국내 뮤지컬 시장의 점유율에서 알 수 있듯이 현재 라이선스 뮤지컬이 가장 많은 비중을 차지하고 있다. 창작 뮤지컬의 경우 비용을 지불하고 완성된 작품을 사서 번역하는 라이선스 뮤지컬과 달리 대본, 음악, 안무 등 작품에 관한 모든 것들을 새로 ‘창작’해야만 하기 때문에 라이선스 뮤지컬보다 제작비, 제작 기간 면에서 2배 이상으로 소요된다.
본고는 우리나라의 뮤지컬 시장의 발전과 다양한 작품의 탄생을 바라는 마음에서 이 연구를 시작하게 되었다. 이 연구는 제작자 혹은 연출가가 영감을 얻어 새로운 작품의 작가가 되어 창작하는 ...
국내 뮤지컬 시장의 점유율에서 알 수 있듯이 현재 라이선스 뮤지컬이 가장 많은 비중을 차지하고 있다. 창작 뮤지컬의 경우 비용을 지불하고 완성된 작품을 사서 번역하는 라이선스 뮤지컬과 달리 대본, 음악, 안무 등 작품에 관한 모든 것들을 새로 ‘창작’해야만 하기 때문에 라이선스 뮤지컬보다 제작비, 제작 기간 면에서 2배 이상으로 소요된다.
본고는 우리나라의 뮤지컬 시장의 발전과 다양한 작품의 탄생을 바라는 마음에서 이 연구를 시작하게 되었다. 이 연구는 제작자 혹은 연출가가 영감을 얻어 새로운 작품의 작가가 되어 창작하는 것이 아닌 원서 또는 원본으로 원작이 존재하는 작품의 뮤지컬화에서 오는 변화를 연구하는 것이다.
본고는 작가 프랑크 베데킨트 희곡 - 김미란 저 한국 번역본 - <눈 뜨는 봄>(2011)과 연출가 스티븐 세이터 뮤지컬 - 前뮤지컬 해븐 컴퍼니 現달 컴퍼니 소유 - <스프링 어웨이크닝>(2011) 대본을 바탕으로 두 작품의 장면을 중심으로 비교 분석한 결과 뮤지컬에서는 원작 희곡과 달리 여러 장면을 추가 및 삭제함으로써 작품의 흐름이 자연스러워진 것을 볼 수 있었다.
원작 희곡의 경우 사건의 흐름을 끊어버리거나 관계없는 장면들이 중간중간 섞여 있어 ‘기-승-전-결’ 구조를 확실하게 볼 수 없는 반면에 뮤지컬에서는 대화의 구조를 사건의 흐름에 맞게 재배치하거나 사건의 단초를 알 수 있는 장면 등을 새롭게 추가함으로써 ‘기-승-전-결’ 구조로 전개된 것을 볼 수 있었다.
뮤지컬 중심요소인 넘버의 가사는 뮤지컬로 매체변환 되면서 새롭게 창작된 요소로 작품 내에서 스토리의 전개에는 영향을 미치지 않는다. 하지만 인물들의 감정이나 관계 및 상황 설명 및 암시 등 여러 가지 역할을 하는 것을 볼 수 있었다.
마지막으로 원작 희곡의 경우 성인들과 아이들의 비중이 비슷하게 설정되어있는 반면에 뮤지컬의 경우 성인배역들을 1인 다역으로 설정해 아이들에게 초점을 맞추어 극이 진행되었다. 아이들에게 초점이 맞춰지면서 원작 희곡에서는 찾아볼 수 없었던 아이들의 감정선 증폭, 세밀한 관계 설정 등을 볼 수 있었다.
원작 텍스트의 뚜렷한 주제 및 완성도, 원작의 재해석을 통한 성공적인 매체변환, 독립적으로 사용된 넘버 등 원작 희곡의 뮤지컬화로 인한 장르변화를 연구함으로써 뮤지컬 <스프링 어웨이크닝>이 성공할 수 있었던 이유를 찾을 수 있었다.
