본 연구에서는 유아교육기관에서 교사를 대상으로 다문화 가정 유아를 교육하는 교사들의 어려움에 대해 알아봄으로서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사들의 어려움을 해결하고자 다문화 교사 교육의 미래의 방향을 제시하는 기초 자료를 제공하는 목적에 의의 두고 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구문제를 선정 하였다.
연구문제 1. 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사의 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사의 요구는 무엇인가?
본 연구의 2018년 11월 초 연구 참여자들의 자발적 참여 동의를 받아 연구 참여자를 선정하였으며, 연구 참여자 선정 과정에서 현재 근무하고 있는 영유아교육기관(유치원, 어린이집)교사 대상으로 다문화 가정 자녀를 교육한 경험이 있는 교사 중에서 면담을 진행하였다. 연구 일정은 2018년 11월 예비면담을 실시하여 연구 일정에 대한 소개, 면담 및 일화 및 유아 하루 일과 일지을 부탁 등에 대해 안내한 후 11월부터 2019월 2월까지 3회의 개별면담과 2회 일화 및 유아 하루 일과 일지 자료를 수집하였다. 다문화 가정 유아를 교육하는 교사의 어려움에 대한 연구결과를 토대로 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 교육하는 교사의 어려움과 다문화 유아와의 의사소통, 부모님과의 관계 세 가지 세부내용을 살펴보면 다음과 같다. 첫 번째, 다문화 가정 유아를 적응을 위한 노력으로 인한 교사의 어려움 중 기본생활 습관의 지도에 대한 어려움을 갖고 있었다. 이는 유아기에 형성된 습관은 한번 형성되면 변화하기 어렵기 때문에 유아기 때 올바른 습관을 형성하는 것이 매우 중요하기 때문이라고 했으며 또한 유아가 바르게 성장하기 위해서 필요한 기본생활 습관 교육이 중요한 이유는 민주주의 시민으로 기본자질 육성과 인간생활의 기본이라는 것을 의미하는 것으로 나타났다. 두 번째, 교사들은 다문화 가정 유아들이 교육기관에서 적응을 못하는 모습에 안타까움을 갖고 있었다. ...
본 연구에서는 유아교육기관에서 교사를 대상으로 다문화 가정 유아를 교육하는 교사들의 어려움에 대해 알아봄으로서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사들의 어려움을 해결하고자 다문화 교사 교육의 미래의 방향을 제시하는 기초 자료를 제공하는 목적에 의의 두고 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구문제를 선정 하였다.
연구문제 1. 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사의 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사의 요구는 무엇인가?
본 연구의 2018년 11월 초 연구 참여자들의 자발적 참여 동의를 받아 연구 참여자를 선정하였으며, 연구 참여자 선정 과정에서 현재 근무하고 있는 영유아교육기관(유치원, 어린이집)교사 대상으로 다문화 가정 자녀를 교육한 경험이 있는 교사 중에서 면담을 진행하였다. 연구 일정은 2018년 11월 예비면담을 실시하여 연구 일정에 대한 소개, 면담 및 일화 및 유아 하루 일과 일지을 부탁 등에 대해 안내한 후 11월부터 2019월 2월까지 3회의 개별면담과 2회 일화 및 유아 하루 일과 일지 자료를 수집하였다. 다문화 가정 유아를 교육하는 교사의 어려움에 대한 연구결과를 토대로 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 교육하는 교사의 어려움과 다문화 유아와의 의사소통, 부모님과의 관계 세 가지 세부내용을 살펴보면 다음과 같다. 첫 번째, 다문화 가정 유아를 적응을 위한 노력으로 인한 교사의 어려움 중 기본생활 습관의 지도에 대한 어려움을 갖고 있었다. 이는 유아기에 형성된 습관은 한번 형성되면 변화하기 어렵기 때문에 유아기 때 올바른 습관을 형성하는 것이 매우 중요하기 때문이라고 했으며 또한 유아가 바르게 성장하기 위해서 필요한 기본생활 습관 교육이 중요한 이유는 민주주의 시민으로 기본자질 육성과 인간생활의 기본이라는 것을 의미하는 것으로 나타났다. 두 번째, 교사들은 다문화 가정 유아들이 교육기관에서 적응을 못하는 모습에 안타까움을 갖고 있었다. 다문화 교육이 다문화 유아들의 문화적 다양성을 존중하고 이해하며 평등함을 강조하는 내용이 필요했으며 다문화 교육은 문화적 차이를 배제하는 것 보다 문화적 다양성을 인정하는 태도가 필요하다는 것으로 나타났다. 세 번째, 교사와 유아의 의사소통은 결혼 이민자 어머니의 한국어 능력과 유아의 의사소통과 연관되어 있다. 교사는 유아에게 짧은 단어, 반복적인 단어, 문장으로 천천히 이야기 하지만 다문화 가정 유아에게는 어려움과 부담스러운 소통이다. 그리고 교사와 가족 구성원과의 관계가 교육기관 적응에 있어 많은 영향을 미치고 있음으로 나타났다.
