보육교사와 아동간의 상호 존중의 시작은 보육교사가 인식하고 있는 아동의 권리이다. 또한, 보육교사의 아동권리에 대한 인식 수준은 본질적으로 교사전문성이 출발점이라 할 수 있는 교사 스스로의 권리 인식 수준과 맥락을 이루고 있다. 다시 말해, 전문인으로서 정체성을 함축한 보육교사권리 인식이 자신이 훈육하는 아동권리 인식과 연동되어 실제 훈육 방식에 영향을 주는지 확인해 볼 필요가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 보육교사가 인식하는 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향과 이에 따른 관계에서 아동권리 인식의 역할을 파악하고 논의하는 것에 목적을 두고 수행되었다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사권리 인식, 아동권리 인식 및 아동의 훈육방식의 상관관계는 어떠한가? 2. 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향에 있어서 아동권리 인식의 ...
보육교사와 아동간의 상호 존중의 시작은 보육교사가 인식하고 있는 아동의 권리이다. 또한, 보육교사의 아동권리에 대한 인식 수준은 본질적으로 교사전문성이 출발점이라 할 수 있는 교사 스스로의 권리 인식 수준과 맥락을 이루고 있다. 다시 말해, 전문인으로서 정체성을 함축한 보육교사권리 인식이 자신이 훈육하는 아동권리 인식과 연동되어 실제 훈육 방식에 영향을 주는지 확인해 볼 필요가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 보육교사가 인식하는 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향과 이에 따른 관계에서 아동권리 인식의 역할을 파악하고 논의하는 것에 목적을 두고 수행되었다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사권리 인식, 아동권리 인식 및 아동의 훈육방식의 상관관계는 어떠한가? 2. 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향에 있어서 아동권리 인식의 조절효과는 어떠한가? 본 연구문제를 달성하기 위하여 총 410부의 질문지를 배부하여 최종적으로 378부를 대상으로 자료 분석을 실시하였다. 구체적인 자료 분석방법은 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 연구대상의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석과 기술통계 분석을 실시하였으며 보육교사권리 인식, 아동의 훈육방식, 아동권리 인식 간 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석을 실시하였다. 또한, 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향에 있어서 아동권리 인식의 조절효과를 확인하기 위하여 위계적 회귀분석을 통한 조절효과분석을 실시하였다.
연구문제에 따른 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사권리 인식과 아동권리 인식 및 아동의 훈육방식의 상관관계를 살펴본 결과, 모든 요인에서 통계적으로 유의미한 상관이 있음을 확인하였다. 각 요인간의 상관계수 분포를 살펴보면(r=.175 ~ r=.799)까지 범위에 각 요인간의 상관이 있었다. 일반적으로 상관계수가(±0-.20)의 경우 상관이 없거나 매우 낮은 상관을 의미하며(±.20-.40)은 낮은 상관정도를 의미한다. 또한, (±.40-.60)은 요인 간 상관이 있음을 의미하고, (±.60-.80, ±.80-.1.0)높은 상관 혹은 매우 높은 상관을 의미한다(성태재, 2007). 이 같은 관점에서 본 연구의 결과에서 제시하고 있는 보육교사권리 인식과 아동권리 인식 및 훈육방식간의 상관관계는 동종 계열인 훈육방식 전체와 훈육방식의 하위 요인간의 관계를 제외하고 대체로 낮은 상관관계를 보이고 있다. 둘째, 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향에 있어서 아동권리 인식의 조절효과는 어떠한지 살펴본 결과는 다음과 같다. 먼저, 보육교사권리 인식과 아동의 훈육방식의 하위요인인 논리적 설명 간 관계에서 교사의 아동권리 인식의 조절효과를 검증하기 위해 조절효과 분석을 실시한 결과, 1단계에서 보육교사권리 인식은 아동의 훈육방식의 하위요인인 논리적 설명에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였다. 2단계에서 보육교사권리 인식은 아동권리 인식에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.534, p<.001). 그리고 3단계에서 보육교사권리 인식과 논리적 설명 간의 관계에서 아동권리 인식의 조절효과는 정(+)적으로 유의하게 나타나(β=.092, p<.05), 교사의 아동권리 인식의 조절효과를 확인하였다. 