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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
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연구책임자 | 김양분 |
참여연구자 | 남궁지영 , 박경호 , 최인희 , 김미숙 , 강호수 , 최보미 , 이영주 , 송승원 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 | 2016 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 | TRKO201700003929 |
과제고유번호 | 1105011404 |
사업명 | 한국교육개발원 |
DB 구축일자 | 2017-09-20 |
키워드 | 한국교육종단연구2013.교육성장.학업성취. 학교생활행복.진로성숙.인성 변화.Korean Education Longitudinal Study 2013.educational growth.academic achievement.happiness in school life.career maturity.personality change. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201700003929 |
이 연구는『한국교육종단연구2013 』의 3차 년도 데이터 분석 보고서로 “중학생의 교육경험과 교육성취(Ⅰ)”를 주제로『한국교육종단연구2013 』 초등학교 5~6학년 자료(1, 2차 년도)와 중학교 1학년 자료(3차 년도)를 결합하여 수행하였다. 본 연구는 ‘중학생의 교육경험과 성장’에 관한 기초분석과 ‘중학생의 학업성취 변화 영향 요인 탐색’ 및 현재 정책적으로 중요한 ‘중학생의 학교생활행복감, 진로성숙도 및 인성 변화에 영향을 미치는 요인 탐색’에 관한 집중 분석으로 나누어 진행하였다.
Ⅱ장에서는 ‘초·중학생의 교육경
이 연구는『한국교육종단연구2013 』의 3차 년도 데이터 분석 보고서로 “중학생의 교육경험과 교육성취(Ⅰ)”를 주제로『한국교육종단연구2013 』 초등학교 5~6학년 자료(1, 2차 년도)와 중학교 1학년 자료(3차 년도)를 결합하여 수행하였다. 본 연구는 ‘중학생의 교육경험과 성장’에 관한 기초분석과 ‘중학생의 학업성취 변화 영향 요인 탐색’ 및 현재 정책적으로 중요한 ‘중학생의 학교생활행복감, 진로성숙도 및 인성 변화에 영향을 미치는 요인 탐색’에 관한 집중 분석으로 나누어 진행하였다.
Ⅱ장에서는 ‘초·중학생의 교육경험과 성장’을 주제로 가정에서의 교육경험과 지원, 학교 내 교육경험, 학생활동과 시간 활용, 인지적 성취와 비인지적 성취에 대해서 기초 분석을 시행하였다.
분석 결과, 부모의 학업적 지원과 정서적 지원은 초등학교 5, 6학년 때와 마찬가지로 모두 보통수준 이상으로 나타났으며 전년도에 비해 다소 증가해 우리나라 부모들의 자녀 교육에 대한 지원은 초등학교에서 중학교로의 이행 과정에서도 대체로 적극적인 모습으로 지속되고 있었다. 빈도분석 결과 전체 자녀에 대한 월평균 교육비 지출이 100만원을 넘어간다고 응답한 경우가 가장 많았고, 80%가 넘는 학생이 사교육을 받고 있다고 응답하였으며 이는 초등학교 때(5학년: 82.27%,6학년: 82.91%)보다 약간 감소한 것이다. 사교육 참여 학생은 중학교 진학 후 사교육비가 전반적으로 증가한 것으로 나타났으며 아버지의 교육수준이 높은 학생일수록 교과별 사교육비 지출이 높았다.
학교 내 교육 경험에 해당하는 수업이해도는 중학교에 와서 초등학교 때보다 감소하였으나 수업집중도는 증가하였다. 대체로 읍·면지역 학생들의 수업이해도가 상대적으로 낮았고, 아버지의 교육수준이 높을수록 수업이해도가 높게 나타났다. 성별로 구분하여 수업이해도를 분석해 본 결과, 국어와 영어는 여학생이, 수학은 남학생이 상대적으로 수업이해도가 높았다. 이에 비해 수업집중도는 수학에서만 남학생이 여학생보다 높았고, 국어와 영어에서는 성별의 차이가 없었다. 지역규모가 크고, 아버지의 교육수준이 높을수록 학생의 수업집중도가 높은 것으로 밝혀졌다. 학생들이 교사들로부터 느끼는 성취압력은 초등학교 때보다 중학교에 와서 다소 증가하였다. 남학생이 여학생보다 성취압력을 강하게 느끼고 있었으며, 아버지의 교육수준이 높을수록, 지역규모가 클수록 성취압력을 더 강하게 받는 것으로 나타났다.
