이 연구의 목적은 신입사원의 직무배태성에 영향을 미치는 요인을 학습 관점에서 알아보고자 함으로써 개인 차원의 심층학습, 조직 차원의 상향식학습이 직무배태성에 영향을 미치는지, 직무몰입이 매개효과를 갖는지, 관점수용이 직무몰입의 매개효과를 조절하는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 연구문제로 첫째, 심층학습과 상향식학습은 직무배태성에 유의한 영향을 미치는가? 둘째, 직무몰입은 심층학습과 직무배태성 간, 상향식학습과 직무배태성 간 관계를 매개하는가? 셋째, 관점수용은 심층학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과, 상향식학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과를 조절하는가? 로 설정하였다. 이 연구의 대상은 국내 기업에서 근무하는 입사 3년 이하의 신입사원이며, ...
이 연구의 목적은 신입사원의 직무배태성에 영향을 미치는 요인을 학습 관점에서 알아보고자 함으로써 개인 차원의 심층학습, 조직 차원의 상향식학습이 직무배태성에 영향을 미치는지, 직무몰입이 매개효과를 갖는지, 관점수용이 직무몰입의 매개효과를 조절하는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 연구문제로 첫째, 심층학습과 상향식학습은 직무배태성에 유의한 영향을 미치는가? 둘째, 직무몰입은 심층학습과 직무배태성 간, 상향식학습과 직무배태성 간 관계를 매개하는가? 셋째, 관점수용은 심층학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과, 상향식학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과를 조절하는가? 로 설정하였다. 이 연구의 대상은 국내 기업에서 근무하는 입사 3년 이하의 신입사원이며, 편의표집 방법을 통해 설문조사를 실시하여 총 480부의 응답 중 불성실한 응답 17부를 제외한 463부의 표본을 분석에 사용하였다. 자료분석은 기술통계 분석, 측정모형 평가, 구조모형 검증의 순서로 실시하였다. 이 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 심층학습은 직무배태성에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 상향식학습은 직무배태성에 통계적으로 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 심층학습과 직무배태성의 영향관계에서 직무몰입은 완전 매개효과를 갖는 것이 확인되었다. 넷째, 상향식학습과 직무배태성의 영향관계에서 직무몰입은 부분 매개효과를 갖는 것이 확인되었다. 다섯째, 심층학습과 직무배태성 간 직무몰입이 갖는 매개효과를 관점수용이 조절하는 것으로 나타났다. 여섯째, 상향식학습과 직무배태성 간 직무몰입이 갖는 매개효과를 관점수용이 조절하지 않는 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 이론적 시사점을 제공할 수 있다. 첫째, 학습이 직무배태성에 미치는 영향을 교육기회 제공과 같은 양적인 측면에서 심층학습과 상향식학습이라는 질적인 측면으로 확대하여 검증하였다는 데에 의의가 있다. 둘째, 학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과를 실증하였다는 데에 의의가 있다. 직무몰입은 심층학습과 직무배태성 사이에서 완전매개 역할을 하는 것으로 나타났으며 상향식학습과 직무배태성 사이에서는 부분 매개하는 것으로 나타났다. 심층학습과 직무배태성 사이에서 완전매개 역할을 한다는 것은 심층학습이 직무배태성에 영향을 미치기 위해서는 직무몰입을 통해야만 한다는 의미로 직무몰입의 중요성을 확인할 수 있었다. 셋째, 관점수용이라는 변인을 이용하여 타인의 시각을 이해하고 역지사지의 자세를 취하는 것이 학습과 합쳐진다면 어떤 효과를 발휘하는지 이론적으로 분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같은 실무적 시사점을 제공할 수 있다. 첫째, HRD 담당자들은 신입사원들이 조직에 대한 소속감을 갖고 업무에 몰입해서 일할 수 있는 방안으로서 학습이 큰 역할을 할 수 있다는 점을 깨닫고 신입사원 교육프로그램을 심층학습과 상향식학습 측면에서 강화하는 것이 요구된다. 둘째, 직무몰입이 학습과 직무배태성 사이에서 매개역할을 하는 것이 밝혀짐에 따라 신입사원이 학습할 때 몰입할 수 있도록 하는 방안 마련이 요구된다. 셋째, 관점수용이 심층학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과를 강화하는 것으로 밝혀짐에 따라 신입사원들의 관점수용 역량을 향상시킬 수 있는 방법을 모색할 필요가 있다.
