대상이나 사건에 대해 자신과 타인의 주의를 통합하는 능력인 공동주의의 발달은 주로 영아의 어휘발달이나 사회성 발달과 관련하여 보고되어 왔다. 이에 비해 공동주의 개인차에 기여하는 요인에 대한 연구는 상대적으로 많지 않다. 본 연구는 준구조화된 자유놀이 상황에서 시도하기를 중심으로 영아와 양육자의 공동주의 상호작용 특성을 살펴보았다. 동시에 다른 양육자 요인이 개인차에 기여하는지를 살펴보고 어휘발달과의 연관성을 알아보았다. 공동주의는 기존 연구와 다르게 실험자가 물체를 제공하여 준구조화된 놀이 상황을 제시하고, ESCS(Early Social Communication Scale; ESCS)를 적용하여 평가하였으며 K M-B CDI로 어휘발달을 평가하였다. 시도하기는 타인에게 공동주의를 시도하는 행동이며 눈 마주치기, 시선교환, 가리키기, 눈 마주치며 가리키기, 보여주기 행동의 빈도로 평가하고 양육자 요인으로는 교육 년 수, 입력자극의 질, 공감 정확도, 대인관계 ...
대상이나 사건에 대해 자신과 타인의 주의를 통합하는 능력인 공동주의의 발달은 주로 영아의 어휘발달이나 사회성 발달과 관련하여 보고되어 왔다. 이에 비해 공동주의 개인차에 기여하는 요인에 대한 연구는 상대적으로 많지 않다. 본 연구는 준구조화된 자유놀이 상황에서 시도하기를 중심으로 영아와 양육자의 공동주의 상호작용 특성을 살펴보았다. 동시에 다른 양육자 요인이 개인차에 기여하는지를 살펴보고 어휘발달과의 연관성을 알아보았다. 공동주의는 기존 연구와 다르게 실험자가 물체를 제공하여 준구조화된 놀이 상황을 제시하고, ESCS(Early Social Communication Scale; ESCS)를 적용하여 평가하였으며 K M-B CDI로 어휘발달을 평가하였다. 시도하기는 타인에게 공동주의를 시도하는 행동이며 눈 마주치기, 시선교환, 가리키기, 눈 마주치며 가리키기, 보여주기 행동의 빈도로 평가하고 양육자 요인으로는 교육 년 수, 입력자극의 질, 공감 정확도, 대인관계 반응지수, 마음관련 발화를 측정하였다. 그 결과, 영아와 양육자의 시도하기는 관련성이 낮은 것으로 나타났으며, 영아의 시도하기는 어머니의 교육 년 수와 밀접한 관련이 있었다. 이와 반대로 공감 정확도와 대인관계 반응지수는 영아의 시도하기에 부정적 관련성 있는 것으로 나타났으며 마음관련 발화는 관련을 보이지 않았다. 그리고 영아의 시도하기 개인차는 이해어휘와 표현어휘 모두와 관련이 있었다. 이러한 결과는 양육자 요인이 영아의 공동주의를 촉진할 가능성을 시사하며, 이 둘의 상호작용이 어휘발달에 미치는 영향에 대한 논의점을 제공한다.
