본 논문에서는 중·고등학생들을 대상으로 수학 불안 요인에 관한 분석을 위하여, (1) 중·고등학생에 따른 수학 불안 요인, (2) 성별에 따른 수학 불안 요인, (3) 학업성취도에 따른 수학 불안 요인은 무엇이며 불안 정도에는 어떠한 차이가 있는지를 연구했다. 이를 위하여 서울시 관악구, 동작구 소재의 중·고등학교와 경기도 광명시 소재의 고등학교를 선정하여 설문조사를 실시했고, SPSS 프로그램을 사용하여 통계분석을 진행하였으며 평균차이와 ...
본 논문에서는 중·고등학생들을 대상으로 수학 불안 요인에 관한 분석을 위하여, (1) 중·고등학생에 따른 수학 불안 요인, (2) 성별에 따른 수학 불안 요인, (3) 학업성취도에 따른 수학 불안 요인은 무엇이며 불안 정도에는 어떠한 차이가 있는지를 연구했다. 이를 위하여 서울시 관악구, 동작구 소재의 중·고등학교와 경기도 광명시 소재의 고등학교를 선정하여 설문조사를 실시했고, SPSS 프로그램을 사용하여 통계분석을 진행하였으며 평균차이와 유의확률을 분석하였다. 설문조사의 결과는 모든 학생들은 수학 불안 요인들 중 시험 불안 요인이 가장 크게 나타났으며 중·고등학교에 따른 수학 불안과 성별에 따른 수학 불안 그리고 학업성취도에 따른 수학 불안 모두 수학 불안 정도의 평균이 유의한 차이가 있었다. 이런 결과를 토대로 학생들의 수학 불안 요인을 파악하여 구체적인 해결방법을 모색하여 학생들의 수학 학습에 긍정적이고 적극적인 모습을 가질 수 있도록 하여 수학 불안을 줄이는데 목적이 있다.
본 논문에서는 중·고등학생들을 대상으로 수학 불안 요인에 관한 분석을 위하여, (1) 중·고등학생에 따른 수학 불안 요인, (2) 성별에 따른 수학 불안 요인, (3) 학업성취도에 따른 수학 불안 요인은 무엇이며 불안 정도에는 어떠한 차이가 있는지를 연구했다. 이를 위하여 서울시 관악구, 동작구 소재의 중·고등학교와 경기도 광명시 소재의 고등학교를 선정하여 설문조사를 실시했고, SPSS 프로그램을 사용하여 통계분석을 진행하였으며 평균차이와 유의확률을 분석하였다. 설문조사의 결과는 모든 학생들은 수학 불안 요인들 중 시험 불안 요인이 가장 크게 나타났으며 중·고등학교에 따른 수학 불안과 성별에 따른 수학 불안 그리고 학업성취도에 따른 수학 불안 모두 수학 불안 정도의 평균이 유의한 차이가 있었다. 이런 결과를 토대로 학생들의 수학 불안 요인을 파악하여 구체적인 해결방법을 모색하여 학생들의 수학 학습에 긍정적이고 적극적인 모습을 가질 수 있도록 하여 수학 불안을 줄이는데 목적이 있다.
The purpose of this study is to investigate the factors of mathematics anxiety in middle and high school students. (1) Mathematics anxiety factor according to middle and high school students, (2) Mathematics anxiety factor according to gender, (3) Mathematics anxiety factor according to academic ach...
The purpose of this study is to investigate the factors of mathematics anxiety in middle and high school students. (1) Mathematics anxiety factor according to middle and high school students, (2) Mathematics anxiety factor according to gender, (3) Mathematics anxiety factor according to academic achievement and how they differed in degree of anxiety. For this purpose, we conducted a questionnaire survey of middle and high schools in Gwanak-gu and Dongjak-gu, Gwangmyung city, Gyeonggi-do, and conducted statistical analysis using SPSS program. Based on these results, it is aimed to reduce anxiety of mathematics by grasping the factors of mathematics anxiety of students and seeking concrete solutions to enable students to have a positive view on mathematics learning.
The purpose of this study is to investigate the factors of mathematics anxiety in middle and high school students. (1) Mathematics anxiety factor according to middle and high school students, (2) Mathematics anxiety factor according to gender, (3) Mathematics anxiety factor according to academic achievement and how they differed in degree of anxiety. For this purpose, we conducted a questionnaire survey of middle and high schools in Gwanak-gu and Dongjak-gu, Gwangmyung city, Gyeonggi-do, and conducted statistical analysis using SPSS program. Based on these results, it is aimed to reduce anxiety of mathematics by grasping the factors of mathematics anxiety of students and seeking concrete solutions to enable students to have a positive view on mathematics learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.