이 연구의 목적은 신입사원의 직무배태성에 영향을 미치는 요인을 학습 관점에서 알아보고자 함으로써 개인 차원의 심층학습, 조직 차원의 상향식학습이 직무배태성에 영향을 미치는지, 직무몰입이 매개효과를 갖는지, 관점수용이 직무몰입의 매개효과를 조절하는지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 연구문제로 첫째, 심층학습과 상향식학습은 직무배태성에 유의한 영향을 미치는가? 둘째, 직무몰입은 심층학습과 직무배태성 간, 상향식학습과 직무배태성 간 관계를 매개하는가? 셋째, 관점수용은 심층학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과, 상향식학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과를 조절하는가? 로 설정하였다. 이 연구의 대상은 국내 기업에서 근무하는 입사 3년 이하의 신입사원이며, 편의표집 방법을 통해 설문조사를 실시하여 총 480부의 응답 중 불성실한 응답 17부를 제외한 463부의 표본을 분석에 사용하였다. 자료분석은 기술통계 분석, 측정모형 평가, 구조모형 검증의 순서로 실시하였다. 이 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 심층학습은 직무배태성에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 상향식학습은 직무배태성에 통계적으로 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 심층학습과 직무배태성의 영향관계에서 직무몰입은 완전 매개효과를 갖는 것이 확인되었다. 넷째, 상향식학습과 직무배태성의 영향관계에서 직무몰입은 부분 매개효과를 갖는 것이 확인되었다. 다섯째, 심층학습과 직무배태성 간 직무몰입이 갖는 매개효과를 관점수용이 조절하는 것으로 나타났다. 여섯째, 상향식학습과 직무배태성 간 직무몰입이 갖는 매개효과를 관점수용이 조절하지 않는 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 이론적 시사점을 제공할 수 있다. 첫째, 학습이 직무배태성에 미치는 영향을 교육기회 제공과 같은 양적인 측면에서 심층학습과 상향식학습이라는 질적인 측면으로 확대하여 검증하였다는 데에 의의가 있다. 둘째, 학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과를 실증하였다는 데에 의의가 있다. 직무몰입은 심층학습과 직무배태성 사이에서 완전매개 역할을 하는 것으로 나타났으며 상향식학습과 직무배태성 사이에서는 부분 매개하는 것으로 나타났다. 심층학습과 직무배태성 사이에서 완전매개 역할을 한다는 것은 심층학습이 직무배태성에 영향을 미치기 위해서는 직무몰입을 통해야만 한다는 의미로 직무몰입의 중요성을 확인할 수 있었다. 셋째, 관점수용이라는 변인을 이용하여 타인의 시각을 이해하고 역지사지의 자세를 취하는 것이 학습과 합쳐진다면 어떤 효과를 발휘하는지 이론적으로 분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같은 실무적 시사점을 제공할 수 있다. 첫째, HRD 담당자들은 신입사원들이 조직에 대한 소속감을 갖고 업무에 몰입해서 일할 수 있는 방안으로서 학습이 큰 역할을 할 수 있다는 점을 깨닫고 신입사원 교육프로그램을 심층학습과 상향식학습 측면에서 강화하는 것이 요구된다. 둘째, 직무몰입이 학습과 직무배태성 사이에서 매개역할을 하는 것이 밝혀짐에 따라 신입사원이 학습할 때 몰입할 수 있도록 하는 방안 마련이 요구된다. 셋째, 관점수용이 심층학습과 직무배태성 간 직무몰입의 매개효과를 강화하는 것으로 밝혀짐에 따라 신입사원들의 관점수용 역량을 향상시킬 수 있는 방법을 모색할 필요가 있다.
The purpose of this study is to verify the effect of deep learning and bottom-up learning on job embeddedness, the mediating effect of work engagement, and the moderated mediating effect of perspective taking to investigate the effects of learning on new employees' job embeddedness. In order to achi...