수업방식에 있어서는 개별화와 상호작용 방식 모두 중학교에 와서 감소한 것으로 드러났고, 여학생이 남학생보다 이 두 수업 방식이 모두 더 감소한 것으로 인식하였다. 아울러 교사에게 느끼는 열의와 교사와의 긍정적인 관계도 중학교에 와서 다소 감소하였다. 초등학교 때와 마찬가지로 중학교 1학년 학생들은 교우관계를 높게 인식하는 편이었고, 학교 내 폭력 정도도 초등학교 때에 비해 늘어나지 않은 것으로 응답했다. 교내 폭력에 대해 초등학교 때에는 여학생이 남학생보다 높게 인식하였으나 중학교에 와서는 남학생이 여학생보다 높게 인식하는 것으로 나타났다.
학생 활동과 시간 활용에 있어서 대부분의 중학생들은 스포츠, 학습 등 동아리 활동에 참여하고 있었으며, 자발적 봉사활동 참여율은 중학교에 와서 두 배 이상 급격히 증가하였고 여학생의 경우 그 증가가 더 두드러졌다. 봉사활동에 대한 인식도 초등학교 때보다 더 긍정적으로 변환하였다. 학생 스스로 공부하는 시간과 스스로 운동하는 시간은 초등학교 때 보다 감소한 반면 문자,채팅 등의 통신에 보내는 시간과 게임 및 오락 시간은 각각 하루 2시간 이상 소비하고 있는 것으로 나타났다. 학생의 포부수준과 부모의 교육적 기대 수준은 대학교가 가장 높았으며 그 정도가 전년도보다 증가하였다. 학생의 포부 수준 중 대학원 이상과 전문대학은 감소하는 패턴을 보였으며, 미결정된 포부 또한 감소하여 긍정적인 변화를 보였다. 남학생이 여학생보다, 아버지의 교육수준이 높을수록 학생의 포부수준과 부모의 교육적 기대 수준은 높았다. 인지적인 면에서의 교육성취와 관련해서는 학습 관련 영역의 경우 수직 동등화 척도점수로 측정한 국어, 영어, 수학의 학업성취도의 경우 전년 대비 향상되었고 학년이 올라갈수록 아버지의 학력수준에 따른 학력 격차가 늘어나는 경향을 보였다. 비인지적인 면에서의 교육 성취와 관련해서는 시험스트레스의 경우 전년 대비 증가한 것으로 나타난 반면 교과에 대한 흥미, 내적 동기, 자기효능감, 자기조절전략, 학업자아개념, 학습양식 선호, 진로성숙도 등은 전년 대비 감소한 것으로 나타났다.
Ⅲ장에서는 학교급 변화에 따른 학생들의 학업성취도 점수에 영향을 미치는 중학교 1학년 시기의 요인을 분석하였다. 연구 결과, 학생들의 학업성취도 점수는 초등학교 5학년에서 중학교 1학년까지 증가하고, 중학교 1학년에서 다시 추가적으로 증가되는 것으로 나타났다. 학교급 변화에 따른 학업성취도 점수의 변화에 영향을 미치는 중학교 1학년 변수는 다음과 같다. 개인 가정 배경변수 중에서는 성별의 경우 국어와 영어 과목에서 여학생이 남학생보다 학교급 변화에 따른 학업성취도 점수의 향상 정도가 큰 것으로 나타났다. 가정의 사회·경제적 지위와 부모의 교육기대는 학교급 변화에 따른 국어, 영어, 수학 학업성취도 점수 향상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 부모의 학업적 지원의 경우 국어, 영어, 수학 과목에서 학교급 변화에 따른 학업성취도 점수의 변화에 유의미한 영향을 미치지 않았다.
학습 심리적 특성과 관련해서는 내재적 동기는 수학 과목에서만 학교급 변화에 따른 학업성취도 점수의 변화에 긍정적 영향을 미치는 반면, 외적조절동기는 국어, 영어, 수학 과목 모두 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자기효능감의 경우 영어와 수학 과목에서, 독서향유정도와 시험스트레스는 국어, 영어, 수학 과목에서 긍정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 반면에, 창의성은 국어, 영어, 수학 과목에서 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대인관계와 관련해서는 교사와의 관계의 경우 학교급 변화에 따른 영어 학업성취도 변화에, 교우관계는 국어, 영어, 수학과목의 학교급 변화에 따른 학업성취도의 변화에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 규칙준수의 경우 국어, 영어, 수학 과목에서 긍정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 교과활동과 관련해서는 수업태도가 국어와 영어 과목에서 학교급 변화에 따른 학업성취도 점수 향상에 긍정적 영향을 끼쳤고, 과목별 수업이해도의 경우 국어, 영어, 수학 과목에서 공통적으로 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 방과 후 활동과 관련해서는 방과후학교 참여 여부와 사교육 참여 여부 모두국어, 영어, 수학 과목에서 공통적으로 유의미한 영향을 미치지 않았다. 이와 더불어 학교와 학원 및 숙제를 제외한 스스로 공부시간이 많을수록 오히려 부정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
학교배경과 관련해서는 사립학교가 공립학교보다 국어, 영어, 수학 과목에서 학교급 변화에 따른 학업성취도 점수의 변화에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 교원 1인당 학생 수가 학교급 변화에 따른 국어, 영어, 수학 학업성취도 변화에 긍정적 영향을 미쳤다. 특히 자유학기제 시행에 참여한 학교가 참여하지 않은 학교보다 학교급 변화에 따른 국어, 영어, 수학 과목의 학업성취도 점수의 향상 정도가 더 큰 것으로 나타났다. 학교교육활동 및 풍토와 관련해서는 교사의 성취압력이 학교급 변화에 따른 수학 성취도 점수의 변화에, 상호작용 수업방식은 학교급 변화에 따른 영어과 성취도의 변화에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 교사 열의와 개별화 수업방식은 국어, 영어, 수학 과목에서 학교급 변화에 따른 학업성취도 점수의 변화에 유의미한 영향을 미치지 않았다.
