유아교사의 아동권리인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향: 놀이교수효능감의 매개효과를 중심으로
본 연구에서는 유아교사의 교사-유아 상호작용, 아동권리인식, 놀이교수효능감의 일반적 경향과 유아교사의 일반적 특성(연령, 학력, 경력, 기관 유형)에 따른 변인들 간의 차이를 살펴보고자 하였다. 또한 아동권리인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에서 놀이교수효능감의 매개효과를 검증하였다. 연구대상은 서울, 경기지역에 소재한 유아보육·교육기관에 재직 중인 만 3, 4, 5세 학급의 담임교사 273명이었다. 유아교사의 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이정숙(2003)의 교사-유아 상호작용 평가척도를 사용하였으며, 유아교사의 아동권리인식을 측정하기 위해 구은미, 서보순과 강인자(2016)의 아동권리인식 평정척도를 본 연구 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 그리고 유아교사의 놀이교수효능감을 측정하기 위해 신은수, 유영의와 박현경(2004)이 개발한 놀이교수효능감 평가척도를 사용하였다. 수집된 자료는 Window용 ...
유아교사의 아동권리인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향: 놀이교수효능감의 매개효과를 중심으로
본 연구에서는 유아교사의 교사-유아 상호작용, 아동권리인식, 놀이교수효능감의 일반적 경향과 유아교사의 일반적 특성(연령, 학력, 경력, 기관 유형)에 따른 변인들 간의 차이를 살펴보고자 하였다. 또한 아동권리인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에서 놀이교수효능감의 매개효과를 검증하였다. 연구대상은 서울, 경기지역에 소재한 유아보육·교육기관에 재직 중인 만 3, 4, 5세 학급의 담임교사 273명이었다. 유아교사의 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이정숙(2003)의 교사-유아 상호작용 평가척도를 사용하였으며, 유아교사의 아동권리인식을 측정하기 위해 구은미, 서보순과 강인자(2016)의 아동권리인식 평정척도를 본 연구 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 그리고 유아교사의 놀이교수효능감을 측정하기 위해 신은수, 유영의와 박현경(2004)이 개발한 놀이교수효능감 평가척도를 사용하였다. 수집된 자료는 Window용 SPSS 25.0과 AMOS 26.0프로그램을 사용하여 분석하였다. 먼저 측정변인의 일반적 경향을 살펴보기 위해 변인별 평균과 표준편차를 산출하였다. 다음으로 교사의 일반적 특성(연령, 경력, 학력, 기관 유형)에 따른 측정변인들의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검증과 일원변량분석을 실시하였다. 이후 구조방정식 모형을 이용하여 본 연구의 측정모형과 구조모형을 검증하고, 놀이교수효능감의 매개효과가 통계적으로 유의한지 살펴보기 위해 부트스트랩(Bootstrap) 방법을 이용하여 매개효과 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아반 교사들의 교사-유아 상호작용과 놀이교수효능감은 5점 척도의 중앙값보다 높은 것으로 나타났으며 아동권리인식은 높은 수준을 보였다. 둘째, 유아교사의 연령, 경력, 기관 유형에 따른 교사-유아 상호작용, 아동권리인식, 놀이교수효능감의 차이는 나타나지 않았다. 반면 학력에 따라 교사-유아 상호작용은 차이가 있었고 아동권리인식과 놀이교수효능감에서는 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 유아교사의 아동권리인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에서 놀이교수효능감의 부분 매개효과가 검증되었다. 결론적으로 교사-유아 상호작용은 유아교사의 아동권리인식에 직접적인 영향을 받을 뿐만 아니라 놀이교수효능감을 통해 간접적으로도 영향을 받는다.
유아교사의 아동권리인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향: 놀이교수효능감의 매개효과를 중심으로
본 연구에서는 유아교사의 교사-유아 상호작용, 아동권리인식, 놀이교수효능감의 일반적 경향과 유아교사의 일반적 특성(연령, 학력, 경력, 기관 유형)에 따른 변인들 간의 차이를 살펴보고자 하였다. 또한 아동권리인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에서 놀이교수효능감의 매개효과를 검증하였다. 연구대상은 서울, 경기지역에 소재한 유아보육·교육기관에 재직 중인 만 3, 4, 5세 학급의 담임교사 273명이었다. 유아교사의 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 이정숙(2003)의 교사-유아 상호작용 평가척도를 사용하였으며, 유아교사의 아동권리인식을 측정하기 위해 구은미, 서보순과 강인자(2016)의 아동권리인식 평정척도를 본 연구 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 그리고 유아교사의 놀이교수효능감을 측정하기 위해 신은수, 유영의와 박현경(2004)이 개발한 놀이교수효능감 평가척도를 사용하였다. 수집된 자료는 Window용 SPSS 25.0과 AMOS 26.0프로그램을 사용하여 분석하였다. 먼저 측정변인의 일반적 경향을 살펴보기 위해 변인별 평균과 표준편차를 산출하였다. 다음으로 교사의 일반적 특성(연령, 경력, 학력, 기관 유형)에 따른 측정변인들의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검증과 일원변량분석을 실시하였다. 이후 구조방정식 모형을 이용하여 본 연구의 측정모형과 구조모형을 검증하고, 놀이교수효능감의 매개효과가 통계적으로 유의한지 살펴보기 위해 부트스트랩(Bootstrap) 방법을 이용하여 매개효과 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아반 교사들의 교사-유아 상호작용과 놀이교수효능감은 5점 척도의 중앙값보다 높은 것으로 나타났으며 아동권리인식은 높은 수준을 보였다. 둘째, 유아교사의 연령, 경력, 기관 유형에 따른 교사-유아 상호작용, 아동권리인식, 놀이교수효능감의 차이는 나타나지 않았다. 반면 학력에 따라 교사-유아 상호작용은 차이가 있었고 아동권리인식과 놀이교수효능감에서는 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 유아교사의 아동권리인식이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에서 놀이교수효능감의 부분 매개효과가 검증되었다. 결론적으로 교사-유아 상호작용은 유아교사의 아동권리인식에 직접적인 영향을 받을 뿐만 아니라 놀이교수효능감을 통해 간접적으로도 영향을 받는다.
