문화예술교육지원법이 시행되면서 학교와 사회에서의 문화예술교육은 더욱 다양해지고 활성화되고 있다. 중학교 자유학기제를 비롯하여 초・중・고등학교의 정규교과 내 예술교과 연계수업 운영비율이 높아지고 있으며 높은 만족도를 보이고 있다. 이러한 흐름은 이론 중심의 수업을 벗어나 새로운 교육적 정책을 시도하려는 것이라고 볼 수 있으며 여기에 문화예술교육과 같은 새로운 방식의 교육이 크게 작용할 것이다. 본 연구는 다양한 문화예술교육 중에서 ‘사진’의 교육적 효과를 집중적으로 연구해보고자 한다. LTP(...
문화예술교육지원법이 시행되면서 학교와 사회에서의 문화예술교육은 더욱 다양해지고 활성화되고 있다. 중학교 자유학기제를 비롯하여 초・중・고등학교의 정규교과 내 예술교과 연계수업 운영비율이 높아지고 있으며 높은 만족도를 보이고 있다. 이러한 흐름은 이론 중심의 수업을 벗어나 새로운 교육적 정책을 시도하려는 것이라고 볼 수 있으며 여기에 문화예술교육과 같은 새로운 방식의 교육이 크게 작용할 것이다. 본 연구는 다양한 문화예술교육 중에서 ‘사진’의 교육적 효과를 집중적으로 연구해보고자 한다. LTP(Literacy Through Photography)와 PIE(Photo In Education) 등 다양한 사진교육의 방법론이 있으며 이러한 사진 교육의 목적으로는 사진의 기술적 측면보다 이미지 언어로써의 자기 생각 표현을 중점적으로 다룬다. 자아는 물론 외부환경을 다양한 관점으로 이해하고 이미지로 표현할 수 있으며 이를 보는 것에 그치지 않고 글을 쓰는 훈련을 통해 의사소통 능력을 길러줄 수 있다. 또한 사진을 찍는 행위는 감정 표출에 용이한 도구로써 작용할 수 있다. 따라서 본 연구는 사진예술교육이 아동의 발달심리 중 자아존중감과 또래관계에 미치는 영향을 실증 분석하는 것을 목적으로 한다. 실험 연구를 위하여 선행연구 및 사진교육론을 토대로 교육 과정을 개발하였으며 실증 분석을 위하여 직접 사진예술교육 프로그램을 운영하였다. 실험 연구를 위해 경기도 고양시에 소재하는 A, B 지역아동센터의 초등학교 1-6학년 25명을 대상을 실험 집단으로 구성하였으며, 2019년 4월부터 5월까지 1차시 당 120분 씩 9차시 동안 사진예술교육 프로그램을 운영하였다. 사진예술교육 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 교육 전과 교육 후 설문을 통해 자아존중감과 또래관계의 변화를 측정하였으며, 참여 아동들의 결과물 분석과 담당 교사 및 참여 아동들의 인터뷰 자료를 토대로 결과를 분석하였다. 사진예술교육 프로그램에서 참여 아동들은 각 프로그램 별 주제를 촬영하기 위하여 자신의 기억이나 장점, 그리고 미래를 탐색하는 과정을 경험하였다. 이를 사진으로 표현하여 발표하고 친구들과 사진 속에 담긴 이야기와 감정을 공유함으로써 긍정적인 자아존중감과 의사소통 능력이 향상되었을 뿐 아니라 친구에 대해 몰랐던 장점과 감정을 파악하고 자신의 꿈에 대해 구체적으로 생각해볼 수 있는 기회를 가졌다. 즉, 사진 활동은 자신이 주체가 되는 활동이며 이미지언어로서의 의사소통에 도움이 된다는 근거로 해석할 수 있을 것이다. 사진 매체의 친숙한 성격 상 참여자들에게 부담 없이 능동적인 참여를 이끌어 낼 수 있으며 사진을 도구로 활용한다면 창의적인 사고를 위한 훈련이 가능하고 이미지언어를 통한 은유적 말하기, 감정표현이 가능하다. 이는 아동의 성장기에 중요한 역할이 될 수 있다. 본 연구는 사진예술교육 프로그램이 아동의 자아존중감과 또래관계에 긍정적인 영향을 미친 것을 실증하고, 기술 중심의 사진교육이 아닌 주제와 과정을 중심으로 하는 사진예술교육 프로그램의 교육적 가치와 가능성을 보여준다.