Ⅳ장에서는 학교급 변화에 따른 학생들의 학교생활행복 영향 요인을 분석하였다. 연구 결과,초등학교 5학년에서 중학교 1학년까지 학생들의 학교생활행복감이 하락하고, 중학교 1학년에서 다시 추가적으로 하락하는 경향을 보였다. 학교급 변화에 따른 학생들의 행복감이 가정의 사회·경제적 지위가 낮을수록 더 긍정적으로 변화하며, 도시지역 소재 학교에 비해 읍·면지역 소재 학교 학생들의 행복감이 더 긍정적으로 변화하는 경향을 보였다. 학습 심리적 특성으로서 중1 시기의 교과 관련 자아효능감은 학교급 변화에 따른 행복감의 변화에 긍정적 영향을, 학업 및 시험부담감은 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대인관계 특성으로서 중1 시기의 교사 및 교우관계가 학교급 변화에 따른 행복감의 변화에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교교육활동과 관련하여 중1 시기 학생의 학교 수업집중도와 개별화 방식의 수업 운영이 학교급 변화에 따른 행복감의 변화에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 중학교의 자유학기제 시행 여부는 학생들의 행복감 변화와 유의미한 관련을 보이지 않았으나, 중학교에서 운영하는 진로 및 직업관련 프로그램의 내실화 정도는 학생들의 학교급 변화에 따른 행복감의 변화에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Ⅴ장에서는 학생들의 진로성숙도(자기이해, 진로계획성)가 초등학교 5학년부터 중학교 1학년까지 어떻게 변화하고, 그 변화와 관련이 있는 부모(가정), 학생, 학교 영역의 배경 및 과정 요인이 무엇인지를 분석하고, 그리고 학생들의 학교소속이 초등학교에서 중학교로 변하는 과정에서 진로성숙도에 영향을 미치는 학교효과를 분석하였다. 연구 결과, 학생들의 진로성숙도는 초등학교 5학년부터 중학교 1학년까지 감소하고, 특히 중학교 1학년 시기에 급격하게 감소하는 것으로 나타났다. 진로성숙도의 하위 영역인 자기이해에서도 동일한 패턴이 관찰되었으나, 진로계획성은 시간에 따라 유의미한 변화가 없었다. 진로성숙도의 영향요인을 보면, 학생들의 진로성숙은 부모의 배경보다는 과정변수들에 의해서 더 영향을 받는 것으로 나타났다. 부모의 직업지위, 교육수준, 가구소득과 같은 부모의 배경변수들은 진로성숙도와 하위 요인에 유의미한 영향을 미치지 못하였지만, 부모과정 변수 중 자녀가 인식한 부모의 학업적 지원, 부모-자녀 간 상호작용,부모의 허용적 양육태도는 학생들의 진로성숙도와 하위 요인에 동일하게 긍정적인 영향을 미쳤다. 학생의 배경변수인 성별과 학업성취도에 따른 결과를 보면, 여학생들이 남학생들에 비해서 진로성숙도가 더 낮고, 학업성취도와 진로성숙도 간에는 부적인 관계가 있는 것으로 나타났다.
