본 연구는 국내 기업에 종사하는 사무직 구성원 중 1980~2000년 사이에 출생한 밀레니얼 세대를 대상으로 심리적 임파워먼트가 혁신행동에 미치는 영향과 직원몰입의 매개효과와 학습민첩성의 조절효과를 실증적으로 검증하고자 하였다. 이 연구를 통해 밀레니얼 세대의 혁신행동을 이끌어 내기 위해서는 그들의 심리적 ...
본 연구는 국내 기업에 종사하는 사무직 구성원 중 1980~2000년 사이에 출생한 밀레니얼 세대를 대상으로 심리적 임파워먼트가 혁신행동에 미치는 영향과 직원몰입의 매개효과와 학습민첩성의 조절효과를 실증적으로 검증하고자 하였다. 이 연구를 통해 밀레니얼 세대의 혁신행동을 이끌어 내기 위해서는 그들의 심리적 임파워먼트 뿐 아니라 직원몰입과 학습민첩성을 높일 수 있는 다양한 접근과 방안이 필요하다는 시사점을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대의 심리적 임파워먼트가 혁신행동에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 밀레니얼 세대의 직원몰입이 심리적 임파워먼트와 혁신행동 사이에서 매개효과를 지니는가? 셋째, 밀레니얼 세대의 학습민첩성이 심리적 임파워먼트와 혁신행동 사이에서 조절효과를 지니는가? 위와 같은 연구문제를 검증하기 위해 국내 기업에 근무하는 사무직 종사자 중 1980~2000년 사이에 출생한 밀레니얼 세대를 대상으로 2019년 4월 29일부터 5월 6일까지 이메일 및 모바일 SMS를 통하여 설문조사를 실시하여 258개의 설문결과를 회수하였다. 설문 응답을 토대로 SPSS 23.0을 활용하여 분석하였으며, 분석된 연구결과는 아래와 같다. 첫째, 밀레니얼 세대의 심리적 임파워먼트는 혁신행동에 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 밀레니얼 세대의 심리적 임파워먼트와 혁신행동 간의 관계에서 직원몰입은 부분매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 밀레니얼 세대의 심리적 임파워먼트와 혁신행동 간의 관계에서 학습민첩성은 이를 강화하는 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대에게 심리적 임파워먼트가 유의미한 변인으로 혁신행동을 하는 데 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 심리적 임파워먼트는 밀레니얼 세대의 자기주도적이고 일의 의미를 중요하게 여기는 특성을 반영할 수 있는 변인으로 보인다. 그들이 조직에서 영향력을 발휘하면서 일의 의미를 인식하였을 때 새로운 아이디어를 내고 조직의 지원을 얻어 실현하는 행동을 유발할 것으로 볼 수 있다. 둘째, 밀레니얼 세대가 심리적으로 임파워먼트 되어 혁신행동을 하는 데 있어 직원몰입의 부분매개효과를 실증함으로써 그들의 심리적 매커니즘을 유추할 수 있게 되었다. 다시 말해 스스로가 업무를 잘할 수 있고 유능하다고 여겨서 자신에 직무 수행에 몰입하게 되면, 조직에도 열정을 가지고 참여하고 몰입하는 과정을 통해 혁신행동을 하게 된다. 따라서 심리적 임파워먼트를 높이는 것과 동시에 일과 조직에 대한 몰입을 높이기 위한 제도적 방안과 업무 환경, 적극적인 지원이 함께 이루어져야 할 것이다. 마지막으로 조직에서 혁신행동을 유발하기 위해서는 밀레니얼 세대의 학습 민첩성 수준을 높이기 위한 방안을 고려할 필요가 있다. 본 연구에서 밀레니얼 세대 중에서 경험을 통해 학습하는 능력이 높은 사람은 심리적으로 임파워먼트된 경우에 혁신행동으로 이어지는 것을 확인할 수 있었다. 또한 불확실성이 높고 급변하는 경영환경 속에서 학습민첩성은 인재의 잠재성을 예측하는 핵심 변인이다. 따라서 조직관리자나 HR담당자는 밀레니얼 세대의 학습민첩성을 높일 수 있는 프로그램 개발 및 실행이 필요하다.
