본 연구에서는 교직 적성인성 검사 도구에 관하여 연구하였다. 교직 적성인성 검사 도구는 고전검사이론에 입각한 방법들로 개발 및 타당화 연구가 진행되어졌다. 고전검사이론 방법들의 측정학적인 한계점을 극복하고자 Rasch(Rasch Rating Scale)모형을 이용하여 Messick이 제안한 4가지 측면의 타당도(일반화에 기초한 타당도, 실제에 기초한 타당도, 검사내용에 기초한 타당도, 내적구조에 기초한 타당도)를 검증하였다. 일반화에 기초한 타당도의 근거로 Cronbach's , Rasch 분리지수(피험자 분리지수, 문항 분리지수)와 분리 신뢰도(피험자 분리 신뢰도, 문항 분리신뢰도)를 이용하였다. 그 결과 Cronbach's =.95, 피험자 분리지수=4.31, 문항 분리지수=10.88, 피험자 분리 신뢰도=.95 및 문항 분리 신뢰도=.99를 보였다. 즉, Cronbach's , 분리지수 및 분리 신뢰도 모두 양호하게 나타났다. 실제에 기초한 타당도의 근거로 피험자 ...
본 연구에서는 교직 적성인성 검사 도구에 관하여 연구하였다. 교직 적성인성 검사 도구는 고전검사이론에 입각한 방법들로 개발 및 타당화 연구가 진행되어졌다. 고전검사이론 방법들의 측정학적인 한계점을 극복하고자 Rasch(Rasch Rating Scale)모형을 이용하여 Messick이 제안한 4가지 측면의 타당도(일반화에 기초한 타당도, 실제에 기초한 타당도, 검사내용에 기초한 타당도, 내적구조에 기초한 타당도)를 검증하였다. 일반화에 기초한 타당도의 근거로 Cronbach's , Rasch 분리지수(피험자 분리지수, 문항 분리지수)와 분리 신뢰도(피험자 분리 신뢰도, 문항 분리신뢰도)를 이용하였다. 그 결과 Cronbach's =.95, 피험자 분리지수=4.31, 문항 분리지수=10.88, 피험자 분리 신뢰도=.95 및 문항 분리 신뢰도=.99를 보였다. 즉, Cronbach's , 분리지수 및 분리 신뢰도 모두 양호하게 나타났다. 실제에 기초한 타당도의 근거로 피험자 적합도, 피험자×문항 분포와 평정척도를 분석한 결과, 피험자 적합도 지수는 적절한 것으로 나타났으며, 피험자×문항 분포에서는 적절한 문항들로 구성된 것으로 보였다. 하지만 대부분 쉬운 문항으로 이루어져 있는 것으로 보였다. 평정척도에서는 5점 척도가 검사 도구에 있어 제 기능을 완벽히 하지 못하는 것으로 판단되고 있다. 검사 내용에 기초한 타당도의 근거로 문항 적합도 지수(내적합도, 외적합도)와 점이연 측정상관계수를 분석하였다. 그 결과 16문항이 내적합도 지수와 외적합도 지수에서 부적합을 보였으며, 28문항이 점이연 측정상관계수에서 부적절한 문항으로 판단되었다. 특히 10문항은 내적합도 지수, 외적합도 지수와 점이연 측정상관계수 모두에서 부적합하며 부적절한 문항으로 나타났다. 내적구조에 기초한 타당도의 근거로 표준화 잔차를 이용한 주성분 요인분석과 특성곡선을 분석하였다. 표준화 잔차를 이용한 주성분 요인분석에서는 34.0%~44.9%가 Rasch모형의 척도에 의해 설명된 변량이며, 설명되지 않는 변량 중 첫 번째 대비요사의 고유값이 3.09~5.17로, 유의미하며 독립적인 차원을 형성하고 있지 않은 것으로 나타났다. 특성곡선에서는 관찰 점수 평균이 95% 신뢰 구간 내에 위치하였다. 본 연구는 문항반응이론인 Rasch모형을 적용하여 선행연구에서 검증하지 못한 검사 도구의 세부적인 영역에 대한 타당도 검증을 하였다. 이를 통하여 질 높은 검사 도구로 발전되어질 교직 적성인성 검사 도구의 바탕이 될 수 있다는 점에서 의의가 있다. 따라서 교직 적성인성 검사 도구가 예비 교사들의 교직 적성과 인성을 완벽하게 검사되길 기대하며, 높은 질의 척도 개발 및 타당화를 위하여 Rasch모형의 활용이 활발해지기를 기대한다.
