본 연구는 교사 양성 한국어교육 과정에서의 교사화법 교육에 대한 교육 주체로서의 한국어 교사와 한국어교육 전공을 하는 재학생의 현황 및 인식을 분석하여 교사화법 교수요목을 도출하기 위해 시행되었다. 한국 사범대학교와 교육대학교에 운영하고 있는 국어교육과와 달리 국립국어원 한국어교원 제도에 따른 한국어교육과는 각 대학에서 대통소이한 교육과정을 설치하여 운영하고 있다. 한국어 교육 현장에서 한국어 교사는 중요한 요건으로서 교사의 화법 능력을 신장시키기 위해 한국어 교사의 특수성을 맞출 수 있는 교수요목을 설계하는 것이 매우 중요하다....
본 연구는 교사 양성 한국어교육 과정에서의 교사화법 교육에 대한 교육 주체로서의 한국어 교사와 한국어교육 전공을 하는 재학생의 현황 및 인식을 분석하여 교사화법 교수요목을 도출하기 위해 시행되었다. 한국 사범대학교와 교육대학교에 운영하고 있는 국어교육과와 달리 국립국어원 한국어교원 제도에 따른 한국어교육과는 각 대학에서 대통소이한 교육과정을 설치하여 운영하고 있다. 한국어 교육 현장에서 한국어 교사는 중요한 요건으로서 교사의 화법 능력을 신장시키기 위해 한국어 교사의 특수성을 맞출 수 있는 교수요목을 설계하는 것이 매우 중요하다. 이러한 교수요목 모색에 있어 현황 및 요구조사가 꼭 필요한 단계라고 볼 수 있다. 그리고 국어교육과에 개설된 교사화법 및 화법 관련 강좌를 참고하여 분석하기를 통해 한국어교육과에 적용할 수 있는 교사화법 교수요목을 모색하고자 했다.
교사 양성 한국어교육 과정에서 교사화법 교육의 필요성을 밝히기 위해 먼저 교사화법에 대한 교육 현황 및 인식을 알아보고 교사화법 능력 테스트와 같이 분석하였다. 설문조사 분석 결과는 교사화법 교육의 필요성을 뒷받침하고 교사화법 교수요목에 설계해야 할 요소에 대해 고려할 때 시점이 되는 것으로 보였다.
마지막으로 설문조사 분석 결과와 비교분석을 토대로 하여 교사 양성 한국어교육 과정의 예비 한국어 교사를 위한 교사화법 교육 목표 및 내용을 제안하고 교수요목을 마련해 보았다. 본 연구는 양각적인 조사와 비교분석을 통하여 현재 한국어교육 과정에서의 교사화법 교육의 현황, 인식을 알아보고, 필요성을 입증하고 교수요목을 설계한 것에 의의가 있다고 본다. 또한 교사화법 교수요목을 제안하여 앞으로 예비 한국어 교사의 자질을 향상시키고 활용하는 데 도움이 될 수 있기 기대한다.
본 연구는 교사 양성 한국어교육 과정에서의 교사화법 교육에 대한 교육 주체로서의 한국어 교사와 한국어교육 전공을 하는 재학생의 현황 및 인식을 분석하여 교사화법 교수요목을 도출하기 위해 시행되었다. 한국 사범대학교와 교육대학교에 운영하고 있는 국어교육과와 달리 국립국어원 한국어교원 제도에 따른 한국어교육과는 각 대학에서 대통소이한 교육과정을 설치하여 운영하고 있다. 한국어 교육 현장에서 한국어 교사는 중요한 요건으로서 교사의 화법 능력을 신장시키기 위해 한국어 교사의 특수성을 맞출 수 있는 교수요목을 설계하는 것이 매우 중요하다. 이러한 교수요목 모색에 있어 현황 및 요구조사가 꼭 필요한 단계라고 볼 수 있다. 그리고 국어교육과에 개설된 교사화법 및 화법 관련 강좌를 참고하여 분석하기를 통해 한국어교육과에 적용할 수 있는 교사화법 교수요목을 모색하고자 했다.
교사 양성 한국어교육 과정에서 교사화법 교육의 필요성을 밝히기 위해 먼저 교사화법에 대한 교육 현황 및 인식을 알아보고 교사화법 능력 테스트와 같이 분석하였다. 설문조사 분석 결과는 교사화법 교육의 필요성을 뒷받침하고 교사화법 교수요목에 설계해야 할 요소에 대해 고려할 때 시점이 되는 것으로 보였다.
