본 연구에서는 '중국 예술의 보고'인 돈황 막고굴 벽화자원을 연구대상으로 선정하여 중국의 문화자원 재생에 주목하고 있다. 벽화는 본래 석굴암에 고정되고 벽에 '죽은' 문화자원인데 기존의 정태로 그대로 남아 있으면 오래된 예술자원은 점차 사라질 것이다. 과학 기술이 고도로 발전하고 일상생활이 날로 풍부해지는 오늘 날, 벽화에 새 생명력을 부여하여 이를 끊임없이 새로운 예술 형태로 재생시키는 것은 돈황 벽화의 보호와 발전에 대한 주된 목표이다.
돈황 예술의 현대화 예술 재생은 관광사업, 문학 시나리오, 무대예술, 영화/TV 예...
본 연구에서는 '중국 예술의 보고'인 돈황 막고굴 벽화자원을 연구대상으로 선정하여 중국의 문화자원 재생에 주목하고 있다. 벽화는 본래 석굴암에 고정되고 벽에 '죽은' 문화자원인데 기존의 정태로 그대로 남아 있으면 오래된 예술자원은 점차 사라질 것이다. 과학 기술이 고도로 발전하고 일상생활이 날로 풍부해지는 오늘 날, 벽화에 새 생명력을 부여하여 이를 끊임없이 새로운 예술 형태로 재생시키는 것은 돈황 벽화의 보호와 발전에 대한 주된 목표이다.
돈황 예술의 현대화 예술 재생은 관광사업, 문학 시나리오, 무대예술, 영화/TV 예술, 공예품 디자인, 도시조망, 로고설계, 여행제품 등 영역에서 나타나고 있다. 또한 벽화로부터 무대, 문학 및 영화/TV 작품으로 전환하는 것을 망라하여 악보에서 음악으로 전환되고, 동굴 속 불교 조각상에서 광장에 설치된 조각상으로 발전하는 일련의 생성을 예로 들 수 있다. 모든 예술 형식의 생성은 기술적 요소와 예술적 수법에 의해 뒷받침된다. 이는 모티브가 담겨 있을 뿐만 아니라 혁신을 품고 있으므로 막고굴 원생예술을 배경으로 진행된 재창조인 셈이다. 이러한 재창조는 전체적으로 돈황 예술의 부활을 재생시켰다.
본 연구 초기에는 돈황예술, 막고굴 벽화, 그리고 막고굴 벽화자원의 재생개발로 자료를 수집하여 중국 및 한국의 선배 학자들의 주류 관점을 총정리하여 자신의 연구 착안점을 실물 자원 개발에서의 관광 산업과 무형 문화 자원 개발에서의 무용 창작으로 확정하고자 하였다. 이를 통해 문화 계승 등의 문제에 대한 관심을 불러일으킬 수 있기를 바란다.
연구주체인 관광 산업 부분은 현 단계 현지 관광 산업의 발전 현황을 진술하는 것을 바탕으로 경영학 SWOT분석법으로 막고굴 관광 산업의 강점,약점, 기회 및 도전을 분석한다. 관광 교통의 완성, 관광 상품 체계의 발전 및 건설, 지역 경제의 창조, 총체적 이미지 형성, 인재육성 강화, 과학기술정도의 향상 등 발전 가능성을 제안했다.
중국 막고굴 벽화가 무용 창작 측면에서의 예술 재생은 1979년 돈황무극 ‘사로화우’ 의 탄생에서 기원했다. 최근 몇 년간 ‘대몽돈황’, ‘천수관음’, ‘돈황운’ 등 많은 돈황무극은 국내외에서 연속 상연하여 관객들의 주목을 받아 막고굴 벽화에 대한 보호 열정을 이끌어냈다. 돈황무용의 발전은 무극의 파급력을 극대화하는 데에 착안해야 할 뿐만 아니라 창작 인재와 전문 공연 인재 양성을 경시해서는 안 된다. 이는 돈황무용의 존재와 전승의 근본이다.
본 연구가 중국 막고굴 벽화 자원에 대한 현대화 개발구상에 도움이 될 수 있길 바라며, 한국 학자들에게 중국 문화 현상을 연구하는 데 새로운 참고 자료로써 활용할 수 있기를 바란다.
