본 연구는 제주도를 배경으로 한 힐링콘텐츠 시청자들을 대상으로 제주도 도시브랜드 개성 인식을 살펴보고자 하였으며, 대상자들이 인식한 제주도 도시브랜드 개성이 힐링콘텐츠 내에 등장하는 장소와 도시(제주도)의 방문의도 및 추천의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 덧붙여 힐링콘텐츠 장소 방문의도가 도시 방문의도에 미치는 영향을 알아보고, 힐링콘텐츠 장소 추천의도가 도시 추천의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 ...
본 연구는 제주도를 배경으로 한 힐링콘텐츠 시청자들을 대상으로 제주도 도시브랜드 개성 인식을 살펴보고자 하였으며, 대상자들이 인식한 제주도 도시브랜드 개성이 힐링콘텐츠 내에 등장하는 장소와 도시(제주도)의 방문의도 및 추천의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 덧붙여 힐링콘텐츠 장소 방문의도가 도시 방문의도에 미치는 영향을 알아보고, 힐링콘텐츠 장소 추천의도가 도시 추천의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 본 연구는 설문조사 방법을 활용하였으며 연구문제 검증을 위한 통계분석을 실시하였다. 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 힐링콘텐츠 시청자들이 인식하는 제주도 도시브랜드 개성 속성 평화로운, 자연친화적인은 힐링콘텐츠 장소 방문의도와 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 매력적인은 유의한 영향을 미치지 못했다. 둘째, 힐링콘텐츠 시청자들이 인식하는 제주도 도시브랜드 개성 속성 평화로운, 자연친화적인, 매력적인 모두가 도시 방문의도와 추천의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 힐링콘텐츠 장소 방문의도는 도시 방문의도에 유의한 영향을 미치고, 힐링콘텐츠 장소 추천의도는 도시 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 힐링콘텐츠 시청자들이 힐링콘텐츠 내에 등장하는 장소에 방문하고자 하는 의지가 존재하거나, 타인에게 방문을 권유하고자 하는 의지가 존재한다면, 이는 궁극적으로 제주도라는 도시를 방문하고, 타인에게 추천하고자 하는 의지에 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 근래 제주도가 겪고 있는 방문객 감소 및 대표적인 관광브랜드 부재와 관련하여, 제주도 도시브랜드 개성을 활용한 차별화 전략과 제주도란 도시의 방문의도 및 추천의도에 실질적으로 유의미한 영향을 미칠 수 있는 힐링콘텐츠 활용에 대한 다각도적인 접근이 필요할 것으로 사료된다.
본 연구는 제주도를 배경으로 한 힐링콘텐츠 시청자들을 대상으로 제주도 도시브랜드 개성 인식을 살펴보고자 하였으며, 대상자들이 인식한 제주도 도시브랜드 개성이 힐링콘텐츠 내에 등장하는 장소와 도시(제주도)의 방문의도 및 추천의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 덧붙여 힐링콘텐츠 장소 방문의도가 도시 방문의도에 미치는 영향을 알아보고, 힐링콘텐츠 장소 추천의도가 도시 추천의도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 본 연구는 설문조사 방법을 활용하였으며 연구문제 검증을 위한 통계분석을 실시하였다. 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 힐링콘텐츠 시청자들이 인식하는 제주도 도시브랜드 개성 속성 평화로운, 자연친화적인은 힐링콘텐츠 장소 방문의도와 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 매력적인은 유의한 영향을 미치지 못했다. 둘째, 힐링콘텐츠 시청자들이 인식하는 제주도 도시브랜드 개성 속성 평화로운, 자연친화적인, 매력적인 모두가 도시 방문의도와 추천의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 힐링콘텐츠 장소 방문의도는 도시 방문의도에 유의한 영향을 미치고, 힐링콘텐츠 장소 추천의도는 도시 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 힐링콘텐츠 시청자들이 힐링콘텐츠 내에 등장하는 장소에 방문하고자 하는 의지가 존재하거나, 타인에게 방문을 권유하고자 하는 의지가 존재한다면, 이는 궁극적으로 제주도라는 도시를 방문하고, 타인에게 추천하고자 하는 의지에 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 근래 제주도가 겪고 있는 방문객 감소 및 대표적인 관광브랜드 부재와 관련하여, 제주도 도시브랜드 개성을 활용한 차별화 전략과 제주도란 도시의 방문의도 및 추천의도에 실질적으로 유의미한 영향을 미칠 수 있는 힐링콘텐츠 활용에 대한 다각도적인 접근이 필요할 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to figure out the recognition of city brand personality of Jeju Island, aiming at the audience of healing contents set in Jeju Island and to find out the influence of the city brand personality of Jeju Island perceived by them on the intention of visit and recommendation...