대상이나 사건에 대해 자신과 타인의 주의를 통합하는 능력인 공동주의의 발달은 주로 영아의 어휘발달이나 사회성 발달과 관련하여 보고되어 왔다. 이에 비해 공동주의 개인차에 기여하는 요인에 대한 연구는 상대적으로 많지 않다. 본 연구는 준구조화된 자유놀이 상황에서 시도하기를 중심으로 영아와 양육자의 공동주의 상호작용 특성을 살펴보았다. 동시에 다른 양육자 요인이 개인차에 기여하는지를 살펴보고 어휘발달과의 연관성을 알아보았다. 공동주의는 기존 연구와 다르게 실험자가 물체를 제공하여 준구조화된 놀이 상황을 제시하고, ESCS(Early Social Communication Scale; ESCS)를 적용하여 평가하였으며 K M-B CDI로 어휘발달을 평가하였다. 시도하기는 타인에게 공동주의를 시도하는 행동이며 눈 마주치기, 시선교환, 가리키기, 눈 마주치며 가리키기, 보여주기 행동의 빈도로 평가하고 양육자 요인으로는 교육 년 수, 입력자극의 질, 공감 정확도, 대인관계 반응지수, 마음관련 발화를 측정하였다. 그 결과, 영아와 양육자의 시도하기는 관련성이 낮은 것으로 나타났으며, 영아의 시도하기는 어머니의 교육 년 수와 밀접한 관련이 있었다. 이와 반대로 공감 정확도와 대인관계 반응지수는 영아의 시도하기에 부정적 관련성 있는 것으로 나타났으며 마음관련 발화는 관련을 보이지 않았다. 그리고 영아의 시도하기 개인차는 이해어휘와 표현어휘 모두와 관련이 있었다. 이러한 결과는 양육자 요인이 영아의 공동주의를 촉진할 가능성을 시사하며, 이 둘의 상호작용이 어휘발달에 미치는 영향에 대한 논의점을 제공한다.
The development of joint attention, ability to coordinate the attention of oneself and others into objects or events, has been reported primarily in relation to infant vocabulary and social development. In contrast, there are few studies on factors contributing to individual differences. This study ...
The development of joint attention, ability to coordinate the attention of oneself and others into objects or events, has been reported primarily in relation to infant vocabulary and social development. In contrast, there are few studies on factors contributing to individual differences. This study investigated the characteristics of interaction between infants and their caregivers focusing on initiating joint attention in semi-structured free play, also investigated whether other caregiver factors contributed to individual differences and the relationship with vocabulary development. In this experiment, experimenter provides semi-structured free play situation and joint attention was observed in ESCS. Lexical development was evaluated by K M-B CDI. IJA refers to behaviors that spontaneously sharing experience and was evaluated frequency of eye contact, alternation, pointing, eye contact with pointing, showing and caregiver factors were maternal education, input quality, empathic accuracy, interpersonal reactivity index(IRI) and mind-mindedness. As a result, infants' and caregivers' initiating joint attention were less relevant, and infants' initiating joint attention was closely related to maternal education. Conversely, empathic accuracy and interpersonal reactivity index were found to be negatively related to initiating joint attention of infants, and the mind-mindedness was not related. Infants initiating joint attention affects both expressive and receptive lexical development. The results of this study provide evidence for that the caregiver factors facilitates the infant’s joint attention and its interactions could have a positive influence on language development.
The development of joint attention, ability to coordinate the attention of oneself and others into objects or events, has been reported primarily in relation to infant vocabulary and social development. In contrast, there are few studies on factors contributing to individual differences. This study investigated the characteristics of interaction between infants and their caregivers focusing on initiating joint attention in semi-structured free play, also investigated whether other caregiver factors contributed to individual differences and the relationship with vocabulary development. In this experiment, experimenter provides semi-structured free play situation and joint attention was observed in ESCS. Lexical development was evaluated by K M-B CDI. IJA refers to behaviors that spontaneously sharing experience and was evaluated frequency of eye contact, alternation, pointing, eye contact with pointing, showing and caregiver factors were maternal education, input quality, empathic accuracy, interpersonal reactivity index(IRI) and mind-mindedness. As a result, infants' and caregivers' initiating joint attention were less relevant, and infants' initiating joint attention was closely related to maternal education. Conversely, empathic accuracy and interpersonal reactivity index were found to be negatively related to initiating joint attention of infants, and the mind-mindedness was not related. Infants initiating joint attention affects both expressive and receptive lexical development. The results of this study provide evidence for that the caregiver factors facilitates the infant’s joint attention and its interactions could have a positive influence on language development.
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