현재까지 많은 중국인 한국어 학습자가 승학이나 취업 목적으로 한국어능력시험을 응시하고 있다. 또한 유학생의 경우 대학교와 대학원의 입학조건이나 졸업조건에 따라 TOPIK고급(5-6급)이 요구가 되고 있다. 그러나 많은 학습자는 쓰기점수가 아주 낮기 때문에 5급이나 6급까지 따기가 쉽지 않았다. 대부분 한국어 학습자들은 54번 쓰기문항에서 큰 어려움을 겪고 있다. 한국어능력시험 쓰기문항에서 54번 작문형 문항은 100점에 50점 배점으로 가장 큰 비중을 차지하고 있기 때문이다.
본 연구는 TOPIKⅡ의 54번 쓰기 점수를 ...
현재까지 많은 중국인 한국어 학습자가 승학이나 취업 목적으로 한국어능력시험을 응시하고 있다. 또한 유학생의 경우 대학교와 대학원의 입학조건이나 졸업조건에 따라 TOPIK고급(5-6급)이 요구가 되고 있다. 그러나 많은 학습자는 쓰기점수가 아주 낮기 때문에 5급이나 6급까지 따기가 쉽지 않았다. 대부분 한국어 학습자들은 54번 쓰기문항에서 큰 어려움을 겪고 있다. 한국어능력시험 쓰기문항에서 54번 작문형 문항은 100점에 50점 배점으로 가장 큰 비중을 차지하고 있기 때문이다.
본 연구는 TOPIKⅡ의 54번 쓰기 점수를 높이기 위하여 중국인 4급과 5급 한국어 학습자 각각 20명을 대상으로 설문조사와 TOPIKⅡ 60회에 출제된 54번 쓰기문항을 모의시험으로 실시하였다. 그 조사결과와 모의시험에서 받은 답안지를 바탕으로 학습자가 실제 54번 작문쓰기에서 나타나는 오류에 대한 살펴보았다.
구체적인 연구절차와 내용은 다음과 같다. 우선 연구목적과 필요성에 대해 살펴보았으며 선행연구, 연구방법 및 연구과정을 자세히 기술했다. 선행연구는 한국어 교육의 답안쓰기와 쓰기 오류를 주제로 두 가지로 나눠서 살펴보았다.
제Ⅱ장에서는 수집한 답안쓰기를 평가하기 위하여 실제 TOPIKⅡ 쓰기 평가 기준을 살펴보았으며 중급과 고급별로 작문형 쓰기평가의 유형에 대해 분석해보았다.
제Ⅲ장은 54번 쓰기에 대한 설문조사의 결과를 분석해보고 수집한 답안쓰기를 내용 및 과제 수행, 글의 전개 구조와 언어사용 3가지 측면으로 오류 양상을 자세하게 정리하고 분석하였다.
제Ⅳ장에는 액셀을 이용하여 4급과 5급 학습자의 54번 답안쓰기 (점수의) 총점과 평균점을 계산했다. 결과에 따라서 4급과 5급 학습자가 쓰기에서 나타나는 오류양상을 비교하면서 논의하였다.
마지막장에서 본 연구의 의미와 한계점을 간단하게 밝혔다.
현재까지 많은 중국인 한국어 학습자가 승학이나 취업 목적으로 한국어능력시험을 응시하고 있다. 또한 유학생의 경우 대학교와 대학원의 입학조건이나 졸업조건에 따라 TOPIK고급(5-6급)이 요구가 되고 있다. 그러나 많은 학습자는 쓰기점수가 아주 낮기 때문에 5급이나 6급까지 따기가 쉽지 않았다. 대부분 한국어 학습자들은 54번 쓰기문항에서 큰 어려움을 겪고 있다. 한국어능력시험 쓰기문항에서 54번 작문형 문항은 100점에 50점 배점으로 가장 큰 비중을 차지하고 있기 때문이다.
본 연구는 TOPIKⅡ의 54번 쓰기 점수를 높이기 위하여 중국인 4급과 5급 한국어 학습자 각각 20명을 대상으로 설문조사와 TOPIKⅡ 60회에 출제된 54번 쓰기문항을 모의시험으로 실시하였다. 그 조사결과와 모의시험에서 받은 답안지를 바탕으로 학습자가 실제 54번 작문쓰기에서 나타나는 오류에 대한 살펴보았다.
