본 연구는 국가적인 차원에서 진행된 유아교육 공공성을 기본으로 공공성이 실제 적용되는 어린이집과 유치원 교원의 공공성에 대한 인식을 미시적 차원으로 살펴보는 것이다. 이를 바탕으로 어린이집과 유치원 현장에서 적용되고 있는 유아교육 공공성에 대한 현주소를 알고 그에 맞는 공공성 방향을 재고하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구 문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식에 따른 요구는 무엇인가?
이에 본 연구에서는 2019년 4월부터 5월까지 약 2개월 동안 서울 경기 인천지역의 어린이집 및 유치원에 근무하고 있는 원장 7명과 교사 8명을 대상으로 ...
본 연구는 국가적인 차원에서 진행된 유아교육 공공성을 기본으로 공공성이 실제 적용되는 어린이집과 유치원 교원의 공공성에 대한 인식을 미시적 차원으로 살펴보는 것이다. 이를 바탕으로 어린이집과 유치원 현장에서 적용되고 있는 유아교육 공공성에 대한 현주소를 알고 그에 맞는 공공성 방향을 재고하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구 문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식에 따른 요구는 무엇인가?
이에 본 연구에서는 2019년 4월부터 5월까지 약 2개월 동안 서울 경기 인천지역의 어린이집 및 유치원에 근무하고 있는 원장 7명과 교사 8명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 그룹 인터뷰의 분석 결과와 주요 내용을 연구 문제별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식을 분석한 결과, 유아교육 공공성의 개념을 국가에 관련된 것, 모든 사람에게 관련된 것이라고 인식하였으며 명확하게 함의하기 어려운 개념이라고 인식하고 있었다. 또한, 교육을 받을 권리와 교육 기회의 균등이 공공성을 포함하는 개념이라고 인식하였다. 구성요소별 인식을 살펴보면 정부 관련성에 관해서는 유아교육 공공성에서 정부의 개입이 필요하지만 그에 따른 내재적 공공성의 부재, 국가 주도적이며 복종을 강요하는 정부, 언론의 여론 몰이, 정치적 개입, 대안이 없는 일방적 시행, 보편성과 자주성의 딜레마, 급박한 정책 시행에 따른 불안감, 현장 전문가로서 설 곳 없는 현실 등에 대한 문제점을 인식하고 있었다. 형평성에 어긋나는 동일한 지원, 공공성의 수혜자인 유아가 없는 공공성, 공공성이 아닌 규제를 위한 점검과 평가, 실효성 없는 정보공시, 현장 전문가로서 개인적 공공성 확립의 필요성을 인식하고 있었다. 둘째, 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식에 따른 요구는 현시대에 맞는 공공성의 재정립, 유아교육 공공성 증진에 대한 홍보와 이해, 민주적 절차와 합의에 의한 진행, 유아교육기관에 대한 다양한 지원, 부모들의 참여 강화, 해외의 공공성 사례를 통한 벤치마킹의 필요로 나타났다. 이를 위해서 사회 전반에 걸친 인식의 전환과 기반이 형성되어야 한다고 요구하였다.
이상의 결과를 바탕으로 유아교육 공공성에 대한 어린이집 및 유치원 교원의 인식과 인식에 따른 요구를 살펴보았다. 이러한 인식과 인식에 따른 요구를 바탕으로 유아교육 공공성에 대한 현주소를 알고 앞으로의 방향에 실질적인 정보를 주는 기초자료를 제공할 것이다.
본 연구는 국가적인 차원에서 진행된 유아교육 공공성을 기본으로 공공성이 실제 적용되는 어린이집과 유치원 교원의 공공성에 대한 인식을 미시적 차원으로 살펴보는 것이다. 이를 바탕으로 어린이집과 유치원 현장에서 적용되고 있는 유아교육 공공성에 대한 현주소를 알고 그에 맞는 공공성 방향을 재고하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구 문제를 선정하였다.
연구문제 1. 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식에 따른 요구는 무엇인가?