교육포부, 창의성, 자아개념, 공동체 의식, 규칙준수, 자기관리, 독서향유, 운동시간, 교우관계와 같은 학생과정 변수들은 진로성숙도와 2개의 하위요인에 일관되게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 공부시간의 경우 진로성숙도와 진로계획성에는 긍정적인 영향을 미쳤지만,자기이해와는 유의미한 관계가 없었다. 학교 소재지의 지역규모와 같은 학교 수준의 배경변수는 진로성숙도에 유의미한 영향을 미치지 않았지만, 과정변수 중 학생들의 봉사활동과 교사열의에 대한 인식은 진로성숙도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 추가적으로 중학교 1학년 시기의 진로성숙도의 변화에 영향을 미치는 요인 탐색하였는데, 중학교 1학년 시기에 진로성숙도가 더 급격하게 감소함에도 불구하고, 부모의 정서적 지원이 높고 학생들의 학교에서 제공되는 진학 및 진로지도에 대한 만족도가 높을수록 중학교 1학년 시기에 진로성숙도가 감소되는 정도가 완화되는 것으로 나타났다. 마지막으로 학교효과 분석 결과, 초등학교 5학년 시점에서의 무선효과의 분산은 전체 분산의 5.1%~6.2%를 설명하는 것으로 나타났으나, 1년이 지난 후인 6학년에서는 초등학교 무선효과의 분산은 전체 분산의 1.9%~2.5%로 감소하였다. 학생들이 중학교에 진학한 이후에는 초등학교의 무선효과는 전체 분산의 0.4%~0.6%를 설명하고, 중학교의 무선효과는 전체 분산의 3.7%~4.2%를 차지했다. 이러한 결과는 초등학교의 학교효과는 시간이 지남에 따라 점차 감소하고, 학생들은 현재 재학하고 있는 중학교의 영향을 더 많이 받게 된다는 것을 의미한다.
Ⅵ장에서는 학생들의 규칙준수, 봉사활동인식, 공동체의식, 다문화수용성 그리고 이를 포괄하는 인성이 초등학교 5학년부터 중학교 1학년까지 어떻게 변화하는지 탐색하기 위해 위의 각 변인들의 연평균성장률을 추정하였고, 부모의 학업관여가 이러한 인성의 연평균성장률에 영향을 주는지 분석한 뒤, 부모의 학업관여를 통제한 상태에서 인성 및 그 하위요인에 영향을 주는 학생·가정·학교 특성을 분석하였다. 연구 결과, 규칙준수, 봉사활동인식, 공동체의식, 다문화수용성 그리고 이를 포괄하는 인성은 학년이 높아질수록 일관되게 상승하는 것으로 나타났다. 연도와 부모의 학업관여 상호작용은 봉사활동인식을 제외하고 규칙준수, 공동체의식, 다문화수용성, 인성에 부적인 영향을 미쳤다. 자유학기제 연구학교로 참여했거나 자유학기제 희망학교에 재학 중인 학생은 그렇지 않은 학생에 비해 규칙준수, 봉사활동인식, 공동체의식, 그리고 인성이 더 높았으나,다문화수용성은 자유학기제 희망학교에 재학 중인 학생이 그렇지 않은 학생에 비해 낮은 것으로 나타났다. 수업 시 이루어지는 개별화된 접근과 상호작용, 교사가 학생에게 주는 학업성취에 대한 압력, 그리고 교사와 학생의 관계 등은 규칙준수, 봉사활동인식, 공동체의식, 다문화수용성 그리고 이를 포괄하는 인성에 대해 일관되게 긍정적인 영향을 끼쳤다. 학생들 간에 돈이나 물건을 빼앗는 일 등으로 측정한 학교 내 폭력 정도는 규칙준수, 봉사활동인식, 공동체의식, 다문화수용성 그리고 이를 포괄하는 인성에 대해 일관되게 부적인 영향을 미쳤다. 특별시 소재 학교에 재학 중인 학생들에 비해 중·소도시와 읍·면지역 학생들이 규칙준수, 봉사활동인식, 공동체의식,다문화수용성 그리고 이를 포괄하는 인성이 일관되게 낮은 것으로 나타났다. 대도시 소재 학교에 재학 중인 학생은 특별시 학생들과 비교할 때 규칙준수, 봉사활동인식, 인성이 낮은 것으로 나타났다. 또한 국, 영, 수 수직척도점수를 평균한 학업성취도는 공동체의식을 제외하고 규칙준수,봉사활동인식, 다문화수용성, 그리고 인성에 긍정적인 영향을 주었으나 회귀계수는 미미한 것으로 나타났다. 학업스트레스의 경우 규칙준수, 공동체의식 그리고 인성에 부정적인 영향을 주었다. 휴대전화 중독 정도는 규칙준수, 봉사활동인식, 공동체의식, 다문화수용성, 그리고 이를 포괄하는 인성에 일관되게 부적인 영향을 미쳤다. 이와는 대조적으로 운동시간과 교우관계, 학교/학급 임원 경험, 부모-자녀 상호작용은 규칙준수, 봉사활동인식, 공동체의식, 다문화수용성, 그리고 이를 포괄하는 인성에 일관되게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구 결과에 근거하여 도출된 정책 제언을 요약하면 다음과 같다. 