문화예술교육지원법이 시행되면서 학교와 사회에서의 문화예술교육은 더욱 다양해지고 활성화되고 있다. 중학교 자유학기제를 비롯하여 초・중・고등학교의 정규교과 내 예술교과 연계수업 운영비율이 높아지고 있으며 높은 만족도를 보이고 있다. 이러한 흐름은 이론 중심의 수업을 벗어나 새로운 교육적 정책을 시도하려는 것이라고 볼 수 있으며 여기에 문화예술교육과 같은 새로운 방식의 교육이 크게 작용할 것이다. 본 연구는 다양한 문화예술교육 중에서 ‘사진’의 교육적 효과를 집중적으로 연구해보고자 한다. LTP(Literacy Through Photography)와 PIE(Photo In Education) 등 다양한 사진교육의 방법론이 있으며 이러한 사진 교육의 목적으로는 사진의 기술적 측면보다 이미지 언어로써의 자기 생각 표현을 중점적으로 다룬다. 자아는 물론 외부환경을 다양한 관점으로 이해하고 이미지로 표현할 수 있으며 이를 보는 것에 그치지 않고 글을 쓰는 훈련을 통해 의사소통 능력을 길러줄 수 있다. 또한 사진을 찍는 행위는 감정 표출에 용이한 도구로써 작용할 수 있다. 따라서 본 연구는 사진예술교육이 아동의 발달심리 중 자아존중감과 또래관계에 미치는 영향을 실증 분석하는 것을 목적으로 한다. 실험 연구를 위하여 선행연구 및 사진교육론을 토대로 교육 과정을 개발하였으며 실증 분석을 위하여 직접 사진예술교육 프로그램을 운영하였다. 실험 연구를 위해 경기도 고양시에 소재하는 A, B 지역아동센터의 초등학교 1-6학년 25명을 대상을 실험 집단으로 구성하였으며, 2019년 4월부터 5월까지 1차시 당 120분 씩 9차시 동안 사진예술교육 프로그램을 운영하였다. 사진예술교육 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 교육 전과 교육 후 설문을 통해 자아존중감과 또래관계의 변화를 측정하였으며, 참여 아동들의 결과물 분석과 담당 교사 및 참여 아동들의 인터뷰 자료를 토대로 결과를 분석하였다. 사진예술교육 프로그램에서 참여 아동들은 각 프로그램 별 주제를 촬영하기 위하여 자신의 기억이나 장점, 그리고 미래를 탐색하는 과정을 경험하였다. 이를 사진으로 표현하여 발표하고 친구들과 사진 속에 담긴 이야기와 감정을 공유함으로써 긍정적인 자아존중감과 의사소통 능력이 향상되었을 뿐 아니라 친구에 대해 몰랐던 장점과 감정을 파악하고 자신의 꿈에 대해 구체적으로 생각해볼 수 있는 기회를 가졌다. 즉, 사진 활동은 자신이 주체가 되는 활동이며 이미지언어로서의 의사소통에 도움이 된다는 근거로 해석할 수 있을 것이다. 사진 매체의 친숙한 성격 상 참여자들에게 부담 없이 능동적인 참여를 이끌어 낼 수 있으며 사진을 도구로 활용한다면 창의적인 사고를 위한 훈련이 가능하고 이미지언어를 통한 은유적 말하기, 감정표현이 가능하다. 이는 아동의 성장기에 중요한 역할이 될 수 있다. 본 연구는 사진예술교육 프로그램이 아동의 자아존중감과 또래관계에 긍정적인 영향을 미친 것을 실증하고, 기술 중심의 사진교육이 아닌 주제와 과정을 중심으로 하는 사진예술교육 프로그램의 교육적 가치와 가능성을 보여준다.
Due to the enforcement of Support for Arts & Culture Education Act, culture art education in the school & society is further diversified & activated. The rate of operating lesson linked to art subject in regular subject of primary, middle & high school activated by free semester system of middle sch...