구체적인 연구절차와 내용은 다음과 같다. 우선 연구목적과 필요성에 대해 살펴보았으며 선행연구, 연구방법 및 연구과정을 자세히 기술했다. 선행연구는 한국어 교육의 답안쓰기와 쓰기 오류를 주제로 두 가지로 나눠서 살펴보았다.
제Ⅱ장에서는 수집한 답안쓰기를 평가하기 위하여 실제 TOPIKⅡ 쓰기 평가 기준을 살펴보았으며 중급과 고급별로 작문형 쓰기평가의 유형에 대해 분석해보았다.
제Ⅲ장은 54번 쓰기에 대한 설문조사의 결과를 분석해보고 수집한 답안쓰기를 내용 및 과제 수행, 글의 전개 구조와 언어사용 3가지 측면으로 오류 양상을 자세하게 정리하고 분석하였다.
제Ⅳ장에는 액셀을 이용하여 4급과 5급 학습자의 54번 답안쓰기 (점수의) 총점과 평균점을 계산했다. 결과에 따라서 4급과 5급 학습자가 쓰기에서 나타나는 오류양상을 비교하면서 논의하였다.
마지막장에서 본 연구의 의미와 한계점을 간단하게 밝혔다.
Until now, many Chinese Korean learners are taking the Korean Language Proficiency Test for the purpose of becoming a student. In addition, international students are required to take TOPIK high grades (grades 5-6) depending on the entrance and graduation requirements of universities and graduate sc...
Until now, many Chinese Korean learners are taking the Korean Language Proficiency Test for the purpose of becoming a student. In addition, international students are required to take TOPIK high grades (grades 5-6) depending on the entrance and graduation requirements of universities and graduate schools. However, many learners were not able to take grades 5 or 6 because their writing scores were very low. Most Korean learners have great difficulty with the 54 questions. In the Korean language proficiency test writing item, the number of 54 writing type items is the highest with 100 points and 50 points.
The purpose of this study was to examine the results of TOPIK II 54 questionnaires and 20 questions of 4th and 5th grade Korean language learners. Based on the results of the survey and the answer sheets from the mock exam,
Specific research procedures and contents are as follows. First, I reviewed the purpose and necessity of the research and detailed the previous research, research methods and research process. The previous researches were divided into two categories: writing and writing errors.
In Chapter Ⅱ, we evaluated the evaluation criteria of the TOPIK II writing in order to evaluate the writing of the written answers, and analyzed the types of written writing evaluation in the intermediate and advanced level.
In Chapter Ⅲ, we analyze the results of the questionnaire survey of 54 questions, and compose and analyze the collected answers in detail in terms of content, task implementation, structure of writing, and language use.
In Chapter Ⅳ, I used the accelerator to calculate the total score and the average score of the 54 answers of the 4th and 5th grade learners. According to the results, I discussed the error patterns in writing by grade 4 and 5learners.
In the last chapter, I briefly describe the meaning and limitations of this study.
Until now, many Chinese Korean learners are taking the Korean Language Proficiency Test for the purpose of becoming a student. In addition, international students are required to take TOPIK high grades (grades 5-6) depending on the entrance and graduation requirements of universities and graduate schools. However, many learners were not able to take grades 5 or 6 because their writing scores were very low. Most Korean learners have great difficulty with the 54 questions. In the Korean language proficiency test writing item, the number of 54 writing type items is the highest with 100 points and 50 points.
The purpose of this study was to examine the results of TOPIK II 54 questionnaires and 20 questions of 4th and 5th grade Korean language learners. Based on the results of the survey and the answer sheets from the mock exam,
Specific research procedures and contents are as follows. First, I reviewed the purpose and necessity of the research and detailed the previous research, research methods and research process. The previous researches were divided into two categories: writing and writing errors.
In Chapter Ⅱ, we evaluated the evaluation criteria of the TOPIK II writing in order to evaluate the writing of the written answers, and analyzed the types of written writing evaluation in the intermediate and advanced level.
In Chapter Ⅲ, we analyze the results of the questionnaire survey of 54 questions, and compose and analyze the collected answers in detail in terms of content, task implementation, structure of writing, and language use.
In Chapter Ⅳ, I used the accelerator to calculate the total score and the average score of the 54 answers of the 4th and 5th grade learners. According to the results, I discussed the error patterns in writing by grade 4 and 5learners.
In the last chapter, I briefly describe the meaning and limitations of this study.
주제어
#한국어능력시험 54번 쓰기
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.