중학교 진학에 따른 학생들의 학업성취도 향상과 관련해서는 우선 학업성취의 개념이 지적 능력 중심에서 21세기 인재가 갖추어야 할 핵심역량 중심으로 변화해야 하고, 이러한 새로운 개념의 학업성취와 기초지식으로서의 학업성취와의 관계가 규명되어야 한다. 학업성취도 향상을 위한 구체적인 방안으로는 학생들이 가정환경 특성으로 인한 학업 상의 어려움을 보상하기 위한 정책을 지속적으로 운영하되 여러 정부부처와 지방자치단체 그리고 민간기관에서 산발적으로 이루어지고 있는 정책을 연계하여 지속적으로 관리하는 시스템의 구축이 필요하다. 이와 더불어 중학교 진학 이후 시험에 대한 불안과 낮아지는 학습 심리적 특성을 지원해 주는 학생 적응 프로그램이 제공되어야 하고, DSL을 이용한 수준별·단계별 독서교육이 활성화와 더불어 사회적 자본으로서의 교사와의 관계와 교우관계 등을 재음미할 필요가 있다. 무엇보다 학업성취 향상에 사교육이 효과가 없음을 인지시키고, 스스로 공부하는 방법을 단계별로 지도하여 자기주도 학습능력을 높여 미래 사회에 필요한 기초능력을 함양할 필요가 있다. 사립학교의 효과에 관한 추후 연구도 필요하다. 중학교 자유학기제 정책과 관해서는 핵심역량 중심의 학력 증진을 위한 학생 참여형 수업에 대한 지원이 필요하며 자유학기제 정책 시행 후 정책의 종단적 효과를 살펴볼 필요가 있다. 학생들의 교과 수업 이해도를 높이고 학교교육력을 강화하는 방안도 중학생의 학업성취도의 향상을 위해 요구된다.
학생들의 행복감 증진을 위해서는 학생들의 학습 심리적 역량과 사회적 역량을 강화하기 위한 방안을 마련하고, 바람직한 학업 풍토를 조성할 뿐만 아니라 학생의 수준과 능력을 고려한 맞춤형 수업이 운영되어야 한다. 이와 더불어 중학교의 자유학기제 정책과 연계한 진로교육 프로그램을 내실 있게 운영할 필요가 있다.
진로성숙도를 향상시키기 위해서는 중학교에서의 진로교육은 중학생의 특성에 대한 깊은 이해를 바탕으로 해야 한다는 점을 전제로 하여 부모의 역할 및 진로 성숙도에 영향을 끼치는 학생과정요인의 중요성을 인식하고 이를 적극적으로 활용하는 진로교육이 이루어져야 한다. 뿐만 아니라 학생들의 봉사활동에 대한 인식을 제고하고, 교사들의 열의를 진작할 수 있는 바람직한 학교분위기 조성과 학교에서의 진로교육의 다양화와 학생들의 진로교육 만족도를 높이기 위한 노력이 필요하다. 이와 더불어 진로교육에 있어서 학교 간 차이를 해소할 수 있는 지원이 요구된다.
인성 향상을 위해서는 인성에 대한 정책을 마련할 때 하위 요인별로 세분화하여 현재 수준을 파악하고 하위 요인별 세부과제를 설정하여 접근해야 한다. 이와 더불어 부모의 학업관여가 학생의 인성발달에 상충되지 않도록 연령대별 부모교육 프로그램이 마련될 필요가 있고, 인성교육의 효과를 배가하기 위해 유관 교육정책과의 연계가 고려되어야 한다. 학교 및 교실에서 인성교육의 핵심 주체가 교사라는 것은 의문의 여지가 없으며 교사의 적극적인 노력과 동참을 요구하기 위해서는 학급당 학생 수에 대한 감축이 중요하고, 인성교육 관련 인력, 예산 배정에 있어 중·소도시나 읍·면지역에 대한 우선적인 고려가 요구된다. 가정, 학교, 사회에서 성적이 좋은 학생에 못지않게 인성이 훌륭한 학생에 대한 명시적·암묵적 보상체계가 지금보다 더 잘 작동되어야 하고, 휴대전화 중독을 인성교육 범주 안에 포함하여 이에 대한 대안 마련을 검토할 필요가 있다.
( 출처: 연구요약 )
As the third year's data analysis report of 「Korean Education Longitudinal Study 2013」,this study focused on middle school students' educational experiences and achievements.
By combining the 1st and 2nd year data from the 5th to 6th grade in elementary
As the third year's data analysis report of 「Korean Education Longitudinal Study 2013」,this study focused on middle school students' educational experiences and achievements.