보육교사권리 인식과 아동의 훈육방식의 하위요인인 강압 간 관계에서 교사의 아동권리 인식의 조절효과를 검증하기 위해 조절효과 분석을 실시한 결과, 1단계에서 보육교사권리 인식은 아동의 훈육방식의 하위요인 강압에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였다. 2단계에서 보육교사권리 인식은 아동권리 인식에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.387, p<.001). 하지만, 3단계에서 보육교사권리 인식과 강압 간의 관계에서 아동권리 인식의 조절효과(β=.045, p>.05)는 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 보육교사권리 인식과 아동의 훈육방식의 하위요인인 방임 간 관계에서 교사의 아동권리 인식의 조절효과를 검증하기 위해 조절효과 분석을 실시한 결과, 1단계에서 보육교사권리 인식은 아동의 훈육방식의 하위요인 방임에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였고, 2단계에서 보육교사권리 인식은 아동권리 인식에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.291, p<.001). 그러나 3단계에서 보육교사권리 인식과 방임 간의 관계에서 아동권리 인식의 조절효과(β=.044, p>.05)는 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 이 연구의 결과는 보육교사 교육과 예비 보육교사 교육을 위한 실증적 자료로서 활용 가치가 있으며, 관련 연구의 기초 자료로서도 의미가 있을 것으로 기대된다. 더불어, 보육교사가 중심이 되는 현장 개선을 위한 담론을 풍부히 한다는 점에서도 가치가 있다. 이 연구에서 제시하는 후속연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 이 연구에서 사용한 연구 설계는 독립 변수와 종속변수 간의 조절변수 효과이다. 따라서 후속 연구에서는 변인간의 간접효과를 확인하기 위한 매개분석 접근이 필요하다. 이러한 시도를 통해 보육교사권리 인식과 아동권리 인식 및 훈육간의 관계를 보다 구조적으로 통찰 할 수 있는 논의가 전개될 것으로 기대된다. 둘째, 이 연구는 객관주의 관점의 양적 연구 전통에 따라 수행된 연구이다. 후속 연구에서는 보육교사를 대상으로 인터뷰, 관찰 등을 통해 이들이 가지고 있는 인식과 경험의 세계에 대한 심층적 기술을 시도할 필요가 있다, 이를 위해서 자연주의 패러다임과 현상학 등 질적 연구 전통을 수용한 연구가 필요하다고 판단된다. 셋째, 보육교사의 권리인식과 아동권리 인식에 대한 실질적인 교육 프로그램의 개발과 효과를 검증하고자 하는 실효적 노력이 필요하다. 이러한 프로그램 개발과 적용이 실제 보육교사의 훈육방식에 어떠한 영향을 미치는지 검토하고 논의할 필요가 있다는 것이다. 더 나아가 다양한 관점에서 개발된 프로그램의 확산과 보급 노력도 병행될 필요가 있다.
보육교사와 아동간의 상호 존중의 시작은 보육교사가 인식하고 있는 아동의 권리이다. 또한, 보육교사의 아동권리에 대한 인식 수준은 본질적으로 교사전문성이 출발점이라 할 수 있는 교사 스스로의 권리 인식 수준과 맥락을 이루고 있다. 다시 말해, 전문인으로서 정체성을 함축한 보육교사권리 인식이 자신이 훈육하는 아동권리 인식과 연동되어 실제 훈육 방식에 영향을 주는지 확인해 볼 필요가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 보육교사가 인식하는 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향과 이에 따른 관계에서 아동권리 인식의 역할을 파악하고 논의하는 것에 목적을 두고 수행되었다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사권리 인식, 아동권리 인식 및 아동의 훈육방식의 상관관계는 어떠한가? 2. 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향에 있어서 아동권리 인식의 조절효과는 어떠한가? 본 연구문제를 달성하기 위하여 총 410부의 질문지를 배부하여 최종적으로 378부를 대상으로 자료 분석을 실시하였다. 구체적인 자료 분석방법은 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 연구대상의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석과 기술통계 분석을 실시하였으며 보육교사권리 인식, 아동의 훈육방식, 아동권리 인식 간 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석을 실시하였다. 또한, 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향에 있어서 아동권리 인식의 조절효과를 확인하기 위하여 위계적 회귀분석을 통한 조절효과분석을 실시하였다.