본 연구에서는 '중국 예술의 보고'인 돈황 막고굴 벽화자원을 연구대상으로 선정하여 중국의 문화자원 재생에 주목하고 있다. 벽화는 본래 석굴암에 고정되고 벽에 '죽은' 문화자원인데 기존의 정태로 그대로 남아 있으면 오래된 예술자원은 점차 사라질 것이다. 과학 기술이 고도로 발전하고 일상생활이 날로 풍부해지는 오늘 날, 벽화에 새 생명력을 부여하여 이를 끊임없이 새로운 예술 형태로 재생시키는 것은 돈황 벽화의 보호와 발전에 대한 주된 목표이다.
돈황 예술의 현대화 예술 재생은 관광사업, 문학 시나리오, 무대예술, 영화/TV 예술, 공예품 디자인, 도시조망, 로고설계, 여행제품 등 영역에서 나타나고 있다. 또한 벽화로부터 무대, 문학 및 영화/TV 작품으로 전환하는 것을 망라하여 악보에서 음악으로 전환되고, 동굴 속 불교 조각상에서 광장에 설치된 조각상으로 발전하는 일련의 생성을 예로 들 수 있다. 모든 예술 형식의 생성은 기술적 요소와 예술적 수법에 의해 뒷받침된다. 이는 모티브가 담겨 있을 뿐만 아니라 혁신을 품고 있으므로 막고굴 원생예술을 배경으로 진행된 재창조인 셈이다. 이러한 재창조는 전체적으로 돈황 예술의 부활을 재생시켰다.
본 연구 초기에는 돈황예술, 막고굴 벽화, 그리고 막고굴 벽화자원의 재생개발로 자료를 수집하여 중국 및 한국의 선배 학자들의 주류 관점을 총정리하여 자신의 연구 착안점을 실물 자원 개발에서의 관광 산업과 무형 문화 자원 개발에서의 무용 창작으로 확정하고자 하였다. 이를 통해 문화 계승 등의 문제에 대한 관심을 불러일으킬 수 있기를 바란다.
연구주체인 관광 산업 부분은 현 단계 현지 관광 산업의 발전 현황을 진술하는 것을 바탕으로 경영학 SWOT분석법으로 막고굴 관광 산업의 강점,약점, 기회 및 도전을 분석한다. 관광 교통의 완성, 관광 상품 체계의 발전 및 건설, 지역 경제의 창조, 총체적 이미지 형성, 인재육성 강화, 과학기술정도의 향상 등 발전 가능성을 제안했다.
중국 막고굴 벽화가 무용 창작 측면에서의 예술 재생은 1979년 돈황무극 ‘사로화우’ 의 탄생에서 기원했다. 최근 몇 년간 ‘대몽돈황’, ‘천수관음’, ‘돈황운’ 등 많은 돈황무극은 국내외에서 연속 상연하여 관객들의 주목을 받아 막고굴 벽화에 대한 보호 열정을 이끌어냈다. 돈황무용의 발전은 무극의 파급력을 극대화하는 데에 착안해야 할 뿐만 아니라 창작 인재와 전문 공연 인재 양성을 경시해서는 안 된다. 이는 돈황무용의 존재와 전승의 근본이다.
본 연구가 중국 막고굴 벽화 자원에 대한 현대화 개발구상에 도움이 될 수 있길 바라며, 한국 학자들에게 중국 문화 현상을 연구하는 데 새로운 참고 자료로써 활용할 수 있기를 바란다.
This study selects the mural resources of the "Chinese art Treasure House"---- Dunhuang Mogao Grottoes as the research object, paying attention to the regeneration of Chinese cultural resources. The murals were originally “dead” cultural resources that were fixed on the walls in the grottoes. If des...
This study selects the mural resources of the "Chinese art Treasure House"---- Dunhuang Mogao Grottoes as the research object, paying attention to the regeneration of Chinese cultural resources. The murals were originally “dead” cultural resources that were fixed on the walls in the grottoes. If deserted in their original static form unchecked, the ancient art resources would gradually disappear in its circulation and inheritance. In today’s world, with the rapid development of science and technology and the increasing abundant life of people, endowing the murals with new vitality and continuously creating derivative arts from them has become the primary goal of the preservation and development of Dunhuang murals.