라이선스 뮤지컬의 국내 시장 점유율을 낮출 수 있는 대안으로 제작비, 시간적 여유 등을 고려한 창작 뮤지컬의 한 방향으로 장르변환작품이 활성화된다면 국내 뮤지컬 시장에 다양한 작품들이 탄생할 것이라 믿으며 이 연구가 국내 창작 뮤지컬의 발전에 기여할 수 있기를 기대한다.
국내 뮤지컬 시장의 점유율에서 알 수 있듯이 현재 라이선스 뮤지컬이 가장 많은 비중을 차지하고 있다. 창작 뮤지컬의 경우 비용을 지불하고 완성된 작품을 사서 번역하는 라이선스 뮤지컬과 달리 대본, 음악, 안무 등 작품에 관한 모든 것들을 새로 ‘창작’해야만 하기 때문에 라이선스 뮤지컬보다 제작비, 제작 기간 면에서 2배 이상으로 소요된다.
본고는 우리나라의 뮤지컬 시장의 발전과 다양한 작품의 탄생을 바라는 마음에서 이 연구를 시작하게 되었다. 이 연구는 제작자 혹은 연출가가 영감을 얻어 새로운 작품의 작가가 되어 창작하는 것이 아닌 원서 또는 원본으로 원작이 존재하는 작품의 뮤지컬화에서 오는 변화를 연구하는 것이다.
본고는 작가 프랑크 베데킨트 희곡 - 김미란 저 한국 번역본 - <눈 뜨는 봄>(2011)과 연출가 스티븐 세이터 뮤지컬 - 前뮤지컬 해븐 컴퍼니 現달 컴퍼니 소유 - <스프링 어웨이크닝>(2011) 대본을 바탕으로 두 작품의 장면을 중심으로 비교 분석한 결과 뮤지컬에서는 원작 희곡과 달리 여러 장면을 추가 및 삭제함으로써 작품의 흐름이 자연스러워진 것을 볼 수 있었다.
원작 희곡의 경우 사건의 흐름을 끊어버리거나 관계없는 장면들이 중간중간 섞여 있어 ‘기-승-전-결’ 구조를 확실하게 볼 수 없는 반면에 뮤지컬에서는 대화의 구조를 사건의 흐름에 맞게 재배치하거나 사건의 단초를 알 수 있는 장면 등을 새롭게 추가함으로써 ‘기-승-전-결’ 구조로 전개된 것을 볼 수 있었다.
뮤지컬 중심요소인 넘버의 가사는 뮤지컬로 매체변환 되면서 새롭게 창작된 요소로 작품 내에서 스토리의 전개에는 영향을 미치지 않는다. 하지만 인물들의 감정이나 관계 및 상황 설명 및 암시 등 여러 가지 역할을 하는 것을 볼 수 있었다.
마지막으로 원작 희곡의 경우 성인들과 아이들의 비중이 비슷하게 설정되어있는 반면에 뮤지컬의 경우 성인배역들을 1인 다역으로 설정해 아이들에게 초점을 맞추어 극이 진행되었다. 아이들에게 초점이 맞춰지면서 원작 희곡에서는 찾아볼 수 없었던 아이들의 감정선 증폭, 세밀한 관계 설정 등을 볼 수 있었다.
원작 텍스트의 뚜렷한 주제 및 완성도, 원작의 재해석을 통한 성공적인 매체변환, 독립적으로 사용된 넘버 등 원작 희곡의 뮤지컬화로 인한 장르변화를 연구함으로써 뮤지컬 <스프링 어웨이크닝>이 성공할 수 있었던 이유를 찾을 수 있었다.
라이선스 뮤지컬의 국내 시장 점유율을 낮출 수 있는 대안으로 제작비, 시간적 여유 등을 고려한 창작 뮤지컬의 한 방향으로 장르변환작품이 활성화된다면 국내 뮤지컬 시장에 다양한 작품들이 탄생할 것이라 믿으며 이 연구가 국내 창작 뮤지컬의 발전에 기여할 수 있기를 기대한다.
