본 연구는 인간을 행복으로 이끌고 유아들의 삶의 하나인 놀이에 대하여 유아의 그림책 만들기 놀이 속 재미요소 발생 과정에 대해 유아들에게서 보여 지는 놀이의 재미요소 과정들을 현상학적으로 접근하였다. 이러한 과정들을 위해서 유아의 그림책 만들기 놀이 속 재미요소의 발생동기와 과정, 시간의 흐름과 환경에 따른 변화, 재미요소의 유지 원인에 대해 놀이 속 유아들을 몸짓과 언어를 통하여 살펴보았다. 이를 통해 그림책 만들기라는 놀이를 통한 재미요소 발생, 변화, 유지는 궁극적으로 유아들의 놀이와 삶에 어떠한 의미가 있고, 어떤 가치가 있는지 이해하고자 하였다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 발생하였는가? 연구문제 2. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 변화하였는가? 연구문제 3. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 유지하였는가? 연구문제 4. 그림책 만들기 놀이는 유아들에게 어떤 의미였는가?
이상의 연구 문제를 위해, 경기도 시내에 위치한 유아교육기관 만 5세반을 참여 현장으로 선정하여 주1-2회 유아들의 자유선택활동시간에 연구자의 관찰을 실시하였다. 파랑반은 총 18명으로 구성되어져 있는 만 5세 종일반으로 남아 5명, 여아 13명의 비율을 가지고 있으나, 종일반의 특성상 특강 및 학원 귀가로 인하여 간헐적 유아들의 인원수가 변경이 되기도 하였다. 연구기간은 2018년 3월부터 2019년 2월까지 관찰되었다. 초기 대부분의 관찰 자료는 자유선택활동시간의 녹음 및 연구자의 놀이현장관찰 자필기록이 자료들이 수집되었고, 파랑반 유아들의 4분의1이 만3세 유치원 입학부터 연구자와 관계가 지속되었기에 다른 유아들도 편안하게 자유선택 활동 하는 모습을 관찰 할 수 있었다. 이후에 면담, 기록문, 놀이의 산물 등 연구를 위한 자료들이 수집될 수 있었다. 자료의 분석과 해석은 있는 그대로의 것들을 보고 그것들이 의미하는 것들에 대해 본질적의미를 파악하고자 현상학적 기술, 분석, 해석에 충실하였다. 본 연구에서 얻어진 주요결과들을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 놀이 속 재미요소 발생은 재미유발의 환경 즉 유아가 생활하는 환경과 기관의 교육과정의 특성에 영향을 받아 발생되었다. 유아들은 놀이 속에서 스스로의 생각을 상상하고 구현할 수 있는 능동적이며 창의적인 존재들이다. 파랑반에서 자유선택활동시간 놀이선택은 유아들이 ...
본 연구는 인간을 행복으로 이끌고 유아들의 삶의 하나인 놀이에 대하여 유아의 그림책 만들기 놀이 속 재미요소 발생 과정에 대해 유아들에게서 보여 지는 놀이의 재미요소 과정들을 현상학적으로 접근하였다. 이러한 과정들을 위해서 유아의 그림책 만들기 놀이 속 재미요소의 발생동기와 과정, 시간의 흐름과 환경에 따른 변화, 재미요소의 유지 원인에 대해 놀이 속 유아들을 몸짓과 언어를 통하여 살펴보았다. 이를 통해 그림책 만들기라는 놀이를 통한 재미요소 발생, 변화, 유지는 궁극적으로 유아들의 놀이와 삶에 어떠한 의미가 있고, 어떤 가치가 있는지 이해하고자 하였다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 발생하였는가? 연구문제 2. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 변화하였는가? 연구문제 3. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 유지하였는가? 연구문제 4. 그림책 만들기 놀이는 유아들에게 어떤 의미였는가?
