특수교육대상자의 교육기회 확대 및 지원서비스가 더욱 강화되고 있다. 이는 특수아동 대상 영양교육 및 상담의 요구도가 높아질 것이라는 것과 관련 역량을 지닌 영양교사의 필요성을 의미한다. 이에 본 연구에서는 서울시에 근무하고 있는 영양교사 119명을 대상으로 특수아동교육에 관한 인식과 실태, 자기평가 및 연수프로그램 요구도에 관하여 설문조사 연구하였고, 이를 바탕으로 특수아동 대상 영양교육 및 상담 역량향상을 위한 영양교사 연수프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하고자 하였다. 영양교사 119명의 설문조사 연구 결과 특수아동 관련 ...
특수교육대상자의 교육기회 확대 및 지원서비스가 더욱 강화되고 있다. 이는 특수아동 대상 영양교육 및 상담의 요구도가 높아질 것이라는 것과 관련 역량을 지닌 영양교사의 필요성을 의미한다. 이에 본 연구에서는 서울시에 근무하고 있는 영양교사 119명을 대상으로 특수아동교육에 관한 인식과 실태, 자기평가 및 연수프로그램 요구도에 관하여 설문조사 연구하였고, 이를 바탕으로 특수아동 대상 영양교육 및 상담 역량향상을 위한 영양교사 연수프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하고자 하였다. 영양교사 119명의 설문조사 연구 결과 특수아동 관련 교사연수의 경험 여부에 17.6%만 ‘있다’라고 응답하였고, 연수프로그램이 실시될 경우 44.5%가 ‘수강의향이 있다’고 응답하였다. 특수아동과 관련한 연수프로그램이나 훈련정도에 92.5%가 ‘부족하다’와 ‘매우부족하다’에 응답하였다. 특수아동의 경우 선천적인 신진대사 장애로 인하여 영양소의 흡수와 이용이 저조하고, 약물 섭취에 의한 건강상 여러 문제가 발생할 수 있다. 또한 일반아동과 다르게 특이적으로 보이는 식사행동으로 인한 영양적 문제가 우려되므로 이를 예방하기 위한 영양교육 및 상담이 필수적이다. 따라서 특수교육 역량을 지닌 영양교사가 전문성을 발휘하여 의미있는 영양교육 및 상담을 지원하여야 할 것으로 사료되었다. 응답자들의 특수아동 대상 영양교육과 상담에 관한 지식 및 기술관련 자기평가와 연수프로그램 요구도를 분석한 결과, 5점 만점에 자기평가에 대한 각각의 평균은 2.15, 2.19점으로 나타나 다소 낮았으며, 연수프로그램 요구도에 대한 각각의 평균은 3.71, 3.61점으로 높게 나타났다. 영양교사의 자기평가와 연수프로그램 요구도의 결과를 기초로 18명으로 구성된 전문가 패널을 선정하여 전문가 설문조사를 두 차례 실시한 결과, 지식관련 연수프로그램 17개의 평균 배정시간은 59분~139분이었고, 기술관련 연수프로그램 11개의 평균 배정시간은 93분~129분이었다. 그러나 영양교사와 전문가패널 모두 총 연수시간은 19시간 이하가 적정할 것이라는 응답을 고려하여, 연수프로그램 개발이 시급한 11가지 프로그램을 선정하였으며, 각 프로그램에 대한 적절한 연수방법을 결정하여 최종 연수프로그램을 개발하였다. 현재 특수아동 대상 영양교육과 상담을 위한 자료 및 훈련이 매우 부족한 실정이므로, 본 연구조사 결과는 특수아동 대상 영양교육 및 상담을 위한 자료 개발에도 활용될 수 있으리라고 생각된다.
특수교육대상자의 교육기회 확대 및 지원서비스가 더욱 강화되고 있다. 이는 특수아동 대상 영양교육 및 상담의 요구도가 높아질 것이라는 것과 관련 역량을 지닌 영양교사의 필요성을 의미한다. 이에 본 연구에서는 서울시에 근무하고 있는 영양교사 119명을 대상으로 특수아동교육에 관한 인식과 실태, 자기평가 및 연수프로그램 요구도에 관하여 설문조사 연구하였고, 이를 바탕으로 특수아동 대상 영양교육 및 상담 역량향상을 위한 영양교사 연수프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하고자 하였다. 영양교사 119명의 설문조사 연구 결과 특수아동 관련 교사연수의 경험 여부에 17.6%만 ‘있다’라고 응답하였고, 연수프로그램이 실시될 경우 44.5%가 ‘수강의향이 있다’고 응답하였다. 특수아동과 관련한 연수프로그램이나 훈련정도에 92.5%가 ‘부족하다’와 ‘매우부족하다’에 응답하였다. 특수아동의 경우 선천적인 신진대사 장애로 인하여 영양소의 흡수와 이용이 저조하고, 약물 섭취에 의한 건강상 여러 문제가 발생할 수 있다. 또한 일반아동과 다르게 특이적으로 보이는 식사행동으로 인한 영양적 문제가 우려되므로 이를 예방하기 위한 영양교육 및 상담이 필수적이다. 따라서 특수교육 역량을 지닌 영양교사가 전문성을 발휘하여 의미있는 영양교육 및 상담을 지원하여야 할 것으로 사료되었다. 응답자들의 특수아동 대상 영양교육과 상담에 관한 지식 및 기술관련 자기평가와 연수프로그램 요구도를 분석한 결과, 5점 만점에 자기평가에 대한 각각의 평균은 2.15, 2.19점으로 나타나 다소 낮았으며, 연수프로그램 요구도에 대한 각각의 평균은 3.71, 3.61점으로 높게 나타났다. 영양교사의 자기평가와 연수프로그램 요구도의 결과를 기초로 18명으로 구성된 전문가 패널을 선정하여 전문가 설문조사를 두 차례 실시한 결과, 지식관련 연수프로그램 17개의 평균 배정시간은 59분~139분이었고, 기술관련 연수프로그램 11개의 평균 배정시간은 93분~129분이었다. 그러나 영양교사와 전문가패널 모두 총 연수시간은 19시간 이하가 적정할 것이라는 응답을 고려하여, 연수프로그램 개발이 시급한 11가지 프로그램을 선정하였으며, 각 프로그램에 대한 적절한 연수방법을 결정하여 최종 연수프로그램을 개발하였다. 현재 특수아동 대상 영양교육과 상담을 위한 자료 및 훈련이 매우 부족한 실정이므로, 본 연구조사 결과는 특수아동 대상 영양교육 및 상담을 위한 자료 개발에도 활용될 수 있으리라고 생각된다.