The purpose of this study was to examine the general tendency and the difference of the each variables(teacher-child interaction, recognition of children’s rights, and play-teaching efficacy) depending on the general characteristic factors of early childhood teachers. Furthermore, this study aimed t...
The purpose of this study was to examine the general tendency and the difference of the each variables(teacher-child interaction, recognition of children’s rights, and play-teaching efficacy) depending on the general characteristic factors of early childhood teachers. Furthermore, this study aimed to verify the mediating effect of play-teaching efficacy on the recognition of children’s rights and the teacher-child interaction. This study was conducted through 273 teachers of three to five year old children in Seoul and Gyeonggi Province. Teacher-child interactions were measured using the questionnaire created by Lee (2003). Recognition of children’s rights was measured using the questionnaire created by Koo, Seo and Kang (2016), modifying and supplementing the perception rating scale for the purpose of this study. Play-teaching efficacy was measured using the questionnaire developed by Shin, Yu and Park (2004). The data were analyzed by Window SPSS 25.0 and AMOS 26.0. The mean and standard deviation of the each variables were calculated to examine the general tendency of the variables. In order to examine the difference of the each variables according to the general characteristic factors of the early childhood teachers, t-test and ANOVA analysis were conducted. Moreover, structural equation modelling was used to examine the effect of the recognition of children’s rights of the early childhood teachers on the teacher-child interaction, focusing on the mediating effect of play-teaching efficacy. The results of this study can be summarized as follow; First of all, the mean of the teacher-child interaction and the play-teaching efficacy were higher than the median on the scale of 1 to 5, and the mean of the recognition of the children’s rights had a high score. Secondly, the recognition of the children’s rights, play-teaching efficacy and the teacher-child interaction depending on the age, career, institution type of the early childhood teachers had no difference. While the scale of the teacher-child interaction were statistically significant according to the teachers' educational level. However, the recognition of the children’s rights and play-teaching efficacy had no difference. Thirdly, it is examined that the play-teaching efficacy has a partial mediation in between the recognition of children’s rights and the teacher-child interaction. In conclusion, teacher-child interaction is affected not only directly by the recognition of the children’s rights, but also indirectly through the play-teaching efficacy.
The purpose of this study was to examine the general tendency and the difference of the each variables(teacher-child interaction, recognition of children’s rights, and play-teaching efficacy) depending on the general characteristic factors of early childhood teachers. Furthermore, this study aimed to verify the mediating effect of play-teaching efficacy on the recognition of children’s rights and the teacher-child interaction. This study was conducted through 273 teachers of three to five year old children in Seoul and Gyeonggi Province. Teacher-child interactions were measured using the questionnaire created by Lee (2003). Recognition of children’s rights was measured using the questionnaire created by Koo, Seo and Kang (2016), modifying and supplementing the perception rating scale for the purpose of this study. Play-teaching efficacy was measured using the questionnaire developed by Shin, Yu and Park (2004). The data were analyzed by Window SPSS 25.0 and AMOS 26.0. The mean and standard deviation of the each variables were calculated to examine the general tendency of the variables. In order to examine the difference of the each variables according to the general characteristic factors of the early childhood teachers, t-test and ANOVA analysis were conducted. Moreover, structural equation modelling was used to examine the effect of the recognition of children’s rights of the early childhood teachers on the teacher-child interaction, focusing on the mediating effect of play-teaching efficacy. The results of this study can be summarized as follow; First of all, the mean of the teacher-child interaction and the play-teaching efficacy were higher than the median on the scale of 1 to 5, and the mean of the recognition of the children’s rights had a high score. Secondly, the recognition of the children’s rights, play-teaching efficacy and the teacher-child interaction depending on the age, career, institution type of the early childhood teachers had no difference. While the scale of the teacher-child interaction were statistically significant according to the teachers' educational level. However, the recognition of the children’s rights and play-teaching efficacy had no difference. Thirdly, it is examined that the play-teaching efficacy has a partial mediation in between the recognition of children’s rights and the teacher-child interaction. In conclusion, teacher-child interaction is affected not only directly by the recognition of the children’s rights, but also indirectly through the play-teaching efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.