이상의 연구 문제를 위해, 경기도 시내에 위치한 유아교육기관 만 5세반을 참여 현장으로 선정하여 주1-2회 유아들의 자유선택활동시간에 연구자의 관찰을 실시하였다. 파랑반은 총 18명으로 구성되어져 있는 만 5세 종일반으로 남아 5명, 여아 13명의 비율을 가지고 있으나, 종일반의 특성상 특강 및 학원 귀가로 인하여 간헐적 유아들의 인원수가 변경이 되기도 하였다. 연구기간은 2018년 3월부터 2019년 2월까지 관찰되었다. 초기 대부분의 관찰 자료는 자유선택활동시간의 녹음 및 연구자의 놀이현장관찰 자필기록이 자료들이 수집되었고, 파랑반 유아들의 4분의1이 만3세 유치원 입학부터 연구자와 관계가 지속되었기에 다른 유아들도 편안하게 자유선택 활동 하는 모습을 관찰 할 수 있었다. 이후에 면담, 기록문, 놀이의 산물 등 연구를 위한 자료들이 수집될 수 있었다. 자료의 분석과 해석은 있는 그대로의 것들을 보고 그것들이 의미하는 것들에 대해 본질적의미를 파악하고자 현상학적 기술, 분석, 해석에 충실하였다. 본 연구에서 얻어진 주요결과들을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 놀이 속 재미요소 발생은 재미유발의 환경 즉 유아가 생활하는 환경과 기관의 교육과정의 특성에 영향을 받아 발생되었다. 유아들은 놀이 속에서 스스로의 생각을 상상하고 구현할 수 있는 능동적이며 창의적인 존재들이다. 파랑반에서 자유선택활동시간 놀이선택은 유아들이 동기화가 되어 놀이하고 즐기는 것에 온전한 자유를 주어졌고, 놀이에 대한 질서와 안전규칙 이외의 별도의 제한이나 교사의 암묵적인 놀이 지시는 존재하지 않았다. 유아들은 이 시간을 통해서 놀이로 개개인의 혹은 친구와 함께 재미요소들이 발생 된 것이다. 유아들은 자신들이 경험한 지식적인 정보를 토대로 교사에게 그림책 만들기 놀이를 제안하고, 놀이에 필요한 것들을 요청하였으며 스스로의 놀이에 동기화가 되었다. 그림책 만들기를 통해서 긍정적인 감정을 느끼기도 하는 반면 놀이를 통한 부정적인 감정 또한 그들의 삶속에 발현되면서 그림책 만들기가 진행 되었다. 이런 과정들을 통해 정보와 감정이 영향을 주고받으며 유아들은 그림책 만들기 놀이를 친구들과 함께 만들어 갔다. 유아들에게 이 놀이는 단순히 재미있었기 때문이다. 단순히 그림책 만들기를 통한 재미를 확장시켜서 유아들이 개인적으로 느낀 성취, 친구들과의 관계, 감정들 다양한 새로운 상황들이 발생되었고, 유아들을 그것들을 스스로 놀이를 통해 해결해 나아가려고 하였다. 이 과정 자체가 유아들에게는 새로운 접촉, 상황이 발생된 것이고, 그것을 경험하는 과정이 재미있는 놀이처럼 느껴졌을 것이다. 유아들에게 이러 재미를 일으키는 요인은 개개인의 내면에서 지각되는 ‘새로움’이며, 유아들이 생활에서 접하는 환경과 기관의 교육과정의 특성임을 알 수 있다. 둘째, 그림책 만들기 놀이 속 재미요소를 통한 변화는 그림책 만들기를 하면서 어린이들이 특정한 놀이를 통한 재미를 느끼며 서로에게 주는 영향에 의해 변화되는 모습들이 나타났다. 유아들이 누군가 행하는 것이 재미있어 보이거나 관심을 가질 때 동기화가 되어서 생겨나게 된다. 유아들은 이러한 재미요인들 가지고 스스로의 놀이를 진행한다. 그러다가 놀이가 진행 될 때 친구들과 함께 놀이의 맥락 속에서 공통의 관심사가 발견이 된다면 유아들의 놀이는 서로 연결되어 확장이 된다. 놀이 속 그림책 만들기는 단순 ‘책 만들기(Making book)’ 활동이 아닌, 유아들의 감정을 표현하고 놀이 속 문제를 해결하려는 해결방법을 찾는 활동이 된다(김태미, 2014). 단순히 유아들이 ‘만든다’라는 조형적인 개념만을 가지고 놀이가 진행된 것이 아닌 유아들은 일상생활 속의 불편함을 호소하면서 자신들이 알고 있는 놀이의 방법적인 특징을 통해 불편함을 해소하기 위해서 자율적으로 해결책을 모색하기에 이른다. 이는 유아들이 수동적으로 지시나 규칙에 따른 활동이 아닌 그들의 자율적 선택에 의하여 재미요소들이 출현되는 상황을 나타낼 수 있었다. 이러한 과정을 바탕으로 유아들이 그림책 만들기 놀이를 하면서 관계를 맺는다는 것은 교육기관이라고 하는 필연전인 사회 속에서 배우고, 타인을 이해해고 사회성을 배워나가는 단계라고 할 수 있다. 유아들은 서로가 서로를 존재함으로 서로를 확인하듯이 유아들에게 친구란 나와 너의 능력을 측정해보는 기준이 되며 이는 서로서로에게 영향을 준다. 함께함으로써 서로를 변화 시켜주고, 영향을 주고받으며 나만의 생각에서 벗어나 타인을 이해하는 도구로서 자유선택활동시간의 그림책 만들기를 통해 느낀 재미들은 유아들에게 서로를 이해하고 성숙한 인격으로 성장하는데 바탕이 되는 의미를 지닌다. 