이에 본 연구에서는 2019년 4월부터 5월까지 약 2개월 동안 서울 경기 인천지역의 어린이집 및 유치원에 근무하고 있는 원장 7명과 교사 8명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 그룹 인터뷰의 분석 결과와 주요 내용을 연구 문제별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식을 분석한 결과, 유아교육 공공성의 개념을 국가에 관련된 것, 모든 사람에게 관련된 것이라고 인식하였으며 명확하게 함의하기 어려운 개념이라고 인식하고 있었다. 또한, 교육을 받을 권리와 교육 기회의 균등이 공공성을 포함하는 개념이라고 인식하였다. 구성요소별 인식을 살펴보면 정부 관련성에 관해서는 유아교육 공공성에서 정부의 개입이 필요하지만 그에 따른 내재적 공공성의 부재, 국가 주도적이며 복종을 강요하는 정부, 언론의 여론 몰이, 정치적 개입, 대안이 없는 일방적 시행, 보편성과 자주성의 딜레마, 급박한 정책 시행에 따른 불안감, 현장 전문가로서 설 곳 없는 현실 등에 대한 문제점을 인식하고 있었다. 형평성에 어긋나는 동일한 지원, 공공성의 수혜자인 유아가 없는 공공성, 공공성이 아닌 규제를 위한 점검과 평가, 실효성 없는 정보공시, 현장 전문가로서 개인적 공공성 확립의 필요성을 인식하고 있었다. 둘째, 유아교육 공공성에 대한 어린이집과 유치원 교원의 인식에 따른 요구는 현시대에 맞는 공공성의 재정립, 유아교육 공공성 증진에 대한 홍보와 이해, 민주적 절차와 합의에 의한 진행, 유아교육기관에 대한 다양한 지원, 부모들의 참여 강화, 해외의 공공성 사례를 통한 벤치마킹의 필요로 나타났다. 이를 위해서 사회 전반에 걸친 인식의 전환과 기반이 형성되어야 한다고 요구하였다.
이상의 결과를 바탕으로 유아교육 공공성에 대한 어린이집 및 유치원 교원의 인식과 인식에 따른 요구를 살펴보았다. 이러한 인식과 인식에 따른 요구를 바탕으로 유아교육 공공성에 대한 현주소를 알고 앞으로의 방향에 실질적인 정보를 주는 기초자료를 제공할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the child care center and kindergarten teachers’ perception on the publicness in early childhood education. To accomplish the purpose, the following research questions were suggested:
1. What are the perceptions of the child care center and kinde...
The purpose of this study is to investigate the child care center and kindergarten teachers’ perception on the publicness in early childhood education. To accomplish the purpose, the following research questions were suggested:
1. What are the perceptions of the child care center and kindergarten teachers on the publicness in early childhood education? 2. What are the demnds regarding publicness in early childhood education among the child care center and kindergarten teachers.
In this study, the four focus group interviews with 7 director position teachers and 8 teachers from child care centers and kintergartens in Incheon and Seoul from April through May, 2019. The result from the qualitative data set and theemerging themes were as follows:
First, by the participants, the concept of publicness in early childhood education was perceived to be related to a nation and to public, the basic human rights in education, and equity in access and choices despite the concept was not easyto be concensed. Regarding the compositional factors, the interventions by the Government was a major factor but the participants expressed feeling of uncomfortable when they faced the current Korean Government practices regarding the private kindergartenreform. The participants perceived the practices as the state-led, obedient, and top-down transitional plan. Those government plan also produced the dilemma between universality and autonomy in the educational institutions as the public manure, created anxietyof service providers due to imminent policy implementation ignoring the actual working systems in the early childhood education for a decade.
Second, the needs from the participants regarding the publicness in early childhood education were emerged. The participants requested (a) the applications of democratic process and concensus in redefinition of publicness which might suitableand reflecting the actual operational systems, (b) increasing the visibility of publicness in early childhood education, (c) increasing the partnerships with parents, and (d) research the cases from the advanced countries to find the solutions for currentlyfacing conflicts.
The results from this study might be helpful to give valuable information into the academic field in early childhood education. Also the voices from the child care center and kindergarten teachers will provide useful information for the conflictresolution among Korean society in terms of publicness in early childhood education.
The purpose of this study is to investigate the child care center and kindergarten teachers’ perception on the publicness in early childhood education. To accomplish the purpose, the following research questions were suggested:
1. What are the perceptions of the child care center and kindergarten teachers on the publicness in early childhood education? 2. What are the demnds regarding publicness in early childhood education among the child care center and kindergarten teachers.
In this study, the four focus group interviews with 7 director position teachers and 8 teachers from child care centers and kintergartens in Incheon and Seoul from April through May, 2019. The result from the qualitative data set and theemerging themes were as follows:
First, by the participants, the concept of publicness in early childhood education was perceived to be related to a nation and to public, the basic human rights in education, and equity in access and choices despite the concept was not easyto be concensed. Regarding the compositional factors, the interventions by the Government was a major factor but the participants expressed feeling of uncomfortable when they faced the current Korean Government practices regarding the private kindergartenreform. The participants perceived the practices as the state-led, obedient, and top-down transitional plan. Those government plan also produced the dilemma between universality and autonomy in the educational institutions as the public manure, created anxietyof service providers due to imminent policy implementation ignoring the actual working systems in the early childhood education for a decade.
Second, the needs from the participants regarding the publicness in early childhood education were emerged. The participants requested (a) the applications of democratic process and concensus in redefinition of publicness which might suitableand reflecting the actual operational systems, (b) increasing the visibility of publicness in early childhood education, (c) increasing the partnerships with parents, and (d) research the cases from the advanced countries to find the solutions for currentlyfacing conflicts.
The results from this study might be helpful to give valuable information into the academic field in early childhood education. Also the voices from the child care center and kindergarten teachers will provide useful information for the conflictresolution among Korean society in terms of publicness in early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.