, and the teacher enjoyed participating in the role play. In addition, it was able to become sensitive to the observation of infants and faithfully play the role of helper.
The purpose of this study is to explore the course of action study for activating role play area of a 3-year-old infant, and to understand the meaning of the action study. Although young age 3 is a young age, when the oil price is related to experience and the theme of role play area is given, infant can express behavior and language appropriate for various roles.And in that, the infant showed an active role in role play, and was able to cope well with the problem situation in the role play area as well as the problem situation in the other domain and actively solve it.And it was young age, but role play was well done and infants were influenced by each other, and it was possible to keep role play time for more than 20 minutes with one theme.
Through the implementation study, teachers were allowed to continue their interest in play by reflecting the opinions of infants in the planning and implementation of role play. And the teacher helped to play and maintain play so that the infant's play continued, and to observe the infant more sensitively. In addition, I felt the importance of play time and minimized disturbance factors so that infant play was not disturbed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.