오늘 날의 미술은 단순히 대상을 똑같이 표현해 옮기는 것이 다가 아니다. 작품에 자신의 감정과 생각을 창의성 있게 표현할 수 있어야 한다. 그리고 이러한 것들이 가능하기 위해서는 기본적으로 미술에 대한 흥미와 관심이 요구된다. 연구자는 컨투어 드로잉을 통해 학생들의 흥미를 유발하고 동기를 이끌어내어 그들이 잘 그려야한다는 고정관념에서 벗어나 미술에 대한 관심을 갖고 표현을 자신감 있게 해보도록 하는 드로잉 교수·학습을 시도하였다. 학습...
오늘 날의 미술은 단순히 대상을 똑같이 표현해 옮기는 것이 다가 아니다. 작품에 자신의 감정과 생각을 창의성 있게 표현할 수 있어야 한다. 그리고 이러한 것들이 가능하기 위해서는 기본적으로 미술에 대한 흥미와 관심이 요구된다. 연구자는 컨투어 드로잉을 통해 학생들의 흥미를 유발하고 동기를 이끌어내어 그들이 잘 그려야한다는 고정관념에서 벗어나 미술에 대한 관심을 갖고 표현을 자신감 있게 해보도록 하는 드로잉 교수·학습을 시도하였다. 학습자의 내면과 그리기 활동을 연결하여 타인을 관찰하거나 자신을 들여다보면서 가치 있는 변화와 성장을 경험하기 바라기에 누구에게나 쉬운 드로잉을 기초로 다양한 재료나 표현 방법으로 접근하는 컨투어 드로잉 중심의 교수 학습을 진행하였다. 미술 수업에서 그리기의 기초가 되는 드로잉이 좀 더 재미있고 쉬운 활동임을 학생들에게 알리며 미술이라는 과목이 그들에게 즐겁고 나름 의미 있는 수업이 되는 것을 목표로 이 연구를 시작하였다. 또한 미술교육을 통해 많은 학생들이 실제 생활 속에서 미술의 즐거움을 누리며 미술을 발견하려는 의식이 많아지길 바라고 나아가 사물을 관찰하고 창의적인 사고의 습관으로 더 많은 배움을 실천해 간다면 그 의의는 상당히 클 것이다.
이에 본 연구는 제 1장에서 연구의 목적 및 필요성, 연구의 내용 및 방법 그리고 연구의 제한점을 서술하였고 제 2장의 이론적 배경에서는 드로잉의 개념을 알아보고 드로잉 표현 및 특성과 관련 작가, 선행 연구 고찰을 통해 연구자의 연구 방향에 관련한 시사점들을 도출하였다. 제 3장에서는 컨투어 드로잉의 개념과 교육적 의의를 제시하였고 다양한 컨투어 드로잉 기법에 대해 알아보았으며 제 4장에서는 컨투어 드로잉을 활용한 수업지도안을 제시하였다. 본 연구에 제시된 1차시 수업지도안은 교육실습 기간 동안 학교 현장에서 실제로 적용된 것이며 비록 짧은 기간이었으나 수업에 대한 평가로서의 설문 조사를 통해 학생들의 마음을 발견하고 매우 긍정적인 변화를 이끌었기에 연구자는 미술교육이 학생들에게 끼치는 영향력이 상당히 크고 깊음을 알게 되었다.
본 연구자는 컨투어 드로잉 중심의 수업을 진행하면서 학생들이 그리기에 대한 두려움과 망설임을 서서히 없애고 그림을 그릴 수 있다는 생각을 표현하는 과정을 지켜보았다. 또한 선행 연구와 수업에 대한 평가로서의 설문 자료와 피드백 과정에서 미술의 기초라 여기는 단순한 드로잉 수업을 좀 더 다양하고 독특하게 접근해 간다면 학생들은 스스로 미술에 대한 기대감을 높이며 자신감 있는 미술 활동에 임할 거라는 확신을 얻었고 효과적인 드로잉 지도 방안이 지속적으로 연구되어 학교 현장에서 미술을 좋아하고 즐기는 학생들이 많아지길 기대한다.
오늘 날의 미술은 단순히 대상을 똑같이 표현해 옮기는 것이 다가 아니다. 작품에 자신의 감정과 생각을 창의성 있게 표현할 수 있어야 한다. 그리고 이러한 것들이 가능하기 위해서는 기본적으로 미술에 대한 흥미와 관심이 요구된다. 연구자는 컨투어 드로잉을 통해 학생들의 흥미를 유발하고 동기를 이끌어내어 그들이 잘 그려야한다는 고정관념에서 벗어나 미술에 대한 관심을 갖고 표현을 자신감 있게 해보도록 하는 드로잉 교수·학습을 시도하였다. 학습자의 내면과 그리기 활동을 연결하여 타인을 관찰하거나 자신을 들여다보면서 가치 있는 변화와 성장을 경험하기 바라기에 누구에게나 쉬운 드로잉을 기초로 다양한 재료나 표현 방법으로 접근하는 컨투어 드로잉 중심의 교수 학습을 진행하였다. 미술 수업에서 그리기의 기초가 되는 드로잉이 좀 더 재미있고 쉬운 활동임을 학생들에게 알리며 미술이라는 과목이 그들에게 즐겁고 나름 의미 있는 수업이 되는 것을 목표로 이 연구를 시작하였다. 또한 미술교육을 통해 많은 학생들이 실제 생활 속에서 미술의 즐거움을 누리며 미술을 발견하려는 의식이 많아지길 바라고 나아가 사물을 관찰하고 창의적인 사고의 습관으로 더 많은 배움을 실천해 간다면 그 의의는 상당히 클 것이다.