본 연구는 국내 기업에 종사하는 사무직 구성원 중 1980~2000년 사이에 출생한 밀레니얼 세대를 대상으로 심리적 임파워먼트가 혁신행동에 미치는 영향과 직원몰입의 매개효과와 학습민첩성의 조절효과를 실증적으로 검증하고자 하였다. 이 연구를 통해 밀레니얼 세대의 혁신행동을 이끌어 내기 위해서는 그들의 심리적 임파워먼트 뿐 아니라 직원몰입과 학습민첩성을 높일 수 있는 다양한 접근과 방안이 필요하다는 시사점을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대의 심리적 임파워먼트가 혁신행동에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 밀레니얼 세대의 직원몰입이 심리적 임파워먼트와 혁신행동 사이에서 매개효과를 지니는가? 셋째, 밀레니얼 세대의 학습민첩성이 심리적 임파워먼트와 혁신행동 사이에서 조절효과를 지니는가? 위와 같은 연구문제를 검증하기 위해 국내 기업에 근무하는 사무직 종사자 중 1980~2000년 사이에 출생한 밀레니얼 세대를 대상으로 2019년 4월 29일부터 5월 6일까지 이메일 및 모바일 SMS를 통하여 설문조사를 실시하여 258개의 설문결과를 회수하였다. 설문 응답을 토대로 SPSS 23.0을 활용하여 분석하였으며, 분석된 연구결과는 아래와 같다. 첫째, 밀레니얼 세대의 심리적 임파워먼트는 혁신행동에 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 밀레니얼 세대의 심리적 임파워먼트와 혁신행동 간의 관계에서 직원몰입은 부분매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 밀레니얼 세대의 심리적 임파워먼트와 혁신행동 간의 관계에서 학습민첩성은 이를 강화하는 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대에게 심리적 임파워먼트가 유의미한 변인으로 혁신행동을 하는 데 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 심리적 임파워먼트는 밀레니얼 세대의 자기주도적이고 일의 의미를 중요하게 여기는 특성을 반영할 수 있는 변인으로 보인다. 그들이 조직에서 영향력을 발휘하면서 일의 의미를 인식하였을 때 새로운 아이디어를 내고 조직의 지원을 얻어 실현하는 행동을 유발할 것으로 볼 수 있다. 둘째, 밀레니얼 세대가 심리적으로 임파워먼트 되어 혁신행동을 하는 데 있어 직원몰입의 부분매개효과를 실증함으로써 그들의 심리적 매커니즘을 유추할 수 있게 되었다. 다시 말해 스스로가 업무를 잘할 수 있고 유능하다고 여겨서 자신에 직무 수행에 몰입하게 되면, 조직에도 열정을 가지고 참여하고 몰입하는 과정을 통해 혁신행동을 하게 된다. 따라서 심리적 임파워먼트를 높이는 것과 동시에 일과 조직에 대한 몰입을 높이기 위한 제도적 방안과 업무 환경, 적극적인 지원이 함께 이루어져야 할 것이다. 마지막으로 조직에서 혁신행동을 유발하기 위해서는 밀레니얼 세대의 학습 민첩성 수준을 높이기 위한 방안을 고려할 필요가 있다. 본 연구에서 밀레니얼 세대 중에서 경험을 통해 학습하는 능력이 높은 사람은 심리적으로 임파워먼트된 경우에 혁신행동으로 이어지는 것을 확인할 수 있었다. 또한 불확실성이 높고 급변하는 경영환경 속에서 학습민첩성은 인재의 잠재성을 예측하는 핵심 변인이다. 따라서 조직관리자나 HR담당자는 밀레니얼 세대의 학습민첩성을 높일 수 있는 프로그램 개발 및 실행이 필요하다.
The purpose of this study is to examine empirically the effect of psychological empowerment on innovation behavior and to mediate effect of employee engagement and the control effect of learning agility among Millennials born between 1980 and 2000 among domestic office workers. This study suggests t...
