본 연구스토리텔링을 활용한 적정기술 탐구활동을 통해 만 5세 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이러한 목적으로 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 2018년 9월부터 2018년 12월까지 C시에 위치한 유치원 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 총 14회의 활동을 실시하였다. 실험집단은 스토리텔링 적정기술 탐구활동을 적용하고, 비교집단은 주제중심 관련 과학활동을 적용하였다. 활동전 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 관한 사전검사를 실시하였으며, 14회 활동 후 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였다. 이렇게 수집된 결과를 바탕으로 집단 간의 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구스토리텔링을 활용한 적정기술 탐구활동을 통해 만 5세 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이러한 목적으로 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 2018년 9월부터 2018년 12월까지 C시에 위치한 유치원 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 총 14회의 활동을 실시하였다. 실험집단은 스토리텔링 적정기술 탐구활동을 적용하고, 비교집단은 주제중심 관련 과학활동을 적용하였다. 활동전 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 관한 사전검사를 실시하였으며, 14회 활동 후 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였다. 이렇게 수집된 결과를 바탕으로 집단 간의 차이를 알아보기 위해 t검증을 실시하였다.
본 연구의 연구결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 이타성 총점과 이타성의 구성요소인 공감하기, 나눠주기, 친절하기, 도움주기에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 유의미한 향상을 보였다. 협력하기, 보호하기에는 유의미한 차이를 나타내지는 않았지만 실험집단이 비교집단보다 향상되는 정도가 높았다. 따라서 스토리텔링 적정기술 탐구활동은 유아의 이타심 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 과학적 탐구능력 총점과 과학적 탐구능력 구성요소인 관찰하기, 분류하기, 의사소통하기에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 유의미한 향상을 보였다. 예측하기와 측정하기에는 유의미한 차이를 나타내지는 않았지만, 측정하기의 경우 실험집단이 비교집단보다 향상되는 정도가 높았다. 따라서 스토리텔링 적정기술 탐구활동은 유아의 과학적 탐구능력 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결론적으로 스토리텔링을 활용한 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이는 스토리텔링과 연계한 적정기술 관련 과학활동이 유아교육 현장에 적용하기에 적합함을 보여주며, 기존에 이루어지던 과학활동과 차별화된 활동으로 그 가치가 있음을 시사하고 있다.
본 연구스토리텔링을 활용한 적정기술 탐구활동을 통해 만 5세 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이러한 목적으로 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 2018년 9월부터 2018년 12월까지 C시에 위치한 유치원 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 총 14회의 활동을 실시하였다. 실험집단은 스토리텔링 적정기술 탐구활동을 적용하고, 비교집단은 주제중심 관련 과학활동을 적용하였다. 활동전 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 관한 사전검사를 실시하였으며, 14회 활동 후 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였다. 이렇게 수집된 결과를 바탕으로 집단 간의 차이를 알아보기 위해 t검증을 실시하였다.
본 연구의 연구결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 이타성 총점과 이타성의 구성요소인 공감하기, 나눠주기, 친절하기, 도움주기에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 유의미한 향상을 보였다. 협력하기, 보호하기에는 유의미한 차이를 나타내지는 않았지만 실험집단이 비교집단보다 향상되는 정도가 높았다. 따라서 스토리텔링 적정기술 탐구활동은 유아의 이타심 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 과학적 탐구능력 총점과 과학적 탐구능력 구성요소인 관찰하기, 분류하기, 의사소통하기에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 유의미한 향상을 보였다. 예측하기와 측정하기에는 유의미한 차이를 나타내지는 않았지만, 측정하기의 경우 실험집단이 비교집단보다 향상되는 정도가 높았다. 따라서 스토리텔링 적정기술 탐구활동은 유아의 과학적 탐구능력 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결론적으로 스토리텔링을 활용한 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성과 과학적 탐구능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이는 스토리텔링과 연계한 적정기술 관련 과학활동이 유아교육 현장에 적용하기에 적합함을 보여주며, 기존에 이루어지던 과학활동과 차별화된 활동으로 그 가치가 있음을 시사하고 있다.