By combining the 1st and 2nd year data from the 5th to 6th grade in elementary schools and the 3rd year data from 1st grade in middle schools of 「Korean Education Longitudinal Study 2013」, this study comprises of two parts: the basic analysis on educational experiences and achievements of middle school students, and the in-depth analysis on factors affecting changes in 1) academic achievement, 2) happiness in school life, 3) career maturity, and 4) personality of middle school students.
In Chapter II, we addressed 'educational experience and growth of elementary and middle school students,' that focused on educational experience and support from family; educational experiences at school; student activities and time management; and cognitive and non-cognitive achievements. With respect to educational experience and support from family, both academic and emotional support from parents for 7th grade students were higher than the basic levels as similar with the results of 5th and 6th grades in elementary school. It represented the active attitude of Korean parents' educational support for their children from elementary to middle schools. In terms of frequency analysis, the most common response about average monthly education expenditure for all children was more than one million won, and students participating in private education were more than 80%, which was slightly decreased than in elementary school (5th grade: 82.27%, 6th grade: 82.91%). Private education expenses were increased after transition from elementary to middle school, and students whose fathers' educational levels were higher spent more private education expenditures for each subject.
Regarding educational experiences at school, although understanding score in class was lower in middle school than elementary school on average, concentration score in class was higher in middle school than elementary school on average. Furthermore, understanding score in class was relatively lower in rural areas than the other regions, and students whose fathers' educational levels were higher showed higher understanding score in class. Moreover, female students showed higher achievement scores than male students in Korean and English whereas male students were higher achievement scores than female students in mathematics. Although concentration scores of male students in mathematics class was higher than those of female student on average, there was no gender difference in concentration scores in Korean and English. As the regional size becomes larger and father's educational level is higher, concentration score in class tended to be higher. Achievement pressure from teachers was somewhat increased in middle school than elementary school. Male students were more likely to feel stronger achievement pressure than female students did, and students in larger regional sizes and having a father who earned higher educational degree tended to feel stronger achievement pressure.
Concerning teaching methods, both personalized and interactive methods were reduced in middle school, and female students recognized to be more decreased in both teaching methods than male students did. In addition, teachers' enthusiasm and positive relationship with teachers were reduced in middle school. As similar in elementary school, first graders in middle school highly recognized relationships with friends, and they responded that the degree of violence in school was not increased compared to elementary school. While female students recognized violence in school higher than male students did in elementary school, male students recognized it higher than female students in middle school.
As to student activities and time management, most middle school students tended to participate in extracurricular activities such as sports, learning and so on. Also, the participation rate of voluntary service was more than twice as high as elementary school, and especially it was more noticeable to female students. Awareness about voluntary service was converted more positively than in elementary school. Whereas students' time to study by themselves and time to exercise were decreased in middle school than in elementary school, students tended to spend more than two hours a day to communicate by text messages and online chatting, and playing games and entertainment. Students' aspirations and parents' educational expectations were the highest for Bachelor’s degree. In regard to students' aspiration levels, above graduate schools and colleges, and undecided aspirations showed decreasing patterns. Male students' aspirations and their parents' educational expectations were higher than female students. As fathers' educational levels were higher,students' aspirations and their parents' educational expectations tended to be higher.
In terms of educational achievement in the cognitive aspects, academic achievement in Korean, English and math as measured by the vertical equating scale scores were improved than the previous year, and achievement gap by fathers' educational levels was increased as students moved from elementary to middle schools. About the educational achievement in the noncognitive facets, while test stress was increased compared to the previous year, interest in subjects, intrinsic motivation, self-efficacy, self-regulation strategies, academic self-concept, preferences of learning style, and career maturity were decreased compared to the previous year.
In Chapter Ⅲ, we investigated family, student and school factors in 7th grade affecting student achievement growth according to the transition from elementary to middle schools.
The results showed that student achievement average scores were increased from 5th grade to 7th grade and there was an additional achievement score increase in 7th grade. We also found that not only student level variables including family background and psychological facets but also school level variables reflecting school background and school climate were related to achievement growth in 7th grade according to the transition from elementary to middle schools. With respect to student level factors, female students showed a greater achievement growth than male students in Korean and English. Whereas socio-economic status and educational expectations of parents were appeared to have positive effects on achievement growth in English and math, the academic support of parents had no significant effect on achievement growth in Korean, English and mathematics.
Furthermore, while intrinsic motivation showed a positive effect only on achievement growth in mathematics, external regulation motivation had negative effects on achievement growth in all Korean, English and math. Self-efficacy was positively related to achievement growth in English and mathematics, and enjoyment of reading and test stress had a positive impact on achievement growth in all Korean, English and math. On the other hand, creativity had negative impacts on achievement growth in Korean, English and math. Moreover, relationship with teachers showed a negative effect on the changes of achievement growth in English, and relationship with friends were showing negative effects on achievement growth in Korean, English and math. Observance of rules were positively related to achievement growth in Korean, English, and mathematics. By the same token, class attitude showed positive impacts on achievement growth in Korean and English, and understanding in class by each subject had positive impacts commonly on achievement growth in Korean, English and mathematics. Regarding after-school activities, both participation in after-school classes and private education participation showed no significant impact on achievement growth in Korean, English and mathematics. In addition, as self-study time except school, private educational institute and homework was longer, it was negatively related to achievement growth in Korean, English and mathematics.