본 연구에서는 교직 적성인성 검사 도구에 관하여 연구하였다. 교직 적성인성 검사 도구는 고전검사이론에 입각한 방법들로 개발 및 타당화 연구가 진행되어졌다. 고전검사이론 방법들의 측정학적인 한계점을 극복하고자 Rasch(Rasch Rating Scale)모형을 이용하여 Messick이 제안한 4가지 측면의 타당도(일반화에 기초한 타당도, 실제에 기초한 타당도, 검사내용에 기초한 타당도, 내적구조에 기초한 타당도)를 검증하였다. 일반화에 기초한 타당도의 근거로 Cronbach's , Rasch 분리지수(피험자 분리지수, 문항 분리지수)와 분리 신뢰도(피험자 분리 신뢰도, 문항 분리신뢰도)를 이용하였다. 그 결과 Cronbach's =.95, 피험자 분리지수=4.31, 문항 분리지수=10.88, 피험자 분리 신뢰도=.95 및 문항 분리 신뢰도=.99를 보였다. 즉, Cronbach's , 분리지수 및 분리 신뢰도 모두 양호하게 나타났다. 실제에 기초한 타당도의 근거로 피험자 적합도, 피험자×문항 분포와 평정척도를 분석한 결과, 피험자 적합도 지수는 적절한 것으로 나타났으며, 피험자×문항 분포에서는 적절한 문항들로 구성된 것으로 보였다. 하지만 대부분 쉬운 문항으로 이루어져 있는 것으로 보였다. 평정척도에서는 5점 척도가 검사 도구에 있어 제 기능을 완벽히 하지 못하는 것으로 판단되고 있다. 검사 내용에 기초한 타당도의 근거로 문항 적합도 지수(내적합도, 외적합도)와 점이연 측정상관계수를 분석하였다. 그 결과 16문항이 내적합도 지수와 외적합도 지수에서 부적합을 보였으며, 28문항이 점이연 측정상관계수에서 부적절한 문항으로 판단되었다. 특히 10문항은 내적합도 지수, 외적합도 지수와 점이연 측정상관계수 모두에서 부적합하며 부적절한 문항으로 나타났다. 내적구조에 기초한 타당도의 근거로 표준화 잔차를 이용한 주성분 요인분석과 특성곡선을 분석하였다. 표준화 잔차를 이용한 주성분 요인분석에서는 34.0%~44.9%가 Rasch모형의 척도에 의해 설명된 변량이며, 설명되지 않는 변량 중 첫 번째 대비요사의 고유값이 3.09~5.17로, 유의미하며 독립적인 차원을 형성하고 있지 않은 것으로 나타났다. 특성곡선에서는 관찰 점수 평균이 95% 신뢰 구간 내에 위치하였다. 본 연구는 문항반응이론인 Rasch모형을 적용하여 선행연구에서 검증하지 못한 검사 도구의 세부적인 영역에 대한 타당도 검증을 하였다. 이를 통하여 질 높은 검사 도구로 발전되어질 교직 적성인성 검사 도구의 바탕이 될 수 있다는 점에서 의의가 있다. 따라서 교직 적성인성 검사 도구가 예비 교사들의 교직 적성과 인성을 완벽하게 검사되길 기대하며, 높은 질의 척도 개발 및 타당화를 위하여 Rasch모형의 활용이 활발해지기를 기대한다.
In this study, we are going to validate a Teaching Aptitude and Personality Testing Tool by Rasch model. The tool and the validation studies were based by the Classical Test Theory, but this study used a Rasch(Rasch rating scale) model to validate the tool to overcome limitations of the old validati...