연구문제에 따른 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사권리 인식과 아동권리 인식 및 아동의 훈육방식의 상관관계를 살펴본 결과, 모든 요인에서 통계적으로 유의미한 상관이 있음을 확인하였다. 각 요인간의 상관계수 분포를 살펴보면(r=.175 ~ r=.799)까지 범위에 각 요인간의 상관이 있었다. 일반적으로 상관계수가(±0-.20)의 경우 상관이 없거나 매우 낮은 상관을 의미하며(±.20-.40)은 낮은 상관정도를 의미한다. 또한, (±.40-.60)은 요인 간 상관이 있음을 의미하고, (±.60-.80, ±.80-.1.0)높은 상관 혹은 매우 높은 상관을 의미한다(성태재, 2007). 이 같은 관점에서 본 연구의 결과에서 제시하고 있는 보육교사권리 인식과 아동권리 인식 및 훈육방식간의 상관관계는 동종 계열인 훈육방식 전체와 훈육방식의 하위 요인간의 관계를 제외하고 대체로 낮은 상관관계를 보이고 있다. 둘째, 보육교사권리 인식이 아동의 훈육방식에 미치는 영향에 있어서 아동권리 인식의 조절효과는 어떠한지 살펴본 결과는 다음과 같다. 먼저, 보육교사권리 인식과 아동의 훈육방식의 하위요인인 논리적 설명 간 관계에서 교사의 아동권리 인식의 조절효과를 검증하기 위해 조절효과 분석을 실시한 결과, 1단계에서 보육교사권리 인식은 아동의 훈육방식의 하위요인인 논리적 설명에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였다. 2단계에서 보육교사권리 인식은 아동권리 인식에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.534, p<.001). 그리고 3단계에서 보육교사권리 인식과 논리적 설명 간의 관계에서 아동권리 인식의 조절효과는 정(+)적으로 유의하게 나타나(β=.092, p<.05), 교사의 아동권리 인식의 조절효과를 확인하였다. 보육교사권리 인식과 아동의 훈육방식의 하위요인인 강압 간 관계에서 교사의 아동권리 인식의 조절효과를 검증하기 위해 조절효과 분석을 실시한 결과, 1단계에서 보육교사권리 인식은 아동의 훈육방식의 하위요인 강압에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였다. 2단계에서 보육교사권리 인식은 아동권리 인식에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.387, p<.001). 하지만, 3단계에서 보육교사권리 인식과 강압 간의 관계에서 아동권리 인식의 조절효과(β=.045, p>.05)는 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 보육교사권리 인식과 아동의 훈육방식의 하위요인인 방임 간 관계에서 교사의 아동권리 인식의 조절효과를 검증하기 위해 조절효과 분석을 실시한 결과, 1단계에서 보육교사권리 인식은 아동의 훈육방식의 하위요인 방임에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였고, 2단계에서 보육교사권리 인식은 아동권리 인식에 유의한 수준에서 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다(β=.291, p<.001). 그러나 3단계에서 보육교사권리 인식과 방임 간의 관계에서 아동권리 인식의 조절효과(β=.044, p>.05)는 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 이 연구의 결과는 보육교사 교육과 예비 보육교사 교육을 위한 실증적 자료로서 활용 가치가 있으며, 관련 연구의 기초 자료로서도 의미가 있을 것으로 기대된다. 더불어, 보육교사가 중심이 되는 현장 개선을 위한 담론을 풍부히 한다는 점에서도 가치가 있다. 이 연구에서 제시하는 후속연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 이 연구에서 사용한 연구 설계는 독립 변수와 종속변수 간의 조절변수 효과이다. 따라서 후속 연구에서는 변인간의 간접효과를 확인하기 위한 매개분석 접근이 필요하다. 이러한 시도를 통해 보육교사권리 인식과 아동권리 인식 및 훈육간의 관계를 보다 구조적으로 통찰 할 수 있는 논의가 전개될 것으로 기대된다. 둘째, 이 연구는 객관주의 관점의 양적 연구 전통에 따라 수행된 연구이다. 후속 연구에서는 보육교사를 대상으로 인터뷰, 관찰 등을 통해 이들이 가지고 있는 인식과 경험의 세계에 대한 심층적 기술을 시도할 필요가 있다, 이를 위해서 자연주의 패러다임과 현상학 등 질적 연구 전통을 수용한 연구가 필요하다고 판단된다. 셋째, 보육교사의 권리인식과 아동권리 인식에 대한 실질적인 교육 프로그램의 개발과 효과를 검증하고자 하는 실효적 노력이 필요하다. 이러한 프로그램 개발과 적용이 실제 보육교사의 훈육방식에 어떠한 영향을 미치는지 검토하고 논의할 필요가 있다는 것이다. 더 나아가 다양한 관점에서 개발된 프로그램의 확산과 보급 노력도 병행될 필요가 있다.
The beginning of mutual respect between childcare teachers and children is the right of children recognized by childcare teachers. In addition, the level of the childcare teachers' perception of children’s rights is in line with the teachers' own level of recognition of rights, which is essentially ...
The beginning of mutual respect between childcare teachers and children is the right of children recognized by childcare teachers. In addition, the level of the childcare teachers' perception of children’s rights is in line with the teachers' own level of recognition of rights, which is essentially the starting point of teacher professionalism. In other words, it is necessary to check whether the recognition of childcare teachers' rights that implies identity as a professional affects the actual discipline method by linking with the recognition of children's rights that they discipline. In this regard, the study was conducted with the aim of identifying and discussing the impact of recognition of teachers’ rights recognized by childcare teachers on child discipline and the role of recognition of children's rights in their relationship. The research questions set in the study are as follows. 1. What is the correlation between the recognition of childcare teachers' rights, the recognition of children’s rights and the discipline method for children? 