본 연구에서는 한류문화를 조사한 230개 조사 자료에 기초해서 관광만족도와 재방문․추천의도를 중심으로 한류문화가 한국 관광업계에 미치는 영향을 분석한 결과 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 한국의 드라마는 중국관광객의 관광만족도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 한류문화 중에서 드라마는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도에 긍정적인 영향을 미치지 않았다. 한류문화 중에서 드라마는 영화와 K-POP에 비해서 관광만족도에 직접적인 영향을 미치지 않았다. 따라서 연구가설 1은 기각되었다. 이는 한국의 드라마는 중국관광객의 관광만족도에 직접적인 영향을 받지 않고 있으며, 특히 관광만족도 중에서 문화사회적 환경, ...
본 연구에서는 한류문화를 조사한 230개 조사 자료에 기초해서 관광만족도와 재방문․추천의도를 중심으로 한류문화가 한국 관광업계에 미치는 영향을 분석한 결과 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 한국의 드라마는 중국관광객의 관광만족도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 한류문화 중에서 드라마는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도에 긍정적인 영향을 미치지 않았다. 한류문화 중에서 드라마는 영화와 K-POP에 비해서 관광만족도에 직접적인 영향을 미치지 않았다. 따라서 연구가설 1은 기각되었다. 이는 한국의 드라마는 중국관광객의 관광만족도에 직접적인 영향을 받지 않고 있으며, 특히 관광만족도 중에서 문화사회적 환경, 숙박시설 및 음식, 서비스품질에 의한 영향력을 상대적으로 덜 받고 있다. 둘째, 한국의 영화는 중국관광객의 관광만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 한류문화 중에서 영화는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 한류문화 중에서 영화는 드라마보다 관광만족도에 더 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구가설 2는 채택되었다. 이는 한국의 영화는 중국관광객의 문화사회적 환경에 직접적인 영향을 받고 있는 반면에, 숙박시설 및 음식, 서비스품질에 의한 영향력은 상대적으로 덜 받고 있다. 셋째, 한국의 K-POP은 중국관광객의 관광만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 한류문화 중에서 K-POP은 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 한류문화 중에서 K-POP은 드라마와 영화보다 관광만족도에 더 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구가설 3은 채택되었다. 이는 한국의 K-POP은 중국관광객의 문화사회적 환경, 숙박시설 및 음식에 직접적인 영향을 받고 있는 반면에, 서비스품질에 의한 영향력은 상대적으로 덜 받고 있다. 넷째, 중국관광객의 관광만족도는 재방문의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도는 재방문의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 관광만족도 중에서 문화사회적 환경은 숙박시설 및 음식, 서비스 품질에 비해서 재방문의도에 직접적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구가설 4는 채택되었다. 이는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도는 소득수준에 직접적인 영향을 받고 있는 반면에, 가족여행과 같은 재방문의도에 대한 영향은 상대적으로 덜 받고 있다. 다섯째, 중국관광객의 관광만족도는 추천의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도는 추천의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 관광만족도 중에서 문화사회적 환경, 숙박시설 및 음식은 서비스 품질에 비해서 추천의도에 직접적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구가설 5는 채택되었다. 이는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도는 친구 및 동료의 추천의도에 직접적인 영향을 받고 있는 반면에, 한국관광의 적극적 홍보와 같은 추천의도에 대한 영향은 상대적으로 덜 받고 있다. 본 연구에서 한류문화가 한국 관광업계에 미치는 영향을 분석하면서 한류문화에 대한 표본의 동질성, 연구모형의 설계, 변수의 측정, 조절 및 매개변수의 사용과 관련해서 연구의 한계를 제시하며, 향후의 연구에서는 이 부분이 반영되어서 보완되어야 하겠다.
본 연구에서는 한류문화를 조사한 230개 조사 자료에 기초해서 관광만족도와 재방문․추천의도를 중심으로 한류문화가 한국 관광업계에 미치는 영향을 분석한 결과 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 한국의 드라마는 중국관광객의 관광만족도에 유의한 영향을 미치지 않았다. 한류문화 중에서 드라마는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도에 긍정적인 영향을 미치지 않았다. 한류문화 중에서 드라마는 영화와 K-POP에 비해서 관광만족도에 직접적인 영향을 미치지 않았다. 따라서 연구가설 1은 기각되었다. 이는 한국의 드라마는 중국관광객의 관광만족도에 직접적인 영향을 받지 않고 있으며, 특히 관광만족도 중에서 문화사회적 환경, 숙박시설 및 음식, 서비스품질에 의한 영향력을 상대적으로 덜 받고 있다. 둘째, 한국의 영화는 중국관광객의 관광만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 한류문화 중에서 영화는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 한류문화 중에서 영화는 드라마보다 관광만족도에 더 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구가설 2는 채택되었다. 이는 한국의 영화는 중국관광객의 문화사회적 환경에 직접적인 영향을 받고 있는 반면에, 숙박시설 및 음식, 서비스품질에 의한 영향력은 상대적으로 덜 받고 있다. 셋째, 한국의 K-POP은 중국관광객의 관광만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 한류문화 중에서 K-POP은 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 한류문화 중에서 K-POP은 드라마와 영화보다 관광만족도에 더 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구가설 3은 채택되었다. 이는 한국의 K-POP은 중국관광객의 문화사회적 환경, 숙박시설 및 음식에 직접적인 영향을 받고 있는 반면에, 서비스품질에 의한 영향력은 상대적으로 덜 받고 있다. 넷째, 중국관광객의 관광만족도는 재방문의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도는 재방문의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 관광만족도 중에서 문화사회적 환경은 숙박시설 및 음식, 서비스 품질에 비해서 재방문의도에 직접적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구가설 4는 채택되었다. 이는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도는 소득수준에 직접적인 영향을 받고 있는 반면에, 가족여행과 같은 재방문의도에 대한 영향은 상대적으로 덜 받고 있다. 다섯째, 중국관광객의 관광만족도는 추천의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도는 추천의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 관광만족도 중에서 문화사회적 환경, 숙박시설 및 음식은 서비스 품질에 비해서 추천의도에 직접적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구가설 5는 채택되었다. 이는 한국을 방문하는 중국관광객의 관광만족도는 친구 및 동료의 추천의도에 직접적인 영향을 받고 있는 반면에, 한국관광의 적극적 홍보와 같은 추천의도에 대한 영향은 상대적으로 덜 받고 있다. 본 연구에서 한류문화가 한국 관광업계에 미치는 영향을 분석하면서 한류문화에 대한 표본의 동질성, 연구모형의 설계, 변수의 측정, 조절 및 매개변수의 사용과 관련해서 연구의 한계를 제시하며, 향후의 연구에서는 이 부분이 반영되어서 보완되어야 하겠다.