Expanding educational opportunities and supporting services for children with disabilities are being strengthened. This suggests that the need for nutrition education and counseling for children with disabilities will increase and more qualified teachers would be needed. So, this study researched 11...
Expanding educational opportunities and supporting services for children with disabilities are being strengthened. This suggests that the need for nutrition education and counseling for children with disabilities will increase and more qualified teachers would be needed. So, this study researched 119 nutrition teachers in Seoul to know their recognition and actual condition of nutrition education for children with disabilities including self-evaluation and demand of training programs. This study aims to provide basic data for nutrition teachers’ training program for nutrition education and counseling capacity improvement for children with disabilities. According to the survey of 119 nutrition teachers group, only 17.6% of the respondents said that they had received teachers’ training before related to children with disabilities, and 44.5% answered that they would attend teachers’ training program. 92.5% out of the group think that training programs for disabled children are lacking or lacking much. As for children with disabilities, nutrient absorption and utilization are low due to inherited metabolic disorders, and many health problems might happen caused by medication. In addition, because of the possible nutritional problems caused by eating behaviors that are different from normal children, there needs to be essential nutrition education and counseling to prevent this. Therefore, nutrition teachers that have proper education capacity for children with disabilities should support meaningful nutrition education and counseling. As a result of analyzing the respondents’ self-evaluation and demands for training programs related to knowledge and skills for nutrition education and counseling for children with disabilities, the mean scores for the self-evaluation of the 5-point scale were 2.15 and 2.19, respectively, the average of the training program needs was 3.71 and 3.61, respectively. Based on the results of self-evaluation and training program needs of nutrition teachers, a panel of 18 experts was selected and two expert surveys were conducted. A results of two expert surveys, the average time of 17 knowledge training programs was 59 to 139 minutes, 11 technical training programs was 93 to 129 minutes. However, considering that both the nutrition teacher and the panel of experts responded that the total training time should be less than 19 hours, I selected 11 urgent programs to develop training programs, decided on the appropriate training method for each program and developed the final training program. Materials and training for nutrition education and counseling for children with disabilities are very insufficient, the results of this study can be used to develop materials for nutrition education and counseling for disabled children.
Expanding educational opportunities and supporting services for children with disabilities are being strengthened. This suggests that the need for nutrition education and counseling for children with disabilities will increase and more qualified teachers would be needed. So, this study researched 119 nutrition teachers in Seoul to know their recognition and actual condition of nutrition education for children with disabilities including self-evaluation and demand of training programs. This study aims to provide basic data for nutrition teachers’ training program for nutrition education and counseling capacity improvement for children with disabilities. According to the survey of 119 nutrition teachers group, only 17.6% of the respondents said that they had received teachers’ training before related to children with disabilities, and 44.5% answered that they would attend teachers’ training program. 92.5% out of the group think that training programs for disabled children are lacking or lacking much. As for children with disabilities, nutrient absorption and utilization are low due to inherited metabolic disorders, and many health problems might happen caused by medication. In addition, because of the possible nutritional problems caused by eating behaviors that are different from normal children, there needs to be essential nutrition education and counseling to prevent this. Therefore, nutrition teachers that have proper education capacity for children with disabilities should support meaningful nutrition education and counseling. As a result of analyzing the respondents’ self-evaluation and demands for training programs related to knowledge and skills for nutrition education and counseling for children with disabilities, the mean scores for the self-evaluation of the 5-point scale were 2.15 and 2.19, respectively, the average of the training program needs was 3.71 and 3.61, respectively. Based on the results of self-evaluation and training program needs of nutrition teachers, a panel of 18 experts was selected and two expert surveys were conducted. A results of two expert surveys, the average time of 17 knowledge training programs was 59 to 139 minutes, 11 technical training programs was 93 to 129 minutes. However, considering that both the nutrition teacher and the panel of experts responded that the total training time should be less than 19 hours, I selected 11 urgent programs to develop training programs, decided on the appropriate training method for each program and developed the final training program. Materials and training for nutrition education and counseling for children with disabilities are very insufficient, the results of this study can be used to develop materials for nutrition education and counseling for disabled children.
주제어
#영양교사 영양교육 영양상담 특수아동 연수프로그램
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.