이에 본 연구는 제 1장에서 연구의 목적 및 필요성, 연구의 내용 및 방법 그리고 연구의 제한점을 서술하였고 제 2장의 이론적 배경에서는 드로잉의 개념을 알아보고 드로잉 표현 및 특성과 관련 작가, 선행 연구 고찰을 통해 연구자의 연구 방향에 관련한 시사점들을 도출하였다. 제 3장에서는 컨투어 드로잉의 개념과 교육적 의의를 제시하였고 다양한 컨투어 드로잉 기법에 대해 알아보았으며 제 4장에서는 컨투어 드로잉을 활용한 수업지도안을 제시하였다. 본 연구에 제시된 1차시 수업지도안은 교육실습 기간 동안 학교 현장에서 실제로 적용된 것이며 비록 짧은 기간이었으나 수업에 대한 평가로서의 설문 조사를 통해 학생들의 마음을 발견하고 매우 긍정적인 변화를 이끌었기에 연구자는 미술교육이 학생들에게 끼치는 영향력이 상당히 크고 깊음을 알게 되었다.
본 연구자는 컨투어 드로잉 중심의 수업을 진행하면서 학생들이 그리기에 대한 두려움과 망설임을 서서히 없애고 그림을 그릴 수 있다는 생각을 표현하는 과정을 지켜보았다. 또한 선행 연구와 수업에 대한 평가로서의 설문 자료와 피드백 과정에서 미술의 기초라 여기는 단순한 드로잉 수업을 좀 더 다양하고 독특하게 접근해 간다면 학생들은 스스로 미술에 대한 기대감을 높이며 자신감 있는 미술 활동에 임할 거라는 확신을 얻었고 효과적인 드로잉 지도 방안이 지속적으로 연구되어 학교 현장에서 미술을 좋아하고 즐기는 학생들이 많아지길 기대한다.
Today's art is not just about expressing and moving objects the same way. And I think that in order to do these things, you need to be interested in art in order to be able to do it. The researchers proposed a method of teaching and learning to create and sustain students' interest through contest d...
Today's art is not just about expressing and moving objects the same way. And I think that in order to do these things, you need to be interested in art in order to be able to do it. The researchers proposed a method of teaching and learning to create and sustain students' interest through contest drawing to create motivation, create interest in art, and break stereotypes about drawing well. Using the advantages of Contour Drawing, we studied drawing under the theme of easy-to-access drawing in material or expression methods, and hope that various activities will be approached and tried to connect with the learner's inner world, allowing him to look at himself or observe others during the art activities. I started this study with the aim of making drawing the basis of art class more fun and easy art activities, and making art a class where students can have a good time, and I think the most basic and important purpose is to make art education enjoy the joys of real life. For these studies, Chapter 1 first considered the purpose and necessity of the study, the contents and methods of the study, and the limitations of the study, and in the theoretical context of Chapter 2, the concept of drawing was explored, and the authors and researchers related to the characteristics of the drawing expression, and the implications of the researchers' research were explored through prior research analysis. Chapter 3 presented the concept and educational significance of the contest drawing and explored the various methods of the contest drawing. And Chapter 4 presents a class guide using concourses drawing. Although the study's instructional guidelines were actually applied at school sites and it was difficult to achieve many results from a single study class, it is worth looking forward to the benefits of this study in that it can help students in a good way because it has positive results through a questionnaire. Through this research, I hope that effective drawing guidance methods will be continuously studied to eliminate fear of painting and create the idea that anyone can paint, thereby raising expectations for art and engaging in confident art activities.
Today's art is not just about expressing and moving objects the same way. And I think that in order to do these things, you need to be interested in art in order to be able to do it. The researchers proposed a method of teaching and learning to create and sustain students' interest through contest drawing to create motivation, create interest in art, and break stereotypes about drawing well. Using the advantages of Contour Drawing, we studied drawing under the theme of easy-to-access drawing in material or expression methods, and hope that various activities will be approached and tried to connect with the learner's inner world, allowing him to look at himself or observe others during the art activities. I started this study with the aim of making drawing the basis of art class more fun and easy art activities, and making art a class where students can have a good time, and I think the most basic and important purpose is to make art education enjoy the joys of real life. For these studies, Chapter 1 first considered the purpose and necessity of the study, the contents and methods of the study, and the limitations of the study, and in the theoretical context of Chapter 2, the concept of drawing was explored, and the authors and researchers related to the characteristics of the drawing expression, and the implications of the researchers' research were explored through prior research analysis. Chapter 3 presented the concept and educational significance of the contest drawing and explored the various methods of the contest drawing. And Chapter 4 presents a class guide using concourses drawing. Although the study's instructional guidelines were actually applied at school sites and it was difficult to achieve many results from a single study class, it is worth looking forward to the benefits of this study in that it can help students in a good way because it has positive results through a questionnaire. Through this research, I hope that effective drawing guidance methods will be continuously studied to eliminate fear of painting and create the idea that anyone can paint, thereby raising expectations for art and engaging in confident art activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.