This paper examines the effects of Korean-wave culture on tourism industry as tourism satisfaction and revisit and recommendation intention. Based on the analysis of two hundred thirty Korean-wave culture cases, the following results were found. First, it was found that the Korean Drama have not a i...
This paper examines the effects of Korean-wave culture on tourism industry as tourism satisfaction and revisit and recommendation intention. Based on the analysis of two hundred thirty Korean-wave culture cases, the following results were found. First, it was found that the Korean Drama have not a influence on tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Korean Drama compared to Korean Movie and K-POP have not a influence tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Thus H1 hypothesis ware rejected. It seems that the Korean dram don't get direct influence from Chinese tourists' tourism satisfaction such as culture and social environment, accommodation and foods, and tourism service quality. Second, the Korean Movie have a positive influence on tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Korean Movie compared to Korean Drama have a influence tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Thus H2 hypothesis ware accepted. It seems that the Korean Movie get direct influence from Chinese tourists' culture and social environment, while Korean Movie not get influence from accommodation and foods and tourism service quality. Third, the K-POP have a positive influence on tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. K-POP compared to Korean Drama and Movie have a influence tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Thus H3 hypothesis ware accepted. It seems that the K-POP get direct influence from Chinese tourists' culture and social environment and accommodation and foods, while K-POP not get influence from tourism service quality. Fourth, tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea have a positive influence on revisit intention. Culture and social environment compared to accommodation and foods and tourism service quality have a influence revisit intention. Thus H4 hypothesis ware accepted. It seems that Chinese tourists' tourism satisfaction get direct influence from Chinese tourists' income level, while Chinese tourists' tourism satisfaction not get influence from revisit intention like family tourism. Finally, tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea have a positive influence on recommendation intention. Culture and social environment and accommodation and foods compared to tourism service quality have a influence recommendation intention. Thus H5 hypothesis ware accepted. It seems that Chinese tourists' tourism satisfaction get direct influence from suggestions of friend and colleagues, while Chinese tourists' tourism satisfaction not get influence from suggestions of active promotion of Korean tourism. This paper examines the effects of Korean-wave culture on tourism industry based on the findings and limitations such as Korean-wave culture data samples' homogeneity, research model design, variables measurement, using moderating and mediation variable of this study, related implications and future avenues are also discussed.
This paper examines the effects of Korean-wave culture on tourism industry as tourism satisfaction and revisit and recommendation intention. Based on the analysis of two hundred thirty Korean-wave culture cases, the following results were found. First, it was found that the Korean Drama have not a influence on tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Korean Drama compared to Korean Movie and K-POP have not a influence tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Thus H1 hypothesis ware rejected. It seems that the Korean dram don't get direct influence from Chinese tourists' tourism satisfaction such as culture and social environment, accommodation and foods, and tourism service quality. Second, the Korean Movie have a positive influence on tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Korean Movie compared to Korean Drama have a influence tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Thus H2 hypothesis ware accepted. It seems that the Korean Movie get direct influence from Chinese tourists' culture and social environment, while Korean Movie not get influence from accommodation and foods and tourism service quality. Third, the K-POP have a positive influence on tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. K-POP compared to Korean Drama and Movie have a influence tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea. Thus H3 hypothesis ware accepted. It seems that the K-POP get direct influence from Chinese tourists' culture and social environment and accommodation and foods, while K-POP not get influence from tourism service quality. Fourth, tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea have a positive influence on revisit intention. Culture and social environment compared to accommodation and foods and tourism service quality have a influence revisit intention. Thus H4 hypothesis ware accepted. It seems that Chinese tourists' tourism satisfaction get direct influence from Chinese tourists' income level, while Chinese tourists' tourism satisfaction not get influence from revisit intention like family tourism. Finally, tourism satisfaction of Chinese tourists visiting Korea have a positive influence on recommendation intention. Culture and social environment and accommodation and foods compared to tourism service quality have a influence recommendation intention. Thus H5 hypothesis ware accepted. It seems that Chinese tourists' tourism satisfaction get direct influence from suggestions of friend and colleagues, while Chinese tourists' tourism satisfaction not get influence from suggestions of active promotion of Korean tourism. This paper examines the effects of Korean-wave culture on tourism industry based on the findings and limitations such as Korean-wave culture data samples' homogeneity, research model design, variables measurement, using moderating and mediation variable of this study, related implications and future avenues are also discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.