과학 기술의 발전에 따라 인터넷이 세계적으로 보급되었으며 모바일 단말기의 대중화와 현대인들의 라이프 스타일 변화로 인해 온라인 동영상 산업이 신속하게 발전하고 있다. 웹 예능 프로그램은 웹 영상 콘텐츠의 하나로 인기를 얻기 시작하였다. 중국의 웹 예능 프로그램은 2014년부터 성장이 빠른 속도로 진행되었는데 최근 몇 년간에 새로운 웹 예능 프로그램이 끊임없이 등장했다. 본 연구는 기존 문헌을 바탕으로 중국 웹 예능 프로그램의 발전 방향 및 시장현황, 산업사슬, 수익방식 등을 분석하고 중국 웹 예능 프로그램의 흥행요인들을 도출하여 실증적으로 검증하였다. ...
과학 기술의 발전에 따라 인터넷이 세계적으로 보급되었으며 모바일 단말기의 대중화와 현대인들의 라이프 스타일 변화로 인해 온라인 동영상 산업이 신속하게 발전하고 있다. 웹 예능 프로그램은 웹 영상 콘텐츠의 하나로 인기를 얻기 시작하였다. 중국의 웹 예능 프로그램은 2014년부터 성장이 빠른 속도로 진행되었는데 최근 몇 년간에 새로운 웹 예능 프로그램이 끊임없이 등장했다. 본 연구는 기존 문헌을 바탕으로 중국 웹 예능 프로그램의 발전 방향 및 시장현황, 산업사슬, 수익방식 등을 분석하고 중국 웹 예능 프로그램의 흥행요인들을 도출하여 실증적으로 검증하였다. 실증연구의 표본은 2017년 1월~2018년 12월의 기간 동안 예은데이터(艺恩数据)의 웹 예능 월간 차트 50위 이내에 한번이라도 진입한 222개의 웹 예능 프로그램을 중심으로 구성하였다. 포맷을 수입한 웹 예능 프로그램과 시리즈로 만든 웹 예능 프로그램은 브랜드 효과로 쉽게 인기를 얻을 수 있고 인기스타가 출연한 웹 예능 프로그램 그리고 SNS를 활용한 프로그램도 흥행 가능성이 큰 것으로 나타났다. 웹 예능 프로그램의 초기 흥행성과는 장기 흥행 성공 여부에 긍정적인 영향을 미쳤다. 또한 관련 파생 프로그램이 있는 메인 예능 프로그램은 흥행가능성이 높았다. 한편 웹 예능 프로그램의 내용적 특성을 보면 인터넷의 특성에 맞는, 상호작용성이 강하고 명확한 이용자를 겨냥하는 프로그램의 인기가 높았다. 이에 더해 중국의 정책과 규제 때문에 TV에서 방송하기 어려운 종류의 프로그램의 흥행가능성이 높았다. 본 연구는 중국 웹 예능 프로그램에 대한 여러 질적 연구를 바탕으로 흥행요인을 도출하고 표본을 수집, 분류하여 통계적인 분석을 시도한 최초의 탐색적 실증연구이다. 본 연구결과는 산업화 시대에 접어든 중국 웹 예능 프로그램 산업의 발전 방향을 전망하고 참여기업들의 전략 수립에 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
과학 기술의 발전에 따라 인터넷이 세계적으로 보급되었으며 모바일 단말기의 대중화와 현대인들의 라이프 스타일 변화로 인해 온라인 동영상 산업이 신속하게 발전하고 있다. 웹 예능 프로그램은 웹 영상 콘텐츠의 하나로 인기를 얻기 시작하였다. 중국의 웹 예능 프로그램은 2014년부터 성장이 빠른 속도로 진행되었는데 최근 몇 년간에 새로운 웹 예능 프로그램이 끊임없이 등장했다. 본 연구는 기존 문헌을 바탕으로 중국 웹 예능 프로그램의 발전 방향 및 시장현황, 산업사슬, 수익방식 등을 분석하고 중국 웹 예능 프로그램의 흥행요인들을 도출하여 실증적으로 검증하였다. 실증연구의 표본은 2017년 1월~2018년 12월의 기간 동안 예은데이터(艺恩数据)의 웹 예능 월간 차트 50위 이내에 한번이라도 진입한 222개의 웹 예능 프로그램을 중심으로 구성하였다. 포맷을 수입한 웹 예능 프로그램과 시리즈로 만든 웹 예능 프로그램은 브랜드 효과로 쉽게 인기를 얻을 수 있고 인기스타가 출연한 웹 예능 프로그램 그리고 SNS를 활용한 프로그램도 흥행 가능성이 큰 것으로 나타났다. 웹 예능 프로그램의 초기 흥행성과는 장기 흥행 성공 여부에 긍정적인 영향을 미쳤다. 또한 관련 파생 프로그램이 있는 메인 예능 프로그램은 흥행가능성이 높았다. 한편 웹 예능 프로그램의 내용적 특성을 보면 인터넷의 특성에 맞는, 상호작용성이 강하고 명확한 이용자를 겨냥하는 프로그램의 인기가 높았다. 이에 더해 중국의 정책과 규제 때문에 TV에서 방송하기 어려운 종류의 프로그램의 흥행가능성이 높았다. 본 연구는 중국 웹 예능 프로그램에 대한 여러 질적 연구를 바탕으로 흥행요인을 도출하고 표본을 수집, 분류하여 통계적인 분석을 시도한 최초의 탐색적 실증연구이다. 본 연구결과는 산업화 시대에 접어든 중국 웹 예능 프로그램 산업의 발전 방향을 전망하고 참여기업들의 전략 수립에 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
With the development of technology, the Internet has been popular all over the world and the online video industry has developed rapidly due to the popularization of smartphones and the changing people’s life style. Web variety shows started to gain popularity by showing up as a web video content. W...