2. What is the moderating effect of the recognition of children’s rights in terms of the influence of the recognition of childcare teachers' rights on the discipline method for children? To achieve the topics of the research, a total of 410 questionnaires were distributed and finally 378 questionnaires were analyzed. For the specific data analysis, frequency analysis and descriptive statistics analysis were conducted to find out the general characteristics of the subjects using the SPSS 23.0 program. Pearson's correlation analysis was conducted to find out the correlation between the recognition of childcare teachers' rights, the discipline method for children and the recognition of children’s rights. In addition, in order to confirm the moderating effect of the recognition of children’s rights in terms of the influence of the recognition of childcare teachers' rights on discipline method for children, the moderating effect analysis was conducted through hierarchical regression analysis. The main results of the study are as follows. First, as a result of examining the correlation between the recognition of childcare teachers' rights, the recognition of children’s rights and the discipline method for children, it was confirmed that there was a statistically significant correlation in all factors. The correlation coefficient distribution between each factor was found to be in the range from r=.175 to r=.799. Generally, when the correlation coefficient is (±0 - .20), it means a correlation that is not correlated or very low, and if the correlation coefficient is (±.20 - .40), it means a low correlation. Also, (±.40-.60) means that there is a correlation between factors, and (±.60-.80, ±.80-.1.0) stands for a high correlation or a very high correlation (Seong, 2007). From this point of view, the correlation between the recognition of childcare teachers' rights, the recognition of children’s rights and the discipline method for children presented in the results of the study shows a low correlation except for the relationship between the whole discipline method and the subfactors of discipline method. Second, the results of examining the moderating effect of the recognition of childcare teachers' rights on the discipline method for children are as follows. First, as a result of conducting a moderating effect analysis to verify the impact of the teachers’ recognition of children’s rights in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and the logical explanation, which is a subfactor of the discipline method for children, it was confirmed that the recognition of childcare teachers’ rights had a positive effect on the logical explanation, which is a subfactor of the children's discipline method. In the second stage, the recognition of childcare teachers' rights had a positive effect on the perception of children's rights at a significant level (β=.534, p<.001). In the third stage, the moderating effect of the recognition of children’s rights was positively significant in the relationship between the recognition of childcare teachers' rights and logical explanation (β=.092, p<.05), and the moderating effect of teacher's recognition of children’s rights was confirmed. As a result of conducting the moderating effect analysis to verify the moderating effect of the teacher's perception of children’s rights in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and coercion, which is a subfactor of the discipline method for children, it was confirmed that the recognition of childcare teachers’ rights had a positive effect on the coercion, the subfactor of the children's discipline method. In the second stage, the recognition of childcare teachers' rights had a positive effect on the perception of children's rights at a significant level (β=.387, p.05) was not significant in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and the coercion in the third stage. As a result of conducting the moderating effect analysis to verify the moderating effect of the teacher's perception of children’s rights in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and neglect, which is a subfactor of the discipline method for children, it was confirmed that the recognition of childcare teachers’ rights had a positive effect on the neglect, the subfactor of the children's discipline method. In the second stage, the recognition of childcare teachers' rights had a positive effect on the perception of children's rights at a significant level (β=.291, p.05) was not significant in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and the neglect in the third stage. The results of the study are worthy of practical data for the education of childcare teachers and preliminary childcare teachers, and it is expected to be meaningful as a basic data for related researches. In addition, it is also worthwhile to enrich the discourse for the improvement of the field where the childcare teachers are central. The suggestions for the follow-up studies suggested in the study are as