셋째, 놀이 속 재미요소의 유지는 유아의 그림책 만들기 놀이를 통해 자발적인 설계와 몰입을 중심으로 특정놀이가 유지될 수 있음에 재미요소가 영향을 주었다. 유아들은 자유선택활동 시간 그림책 만들기 활동을 하면서 활동에 몰두되어 유아들 스스로가 목표의식을 가지고 계획 , 설계하는 모습을 관찰 할 수 있었다. 유아들의 그림책 만들기 놀이에는 충분한 고민의 흔적들이 새겨져 있었다. ‘자유선택’에는 내가 스스로 자유롭게 선택한다는 적당한 책임이 뒷받침 되어야 한다. 하지만 이 ‘적당한’이란 경계는 상황과 대상에 따라 기준이 수시로 변화하기 때문에 유아들의 흥미나 동기가 필요로 의지가 된다. 가장 중요한 기본은 유아가 스스로 동기를 가지고 그림책 만들기 놀이가 발생되었고, 흥미와 관심에 따라 그림책 만들기 놀이를 계획하며, 계획에 따른 실천은 상황의 흥미와 욕구에 따라 그림책 만들기 놀이를 확장시키게 된다. 이는 유아들의 자발적인 동기와 그림책 만들기 놀이에 대한 호감을 느끼고, 몰입하며 이 놀이를 재미있어한다는 것을 추측 할 수 있다. 유아들에게 그림책 만들기는 놀이로서 몰입경험을 느끼게 하였고, 이를 통해 느낀 즐거움과 성취감이 발현되어 그림책 만들기 놀이가 지속될 수 있음을 증명한다. 넷째, 유아들이 ‘놀이 한다’라는 것은 인간의 본능과 밀접한 관련이 있으며 이는 유아들의 삶과도 같다. 유아들이 놀이는 교육적 성취의 수단이 아닌 유아들의 동기화 가되는 자유 속에서 구현되어야 한다. 유아는 놀이를 하면서 다양한 경험을 하게 되고 이를 통해 실패와 승리의 기준을 두지 않고 창조적인 경험을 하게 된다. 연구자와 함께한 파랑반 유아들은 지난 1년간 온전한 자유선택 활동 시간의 그림책 만들기를 통하여 놀이 하면서 놀이의 본성자체가 기쁨과 즐거움이며 이는 놀이에 대해여 나의 흥미, 재미를 통해 발현되는 것을 유아들 몸짓과 언어로 표현하였다. 유아에게 놀이는 흐르는 물과 같아서 어느 순간은 넘치기도 하고, 예상하지 못하는 방향으로 흐르기도 한다. 유동적인 흐름과 예측 할 수 없는 파장을 가지고 있기 때문에 이런 놀이를 온전하게 바라보기 위해서는 연구자는 유아들의 이야기에 귀 기울여 끊임없이 관찰 하고 그들의 상황을 접촉하며 함께 같은 공간에 존재하여야 한다. 유아들이 선택하는 놀이는 자유로워야 한다. 놀이의 자율성이 상실 된다면 그것은 유아들에게 진정한 재미를 주는 활동이 되지 못할 것이다. 또한 유아들 스스로가 특정한 놀이를 선택하고, 선택한 놀이인 그림책 만들기 놀이 속 재미요소들을 찾아가는 과정의 가치와 즐거움을 상실한 채, 그림책 만들기의 조형적인 요소와, 독자와 작가의 제한적인 활동만을 경험 할 것이다. 유아들은 그림책 만들기 활동을 통해 인간이 가지고 있는 다양한 감정들을 경험하며 자신의 경험과 생각, 의지를 기록하고자 하였다. 환경과 사회에 길들여진 생각이 아닌 주변의 조화 속에 창조적인 인격체로서 스스로의 놀이를 통해 존재를 증명하고자 한다. 이 연구를 통해 나는 유아들과 함께 경험하는 자유선택시간의 진정한 놀이에 대해 교사이자 연구자로서 놀이의 의미에 대해 생각해 보게 되었다. 놀이 속 그림책 만들기를 통해 어린이들의 몸짓과 언어로 표현된 재미 요소에 대해 알아보고 단순하게 관찰하는 의미가 아닌 숨겨진 의미에 대해여 바라보고 해석하는 새로운 관점이 생겼다. 유아들 이라는 존재가 놀이 속 드러내는 스스로의 가치에 대해여 존중 할 수 있었고, 유아들을 능동적인 존재들로 바라보고, 그들의 감정을 공감하고 이해할 수 있을 것이다.
본 연구는 인간을 행복으로 이끌고 유아들의 삶의 하나인 놀이에 대하여 유아의 그림책 만들기 놀이 속 재미요소 발생 과정에 대해 유아들에게서 보여 지는 놀이의 재미요소 과정들을 현상학적으로 접근하였다. 이러한 과정들을 위해서 유아의 그림책 만들기 놀이 속 재미요소의 발생동기와 과정, 시간의 흐름과 환경에 따른 변화, 재미요소의 유지 원인에 대해 놀이 속 유아들을 몸짓과 언어를 통하여 살펴보았다. 이를 통해 그림책 만들기라는 놀이를 통한 재미요소 발생, 변화, 유지는 궁극적으로 유아들의 놀이와 삶에 어떠한 의미가 있고, 어떤 가치가 있는지 이해하고자 하였다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 발생하였는가? 연구문제 2. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 변화하였는가? 연구문제 3. 그림책 만들기 놀이 속 재미요소는 어떻게 유지하였는가? 연구문제 4. 그림책 만들기 놀이는 유아들에게 어떤 의미였는가?