With the development of technology, the Internet has been popular all over the world and the online video industry has developed rapidly due to the popularization of smartphones and the changing people’s life style. Web variety shows started to gain popularity by showing up as a web video content. Web variety show in China has shown dramatic growth since 2014. The study analyzed the development of Chinese web variety shows, their market status, industrial value chain, and business model. Previous research, suggests several factors of the success for the Chinese web variety shows. Based on the qualitative study of the Chinese web variety show, the study analyzes the factors of popularity, and proves them through statistical analysis. Web variety shows with imported format from abroad, popular stars, social media are likely to succeed than otherwise. The initial success will also have a positive impact on long-term success. Variety shows which have related programs may be more successful. In addition, web variety shows with strong interactive features that meet the characteristics of the Internet can be popular. Furthermore, programs that are difficult to air on TV due to China's policies and regulations can be popular on the Internet. The research results could predict the development direction of China's web variety show industry, and provide implications for strategic planning in the industry.
With the development of technology, the Internet has been popular all over the world and the online video industry has developed rapidly due to the popularization of smartphones and the changing people’s life style. Web variety shows started to gain popularity by showing up as a web video content. Web variety show in China has shown dramatic growth since 2014. The study analyzed the development of Chinese web variety shows, their market status, industrial value chain, and business model. Previous research, suggests several factors of the success for the Chinese web variety shows. Based on the qualitative study of the Chinese web variety show, the study analyzes the factors of popularity, and proves them through statistical analysis. Web variety shows with imported format from abroad, popular stars, social media are likely to succeed than otherwise. The initial success will also have a positive impact on long-term success. Variety shows which have related programs may be more successful. In addition, web variety shows with strong interactive features that meet the characteristics of the Internet can be popular. Furthermore, programs that are difficult to air on TV due to China's policies and regulations can be popular on the Internet. The research results could predict the development direction of China's web variety show industry, and provide implications for strategic planning in the industry.
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