넷째, 교사는 다문화 가정 유아가 적절하게 교육받기 위하여 가정과 원활한 소통을 바라지만 부모와의 의사소통으로 제약을 가지게 된다. 결혼 이민자 어머니는 자녀를 위해 언어적 능력을 향상시키기 위해 노력하고 있지만 교사는 어려움을 갖고 있어 결혼 이민자 어머니와 자녀가 한국문화에 빨리 적응할 수 있도록 지원이 필요하다. 다섯 번째. 다문화 가정 유아를 지도하면서 어려움은 환경에 따른 교사의 이론적, 경험적, 교육의 부족함에서 어려움을 가져 교사들은 다문화 교육의 필요성을 갖게 되었다. 교사는 다문화 교육에 관한 바람직한 생각과 태도를 지니고 있지만 실제 교육은 충분하지 못한 것은 다문화 교육에 관한 지식이나 이해가 충분하지 못해 어려운 상황이나 다문화 교육으로 연결시키지 못하고 있다고 나타났다. 이 결과 바탕으로 다문화 가정 유아를 맡게 되는 예비교사의 대학 교육과정에서 다문화 교육이 교양 과목, 선택과목이 아닌 교과목으로 이루어져야 하며 다문화 가정 유아를 지도하는 교사들의 어려움을 현장에서의 실제 사용할 수 있는 교육 자료가 필요함을 알 수 있었다. 다문화 가정 유아들의 교육에 관심을 갖고 국가, 사회적 차원에서 연구를 통하여 다문화 가정 유아를 지도하는 교사의 어려움을 해소할 지원 및 제도를 마련하는데 기초자료를 제공할 것이다.
본 연구에서는 유아교육기관에서 교사를 대상으로 다문화 가정 유아를 교육하는 교사들의 어려움에 대해 알아봄으로서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사들의 어려움을 해결하고자 다문화 교사 교육의 미래의 방향을 제시하는 기초 자료를 제공하는 목적에 의의 두고 있다.
본 연구의 목적에 따라 아래와 같이 연구문제를 선정 하였다.
연구문제 1. 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사의 어려움은 무엇인가? 연구문제 2. 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 지도하는 교사의 요구는 무엇인가?