이상의 연구 문제를 위해, 경기도 시내에 위치한 유아교육기관 만 5세반을 참여 현장으로 선정하여 주1-2회 유아들의 자유선택활동시간에 연구자의 관찰을 실시하였다. 파랑반은 총 18명으로 구성되어져 있는 만 5세 종일반으로 남아 5명, 여아 13명의 비율을 가지고 있으나, 종일반의 특성상 특강 및 학원 귀가로 인하여 간헐적 유아들의 인원수가 변경이 되기도 하였다. 연구기간은 2018년 3월부터 2019년 2월까지 관찰되었다. 초기 대부분의 관찰 자료는 자유선택활동시간의 녹음 및 연구자의 놀이현장관찰 자필기록이 자료들이 수집되었고, 파랑반 유아들의 4분의1이 만3세 유치원 입학부터 연구자와 관계가 지속되었기에 다른 유아들도 편안하게 자유선택 활동 하는 모습을 관찰 할 수 있었다. 이후에 면담, 기록문, 놀이의 산물 등 연구를 위한 자료들이 수집될 수 있었다. 자료의 분석과 해석은 있는 그대로의 것들을 보고 그것들이 의미하는 것들에 대해 본질적의미를 파악하고자 현상학적 기술, 분석, 해석에 충실하였다. 본 연구에서 얻어진 주요결과들을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 놀이 속 재미요소 발생은 재미유발의 환경 즉 유아가 생활하는 환경과 기관의 교육과정의 특성에 영향을 받아 발생되었다. 유아들은 놀이 속에서 스스로의 생각을 상상하고 구현할 수 있는 능동적이며 창의적인 존재들이다. 파랑반에서 자유선택활동시간 놀이선택은 유아들이 동기화가 되어 놀이하고 즐기는 것에 온전한 자유를 주어졌고, 놀이에 대한 질서와 안전규칙 이외의 별도의 제한이나 교사의 암묵적인 놀이 지시는 존재하지 않았다. 유아들은 이 시간을 통해서 놀이로 개개인의 혹은 친구와 함께 재미요소들이 발생 된 것이다. 유아들은 자신들이 경험한 지식적인 정보를 토대로 교사에게 그림책 만들기 놀이를 제안하고, 놀이에 필요한 것들을 요청하였으며 스스로의 놀이에 동기화가 되었다. 그림책 만들기를 통해서 긍정적인 감정을 느끼기도 하는 반면 놀이를 통한 부정적인 감정 또한 그들의 삶속에 발현되면서 그림책 만들기가 진행 되었다. 이런 과정들을 통해 정보와 감정이 영향을 주고받으며 유아들은 그림책 만들기 놀이를 친구들과 함께 만들어 갔다. 유아들에게 이 놀이는 단순히 재미있었기 때문이다. 단순히 그림책 만들기를 통한 재미를 확장시켜서 유아들이 개인적으로 느낀 성취, 친구들과의 관계, 감정들 다양한 새로운 상황들이 발생되었고, 유아들을 그것들을 스스로 놀이를 통해 해결해 나아가려고 하였다. 이 과정 자체가 유아들에게는 새로운 접촉, 상황이 발생된 것이고, 그것을 경험하는 과정이 재미있는 놀이처럼 느껴졌을 것이다. 유아들에게 이러 재미를 일으키는 요인은 개개인의 내면에서 지각되는 ‘새로움’이며, 유아들이 생활에서 접하는 환경과 기관의 교육과정의 특성임을 알 수 있다. 둘째, 그림책 만들기 놀이 속 재미요소를 통한 변화는 그림책 만들기를 하면서 어린이들이 특정한 놀이를 통한 재미를 느끼며 서로에게 주는 영향에 의해 변화되는 모습들이 나타났다. 유아들이 누군가 행하는 것이 재미있어 보이거나 관심을 가질 때 동기화가 되어서 생겨나게 된다. 유아들은 이러한 재미요인들 가지고 스스로의 놀이를 진행한다. 그러다가 놀이가 진행 될 때 친구들과 함께 놀이의 맥락 속에서 공통의 관심사가 발견이 된다면 유아들의 놀이는 서로 연결되어 확장이 된다. 놀이 속 그림책 만들기는 단순 ‘책 만들기(Making book)’ 활동이 아닌, 유아들의 감정을 표현하고 놀이 속 문제를 해결하려는 해결방법을 찾는 활동이 된다(김태미, 2014). 단순히 유아들이 ‘만든다’라는 조형적인 개념만을 가지고 놀이가 진행된 것이 아닌 유아들은 일상생활 속의 불편함을 호소하면서 자신들이 알고 있는 놀이의 방법적인 특징을 통해 불편함을 해소하기 위해서 자율적으로 해결책을 모색하기에 이른다. 이는 유아들이 수동적으로 지시나 규칙에 따른 활동이 아닌 그들의 자율적 선택에 의하여 재미요소들이 출현되는 상황을 나타낼 수 있었다. 