The modern regeneration of Dunhuang art is reflected in its all-round transformation including into literary script, stage art, film and TV art, handicraft design, urban landscape, trademark design and tourism industry etc. The art forms of the murals’ regeneration include dance, literature, film and television productions, as well as music, and square-themed sculptures. The generation of each art form is supported by technical factors and artistic techniques. There are both imitation and innovation in the re-creation of the original art of Mogao Grottoes. This re-creation constitutes the regeneration of Dunhuang art as a whole.
In the early stage of this study, data collection was carried out around Dunhuang art, Mogao Grottoes frescos and its regeneration. It has summarized the mainstream views of senior scholars in China and South Korea, and determined entry point of the research is the research and development of tourism of the tangible heritage and choreography with the intangible cultural resources. It hopes that through this research, people would pay attention to the issues of cultural conservation and inheritance etc.
Based on the current situation of local tourism development, this paper analyzes the advantages, disadvantages, opportunities and challenges of the Mogao Grottoes tourism industry based on the SWOT analysis of business management. And puts forward suggestions for improving tourism transportation, accelerating the construction of tourism product system, building regional economy, creating overall image, strengthening personnel training, as well as improving scientific and technological content.
The artistic regeneration of Chinese Mogao Grottoes murals through the re-creation of dance originated from the success of the Dunhuang dance drama Silk Road, Flower Rain in 1979. In recent years, many Dunhuang dance dramas such as "Dream of Dunhuang", "Thousand-Hand Kwan-yin" and "Dunhuang Rhyme" have attracted people's attention through its global tour, which has promoted people's enthusiasm for the protection of Mogao Grottoes frescos. The development of Dunhuang dance should not only focus on expanding the influence of dance drama, but also attach importance to the cultivation of creative talents and professional performance talents. This will lay the foundation for the preservation and inheritance of Dunhuang dance.
It is hoped that this study could provide some reference for the modern development of China's Mogao Grotto mural resources, and might provide new reference for Korean scholars to study the specific culture of China.
This study selects the mural resources of the "Chinese art Treasure House"---- Dunhuang Mogao Grottoes as the research object, paying attention to the regeneration of Chinese cultural resources. The murals were originally “dead” cultural resources that were fixed on the walls in the grottoes. If deserted in their original static form unchecked, the ancient art resources would gradually disappear in its circulation and inheritance. In today’s world, with the rapid development of science and technology and the increasing abundant life of people, endowing the murals with new vitality and continuously creating derivative arts from them has become the primary goal of the preservation and development of Dunhuang murals.
The modern regeneration of Dunhuang art is reflected in its all-round transformation including into literary script, stage art, film and TV art, handicraft design, urban landscape, trademark design and tourism industry etc. The art forms of the murals’ regeneration include dance, literature, film and television productions, as well as music, and square-themed sculptures. The generation of each art form is supported by technical factors and artistic techniques. There are both imitation and innovation in the re-creation of the original art of Mogao Grottoes. This re-creation constitutes the regeneration of Dunhuang art as a whole.
In the early stage of this study, data collection was carried out around Dunhuang art, Mogao Grottoes frescos and its regeneration. It has summarized the mainstream views of senior scholars in China and South Korea, and determined entry point of the research is the research and development of tourism of the tangible heritage and choreography with the intangible cultural resources. It hopes that through this research, people would pay attention to the issues of cultural conservation and inheritance etc.
Based on the current situation of local tourism development, this paper analyzes the advantages, disadvantages, opportunities and challenges of the Mogao Grottoes tourism industry based on the SWOT analysis of business management. And puts forward suggestions for improving tourism transportation, accelerating the construction of tourism product system, building regional economy, creating overall image, strengthening personnel training, as well as improving scientific and technological content.
The artistic regeneration of Chinese Mogao Grottoes murals through the re-creation of dance originated from the success of the Dunhuang dance drama Silk Road, Flower Rain in 1979. In recent years, many Dunhuang dance dramas such as "Dream of Dunhuang", "Thousand-Hand Kwan-yin" and "Dunhuang Rhyme" have attracted people's attention through its global tour, which has promoted people's enthusiasm for the protection of Mogao Grottoes frescos. The development of Dunhuang dance should not only focus on expanding the influence of dance drama, but also attach importance to the cultivation of creative talents and professional performance talents. This will lay the foundation for the preservation and inheritance of Dunhuang dance.
It is hoped that this study could provide some reference for the modern development of China's Mogao Grotto mural resources, and might provide new reference for Korean scholars to study the specific culture of China.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.