With regard to school level factors, school background and school climate were correlated with achievement growth. The numbers of students per teacher were appeared to give a positive influence on achievement growth in Korean, English and mathematics. In particular, private schools showed a greater achievement growth than public schools in Korean, English and mathematics. Further, schools which participated in exam-free semester system showed greater achievement growth in Korean, English and mathematics than schools which did not participated in exam-free semester system. Regarding school climate, achievement pressure of teachers showed a positive impact on achievement growth in math achievement scores, and interactive teaching method had a positive impact on achievement growth in English achievement scores. On the other hand, teachers' enthusiasm and personalized teaching methods had no significant effect on achievement growth in Korean, English and math.
In chapter Ⅳ, we explored family, student and school factors in 7th grade affecting students' happiness in school life according to the transition from elementary to middle schools. The results of the analysis shows that students' happiness in school life was decreased from 5th grade to 7th grade and there was an additional decrease in students' happiness in 7th grade. Regarding student variables, a student with lower SES showed a greater happiness rate of change than a student with higher SES by the transition from elementary to middle school. Furthermore, Subject-related self-efficacy at 7th grade showed a positive impact on happiness rate of change, and academic and test pressures had negative impacts on happiness rate of change. Relationships with teachers and friends were shown to have positive impacts on happiness rate of change. With regard to the educational activities in school, concentration in class and personalized teaching method at 7th grade had positive effects on happiness rate of change. In terms of school variables, students in rural areas showed a greater happiness rate of change than a students in cities. Additionally, schools which participated in exam-free semester system research or did not participate had no significant relationship with happiness rate of change. However, the substantiality of career and job-related programs operated by middle school had a positive effect on happiness rate of change.
In chapter V, we examined how students' career maturity (self-understanding, career plan) was changed from 5th to 7th grade, the background and process factors in parent(family), student and school characteristics which were related with the changes, and school effectiveness affecting the career maturity in transition from elementary to middle schools. The results showed that students' career maturity was decreased from 5th grade to 7th grade, and in particular, it was sharply reduced at 7th grade. While the same pattern was observed in the self-understanding, which was one of sub-factors of career maturity, career plan had no significant change over time. Moreover, career maturity of students tended to be affected by the process variables than parents' backgrounds.
While parents' background variables such as occupational status, educational level and family income showed no significant effect on career maturity and the sub-factors, parents' educational support, interaction between parents and children, and parents' maternal attitude which children recognized among parents' process variables were having an equally positive effect on students' career maturity and sub-factors. In regard to student background variables, female students showed lower career maturity than male students, and there was a negative relationship between academic achievement and career maturity. Student process variables, such as educational aspirations, creativity, self-concept, a sense of community, rule compliance, self-management, enjoyment of reading, time for excercise, relationship with friends, had positive impacts on career maturity and two sub-factors.
Whereas the time to study had a positive effect on career maturity and career plan, it was not related to the relationship with self-understanding. While school background variables such as regional sizes where schools located showed no significant effect on career maturity, students' voluntary activities and teachers' enthusiasm recognized by students among process variables had significantly positive effects on career maturity.
In addition, although career maturity was more sharply decreased in 7th grade, the degree of decline in career maturity was eased off when parents' emotional support and students' satisfaction toward career guidance offered by schools were higher at 7th grade. Finally, the results of the school effectiveness showed that the variance of random effects explained 5.1% ~ 6.2% of the total variance at 5th grade. However, after one year, the variance of random effects in elementary school explained 1.9% ~ 2.5% of the total variance at 6th grade. After students moved to middle school, the random effects of elementary school explained 0.4% ~ 0.6% of the total variance, and the random effects of middle school took up 3.7% ~ 4.2% of the total variance. These results indicated that the school effectiveness of elementary school was gradually reduced by time, and that students were more influenced by their current schools.
In Chapter Ⅵ, we explored how students' rule compliance, volunteer service recognition,a sense of community, multicultural acceptability and personality were changed from 5th to 7th grade. In particular, we estimated the annual growth rate of each variable. Then,we analyzed how parents' academic involvement affected the average annual growth rates of personalities, characteristics of students, family and school affecting personality.
Furthermore, after controlling for parents' academic involvement, we investigated student, family, and school variables affecting sub-factors. The findings showed that rule compliance, voluntary service recognition, a sense of community, multicultural acceptability and personality combining these four factors were increased from 5th grade to 7th grade.