이러한 과정을 바탕으로 유아들이 그림책 만들기 놀이를 하면서 관계를 맺는다는 것은 교육기관이라고 하는 필연전인 사회 속에서 배우고, 타인을 이해해고 사회성을 배워나가는 단계라고 할 수 있다. 유아들은 서로가 서로를 존재함으로 서로를 확인하듯이 유아들에게 친구란 나와 너의 능력을 측정해보는 기준이 되며 이는 서로서로에게 영향을 준다. 함께함으로써 서로를 변화 시켜주고, 영향을 주고받으며 나만의 생각에서 벗어나 타인을 이해하는 도구로서 자유선택활동시간의 그림책 만들기를 통해 느낀 재미들은 유아들에게 서로를 이해하고 성숙한 인격으로 성장하는데 바탕이 되는 의미를 지닌다. 셋째, 놀이 속 재미요소의 유지는 유아의 그림책 만들기 놀이를 통해 자발적인 설계와 몰입을 중심으로 특정놀이가 유지될 수 있음에 재미요소가 영향을 주었다. 유아들은 자유선택활동 시간 그림책 만들기 활동을 하면서 활동에 몰두되어 유아들 스스로가 목표의식을 가지고 계획 , 설계하는 모습을 관찰 할 수 있었다. 유아들의 그림책 만들기 놀이에는 충분한 고민의 흔적들이 새겨져 있었다. ‘자유선택’에는 내가 스스로 자유롭게 선택한다는 적당한 책임이 뒷받침 되어야 한다. 하지만 이 ‘적당한’이란 경계는 상황과 대상에 따라 기준이 수시로 변화하기 때문에 유아들의 흥미나 동기가 필요로 의지가 된다. 가장 중요한 기본은 유아가 스스로 동기를 가지고 그림책 만들기 놀이가 발생되었고, 흥미와 관심에 따라 그림책 만들기 놀이를 계획하며, 계획에 따른 실천은 상황의 흥미와 욕구에 따라 그림책 만들기 놀이를 확장시키게 된다. 이는 유아들의 자발적인 동기와 그림책 만들기 놀이에 대한 호감을 느끼고, 몰입하며 이 놀이를 재미있어한다는 것을 추측 할 수 있다. 유아들에게 그림책 만들기는 놀이로서 몰입경험을 느끼게 하였고, 이를 통해 느낀 즐거움과 성취감이 발현되어 그림책 만들기 놀이가 지속될 수 있음을 증명한다. 넷째, 유아들이 ‘놀이 한다’라는 것은 인간의 본능과 밀접한 관련이 있으며 이는 유아들의 삶과도 같다. 유아들이 놀이는 교육적 성취의 수단이 아닌 유아들의 동기화 가되는 자유 속에서 구현되어야 한다. 유아는 놀이를 하면서 다양한 경험을 하게 되고 이를 통해 실패와 승리의 기준을 두지 않고 창조적인 경험을 하게 된다. 연구자와 함께한 파랑반 유아들은 지난 1년간 온전한 자유선택 활동 시간의 그림책 만들기를 통하여 놀이 하면서 놀이의 본성자체가 기쁨과 즐거움이며 이는 놀이에 대해여 나의 흥미, 재미를 통해 발현되는 것을 유아들 몸짓과 언어로 표현하였다. 유아에게 놀이는 흐르는 물과 같아서 어느 순간은 넘치기도 하고, 예상하지 못하는 방향으로 흐르기도 한다. 유동적인 흐름과 예측 할 수 없는 파장을 가지고 있기 때문에 이런 놀이를 온전하게 바라보기 위해서는 연구자는 유아들의 이야기에 귀 기울여 끊임없이 관찰 하고 그들의 상황을 접촉하며 함께 같은 공간에 존재하여야 한다. 유아들이 선택하는 놀이는 자유로워야 한다. 놀이의 자율성이 상실 된다면 그것은 유아들에게 진정한 재미를 주는 활동이 되지 못할 것이다. 또한 유아들 스스로가 특정한 놀이를 선택하고, 선택한 놀이인 그림책 만들기 놀이 속 재미요소들을 찾아가는 과정의 가치와 즐거움을 상실한 채, 그림책 만들기의 조형적인 요소와, 독자와 작가의 제한적인 활동만을 경험 할 것이다. 유아들은 그림책 만들기 활동을 통해 인간이 가지고 있는 다양한 감정들을 경험하며 자신의 경험과 생각, 의지를 기록하고자 하였다. 환경과 사회에 길들여진 생각이 아닌 주변의 조화 속에 창조적인 인격체로서 스스로의 놀이를 통해 존재를 증명하고자 한다. 이 연구를 통해 나는 유아들과 함께 경험하는 자유선택시간의 진정한 놀이에 대해 교사이자 연구자로서 놀이의 의미에 대해 생각해 보게 되었다. 놀이 속 그림책 만들기를 통해 어린이들의 몸짓과 언어로 표현된 재미 요소에 대해 알아보고 단순하게 관찰하는 의미가 아닌 숨겨진 의미에 대해여 바라보고 해석하는 새로운 관점이 생겼다. 유아들 이라는 존재가 놀이 속 드러내는 스스로의 가치에 대해여 존중 할 수 있었고, 유아들을 능동적인 존재들로 바라보고, 그들의 감정을 공감하고 이해할 수 있을 것이다.