Due to the enforcement of Support for Arts & Culture Education Act, culture art education in the school & society is further diversified & activated. The rate of operating lesson linked to art subject in regular subject of primary, middle & high school activated by free semester system of middle school is increased with high level of satisfaction. Such flow can be deemed as attempt to new educational policy, getting out of lesson based on theory. Then, education of new mode like culture art education will play a considerable role in such attempt. This study intends to intensively investigate the educational effect of ‘photo’ out of diverse culture art educations. There are diverse methodologies of photo education such as LTP(Literacy Through Photography) & PIE (Photo In Education). For the purpose of such photo education, the expression of personal thought as image language rather than technical aspect of photo is mainly treated. Communication ability can be cultivated through training to understand external environments besides ego in diverse viewpoints and to express them as image as well as to write them as articles. Further, the act to take photo can work as a tool which easily expresses emotion. Thus, the purpose of this study is to corroboratively analyze the influence that photo art education has on self-esteem & peer relation out of children’s development psychology. Curriculum was developed on the basis of preceding study & photo education theory for experiment study and photo art education program was directly operated for corroborative analysis. Twenty five pupils in the 1st~6th grade of primary school of A, B regional children center located in Goyang-si Gyeonggi-do were taken as experiment group for experiment study. Photo education program was operated in 9 sessions (120 minutes for 1 session) from April to May 2019. The change in self-esteem & peer relation was measured through questionnaire before and after education in order to check the effect of photo art education. Outcome was analyzed on the basis of analysis of participating children’s result & interview data of teachers in charge & participating children. In the photo art education program, the participating children experienced the process to search their memory, merit and future in order to take picture of the theme for each program. The affirmative self-esteem and communication skill was improved as they expressed and announced the theme in photo and shared story & emotion in the photo with friends. Further, they acquired opportunity to grasp friends’ merit & emotion they were not aware of and to specifically think their dream. Namely, photo activity is the activity in which they are principal and it can be interpreted as ground which is helpful for communication as image language. Due to the familiar character of photo media, participants may actively participate without burden. If photo is utilized as tool, training for creative thought as well as metaphorical saying, expression of emotion through image language is possible. This can play a significant role in the growth period of children. Corroborating that photo art education program has affirmative influence on children’s self-esteem & peer relation, this study shows educational value & potential of photo art education program which is mainly concentrated on the theme and the process through which photo is made instead of technology–based education.
Due to the enforcement of Support for Arts & Culture Education Act, culture art education in the school & society is further diversified & activated. The rate of operating lesson linked to art subject in regular subject of primary, middle & high school activated by free semester system of middle school is increased with high level of satisfaction. Such flow can be deemed as attempt to new educational policy, getting out of lesson based on theory. Then, education of new mode like culture art education will play a considerable role in such attempt. This study intends to intensively investigate the educational effect of ‘photo’ out of diverse culture art educations. There are diverse methodologies of photo education such as LTP(Literacy Through Photography) & PIE (Photo In Education). For the purpose of such photo education, the expression of personal thought as image language rather than technical aspect of photo is mainly treated. Communication ability can be cultivated through training to understand external environments besides ego in diverse viewpoints and to express them as image as well as to write them as articles. Further, the act to take photo can work as a tool which easily expresses emotion. Thus, the purpose of this study is to corroboratively analyze the influence that photo art education has on self-esteem & peer relation out of children’s development psychology. Curriculum was developed on the basis of preceding study & photo education theory for experiment study and photo art education program was directly operated for corroborative analysis. Twenty five pupils in the 1st~6th grade of primary school of A, B regional children center located in Goyang-si Gyeonggi-do were taken as experiment group for experiment study. Photo education program was operated in 9 sessions (120 minutes for 1 session) from April to May 2019. The change in self-esteem & peer relation was measured through questionnaire before and after education in order to check the effect of photo art education. Outcome was analyzed on the basis of analysis of participating children’s result & interview data of teachers in charge & participating children. In the photo art education program, the participating children experienced the process to search their memory, merit and future in order to take picture of the theme for each program. The affirmative self-esteem and communication skill was improved as they expressed and announced the theme in photo and shared story & emotion in the photo with friends. Further, they acquired opportunity to grasp friends’ merit & emotion they were not aware of and to specifically think their dream. Namely, photo activity is the activity in which they are principal and it can be interpreted as ground which is helpful for communication as image language. Due to the familiar character of photo media, participants may actively participate without burden. If photo is utilized as tool, training for creative thought as well as metaphorical saying, expression of emotion through image language is possible. This can play a significant role in the growth period of children. Corroborating that photo art education program has affirmative influence on children’s self-esteem & peer relation, this study shows educational value & potential of photo art education program which is mainly concentrated on the theme and the process through which photo is made instead of technology–based education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.