follows. First, the research design used in the study is the moderating effect between independent and dependent variables, so a follow-up study needs to approach the mediating analysis to confirm the indirect effect between variables. It is expected that these attempts will lead to a discussion that will provide a more structured insight into the relationship between the recognition of childcare teachers' rights and the recognition of children’s rights and discipline. Second, the study was conducted in accordance with the quantitative research tradition of objectivism view. In the subsequent studies, it is necessary to try in-depth techniques on the recognition and experience that they have through interviews and observations with childcare teachers. For this, it is necessary for them to embrace qualitative research traditions such as naturalist paradigms and phenomenology. Third, effective efforts should be made to verify the development and effect of practical education programs on the recognition of childcare teachers’ rights and the recognition of children's rights. It also needs to review and discuss how the development and application of such programs affect the actual discipline method of childcare teachers. Furthermore, proliferation and dissemination efforts of programs developed from various perspectives need to be combined.
The beginning of mutual respect between childcare teachers and children is the right of children recognized by childcare teachers. In addition, the level of the childcare teachers' perception of children’s rights is in line with the teachers' own level of recognition of rights, which is essentially the starting point of teacher professionalism. In other words, it is necessary to check whether the recognition of childcare teachers' rights that implies identity as a professional affects the actual discipline method by linking with the recognition of children's rights that they discipline. In this regard, the study was conducted with the aim of identifying and discussing the impact of recognition of teachers’ rights recognized by childcare teachers on child discipline and the role of recognition of children's rights in their relationship. The research questions set in the study are as follows. 1. What is the correlation between the recognition of childcare teachers' rights, the recognition of children’s rights and the discipline method for children? 2. What is the moderating effect of the recognition of children’s rights in terms of the influence of the recognition of childcare teachers' rights on the discipline method for children? To achieve the topics of the research, a total of 410 questionnaires were distributed and finally 378 questionnaires were analyzed. For the specific data analysis, frequency analysis and descriptive statistics analysis were conducted to find out the general characteristics of the subjects using the SPSS 23.0 program. Pearson's correlation analysis was conducted to find out the correlation between the recognition of childcare teachers' rights, the discipline method for children and the recognition of children’s rights. In addition, in order to confirm the moderating effect of the recognition of children’s rights in terms of the influence of the recognition of childcare teachers' rights on discipline method for children, the moderating effect analysis was conducted through hierarchical regression analysis. The main results of the study are as follows. First, as a result of examining the correlation between the recognition of childcare teachers' rights, the recognition of children’s rights and the discipline method for children, it was confirmed that there was a statistically significant correlation in all factors. The correlation coefficient distribution between each factor was found to be in the range from r=.175 to r=.799. Generally, when the correlation coefficient is (±0 - .20), it means a correlation that is not correlated or very low, and if the correlation coefficient is (±.20 - .40), it means a low correlation. Also, (±.40-.60) means that there is a correlation between factors, and (±.60-.80, ±.80-.1.0) stands for a high correlation or a very high correlation (Seong, 2007). From this point of view, the correlation between the recognition of childcare teachers' rights, the recognition of children’s rights and the discipline method for children presented in the results of the study shows a low correlation