This study approached phenomenological approach to the fun process of play which is shown in young children about the process of creating the fun element in play making children 's picture book about play which is one of life of infants leading to human happiness. For these processes, we looked at t...
This study approached phenomenological approach to the fun process of play which is shown in young children about the process of creating the fun element in play making children 's picture book about play which is one of life of infants leading to human happiness. For these processes, we looked at the children in play through gestures and language about the motivation and process of the fun elements in children 's picture book making play, the change according to the flow of time and environment, and the causes of keeping the fun elements. The purpose of this study was to understand the meaning, value and change of the fun elements through the play of making a picture book, ultimately to the play and life of the infant.
The following research questions were set up for the purpose of this study.
Research Questions 1. How did the fun elements in picture book making play occur? Research Questions 2. How did the fun elements in the picture book making play change? Research Questions 3. How to keep the fun elements in picture book making play? Research Questions 4. What did picture book making play mean to infants?
In order to solve the above problems, only five - year - old children 's education center located in the city of Gyeonggi Province was selected as a participating site. The blue half is a total of 18 people, 5 years of age. There are 5 boys and 13 girls. However, due to the nature of the whole day, the number of intermittent infants has been changed due to special lectures and the return of the school. The study period was observed from March 2018 to February 2019. Most of the early observational data were obtained from records of free choice activity hours and the researchers' play site observation handwriting records, and one quarter of the blue-and-blue infants continued to have relationships with the researchers since entering the kindergarten, I was able to observe that I was free to choose freely. Later, materials for research such as interviews, records, and products of the play could be collected. The analysis and interpretation of the data was faithful to phenomenological techniques, analysis and interpretation in order to see what they were and to grasp the essential meaning of what they mean. The main results obtained in this study are summarized as follows. First, the occurrence of fun factors in play was influenced by the environment of fun inducing, that is, the environment in which the child lives and the characteristics of the educational process of the institution. Infants are active and creative beings who can imagine and implement their own ideas in play. Free choice in the blue class The activity time play choice was given full freedom to the children to play, to play and to be synchronized, and there were no restrictions other than the order and safety rules of the play or the teachers' implicit play instruction. Through this time, children have fun with their individual or friends in play. Based on the intellectual information they had experienced, the children suggested a picture-book-making play to the teacher, asked for things to play, and became synchronized with their own play. In addition to feeling positive emotions through the creation of picture books, negative emotions through play also manifest themselves in their lives, making picture book development. Through these processes, information and emotions are influenced and influenced by children. I made it. Why? This play was simply fun for children. By simply expanding the fun of making picture books, various new situations have arisen, such as the achievements felt by the children individually, relationships with their friends, emotions, and the children tried to solve them through play. This process itself has brought new contact and situation to the children, and the process of experiencing it has seemed like a fun game. The factors that cause children to have fun are 'newness' perceived by each individual (Kwon Chang-hyun, Choi Jung Woon, 2010). Children's expressions through the creation of picture books mean that children's environment, external circumstances, and knowledge system influence them (Kwon Chang-hyun, Choi Jung Woon, 2010). Children are different from adults in the way they experience the world and discover meaning in the world. Lippitz et al. (1986) found that children tend to focus more on immediate, exciting, and exciting, while thinking about goal orientations as adults. In other words, it is proved through various theories that the environmental parts of children become a starting point of fun induction. When we look at these relationships in various angles, we can see that the environment of fun inducing the fun elements in children 's picture book making play is influenced by the environment of the infant and the characteristics of the institution' s curriculum. Second, the change through the fun elements in the picture book making play showed the children 's fun through the specific play and the images changed by the influence given to each other. It occurs when a child is synchronized when it seems interesting or interested to do it. Infants carry on their own play with these fun factors. Then, as the play progresses, if a common interest is found in the context of play with friends, the children's play is connected and expanded. Creating a picture book in play is not a simple 'Making book' activity but an activity to express a child's feelings and find a solution to solve the problem in the play(Kim Tae-mi, 2014). Young children who do not play with only the formative concept of 'make', simply appeal to the discomfort of everyday life. They seek autonomous solutions to solve the discomfort through the methodical characteristics of the play they know. The following is reached.This could indicate that the children had funny elements by their autonomous choice, rather than by manual instructions or rules. Based on this process, it is a stage that children learn in an inevitable society called an educational institution, understand others and learn sociality. As infants identify each other as each other, each other is a criterion for measuring the ability of a child and your ability as a friend to infants, which affects each other. together. Choosing free as a tool to change each other, to influence each other, to get away from my own thoughts and to understand others. The fun I feel through making picture books during the activity time is a basis for understanding children and developing into a mature person It has meaning. Third, the maintenance of the fun elements in the play influenced the fun in the fact that the specific play can be maintained mainly through the voluntary design and the immersion through the play of making the children 's picture book. The children were able to observe the activities of the free choice activity time picture book making activity, and the children themselves planned and designed with the goal consciousness. The children's picture book making play had signs of sufficient anxiety. 