본 연구의 2018년 11월 초 연구 참여자들의 자발적 참여 동의를 받아 연구 참여자를 선정하였으며, 연구 참여자 선정 과정에서 현재 근무하고 있는 영유아교육기관(유치원, 어린이집)교사 대상으로 다문화 가정 자녀를 교육한 경험이 있는 교사 중에서 면담을 진행하였다. 연구 일정은 2018년 11월 예비면담을 실시하여 연구 일정에 대한 소개, 면담 및 일화 및 유아 하루 일과 일지을 부탁 등에 대해 안내한 후 11월부터 2019월 2월까지 3회의 개별면담과 2회 일화 및 유아 하루 일과 일지 자료를 수집하였다. 다문화 가정 유아를 교육하는 교사의 어려움에 대한 연구결과를 토대로 유아교육기관에서 다문화 가정 유아를 교육하는 교사의 어려움과 다문화 유아와의 의사소통, 부모님과의 관계 세 가지 세부내용을 살펴보면 다음과 같다. 첫 번째, 다문화 가정 유아를 적응을 위한 노력으로 인한 교사의 어려움 중 기본생활 습관의 지도에 대한 어려움을 갖고 있었다. 이는 유아기에 형성된 습관은 한번 형성되면 변화하기 어렵기 때문에 유아기 때 올바른 습관을 형성하는 것이 매우 중요하기 때문이라고 했으며 또한 유아가 바르게 성장하기 위해서 필요한 기본생활 습관 교육이 중요한 이유는 민주주의 시민으로 기본자질 육성과 인간생활의 기본이라는 것을 의미하는 것으로 나타났다. 두 번째, 교사들은 다문화 가정 유아들이 교육기관에서 적응을 못하는 모습에 안타까움을 갖고 있었다. 다문화 교육이 다문화 유아들의 문화적 다양성을 존중하고 이해하며 평등함을 강조하는 내용이 필요했으며 다문화 교육은 문화적 차이를 배제하는 것 보다 문화적 다양성을 인정하는 태도가 필요하다는 것으로 나타났다. 세 번째, 교사와 유아의 의사소통은 결혼 이민자 어머니의 한국어 능력과 유아의 의사소통과 연관되어 있다. 교사는 유아에게 짧은 단어, 반복적인 단어, 문장으로 천천히 이야기 하지만 다문화 가정 유아에게는 어려움과 부담스러운 소통이다. 그리고 교사와 가족 구성원과의 관계가 교육기관 적응에 있어 많은 영향을 미치고 있음으로 나타났다.
넷째, 교사는 다문화 가정 유아가 적절하게 교육받기 위하여 가정과 원활한 소통을 바라지만 부모와의 의사소통으로 제약을 가지게 된다. 결혼 이민자 어머니는 자녀를 위해 언어적 능력을 향상시키기 위해 노력하고 있지만 교사는 어려움을 갖고 있어 결혼 이민자 어머니와 자녀가 한국문화에 빨리 적응할 수 있도록 지원이 필요하다. 다섯 번째. 다문화 가정 유아를 지도하면서 어려움은 환경에 따른 교사의 이론적, 경험적, 교육의 부족함에서 어려움을 가져 교사들은 다문화 교육의 필요성을 갖게 되었다. 교사는 다문화 교육에 관한 바람직한 생각과 태도를 지니고 있지만 실제 교육은 충분하지 못한 것은 다문화 교육에 관한 지식이나 이해가 충분하지 못해 어려운 상황이나 다문화 교육으로 연결시키지 못하고 있다고 나타났다. 이 결과 바탕으로 다문화 가정 유아를 맡게 되는 예비교사의 대학 교육과정에서 다문화 교육이 교양 과목, 선택과목이 아닌 교과목으로 이루어져야 하며 다문화 가정 유아를 지도하는 교사들의 어려움을 현장에서의 실제 사용할 수 있는 교육 자료가 필요함을 알 수 있었다. 다문화 가정 유아들의 교육에 관심을 갖고 국가, 사회적 차원에서 연구를 통하여 다문화 가정 유아를 지도하는 교사의 어려움을 해소할 지원 및 제도를 마련하는데 기초자료를 제공할 것이다.
The purpose of this study is to provide basic material to solve the difficulties of teachers who educate young children of multicultural families, and to suggest future direction of their education.
For this, the following research questions were selected.
Research question 1. ...
The purpose of this study is to provide basic material to solve the difficulties of teachers who educate young children of multicultural families, and to suggest future direction of their education.
For this, the following research questions were selected.
Research question 1. What are the difficulties of teachers in early childhood education centers educating children of multicultural family?
Research question 2. What are the needs of teachers in early childhood education centers educating children of multicultural family?