The purpose of this study is to verify the effect of deep learning and bottom-up learning on job embeddedness, the mediating effect of work engagement, and the moderated mediating effect of perspective taking to investigate the effects of learning on new employees' job embeddedness. In order to achieve the study purpose, the research problems are established as follows: (1) whether or not deep learning and bottom-up learning have a significant effect on job embeddedness, (2) whether or not mediating effect of work engagement is found on the relationship between deep learning and job embeddedness, and bottom-up learning and job embeddedness, (3) whether or not perspective taking moderates the mediating effect of work engagement. The subjects of this study are new employees who were employed for 3 years or less in a domestic company. The survey was conducted through convenience sampling method and 463 samples were used for analysis except for 17 parts of unsatisfactory response among 480 parts. Data analysis was performed in the order of technical statistical analysis, measurement model evaluation, and structural model verification. The findings derived from the study are as follows: (1) deep learning does not have the positive effect on job embeddedness, (2) bottom-up learning has the positive effect on job embeddedness, (3) work engagement has the full mediating effect between deep learning and job embeddedness, (4) work engagement has the partial mediating effect between bottom-up learning and job embeddedness, (5) perspective taking moderates the mediating effect of work engagement between deep learning and job embeddedness, (6) perspective taking does not moderate the mediating effect of work engagement between bottom-up learning and job embeddedness. The findings of this study suggest the following academic implications. First, it is meaningful that research of the influence of learning on job embeddedness is extended to qualitative aspects such as deep learning and bottom-up learning from quantitative aspects such as providing educational opportunities. Second, it is important to verify the mediating effect of work engagement between learning and job embeddedness. Work engagement was found to play a full mediating role between deep learning and job embeddedness, and partial mediating role between bottom-up learning and job embeddedness. The fact that work engagement plays a role as a full mediator between deep learning and job embeddedness implies that work engagement is essential for deep learning in order to influence job embeddedness. Third, the theoretical analysis was made using the variable of perspective taking to understand what impact could be made if understanding others' perspectives is combined with learning. The findings of this study suggest the following practical implications. First, HRD practitioners need to realize that learning can play a big role as a way for the new employees to engage and work with a sense of belonging to the organization and strengthen their training programs for the new employees in terms of deep learning and bottom-up learning. Second, it is required to prepare a way for new employees to be engaged in learning and work as it is found that work engagement plays a mediating role between learning and job embeddedness. Third, it is necessary to search for ways to improve the capacity of perspective taking of new employees as perspective taking is found to strengthen the mediating effect of work engagement between deep learning and job embeddedness.
The purpose of this study is to verify the effect of deep learning and bottom-up learning on job embeddedness, the mediating effect of work engagement, and the moderated mediating effect of perspective taking to investigate the effects of learning on new employees' job embeddedness. In order to achieve the study purpose, the research problems are established as follows: (1) whether or not deep learning and bottom-up learning have a significant effect on job embeddedness, (2) whether or not mediating effect of work engagement is found on the relationship between deep learning and job embeddedness, and bottom-up learning and job embeddedness, (3) whether or not perspective taking moderates the mediating effect of work engagement. The subjects of this study are new employees who were employed for 3 years or less in a domestic company. The survey was conducted through convenience sampling method and 463 samples were used for analysis except for 17 parts of unsatisfactory response among 480 parts. Data analysis was performed in the order of technical statistical analysis, measurement model evaluation, and structural model verification. The findings derived from the study are as follows: (1) deep learning does not have the positive effect on job embeddedness, (2) bottom-up learning has the positive effect on job embeddedness, (3) work engagement has the full mediating effect between deep learning and job embeddedness, (4) work engagement has the partial mediating effect between bottom-up learning and job embeddedness, (5) perspective taking moderates the mediating effect of work engagement between deep learning and job embeddedness, (6) perspective taking does not moderate the mediating effect of work engagement between bottom-up learning and job embeddedness. The findings of this study suggest the following academic implications. First, it is meaningful that research of the influence of learning on job embeddedness is extended to qualitative aspects such as deep learning and bottom-up learning from quantitative aspects such as providing educational opportunities. Second, it is important to verify the mediating effect of work engagement between learning and job embeddedness. Work engagement was found to play a full mediating role between deep learning and job embeddedness, and partial mediating role between bottom-up learning and job embeddedness. The fact that work engagement plays a role as a full mediator between deep learning and job embeddedness implies that work engagement is essential for deep learning in order to influence job embeddedness. Third, the theoretical analysis was made using the variable of perspective taking to understand what impact could be made if understanding others' perspectives is combined with learning. The findings of this study suggest the following practical implications. First, HRD practitioners need to realize that learning can play a big role as a way for the new employees to engage and work with a sense of belonging to the organization and strengthen their training programs for the new employees in terms of deep learning and bottom-up learning. Second, it is required to prepare a way for new employees to be engaged in learning and work as it is found that work engagement plays a mediating role between learning and job embeddedness. Third, it is necessary to search for ways to improve the capacity of perspective taking of new employees as perspective taking is found to strengthen the mediating effect of work engagement between deep learning and job embeddedness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.