'Free choice' should be supported by proper responsibility of self-selection. However, this 'proper' boundary is often dependent on the situation and the object, so the interest or motivation of the child is a necessity. The most important basis is that the children are motivated by their own self-motivated play to make a picture book, and plan a picture book play according to interest and interest, and the practice according to the plan expands picture book making play according to the interest and desire of the situation. This can be presumed to be that the children are motivated by voluntary motivation, liking for picture book making play, and immersed and entertained in this play.This experience is called Csikszentmihalyi immersion experience. He said that the feeling of 'fun' is the emotional state that is caused when the activity is totally immersed in an activity, and the fun is caused by the fun. People feel fun when 'the opportunity of activity perceived by the individual is the same as that of the person', which means that 'fun' occurs when the difficulty level of the task is balanced with the level of the individual's ability (Kwon Chang-hyun, Choi Jung Woon, 2010). Making a picture book for young children made them feel immersive experience as a play, and through this pleasure and sense of accomplishment expressed, proving that play making of picture book can be continued. Fourth, 'to play' is closely related to human instincts and is like the life of infants. Play should be implemented in the freedom of the young children, not the means of educational achievement. Young children experience various experiences while playing, and through them, they experience creative experiences without the criteria of failure and victory. The children of blue class with the researcher have been enjoying the nature of play itself as joy and joy while playing through the making of picture book of perfect free choice activity time for the past year and it is expressed through interest and fun of play, . As we reorganized and interpreted the children's record for a year, we came to think about what it means to children to play. Play is like flowing water, which floods at certain moments and flows in unexpected directions. In order to look at these plays in full because they have fluid flow and unpredictable wavelengths, researchers must listen to the stories of the infants and constantly observe them and be in the same space together in contact with their situation. Children's play should be free. If the autonomy of play is lost, it will not be a real fun activity for infants. In addition, children will experience only the formative elements of picture book making and the limited activities of readers and writers, without losing the value and enjoyment of the process of choosing a specific play and visiting the fun elements of picture book play. Through the activities of making picture books, young children experienced various human emotions and tried to record their experiences, thoughts and will. We want to prove existence through play of ourselves as a creative personality in harmony of surroundings rather than being touched by environment and society. Through this study, I came to think about the meaning of play as a teacher and researcher about the true play of free choice time with children. Through the creation of picture books in play, we have learned about the fun elements expressed by children 's gestures and language, and there is a new point of view for interpreting and interpreting hidden meanings that are not simply observing. The presence of children can be respected for the value of oneself in play, and they can see children as active beings and empathize and understand their feelings.
This study approached phenomenological approach to the fun process of play which is shown in young children about the process of creating the fun element in play making children 's picture book about play which is one of life of infants leading to human happiness. For these processes, we looked at the children in play through gestures and language about the motivation and process of the fun elements in children 's picture book making play, the change according to the flow of time and environment, and the causes of keeping the fun elements. The purpose of this study was to understand the meaning, value and change of the fun elements through the play of making a picture book, ultimately to the play and life of the infant.
The following research questions were set up for the purpose of this study.
Research Questions 1. How did the fun elements in picture book making play occur? Research Questions 2. How did the fun elements in the picture book making play change? Research Questions 3. How to keep the fun elements in picture book making play? Research Questions 4. What did picture book making play mean to infants?
In order to solve the above problems, only five - year - old children 's education center located in the city of Gyeonggi Province was selected as a participating site. The blue half is a total of 18 people, 5 years of age. There are 5 boys and 13 girls. However, due to the nature of the whole day, the number of intermittent infants has been changed due to special lectures and the return of the school. The study period was observed from March 2018 to February 2019. Most of the early observational data were obtained from records of free choice activity hours and the researchers' play site observation handwriting records, and one quarter of the blue-and-blue infants continued to have relationships with the researchers since entering the kindergarten, I was able to observe that I was free to choose freely. Later, materials for research such as interviews, records, and products of the play could be collected. The analysis and interpretation of the data was faithful to phenomenological techniques, analysis and interpretation in order to see what they were and to grasp the essential meaning of what they mean. The main results obtained in this study are summarized as follows. First, the occurrence of fun factors in play was influenced by the environment of fun inducing, that is, the environment in which the child lives and the characteristics of the educational process of the institution. Infants are active and creative beings who can imagine and implement their own ideas in play. Free choice in the blue class The activity time play choice was given full freedom to the children to play, to play and to be synchronized, and there were no restrictions other than the order and safety rules of the play or the teachers' implicit play instruction. Through this time, children have fun with their individual or friends in play. Based on the intellectual information they had experienced, the children suggested a picture-book-making play to the teacher, asked for things to play, and became synchronized with their own play. In addition to feeling positive emotions through the creation of picture books, negative emotions through play also manifest themselves in their lives, making picture book development. Through these processes, information and emotions are influenced and influenced by children. I made it. Why? This play was simply fun for children. By simply expanding the fun of making