In early November 2018, participants were selected with their voluntary participation agreement. I interviewed teachers in day care center and kindergarten who has experience of educating young children of multicultural families to ensure the ethical aspects of the participants. In November 2018, I introduced the research schedule and asked for interviews, anecdotes, and diary about children. From November 2018 to February 2019, three individual interviews, two anecdotes, and diaries were collected. The followings are the details regarding those teacher’s difficulties, communication problems with children, and the relationships with parents. The first is the difficulty of guiding basic lifestyle habits for the young children of multicultural families in order to let them adapt well to the educational environment. Based on the interview, they thought it is very important to form right habits during childhood because the habits formed once in childhood are difficult to change. They also thought the basic lifestyle education of childhood is important because it is the basic qualities of the democratic citizen and the basis of human life. Second, teachers felt sorry at the fact that the young children of multicultural families are having difficulty in adjusting themselves to educational institutions. In multicultural education, it is necessary to emphasize the importance of respecting, understanding and equality of cultural diversity and also an attitude to recognize cultural diversity is needed. Third, the communication skill of young children in multicultural family is related to the ability of their immigrant mother’s Korean speaking ability. Even if the teacher speaks slowly to the children with short words, repetitive words and sentences, it can be difficult for them. The relationship with the family members had a great influence on their adaptation of the educational institution. Fourth, teachers hope the communication with the multicultural family to be smooth for children's proper education, but the relationship between the teacher and the parent is still constrained. Immigrant mothers have to try to improve their language skills for their children and also it is necessary to support the immigrant mother and children to adapt quickly to Korean culture. Fifth, teachers of young children of multicultural family felt difficulty in theoretical, empirical, and educational deficits, and thus felt the need for multicultural education for teachers. They also have good thoughts and attitudes toward about that. But they thought the teacher’s education is not being actualized because their knowledge or understanding of multicultural education is not enough.
Based on the results, it is suggested that "multicultural education" for pre-teacher curriculum should be a required course, not an elective or optional course in the college course, and practical education materials that can help and resolve the difficulties of current problems are needed. This study has shown that more attention should be paid to the education of young children in multicultural families. Through further national and social level’s researches are necessary to provide basic material for support and system to resolve the difficulties of early childhood educators of young children in multicultural families.
The purpose of this study is to provide basic material to solve the difficulties of teachers who educate young children of multicultural families, and to suggest future direction of their education.
For this, the following research questions were selected.
Research question 1. What are the difficulties of teachers in early childhood education centers educating children of multicultural family?
Research question 2. What are the needs of teachers in early childhood education centers educating children of multicultural family?
In early November 2018, participants were selected with their voluntary participation agreement. I interviewed teachers in day care center and kindergarten who has experience of educating young children of multicultural families to ensure the ethical aspects of the participants. In November 2018, I introduced the research schedule and asked for interviews, anecdotes, and diary about children. From November 2018 to February 2019, three individual interviews, two anecdotes, and diaries were collected. The followings are the details regarding those teacher’s difficulties, communication problems with children, and the relationships with parents. The first is the difficulty of guiding basic lifestyle habits for the young children of multicultural families in order to let them adapt well to the educational environment. Based on the interview, they thought it is very important to form right habits during childhood because the habits formed once in childhood are difficult to change. They also thought the basic lifestyle education of childhood is important because it is the basic qualities of the democratic citizen and the basis of human life. Second, teachers felt sorry at the fact that the young children of multicultural families are having difficulty in adjusting themselves to educational institutions. In multicultural education, it is necessary to emphasize the importance of respecting, understanding and equality of cultural diversity and also an attitude to recognize cultural diversity is needed. Third, the communication skill of young children in multicultural family is related to the ability of their immigrant mother’s Korean speaking ability. Even if the teacher speaks slowly to the children with short words, repetitive words and sentences, it can be difficult for them. The relationship with the family members had a great influence on their adaptation of the educational institution. Fourth, teachers hope the communication with the multicultural family to be smooth for children's proper education, but the relationship between the teacher and the parent is still constrained. Immigrant mothers have to try to improve their language skills for their children and also it is necessary to support the immigrant mother and children to adapt quickly to Korean culture. Fifth, teachers of young children of multicultural family felt difficulty in theoretical, empirical, and educational deficits, and thus felt the need for multicultural education for teachers. They also have good thoughts and attitudes toward about that. But they thought the teacher’s education is not being actualized because their knowledge or understanding of multicultural education is not enough.
Based on the results, it is suggested that "multicultural education" for pre-teacher curriculum should be a required course, not an elective or optional course in the college course, and practical education materials that can help and resolve the difficulties of current problems are needed. This study has shown that more attention should be paid to the education of young children in multicultural families. Through further national and social level’s researches are necessary to provide basic material for support and system to resolve the difficulties of early childhood educators of young children in multicultural families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.