In this study, we are going to validate a Teaching Aptitude and Personality Testing Tool by Rasch model. The tool and the validation studies were based by the Classical Test Theory, but this study used a Rasch(Rasch rating scale) model to validate the tool to overcome limitations of the old validations with 4 validities, which is are the generalizability aspect of validity, the substantive aspect of validity, the content aspect of validity and the structural aspect of validity, that Messick was built. The first validity is the generalizability aspect of validity. We used Cronbach's , Rasch Separation Index (Person Separation Index, Item Separation Index) and Separation Reliability (Person Separation Reliability, Item Separation Reliability) for validation. As a result, all items are marked as good (Cronbach's =.95, Rerson separation Index=4.31, Item Separation Index=10.88, Person Separation Reliability=.95, and Item Separation Reliability=.99). The next validity is the substantive aspect of validity. we looked at Person-Fit, Person × Item Map and Rating Scale Analysis. The Person-Fit item was good. The Person × Item Map has a problem. The questions are fine, but some parts are easy to answer. For the Rating Scale Analysis, the testing tool selected 5-point scale, but it does not completely fulfill the function. The third validity is the content aspect of validity. we analyzed the Item Fit Index (Infit Mean Square, Outfit Mean Square) and the Point-Measure Correlation. We found out 16 items was misfit for both, the Infit Mean Square and the Outfit Mean Square. We also had 28 items were judged as inadequate items for the Point-Measure Correlation. 10 items were marked as misfit item and inadequate item. The last validity is the structural aspect of validity. We analyzed the Principal Component Analysis using Standardized Residuals and the Characteristic Curve. The explained variance was 34.0% ~ 44.9% by Rasch model. The unexplained variance marked as 3.09 to 5.17 for the eigenvalues of the first contrast element. In other words, they did not form as an independent dimension. The mean score of observation was within 95% confidence interval in the Characteristic Curve. This study applied the Rasch model to verify the validity of the detail of the testing tool that was not verified in the previous studies. We believe if we use the Rasch model, then we can define the issue and improve the testing tool. Therefore, we can provide better quality testing. Teacher aptitude and personality testing tool is expected to be a perfect test for the aptitude and personality of pre - service teachers.
In this study, we are going to validate a Teaching Aptitude and Personality Testing Tool by Rasch model. The tool and the validation studies were based by the Classical Test Theory, but this study used a Rasch(Rasch rating scale) model to validate the tool to overcome limitations of the old validations with 4 validities, which is are the generalizability aspect of validity, the substantive aspect of validity, the content aspect of validity and the structural aspect of validity, that Messick was built. The first validity is the generalizability aspect of validity. We used Cronbach's , Rasch Separation Index (Person Separation Index, Item Separation Index) and Separation Reliability (Person Separation Reliability, Item Separation Reliability) for validation. As a result, all items are marked as good (Cronbach's =.95, Rerson separation Index=4.31, Item Separation Index=10.88, Person Separation Reliability=.95, and Item Separation Reliability=.99). The next validity is the substantive aspect of validity. we looked at Person-Fit, Person × Item Map and Rating Scale Analysis. The Person-Fit item was good. The Person × Item Map has a problem. The questions are fine, but some parts are easy to answer. For the Rating Scale Analysis, the testing tool selected 5-point scale, but it does not completely fulfill the function. The third validity is the content aspect of validity. we analyzed the Item Fit Index (Infit Mean Square, Outfit Mean Square) and the Point-Measure Correlation. We found out 16 items was misfit for both, the Infit Mean Square and the Outfit Mean Square. We also had 28 items were judged as inadequate items for the Point-Measure Correlation. 10 items were marked as misfit item and inadequate item. The last validity is the structural aspect of validity. We analyzed the Principal Component Analysis using Standardized Residuals and the Characteristic Curve. The explained variance was 34.0% ~ 44.9% by Rasch model. The unexplained variance marked as 3.09 to 5.17 for the eigenvalues of the first contrast element. In other words, they did not form as an independent dimension. The mean score of observation was within 95% confidence interval in the Characteristic Curve. This study applied the Rasch model to verify the validity of the detail of the testing tool that was not verified in the previous studies. We believe if we use the Rasch model, then we can define the issue and improve the testing tool. Therefore, we can provide better quality testing. Teacher aptitude and personality testing tool is expected to be a perfect test for the aptitude and personality of pre - service teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.