picture books, various new situations have arisen, such as the achievements felt by the children individually, relationships with their friends, emotions, and the children tried to solve them through play. This process itself has brought new contact and situation to the children, and the process of experiencing it has seemed like a fun game. The factors that cause children to have fun are 'newness' perceived by each individual (Kwon Chang-hyun, Choi Jung Woon, 2010). Children's expressions through the creation of picture books mean that children's environment, external circumstances, and knowledge system influence them (Kwon Chang-hyun, Choi Jung Woon, 2010). Children are different from adults in the way they experience the world and discover meaning in the world. Lippitz et al. (1986) found that children tend to focus more on immediate, exciting, and exciting, while thinking about goal orientations as adults. In other words, it is proved through various theories that the environmental parts of children become a starting point of fun induction. When we look at these relationships in various angles, we can see that the environment of fun inducing the fun elements in children 's picture book making play is influenced by the environment of the infant and the characteristics of the institution' s curriculum. Second, the change through the fun elements in the picture book making play showed the children 's fun through the specific play and the images changed by the influence given to each other. It occurs when a child is synchronized when it seems interesting or interested to do it. Infants carry on their own play with these fun factors. Then, as the play progresses, if a common interest is found in the context of play with friends, the children's play is connected and expanded. Creating a picture book in play is not a simple 'Making book' activity but an activity to express a child's feelings and find a solution to solve the problem in the play(Kim Tae-mi, 2014). Young children who do not play with only the formative concept of 'make', simply appeal to the discomfort of everyday life. They seek autonomous solutions to solve the discomfort through the methodical characteristics of the play they know. The following is reached.This could indicate that the children had funny elements by their autonomous choice, rather than by manual instructions or rules. Based on this process, it is a stage that children learn in an inevitable society called an educational institution, understand others and learn sociality. As infants identify each other as each other, each other is a criterion for measuring the ability of a child and your ability as a friend to infants, which affects each other. together. Choosing free as a tool to change each other, to influence each other, to get away from my own thoughts and to understand others. The fun I feel through making picture books during the activity time is a basis for understanding children and developing into a mature person It has meaning. Third, the maintenance of the fun elements in the play influenced the fun in the fact that the specific play can be maintained mainly through the voluntary design and the immersion through the play of making the children 's picture book. The children were able to observe the activities of the free choice activity time picture book making activity, and the children themselves planned and designed with the goal consciousness. The children's picture book making play had signs of sufficient anxiety. 'Free choice' should be supported by proper responsibility of self-selection. However, this 'proper' boundary is often dependent on the situation and the object, so the interest or motivation of the child is a necessity. The most important basis is that the children are motivated by their own self-motivated play to make a picture book, and plan a picture book play according to interest and interest, and the practice according to the plan expands picture book making play according to the interest and desire of the situation. This can be presumed to be that the children are motivated by voluntary motivation, liking for picture book making play, and immersed and entertained in this play.This experience is called Csikszentmihalyi immersion experience. He said that the feeling of 'fun' is the emotional state that is caused when the activity is totally immersed in an activity, and the fun is caused by the fun. People feel fun when 'the opportunity of activity perceived by the individual is the same as that of the person', which means that 'fun' occurs when the difficulty level of the task is balanced with the level of the individual's ability (Kwon Chang-hyun, Choi Jung Woon, 2010). Making a picture book for young children made them feel immersive experience as a play, and through this pleasure and sense of accomplishment expressed, proving that play making of picture book can be continued. Fourth, 'to play' is closely related to human instincts and is like the life of infants. Play should be implemented in the freedom of the young children, not the means of educational achievement. Young children experience various experiences while playing, and through them, they experience creative experiences without the criteria of failure and victory. The children of blue class with the researcher have been enjoying the nature of play itself as joy and joy while playing through the making of picture book of perfect free choice activity time for the past year and it is expressed through interest and fun of play, . As we reorganized and interpreted the children's record for a year, we came to think about what it means to children to play. Play is like flowing water, which floods at certain moments and flows in unexpected directions. In order to look at these plays in full because they have fluid flow and unpredictable wavelengths, researchers must listen to the stories of the infants and constantly observe them and be in the same space together in contact with their situation. Children's play should be free. If the autonomy of play is lost, it will not be a real fun activity for infants. In addition, children will experience only the formative elements of picture book making and the limited activities of readers and writers, without losing the value and enjoyment of the process of choosing a specific play and visiting the fun elements of picture book play. Through the activities of making picture books, young children experienced various human emotions and tried to record their experiences, thoughts and will. We want to prove existence through play of ourselves as a creative personality in harmony of surroundings rather than being touched by environment and society. Through this study, I came to think about the meaning of play as a teacher and researcher about the true play of free choice time with children. Through the creation of picture books in play, we have learned about the fun elements expressed by children 's gestures and language, and there is a new point of view for interpreting and interpreting hidden meanings that are not simply observing. The presence of children can be respected for the value of oneself in play, and they can see children as active beings and empathize and understand their feelings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.