The purpose of this study is to figure out the recognition of city brand personality of Jeju Island, aiming at the audience of healing contents set in Jeju Island and to find out the influence of the city brand personality of Jeju Island perceived by them on the intention of visit and recommendation about the places and city(Jeju Island) appearing in the contents. Plus, this study tried to figure out the effects of the visit intention of the place on visit intention of the city, and to discover the influence of recommendation intention of the place on the recommendation intention of the city. To achieve the purpose of research, the study used survey method and conducted a statistical analysis to verify the research problem. The results of the analysis are as follows: First, among the three qualities of the city brand personality of Jeju Island perceived by the audience of healing contents, ‘peaceful’and ‘eco-friendly’have meaningful effects on the visit and recommendation intention of the places, while ‘attractive’does not. Second, all three qualities, ‘peaceful’, ‘eco-friendly’, and ‘attractive, have meaningful effects on the visit and recommendation intention of the city. Third, it is identified that the visit intention of the place in healing contents has meaningful effects on the visit intention of the city and the recommendation intention of the place in healing contents so does on the recommendation intention of the city. In conclusion, when the audience of healing contents is willing to visit or recommend the places appearing in the contents, it ultimately has meaningful effects on the intention of visit and recommendation about the city, Jeju Island. Based on this study, as regard to the decline of tourists and the absence of representative tourism brand that Jeju Island is suffering recently, it is considered to be necessary to have differentiated strategy utilizing city brand personality of Jeju Island and multilateral approaches about using healing contents which can have practical and meaningful effects on the intention of visit and recommendation about Jeju Island.
The purpose of this study is to figure out the recognition of city brand personality of Jeju Island, aiming at the audience of healing contents set in Jeju Island and to find out the influence of the city brand personality of Jeju Island perceived by them on the intention of visit and recommendation about the places and city(Jeju Island) appearing in the contents. Plus, this study tried to figure out the effects of the visit intention of the place on visit intention of the city, and to discover the influence of recommendation intention of the place on the recommendation intention of the city. To achieve the purpose of research, the study used survey method and conducted a statistical analysis to verify the research problem. The results of the analysis are as follows: First, among the three qualities of the city brand personality of Jeju Island perceived by the audience of healing contents, ‘peaceful’and ‘eco-friendly’have meaningful effects on the visit and recommendation intention of the places, while ‘attractive’does not. Second, all three qualities, ‘peaceful’, ‘eco-friendly’, and ‘attractive, have meaningful effects on the visit and recommendation intention of the city. Third, it is identified that the visit intention of the place in healing contents has meaningful effects on the visit intention of the city and the recommendation intention of the place in healing contents so does on the recommendation intention of the city. In conclusion, when the audience of healing contents is willing to visit or recommend the places appearing in the contents, it ultimately has meaningful effects on the intention of visit and recommendation about the city, Jeju Island. Based on this study, as regard to the decline of tourists and the absence of representative tourism brand that Jeju Island is suffering recently, it is considered to be necessary to have differentiated strategy utilizing city brand personality of Jeju Island and multilateral approaches about using healing contents which can have practical and meaningful effects on the intention of visit and recommendation about Jeju Island.
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