The purpose of this study was to examine the effects on the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism and scientific inquiry ability. To this end, the following reaserch questions were set in this study.
1. What are the effects of the inquiry a...
The purpose of this study was to examine the effects on the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism and scientific inquiry ability. To this end, the following reaserch questions were set in this study.
1. What are the effects of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism? 2. What are the effects of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's scientific inquiry ability?
The reserch was conducted fourteen times on 40 five-year-old chilren(20 experiment group and 20 control group children) at kindergarten in C citiy, Korea, from August to December 2018. In the experimental treatment, inquiry activities about appropriate technology with storytelling were applied to the experimental group, while science activities based on topic-specific were applied to the comparison group. Test were performed before and after to examin the effects of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism and scientific inquiry abilities of both groups. And the collected data were analyzed by performing an independent sample t-test with the SPSS statistcs program.
The study results are as follows :
First, on analysis of the effect of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism, the total score of children's altruism and its sub-elements of eympathy, sharing with others in need, kindness to others and helping each other revealed significant improvement in the experimental group as compared to the comparison group. Although it did not reveal significant differences on the elements of cooperation with others and caring others in need, the improvement degree of experimental group was higher than those of comparison group. This means that the inquiry activities about appropriate technology with storytelling is effective for improvement of children's altruism.
Second, on analysis of the effect of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's scientific inquiry ability, the total score of children's scientific inquiry ability and its sub-elements of observation, classification and discussion revealed significant improvement in the experimental group as compared to the comparison group. Although it did not reveal significant differences on the elements of prediction and measurement, in case of measurement, the improvement degree of experimental group was higher than those of comparison group. This means that the inquiry activities about appropriate technology with storytelling is effective for improvement of children's scientific inquiry ability. In conclution, it was revealed that the inquiry activities about appropriate technology with storytelling have a positive effect on children's altruism and scientific inquiry ability. This shows that the inquiry activities about appropriate technology with storytelling is suitable for early childhood education, suggesting that is valuable as a differentiated program from the existing science education.
The purpose of this study was to examine the effects on the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism and scientific inquiry ability. To this end, the following reaserch questions were set in this study.
1. What are the effects of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism? 2. What are the effects of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's scientific inquiry ability?
The reserch was conducted fourteen times on 40 five-year-old chilren(20 experiment group and 20 control group children) at kindergarten in C citiy, Korea, from August to December 2018. In the experimental treatment, inquiry activities about appropriate technology with storytelling were applied to the experimental group, while science activities based on topic-specific were applied to the comparison group. Test were performed before and after to examin the effects of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism and scientific inquiry abilities of both groups. And the collected data were analyzed by performing an independent sample t-test with the SPSS statistcs program.
The study results are as follows :
First, on analysis of the effect of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's altruism, the total score of children's altruism and its sub-elements of eympathy, sharing with others in need, kindness to others and helping each other revealed significant improvement in the experimental group as compared to the comparison group. Although it did not reveal significant differences on the elements of cooperation with others and caring others in need, the improvement degree of experimental group was higher than those of comparison group. This means that the inquiry activities about appropriate technology with storytelling is effective for improvement of children's altruism.
Second, on analysis of the effect of the inquiry activities about appropriate technology with storytelling on children's scientific inquiry ability, the total score of children's scientific inquiry ability and its sub-elements of observation, classification and discussion revealed significant improvement in the experimental group as compared to the comparison group. Although it did not reveal significant differences on the elements of prediction and measurement, in case of measurement, the improvement degree of experimental group was higher than those of comparison group. This means that the inquiry activities about appropriate technology with storytelling is effective for improvement of children's scientific inquiry ability. In conclution, it was revealed that the inquiry activities about appropriate technology with storytelling have a positive effect on children's altruism and scientific inquiry ability. This shows that the inquiry activities about appropriate technology with storytelling is suitable for early childhood education, suggesting that is valuable as a differentiated program from the existing science education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.