Interaction between year and parents' academic involvement showed negative effects on rule compliance, a sense of community, multicultural acceptability and personality combining those factors except voluntary service recognition. Students in schools which participated in exam-free semester program tended to have higher rule compliance, volunteer service recognition, a sense of community and personality combining those factors than those in schools which did not participate in exam-free semester program.
However, students in schools which participated in exam-free semester program tended to have lower multicultural acceptability than those in schools which did not participate in exam-free semester program. Moreover, both individualized and interactive teaching approach, teachers' pressure for academic achievement, and the relationship between teachers and students had positive effects on rule compliance, volunteer service recognition, a sense of community, multicultural acceptability and personality combining those factors.
Violence in schools had negative impacts on rule compliance, volunteer service recognition, a sense of community, multicultural acceptability and personality including those factors.
Students attending schools in small or medium-sized cities and rural areas tended to have lower degrees of rule compliance, volunteer service recognition, a sense of community, multicultural acceptability and personality including those factors than students in Seoul.
Students attending schools in metropolitan cities tended to have lower degrees of rule compliance, volunteer service recognition and personality than students in Seoul. Also, academic achievement by taking an average of vertical scale scores in Korean, English and mathematics had a positive effect on rule compliance, volunteer service recognition, multicultural acceptability and personality including those factors, except a sense of community, whose regression coefficient was very small. Additionally, academic stress showed negative impacts on rule compliance, multicultural acceptability and personality.
The degree of mobile phone addiction had negative impacts on rule compliance, volunteer service recognition, a sense of community, multicultural acceptability and personality including those factors. However, time to exercise, relationship with friends, experience of leadership in class and school, and parent-child interaction had positive impacts on rule compliance, volunteer service recognition, multicultural acceptability and personality including those factors.
Based on the results of this study, we provide useful policy implications as follows.
With respect to students' improvements of academic achievement as students advanced to middle school, the concept of academic achievement should be changed from intellectual capacity to key competences of the 21st century talent, and the relationship between academic achievement as the new concept and as basic knowledges should be identified.
Furthermore, the policies to compensate students' academic difficulties caused by family backgrounds should be operated consistently. In particular, the system which connect and consistently manage the policies implementing sporadically in various government departments, local governments and civilian departments should be established. Moreover,students' adaptation programs to support their test anxiety and learning-psychological characteristics should be provided. Also, in addition to activating reading education by levels and steps using DSL, it is necessary to reexamine the relationships with teachers and friends as social capitals. Notably, given the no effect of private education on academic achievement, policy makers and school reformer need to consider how to enhance self-directed learning skills for cultivating the basic skills for future society. In conjunction with the results of this study, future research should pay attention to further exploring the effect of private schools and the policy of exam-free semester system in middle school.
Specifically, about the policy of exam-free semester, classes focusing on students'participation activities should be supported to enhance academic abilities aimed to improve key competences, and it is necessary to investigate longitudinal effects of exam-free semester system after implementing the policy. Finally, measures to enhance students' class understanding of subjects and educative power of schooling are also required to improve academic achievements of middle school students.
In order to enhance happiness of students, plans to enhance students'learning-psychological competence and social competence should be prepared, and customized classes should be operated considering students' levels and abilities as well as creating the desired academic climate. In addition, there is a need to operate career training programs substantially in connection with the exam-free semester policy.
In light of the career maturity, it is necessary to recognize the importance of students'process variables and operate the career education by utilizing them actively on the assumption which career education in middle school should be based on the deep understanding for middle school students' characteristics. Besides, efforts are necessary to enhance the students' awareness of voluntary activities, to create the desirable school atmosphere to stimulate teachers' enthusiasm, to diversify the career education in schools,and to increase students' satisfaction of career education in schools. In addition, on the career education, supports are required to reduce the gap between schools.
As to the policies for improving students' personality, it is necessary to determine the current students' personality level by subdividing the sub-factors, and it should be approached by setting up detailed assignment according to specific sub-factors. In addition,education programs for parents by the age group need to be prepared to void conflicts between students' personality development and parents' academic involvement.
Furthermore, connenction with related educational policies should be considered in order to multiply the effectiveness of personality education. There is no question about that the core subjects of personality education in schools and classroom are teachers. Indeed, to require the active commitment and participation of teachers, it is important to reduce the number of students per class, and it is necessary to consider small- and mid-size cities and rural areas by priority on determining personality education-related personnel and budget. Explicit and tacit compensation systems for students with good personality as well as high achievement score should be operated well in home, school, and society, and it is necessary to review alternative plans by including mobile phone addiction to personality education.
( 출처 : Abstracts )
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