마지막으로 설문조사 분석 결과와 비교분석을 토대로 하여 교사 양성 한국어교육 과정의 예비 한국어 교사를 위한 교사화법 교육 목표 및 내용을 제안하고 교수요목을 마련해 보았다. 본 연구는 양각적인 조사와 비교분석을 통하여 현재 한국어교육 과정에서의 교사화법 교육의 현황, 인식을 알아보고, 필요성을 입증하고 교수요목을 설계한 것에 의의가 있다고 본다. 또한 교사화법 교수요목을 제안하여 앞으로 예비 한국어 교사의 자질을 향상시키고 활용하는 데 도움이 될 수 있기 기대한다.
This study is about the teacher's speaking education in Korean language education course. It is aimed at the Korean language teacher and the Korean language education undergraduates as the main body, analyzing the current situation and understanding, and developing the syllabus of the teacher's disc...
This study is about the teacher's speaking education in Korean language education course. It is aimed at the Korean language teacher and the Korean language education undergraduates as the main body, analyzing the current situation and understanding, and developing the syllabus of the teacher's discourse course. Unlike the Korean language education run by the Korean Normal University and the University of Education, the Korean language education department that follows the Korean Language Teacher System of the National Language Institute is similar to the education courses offered and operated by universities. In Korean language education, Korean language teachers are an crucial point. In order to improve teachers' speaking skills, it is very important to design a syllabus that is compatible with the particularity of Korean language teachers. In the process of exploring such a syllabus, conducting a survey of the status and needs is considered a necessary procedure. Moreover, by referring to and analyzing the teacher's speaking skills course and the speaking skills related courses that already offered by the Korean language major, the syllabus of the teacher's speaking skills that can be applied to the Korean language education major is explored.
In order to clarify the necessity of teachers' education in the process of cultivating Korean language education, firstly, we understand the current situation of teacher education and teachers' speaking methods. At the same time, we can test the teacher's vocabulary ability. The results of the questionnaire survey provide supports for the necessity of teacher's dialect education, and also become the starting point of the elements that need to be designed in the teacher's syllabus.
Finally, based on the results of questionnaire survey and comparative analysis, in order to prepare a Korean language teacher for Korean language education, it proposes the teaching objectives and content of teacher speaking methods education, then formulates a syllabus. Through the investigation and comparative analysis of teachers and students, this study comprehends the current situation and cognition of teacher speaking methods education in the process of Korean language education, and proves the necessity of it. In addition, it has significance in designing the syllabus. This study proposes a syllabus for teacher's words, and expect it's valuable to improve the qualifications of Korean language teachers.
This study is about the teacher's speaking education in Korean language education course. It is aimed at the Korean language teacher and the Korean language education undergraduates as the main body, analyzing the current situation and understanding, and developing the syllabus of the teacher's discourse course. Unlike the Korean language education run by the Korean Normal University and the University of Education, the Korean language education department that follows the Korean Language Teacher System of the National Language Institute is similar to the education courses offered and operated by universities. In Korean language education, Korean language teachers are an crucial point. In order to improve teachers' speaking skills, it is very important to design a syllabus that is compatible with the particularity of Korean language teachers. In the process of exploring such a syllabus, conducting a survey of the status and needs is considered a necessary procedure. Moreover, by referring to and analyzing the teacher's speaking skills course and the speaking skills related courses that already offered by the Korean language major, the syllabus of the teacher's speaking skills that can be applied to the Korean language education major is explored.
In order to clarify the necessity of teachers' education in the process of cultivating Korean language education, firstly, we understand the current situation of teacher education and teachers' speaking methods. At the same time, we can test the teacher's vocabulary ability. The results of the questionnaire survey provide supports for the necessity of teacher's dialect education, and also become the starting point of the elements that need to be designed in the teacher's syllabus.
Finally, based on the results of questionnaire survey and comparative analysis, in order to prepare a Korean language teacher for Korean language education, it proposes the teaching objectives and content of teacher speaking methods education, then formulates a syllabus. Through the investigation and comparative analysis of teachers and students, this study comprehends the current situation and cognition of teacher speaking methods education in the process of Korean language education, and proves the necessity of it. In addition, it has significance in designing the syllabus. This study proposes a syllabus for teacher's words, and expect it's valuable to improve the qualifications of Korean language teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.