As can be seen from the market share of domestic musical market, licensed musicals are the most dominant. Compared with licensed musicals which have to purchase and translate the finished works, creative musicals have to literally create everything in terms of script, music, and choreography. So tha...
As can be seen from the market share of domestic musical market, licensed musicals are the most dominant. Compared with licensed musicals which have to purchase and translate the finished works, creative musicals have to literally create everything in terms of script, music, and choreography. So that it takes double than licensed musicals in payment and working period.
This study was expected the development of the musical market in Korea and the birth of various works. The purpose of this study is to figure out the changes which come from the musicalization of the original work, rather than being inspired by producers or directors to become writers of new works,
Based on drama of the script written by Frank Betekint – translated by Kim Miran “Spring Awakening” (2011) and directed by Steven Sater, musical "Spring Awakening" (2011) were analyzed the scenes from the each work. The musical showed that the scenes of the original drama were more natural.
In the original drama, the events was cut off or the irrelevant scenes are intermixed so that the structure of 'introduction, development, turn, and conclusion' can not be clearly showed up, while in the musical, the structure of the conversation was rearranged according to the flow of events so the structure of 'introduction, development, turn, and conclusion' was matched with the events.
The lyrics of Number, the centerpiece of the musical, is a newly created which is transformed into a musical. Also, it does not affect the development of the story. However, they played various roles such as the emotions, relationships, explanations and implications of the characters.
Finally, in the case of the original drama, the act proportions of adults and children were set to be similar. However, in the case of musical, the adult roles were set as multi-role, and the play was focused on the children. Therefore, they were able to see the amplification of the children's emotional lines and the detailed relationships that were not found in the original drama. By studying the genre changes due to the musicalization of the original drama, distinct theme, completeness of the original text, the successful media transformation through reinterpretation, and the independently used number were found out. So I was able to find out the reason why the musical "Spring Awakening" was successful.
As an alternative to reducing the share of the domestic market for licensed musicals, if genre-changing works are activated, various works will be created in the domestic musical market. This research is expected that it can be the contribution to the development of domestic musicals in Korea.
As can be seen from the market share of domestic musical market, licensed musicals are the most dominant. Compared with licensed musicals which have to purchase and translate the finished works, creative musicals have to literally create everything in terms of script, music, and choreography. So that it takes double than licensed musicals in payment and working period.
This study was expected the development of the musical market in Korea and the birth of various works. The purpose of this study is to figure out the changes which come from the musicalization of the original work, rather than being inspired by producers or directors to become writers of new works,
Based on drama of the script written by Frank Betekint – translated by Kim Miran “Spring Awakening” (2011) and directed by Steven Sater, musical "Spring Awakening" (2011) were analyzed the scenes from the each work. The musical showed that the scenes of the original drama were more natural.
In the original drama, the events was cut off or the irrelevant scenes are intermixed so that the structure of 'introduction, development, turn, and conclusion' can not be clearly showed up, while in the musical, the structure of the conversation was rearranged according to the flow of events so the structure of 'introduction, development, turn, and conclusion' was matched with the events.
The lyrics of Number, the centerpiece of the musical, is a newly created which is transformed into a musical. Also, it does not affect the development of the story. However, they played various roles such as the emotions, relationships, explanations and implications of the characters.
Finally, in the case of the original drama, the act proportions of adults and children were set to be similar. However, in the case of musical, the adult roles were set as multi-role, and the play was focused on the children. Therefore, they were able to see the amplification of the children's emotional lines and the detailed relationships that were not found in the original drama. By studying the genre changes due to the musicalization of the original drama, distinct theme, completeness of the original text, the successful media transformation through reinterpretation, and the independently used number were found out. So I was able to find out the reason why the musical "Spring Awakening" was successful.
As an alternative to reducing the share of the domestic market for licensed musicals, if genre-changing works are activated, various works will be created in the domestic musical market. This research is expected that it can be the contribution to the development of domestic musicals in Korea.
주제어
#장르전환 매체변화 장면비교분석 OSMU 뮤지컬
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.