The purpose of this study is to examine empirically the effect of psychological empowerment on innovation behavior and to mediate effect of employee engagement and the control effect of learning agility among Millennials born between 1980 and 2000 among domestic office workers. This study suggests that a variety of approaches and measures are needed to enhance employee engagement and learning agility, as well as their psychological empowerment, in order to drive innovation behavior in the Millennials. The research problems that have been established based on this research purpose are as follows. First, does the psychological empowerment of the Millennials have a significant impact on innovation behavior? Second, does employee involvement in the Millennials mediate between psychological empowerment and innovative behavior? Third, does the learning agility of the Millennials have a moderating effect between psychological empowerment and innovative behavior? In order to verify the above research questions, we surveyed the employees of Millennials born between 1980 and 2000 among the office workers working in domestic companies through email and mobile SMS from April 29 to May 6, The survey was conducted and 258 questionnaires were collected. Based on the questionnaire responses, SPSS 23.0 was used to analyze the results. First, the psychological empowerment of the Millennial generation has a statistically significant effect on innovation behavior. Second, employee involvement is partially mediated in the relationship between psychological empowerment and innovation behavior of the Millennium generation. Third, in the relationship between the psychological empowerment and innovation behavior of the Millennial, the learning agility showed a moderating effect to strengthen it. Based on these results, the implications of this study are as follows. First, it was confirmed that psychological empowerment influences innovative behavior as a significant variable for the Millennial generation. Psychological empowerment seems to be a factor that reflects the characteristics of the Millennial that are self - driven and consider the meaning of work importantly. When they perceive the meaning of work while exerting their influence in the organization, they can generate new ideas and act to realize them with the support of the organization. Second, it is possible to deduce their psychological mechanisms by demonstrating the partial mediating effect of employee engagement in the innovative behavior of the Millennial generation through psychological empowerment. In other words, if you commit yourself to doing your job because you think that you are able to work well and are competent, you will take an innovative action through enthusiastic participation and immersion in your organization. Therefore, institutional measures, work environment, and active support should be done together to increase the psychological empowerment and increase the commitment to work and organization. Finally, in order to induce innovative behavior in organizations, it is necessary to consider ways to increase the level of learning agility in the Millennial generation. In this study, it was confirmed that people with high ability to learn through experience among the millennial generations lead to innovative behavior when they are psychologically empowered. In addition, learning agility is a key predictor of talent potential in a rapidly changing business environment with high uncertainty. Therefore, organization managers and HR representatives need to develop and implement programs that can enhance the learning agility of the Millennials.
The purpose of this study is to examine empirically the effect of psychological empowerment on innovation behavior and to mediate effect of employee engagement and the control effect of learning agility among Millennials born between 1980 and 2000 among domestic office workers. This study suggests that a variety of approaches and measures are needed to enhance employee engagement and learning agility, as well as their psychological empowerment, in order to drive innovation behavior in the Millennials. The research problems that have been established based on this research purpose are as follows. First, does the psychological empowerment of the Millennials have a significant impact on innovation behavior? Second, does employee involvement in the Millennials mediate between psychological empowerment and innovative behavior? Third, does the learning agility of the Millennials have a moderating effect between psychological empowerment and innovative behavior? In order to verify the above research questions, we surveyed the employees of Millennials born between 1980 and 2000 among the office workers working in domestic companies through email and mobile SMS from April 29 to May 6, The survey was conducted and 258 questionnaires were collected. Based on the questionnaire responses, SPSS 23.0 was used to analyze the results. First, the psychological empowerment of the Millennial generation has a statistically significant effect on innovation behavior. Second, employee involvement is partially mediated in the relationship between psychological empowerment and innovation behavior of the Millennium generation. Third, in the relationship between the psychological empowerment and innovation behavior of the Millennial, the learning agility showed a moderating effect to strengthen it. Based on these results, the implications of this study are as follows. First, it was confirmed that psychological empowerment influences innovative behavior as a significant variable for the Millennial generation. Psychological empowerment seems to be a factor that reflects the characteristics of the Millennial that are self - driven and consider the meaning of work importantly. When they perceive the meaning of work while exerting their influence in the organization, they can generate new ideas and act to realize them with the support of the organization. Second, it is possible to deduce their psychological mechanisms by demonstrating the partial mediating effect of employee engagement in the innovative behavior of the Millennial generation through psychological empowerment. In other words, if you commit yourself to doing your job because you think that you are able to work well and are competent, you will take an innovative action through enthusiastic participation and immersion in your organization. Therefore, institutional measures, work environment, and active support should be done together to increase the psychological empowerment and increase the commitment to work and organization. Finally, in order to induce innovative behavior in organizations, it is necessary to consider ways to increase the level of learning agility in the Millennial generation. In this study, it was confirmed that people with high ability to learn through experience among the millennial generations lead to innovative behavior when they are psychologically empowered. In addition, learning agility is a key predictor of talent potential in a rapidly changing business environment with high uncertainty. Therefore, organization managers and HR representatives need to develop and implement programs that can enhance the learning agility of the Millennials.
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