except for the relationship between the whole discipline method and the subfactors of discipline method. Second, the results of examining the moderating effect of the recognition of childcare teachers' rights on the discipline method for children are as follows. First, as a result of conducting a moderating effect analysis to verify the impact of the teachers’ recognition of children’s rights in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and the logical explanation, which is a subfactor of the discipline method for children, it was confirmed that the recognition of childcare teachers’ rights had a positive effect on the logical explanation, which is a subfactor of the children's discipline method. In the second stage, the recognition of childcare teachers' rights had a positive effect on the perception of children's rights at a significant level (β=.534, p<.001). In the third stage, the moderating effect of the recognition of children’s rights was positively significant in the relationship between the recognition of childcare teachers' rights and logical explanation (β=.092, p<.05), and the moderating effect of teacher's recognition of children’s rights was confirmed. As a result of conducting the moderating effect analysis to verify the moderating effect of the teacher's perception of children’s rights in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and coercion, which is a subfactor of the discipline method for children, it was confirmed that the recognition of childcare teachers’ rights had a positive effect on the coercion, the subfactor of the children's discipline method. In the second stage, the recognition of childcare teachers' rights had a positive effect on the perception of children's rights at a significant level (β=.387, p.05) was not significant in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and the coercion in the third stage. As a result of conducting the moderating effect analysis to verify the moderating effect of the teacher's perception of children’s rights in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and neglect, which is a subfactor of the discipline method for children, it was confirmed that the recognition of childcare teachers’ rights had a positive effect on the neglect, the subfactor of the children's discipline method. In the second stage, the recognition of childcare teachers' rights had a positive effect on the perception of children's rights at a significant level (β=.291, p.05) was not significant in the relationship between the recognition of childcare teachers’ rights and the neglect in the third stage. The results of the study are worthy of practical data for the education of childcare teachers and preliminary childcare teachers, and it is expected to be meaningful as a basic data for related researches. In addition, it is also worthwhile to enrich the discourse for the improvement of the field where the childcare teachers are central. The suggestions for the follow-up studies suggested in the study are as follows. First, the research design used in the study is the moderating effect between independent and dependent variables, so a follow-up study needs to approach the mediating analysis to confirm the indirect effect between variables. It is expected that these attempts will lead to a discussion that will provide a more structured insight into the relationship between the recognition of childcare teachers' rights and the recognition of children’s rights and discipline. Second, the study was conducted in accordance with the quantitative research tradition of objectivism view. In the subsequent studies, it is necessary to try in-depth techniques on the recognition and experience that they have through interviews and observations with childcare teachers. For this, it is necessary for them to embrace qualitative research traditions such as naturalist paradigms and phenomenology. Third, effective efforts should be made to verify the development and effect of practical education programs on the recognition of childcare teachers’ rights and the recognition of children's rights. It also needs to review and discuss how the development and application of such programs affect the actual discipline method of childcare teachers. Furthermore, proliferation and dissemination efforts of programs developed from various perspectives need to be combined.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.